Bloedzereneus!siger schreef:Maar gelukkug niet zo gemeend.Ali schreef:Om de dooie dood niet. Want ik heb nog net de tijd om te vermelden dat Marinus een oetlul is.siger schreef:Net te laat Ali.
De functie van belediging in Westerse samenlevingen
Moderator: Moderators
Re: De functie van belediging in Westerse samenlevingen
"Beledigen" bestaat eigenlijk niet meer. Het begip wordt zo misbruikt dat de betekenis ervan compleet verloren gegaan is.
Tegenwoordig is alles wel een "belediging" voor iemand en moet dus verboten worden.
zijn mensen echt zo veranderd in tere zieltjes zonder ruggengraat die gaan janken zodra iemand iets niet lief vindt?
Tegenwoordig is alles wel een "belediging" voor iemand en moet dus verboten worden.
zijn mensen echt zo veranderd in tere zieltjes zonder ruggengraat die gaan janken zodra iemand iets niet lief vindt?
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Stelletje klootzakken.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
De functie van de kunst van belediging in onze samenleving.
Beter, m.i..
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
-
siger
Je bedoelt, vroeger staken ze tenminste nog een mes in je buik?Moeders schreef:zijn mensen echt zo veranderd in tere zieltjes zonder ruggengraat die gaan janken zodra iemand iets niet lief vindt?
edit: zie ook http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 23#p255023
- LordDragon
- Bevlogen
stelletje keeskoppen, wat zie ik hier weer tussen de kaasschotel liggen, hollandse gouda
MVG, LD.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Volgens mij is dat "mes in je buik" en aanverwante gedragingen juist iets van de laatste tijd.siger schreef:Je bedoelt, vroeger staken ze tenminste nog een mes in je buik?Moeders schreef:zijn mensen echt zo veranderd in tere zieltjes zonder ruggengraat die gaan janken zodra iemand iets niet lief vindt?
edit: zie ook http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 23#p255023
Ik denk dat het "beledigen" waar we hier over praten, vooral gaat over het bekritiseren van een gedachtengoed/religie/ideologie, en niet zozeer over het beledigen van mensen op het persoonlijke vlak. ("Wat ben jij een...")
Er zijn maar al te veel mensen die zich uit naam van hun gedachtengoed beledigd voelen, en het is deze zelf aangemeten beledigdheid die op weinig mededogen van me kan rekenen, omdat beledigdheid dan niets minder is dan een aanvalstactiek, verkleed als slachtofferrol.
Wanneer een zekere ideologie ingeeft dat je superieur bent aan andere mensen, puur op basis van je gedachtengoed, en dit gedachtengoed tevens ingeeft dat je vanuit die superioriteit dient te regeren over andere mensen, is elke daarvan afwijkende situatie uit te leggen als een "belediging" of een toestand van onderdruktheid.
Dit is goed te zien bij groeperingen als "Sharia4....", maar ook bij bijv. communisten.
Ook al te fanatieke vega-dierenliefhebbers neigen nog wel eens naar dergelijke tactieken.
Er moeten beslist geen wetten komen die bepalen dat de vrijheid van meningsuiting eindigt waar de langste tenen beginnen, want dat zet je de democratie in de uitverkoop.
Er zijn maar al te veel mensen die zich uit naam van hun gedachtengoed beledigd voelen, en het is deze zelf aangemeten beledigdheid die op weinig mededogen van me kan rekenen, omdat beledigdheid dan niets minder is dan een aanvalstactiek, verkleed als slachtofferrol.
Wanneer een zekere ideologie ingeeft dat je superieur bent aan andere mensen, puur op basis van je gedachtengoed, en dit gedachtengoed tevens ingeeft dat je vanuit die superioriteit dient te regeren over andere mensen, is elke daarvan afwijkende situatie uit te leggen als een "belediging" of een toestand van onderdruktheid.
Dit is goed te zien bij groeperingen als "Sharia4....", maar ook bij bijv. communisten.
Ook al te fanatieke vega-dierenliefhebbers neigen nog wel eens naar dergelijke tactieken.
Er moeten beslist geen wetten komen die bepalen dat de vrijheid van meningsuiting eindigt waar de langste tenen beginnen, want dat zet je de democratie in de uitverkoop.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
siger
Daar ben ik het volledig mee eens.Jagang schreef:Wanneer een zekere ideologie ingeeft dat je superieur bent aan andere mensen, puur op basis van je gedachtengoed, en dit gedachtengoed tevens ingeeft dat je vanuit die superioriteit dient te regeren over andere mensen, is elke daarvan afwijkende situatie uit te leggen als een "belediging" of een toestand van onderdruktheid.
Dat is zelfs als passend onderschrift op dit forum te gebruiken !!!Jagang schreef:Er moeten beslist geen wetten komen die bepalen dat de vrijheid van meningsuiting eindigt waar de langste tenen beginnen, want dat zet je de democratie in de uitverkoop.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
- Mahalingam
- Ervaren pen

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.