Het valt mij op dat jij niet wil weten wat een echte fobie is.The Prophet schreef: Kijk, weer zo'n inhoudelijk doorwrocht antwoord met ijzersterke argumenten. Dank, Cluny.
Daar ben ik dan gauw klaar mee.
Moderator: Moderators
Het valt mij op dat jij niet wil weten wat een echte fobie is.The Prophet schreef: Kijk, weer zo'n inhoudelijk doorwrocht antwoord met ijzersterke argumenten. Dank, Cluny.
Waarom toch altijd zo kort door de bocht?Cluny schreef:Het valt mij op dat jij niet wil weten wat een echte fobie is.The Prophet schreef: Kijk, weer zo'n inhoudelijk doorwrocht antwoord met ijzersterke argumenten. Dank, Cluny.
Daar ben ik dan gauw klaar mee.
Oneliners.Peter van Velzen schreef: Maar als je met nietszeggende one-liners komt, vraag je om reacties als die van "The prophet".
Wat een gebabbel. Een normale onderzoeker zou de term islamofobie gewoon verwerpen om de simpele reden dat hij fout is en een ander woord verzinnen zoals moslimdiscriminatie.Ineke van de Valk worstelde ook met het begrip. Ze koos uiteindelijk niet voor een nieuw begrip omdat islamofobie een inmiddels internationaal ingeburgerde term is, maar trok wel een hoofdstuk uit om haar definiëring van het begrip te onderbouwen. Uiteindelijk kwam ze tot de volgende definitie:
“Islamofobie is een historisch-maatschappelijk bepaalde ideologie die met behulp van beelden, symbolen, teksten, feiten en interpretaties een negatieve betekenis geeft aan ‘de islam’ en aan ‘moslims’. Zo worden de perceptie, de betekenisgeving, het begrip, de attitudes en het gedrag van mensen tegenover de islam en moslims beïnvloed ten gunste van sociale uitsluiting van moslims als ‘de ander’ en ten gunste van discriminerende, ongelijke behandeling in het culturele, sociale, economische en politieke domein. Hierbij worden vaak ook personen inbegrepen die op grond van uiterlijke kenmerken of etnische afkomst worden gezien als islamitisch, maar dat niet zijn. Islamofobie als eigentijdse vorm van uitsluiting en discriminatie kent noodzakelijkerwijs religieuze of religiegebonden aspecten, als ook vaak etnische en gender aspecten. Deze aspecten zijn nauw met elkaar verweven.”
Van der Valk benadrukt dat islamofobie een relatief recent begrip is, maar geen recent verschijnsel. Ze omschrijft het als een “eigentijdse vorm van racisme”; dit is een omstreden keuze, een religie is immers geen ras, maar Van der Valk beargumenteert deze keuze.
Is angst niet per definitie irrationeel, zoals emotie's altijd irrationeel zijn?Bram Kaandorp schreef:Het bestaat inderdaad niet, omdat een fobie een irrationele angst is.
Wie kan er nou een irrationele angst voor een religie hebben?
Onterechte angst. Is dat niet wat we irrationele angst noemen?Jagang schreef:Is angst niet per definitie irrationeel, zoals emotie's altijd irrationeel zijn?
Volgens mij gaat het er niet om of een angst irrationeel is, maar of zo'n angst terecht is.
Volgens mij loopt de scheidslijn langs emotie en rationeel denken, en niet langs de juistheid of onjuistheid van gevoelens.Bram Kaandorp schreef:Onterechte angst. Is dat niet wat we irrationele angst noemen?
Ik begrijp het, alleen spreek ik hier geen waardeoordeel uit, zoals we dat bij het beoordelen van een moraal wel zouden doen.Maar ik dacht dat emoties eerder a-rationeel dan ir-rationeel zijn, in dezelfde zin dat iets a-moreel en im-moreel kan zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
Islamofoben bestaan niet. Het fantasiefiguurtje is een verzinsel voor wereldvreemden.The Prophet schreef:Niet alleen in de politiek, natuurlijk, maar het is m.i. wel een heel sterke aanwijzing dat die hele zogenaamde islamisering alleen maar in de hoofden van islamofoben bestaat. En iedereen die niet gelooft in islamisering is natuurlijk een "islamofiel". Right.vegan-revolution schreef:Als je de enge opvatting hanteert dat islamisering zich uitsluitend in de politiek kan afspelen, dan wel ja.The Prophet schreef:Mooi voorbeeld dat islamisering niet bestaat. Anders had er op zijn minst een moslimpartij in het parlement gezeten. Maar een splinterpartijtje laten overleven lukt al niet.
Geef maar eens een paar concrete voorbeelden van islamisering in Nederland. I dare you.
Jouw indrukken zijn niets waard omdat jij kennis hebt van het feit dat iemand islamofoob noemen een leugen is.The Prophet schreef:Hij probeert het in te passen in zijn plaatje dat moslims aggressief en oorlogszuchtig zijn. In die belevenis heeft Erdogan dus met opzet een vliegtuig het Syrische luchtruim binnen laten vliegen (en passant 2 piloten in levensgevaar brengend) om een excuus te hebben om een oorlog te starten.
Ik krijg de indruk dat islamofoben dol op misstappen van moslims zijn, dan kunnen ze triomfantelijk "zie je wel!" roepen. Als ze daarvoor zaken moeten verzinnen, opblazen of verdraaien dan doen ze dat graag.
Persoonlijk vind ik naar mijn mening de opmerking van Prophet een stuk onbenulliger.The Prophet schreef: Toch mooi dat je op deze wijze inzicht geeft in je volslagen paranoide onbenul. Islamofobie, noemen we dat (hoi Cluny!).
Dat kun je wel keer op keer beweren, maar je hebt het nog nooit hard gemaakt.Cluny schreef:Jouw indrukken zijn niets waard omdat jij kennis hebt van het feit dat iemand islamofoob noemen een leugen is.
Het is een leugen omdat islamofobie helemaal geen fobie is.The Prophet schreef:Dat kun je wel keer op keer beweren, maar je hebt het nog nooit hard gemaakt.Cluny schreef:Jouw indrukken zijn niets waard omdat jij kennis hebt van het feit dat iemand islamofoob noemen een leugen is.
Er zijn 900.000 moslims in nederland die allemaal even hard worden weggepest door de pvv en de beweging die daar achter staat, ik hoop ook dat het een kleine minderheid is die richting fundamentalisme gaat, maar de groep die zich op zijn zachtst gezegd niet meer gewenst voelt zal alleen maar groeien. Dát is de reden dat de pvv de sociale cohesie ondermijnt en waarom het zo'n groot gevaar is.Partijen als de PVV werken er indirect aan mee dat vooral jonge moslims richting fundamentalisme gedrongen worden.
Maar dat is een kleine minderheid lijkt mij.
Het topiconderwerp is trouwens.Juglans schreef:Fish schreef:Er zijn 900.000 moslims in nederland die allemaal even hard worden weggepest door de pvv en de beweging die daar achter staat, ik hoop ook dat het een kleine minderheid is die richting fundamentalisme gaat, maar de groep die zich op zijn zachtst gezegd niet meer gewenst voelt zal alleen maar groeien. Dát is de reden dat de pvv de sociale cohesie ondermijnt en waarom het zo'n groot gevaar is.Partijen als de PVV werken er indirect aan mee dat vooral jonge moslims richting fundamentalisme gedrongen worden.
Maar dat is een kleine minderheid lijkt mij.