lanier schreef:De grootste fout is om voor te stemmen puur en alleen door naar Rusland te kijken.
Dat is een stropopdrogreden. Neemt niet weg dat het imperialistische Rusland met zijn Sovjetsentimenten met zijn aanvalsoorlog op Oekraïne overduidelijk heeft laten zien dat dit land een bedreiging vormt voor ook de rest van Europa. Maar al stem je alleen maar voor in dit referendum vanwege de Russische militaire bedreigingen richting West-Europa dan is dat best wel een redelijke motivatie en zeker geen grootste fout.
Waarom wil Europa zo graag een associatieverdag met Oekraïne?
De optelling van de voordelen van dit verdrag tussen Oekraïne en het EU-Europa valt gunstiger uit dan de optelling van de nadelen. Dat was ook al het geval voordat Rusland ten strijde trok tegen Oekraïne. Wat mij betreft is na de Rusland-Oekraïne oorlog de lijst met voordelen nog veel groter geworden.
De Baltische Staten willen het graag om een buffer te creëren tussen hun en Rusland.
De Baltische Staten hebben zwaar geleden onder de Sovjet/Rusland bezetting, gezien de nieuwe agressie van de stalinvereerder Poetin hebben zij wel een punt.
De Zuid-Europese landen zal het een worst zijn. Veel te ver weg om belangrijk te zijn.
Wellicht wel, wellicht niet.
Gaat het puur om de handel? Nee dat u niet zo. 64% van de artikelen gaat over handel. Het verdrag barst van woorden en zinnen als 'geleidelijke toenadering', 'nauwere samenwerking', 'voorwaarden scheppen' en 'afstemming van Oekraïne met EU wetgeving'.
Het woordje puur weglaten, dan zou het kunnen kloppen . Een tweede keer dat lanier een foute bewering doet met het gebruik van het woordje puur.
Het gaat over militaire samenwerking.
Zowel Oekraïne als de meeste landen van Europa denken dat kans op hervatting van de Russische veroveringsoorlog in het buurland Oekraïne groot is.
Hoezo geen voorportaal voor EU lidmaatschap??
Er is niets tegen een "voorportaal".
Het land is door en door corrupt en staat rond plek 142. Dat is onder Rusland en concurreert met landen als Oeganda.
Je mag van mij Oekraïne best wel door en door corrupt noemen maar volgens de meest actuele lijst die ik heb gevonden (
wiki:Corruption Perceptions Index) is het verschil met Rusland minimaal. Het is een aanbeveling voor lanier om deze pagina eens goed te gaan bestuderen want alweer klopt zijn cijfertje alsmede zijn daarop gebaseerde conclusie niet. Als ik de meest actuele lijst bestudeer en ook de andere daarin gegeven cijfers meeneem is het verschil in corruptie tussen de samenlevingen van Rusland en Oekraïne minimaal.
Natuurlijk moet corruptie worden aangepakt maar denkt de EU dat deze criminelen plotseling verdwijnen als het verdrag tot stand is gekomen?
Stropopredenering.
Dat ze bang zijn voor de EU? Welnee, die slaan er een slaatje uit en miljarden euro's zullen verdampen en verdwijnen.
De verwachting is dat door het verdrag de corruptie in Oekraïne zal afnemen.
Als ze echt kwaad willen, en waarom niet, dan wakkeren ze de oorlog aan.
Grote delen van Oekraïne zijn bezet door Rusland. Het is logisch dat Oekraïne zijn door Rusland gestolen grondgebied weer terugwil.
Daar zit Europa nu net op te wachten. Een oorlog bonnen de grenzen (er staat e.e.a. in het verdrag over bescherming) en de annexatie van de Krim.
Europa vindt dat Rusland de bezetting van alle gebiedsdelen van Oekraine moet beëindigen.
Zijn we alweer vergeten hoe Europa huiverde nadat de Turken het Russische vliegtuig uit de lucht hadden geschoten?
Ik heb niet gehuiverd. Rusland is een kutland met een anti-democratische despotenschoft aan de leiding, Turkije is ook een kutland met een anti-democratische despotenschoft aan de leiding. Dat in de gecompliceerde oorlog waar Rusland de despotenschoft Assad bijna onvoorwaardelijk steunt en Turkije die juist bestrijdt een Russische vliegtuigje uit de lucht wordt geschoten heeft bij mij weinig emotie losgemaakt.
Er zijn al genoeg problemen binnen Europa, en ook al genoeg zwakke broeders. Nieuwe landen doen er generaties over om zich aan te passen binnen de EU. Laten we maar eerst ervoor zorgen dat Europa eensgezinder en stabieler wordt voordat er een nieuw onzeker avontuur wordt aangegaan.
Als ik "Laten we" ergens in een schrijfseltje lees dan heb ik hier op Freethinker de gewoonte gekregen om extra kritisch en sceptisch te gaan lezen. "Laten we" zit al jaren in mijn gidswoordenlijst. Als ik "laten we" in een schrijfseltje lees is het vrijwel altijd mijn idee dat het beter is om het juist niet te doen. Vooral nalaten om gewillig met de kudde in de foute richting mee te lopen.
Politici op hun woord geloven doe ik allang niet meer, ik geloof er dan ook geen barst van dat dit geen opmaat is voor lidmaatschap van de EU. Het verdrag is nogmaals heel duidelijk over toenadering en regelgeving vanuit de EU.
Moet je allemaal zelf weten, ik denk er zelf gelukkig anders over.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.