Angstige mensen stemmen vaker rechts.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zo voor de nieuwe verkiezingen weer een aantal nieuwe gegevens.
Labyrint: 'Links-rechts politieke voorkeur genetisch bepaald'
Vanavond op TV.

Ook
Grotere amygdula bij rechts stemmers.
http://lsdimension.wordpress.com/2010/0 ... dala-kwab/
Uit zijn onderzoek is naar voren gekomen, dat mensen die ‘rechts’ stemmen zich veel sterker door emoties als angst laten leiden, dan mensen die ‘links’ stemmen. Onder een MRI-scan was te zien dat rechtse stemmers een grotere amygdala hebben. Dat is de plek in de hersenen die negatieve emoties als angst signaleert. Linkse stemmers bleken over een grotere mediale prefrontale cortex te beschikken, het gebied dat ervoor zorgt dat angsten onderdrukt worden
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Marinus
Bevlogen

Re: Angstige mensen stemmen vaker rechts.

Bericht door Marinus »

Ik ben beetje angstig en ik stem een beetje rechts.

Lijkt me een prima levenshouding verder.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is nogal generaliserend gesteld. Ik kan mij voorstellen dat mensen uit angst bijvoorbeeld op Wilders stemmen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat mensen uit angst VVD stemmen. Het ligt er maar aan wat men onder rechts verstaat. Heel rechts, rechts van het midden, enz. Daarbij is het ook niet zo dat ieder die voor links kiest altijd zonder angst is. Dus het kan in uiterste zeker kloppen, maar niet generaliserend.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

vroeger was ik minder angstig. Op het communistische af. Later toch een beetje banger geworden :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Als je naar de PVV kijkt, spelen die toch duidelijk in op angst bij de kiezer. Bij de VVD is dat inderdaad stukken minder. En in hoeverre zijn CU en SGP stemmers angstig? Ligt meer aan hun achtergrond, zou ik zeggen.

Oppassen met te snel simplistische conclusies trekken, denk ik.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

The Prophet schreef: Oppassen met te snel simplistische conclusies trekken, denk ik.
Je kunt met deze intro verschillende kanten op.

Het wetenschappelijke verhaal waarin gesteld wordt dat angst bewust wordt door de amygdala, en dat die bij verschillende mensen verschillend van formaat kan zijn.
Wat ons sterk de indruk geeft dat dit gedeelte psyche van de mens dus genetisch vastgelegd is.
Het is genetisch bepaald of je wel een angstig of niet een angstig mens bent.
Dan nog is angstig al een waardeoordeel, daar dat fluctueert tussen voorzichtig en paniek, waarbij het eerste en rationele ervaring kan zijn het laatste van elke ratio verstoken is.
Bij rationeel denkende mensen uit zich dit vaak in behoudendheid en een argwaan voor nieuwe dingen.

Het politiek gekleurde verhaal, waarin een totaal persoonlijke invulling gegeven wordt voor politieke doeleinden.
Het is dus echt niet zo dat de naam Wilders is verschenen in de oorspronkelijke neurowetenschappelijke verhandeling.
Die zou eigenlijk als uiteindelijke bron gegeven moeten zijn.
Geen idee waar te zoeken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
petertje

Bericht door petertje »

Toch zit er denk ik waarheid in het idee dat angstige mensen vvd stemmen: vvd'ers zijn iha meer gericht op materiele zaken en het vergaren ervan. Dat doen ze om zichzelf een veilige omgeving te scheppen: het bezit beschermt ahw tegen allerlei onheil dat zou kunnen komen. Ten minste dat denkt men...werkelijke veiligheid is namelijk iets van het innerlijk, een 'geestelijk' iets.
Rechtse mensen zijn meer van de materie, linkse van de geest...
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

petertje schreef:Toch zit er denk ik waarheid in het idee dat angstige mensen vvd stemmen: vvd'ers zijn iha meer gericht op materiele zaken en het vergaren ervan. Dat doen ze om zichzelf een veilige omgeving te scheppen: het bezit beschermt ahw tegen allerlei onheil dat zou kunnen komen. Ten minste dat denkt men...werkelijke veiligheid is namelijk iets van het innerlijk, een 'geestelijk' iets.
Welkom petertje,

Je doet nogal wat aannames, maar voor werkelijke veiligheid zou ik niet teveel op enkel het innerlijk vertrouwen. Dus doe de veiligheidsgordels om bij autorijden, steek voorzichtig over en wees niet onnodig grievend tegenover hells angels. En geestelijk tsja zonder materie gok ik dat jij daar ook niet veel van gaat bakken :wink:
petertje

Bericht door petertje »

Dr. Who: Werkelijke veiligheid zit op een heel ander niveau als waar jij het over hebt, dat gaat om vertrouwens. De veiligheid van op straat goed uitkijken heeft met basale zaken van het aardse bestaan te maken: heel belangrijk overigens maar het heeft niets van doen met waar ik over spreek.
En zeker gaat het om de geest in een aards lichaam anders zou er weinig gemanifesteerd worden he...
Het gaat echter om de existentie waarmee je in dat aardse lichaam leeft en handelt. Dat kan ontstaan uit wat de gemiddelde vvd'er doet: halen hebben en houwen (voortkomend uit onder meer angst dat zijn aardse bestaan wel eens bedreigd kan worden en om zichzelf onkwetsbaar te maken) of vanuit de vraag 'hoe kan ik in respect naar de samenleving, mijn medemens en deze aarde denken en handelen'. Je kunt het een beetje vergelijken met schoonheid in kunst en vormgeving: die kan uiting zijn van protserigheid en materialisme, en niet meer zijn dan plat esthetisme. Het kan echter ook vanuit inspiratie en bevlogenheid voortkomen en dan heeft het de meerwaarde van de geest en is het echte kunst.
Maar ik ben bang dat dit alles aan jou niet besteed is: materiele mensen kunnen iha niet zo goed 'geestelijk' denken....
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

petertje schreef:Dr. Who: Werkelijke veiligheid zit op een heel ander niveau als waar jij het over hebt, dat gaat om vertrouwens. De veiligheid van op straat goed uitkijken heeft met basale zaken van het aardse bestaan te maken: heel belangrijk overigens maar het heeft niets van doen met waar ik over spreek.
En zeker gaat het om de geest in een aards lichaam anders zou er weinig gemanifesteerd worden he...
Het gaat echter om de existentie waarmee je in dat aardse lichaam leeft en handelt. Dat kan ontstaan uit wat de gemiddelde vvd'er doet: halen hebben en houwen (voortkomend uit onder meer angst dat zijn aardse bestaan wel eens bedreigd kan worden en om zichzelf onkwetsbaar te maken) of vanuit de vraag 'hoe kan ik in respect naar de samenleving, mijn medemens en deze aarde denken en handelen'. Je kunt het een beetje vergelijken met schoonheid in kunst en vormgeving: die kan uiting zijn van protserigheid en materialisme, en niet meer zijn dan plat esthetisme. Het kan echter ook vanuit inspiratie en bevlogenheid voortkomen en dan heeft het de meerwaarde van de geest en is het echte kunst.
Maar ik ben bang dat dit alles aan jou niet besteed is: materiele mensen kunnen iha niet zo goed 'geestelijk' denken....
Ik cultuurbarbaar houd mij in vrije tijd graag onledig met een prettig boek en een glaasje goede port voor een knappend haardvuur. En nee rook geen sigaren, draag geen double breasted blazer, geen BMW rijder, geenlid van het koor geweest en het bovenmodaal verdienen valt helaas nog wat tegen. Ben overigens niet per definitie electoraal verbonden aan de VVD maar kan mij wel vinden in een liberaal gedachtengoed. Gelukkig kan je daarvoor ook bij D66 en laatstelijk naar het lijkt zelfs bij groen links terecht. Voorts is je overhaaste generalisatie van halen hebben en houden ook te vertalen met met hard werken, niet kiezen voor het snelle geld, desnoods een tijd lang op een houtje bijten met oog op de toekomst, keuzes durven maken om uiteindelijk als het een beetje lijkt te lukken braaf belastingcentjes af te dragen voor degenen die niet de omstandigheden of capaciteit kennen om hetzelfde te doen.
Maar je hebt in eigen beleving en referentiekader natuurlijk volledig gelijk en ik denk dat onderstaande familie niet op de VVD stemmen gaat maar zich bezig houdt met de grote filosofen en niet te vergeten echte kunst.
Afbeelding
petertje

Bericht door petertje »

nou vooruit dat dr. who..omdat ik in een gulle bui ben nog een keer een kort college...
Ik vergeef het je dat je de plank misslaat maar dat geeft niet als je je openingszin begint met "Ik houdT....", we kunnen per slot van rekening niet allemaal goed degelijk onderwijs genoten hebben.

Halen hebben en houwen heeft niet de betekenis die jij er aan geeft. HHenH is een uiting van korte termijn denken waarin het kleine ego vooropstaat zonder verantwoordelijkheidsgevoel tov medemens en de wereld iha. Gelukkig zijn er heeeeel soms ook nog liberalen bij de VVD die erkennen dat een liberaal ook over een groot verantwoordelijkheidsgevoel zou moeten beschikken tov mens, maatschappij en de aarde in zijn geheel (Dijkstal was bijvoorbeeld zo iemand). Iets anders is natuurlijk of ze er nog naar handelen ook..
Zowaar..ik ben het me je eens dat misschien wel de echte liberaal bij Groen Links is te vinden. Die anderen zijn, ik zeg het nog maar eens, gewoon halen hebben en houwen types. Daar zitten bijvoorbeeld ook het type brave burgers bij die in de Sovjet Unie decennia lang braafjes achter het systeem aanliepen.
Een verkeerde liberaal zal ook nooit snappen dat iedereen een 'uitkering' heeft: we krijgen immers namelijk allemaal geld van iemand anders toegeschoven en als je dat op wat bredere schaal bekijkt dan scheit zogezegd de duivel altijd op de grootste hoop: de mest wordt van onder af aangedragen en arbeid en energie komt als zo vaak van een grote groep die tekort komt wat een ander teveel heeft.
"Geven naar vermogen en krijgen naar behoefte"...zoek maar eens op welke meester dat ooit zei...
Allen Ginsberg zei ooit: all you need is consciousness (and love is a result of it..). Helaas is het net als met kunst...sommige wijsheid is paarlen voor de zwijnen...je kunt de evolutie nou eenmaal niet sneller laten gaan dan dat ie gaat.
En probeer dit keer met een wat intelligenter grapje te eindigen..mr. reactie...
En let op de spelling he..stam plus t...
Dat bewustzijn is
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Dit kom ik geregeld tegen in diverse teksten de laatste tijd die op de een of andere manier verband houden met Dhr. G. Wilders en zijn partij PVV. Het lijkt als een soort dogma ingehamerd te moeten worden dat PVV stemmers bange mensen zijn.
Vaak gaat dit gepaard met een betoog dat een hoop angst bij ze komt door islamofobie, een ziekelijke niet-rationele angst die verholpen kan worden door juiste voorlichting.
Ter lezing kan ik een stukje van Annelies van der Veer (van HoeiBoei) aanraden. Een citaatje:
De nieuwe profeten van deze tijd hebben het steeds maar over angst. Verreweg de meeste politici, columnisten, opiniemakers, feministen, professoren en andere intellectuelen met een stem krijgen er maar geen genoeg van de Nederlanders uit te maken voor angstige mensen.

Toen de rooms-katholieke kerk een paar generaties terug flink werd bekritiseerd, hoorde je de angstprofeten er geloof ik niet zo over - en nu dat terecht weer gebeurt evenmin - maar tegenwoordig zijn we met z'n allen, en in het bijzonder de criticasters van de islam, angstige mensen. In de ogen van de profeten-van-de-angst dan.

Maar wie verwart angst nou met kritiek en boosheid?!
http://hoeiboei.blogspot.com/2010/03/angstprofeten.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

petertje schreef:Toch zit er denk ik waarheid in het idee dat angstige mensen vvd stemmen: vvd'ers zijn iha meer gericht op materiele zaken en het vergaren ervan. Dat doen ze om zichzelf een veilige omgeving te scheppen: het bezit beschermt ahw tegen allerlei onheil dat zou kunnen komen. Ten minste dat denkt men...werkelijke veiligheid is namelijk iets van het innerlijk, een 'geestelijk' iets.
Misschien een goed idee om de standpunten van de VVD eens goed te onderzoeken.

Alvast enkele:
- Geen lastenverzwaring voor de burger
- Bezuinigen op overheid dmv kleinere overheid en afschaffen provincies (bestuur)
- Zetels in de Tweede Kamer van 150 terugbrengen naar 100 en Eerste Kamer van 75 naar 50
- Minder regelgeving en meer ruimte voor eigen invulling
- Herstructurering ontwikkelingsamenwerking (niet afschaffing, maar zo inrichten dat hulp echt bij de hulpvragenden terecht komt. Het huidige systeem faalt al jaren) Niet voor ze koken, maar leren koken. <- beeldspraak.
- Verlagen van de belastingen
- Bezuinigen dmv terugdringen managementlagen (in de zorg, onderwijs ed)
- Aanpakken bureaucratie
- Zelfredzaamheid van mensen stimuleren
- Een gezonde maatschappij is een maatschappij waarin mensen zich veilig voelen
- Ontplooiing van het individu

Oh wat zijn ze bang. :) En wat zijn ze toch gericht op het vergaren van materiële zaken die VVD-ers.

En Wilders met zijn PVV is op zijn retour nu zijn achterban doorkrijgt dat hij nooit zal gaan regeren. Verder dan een vierde partij zal hij niet komen. Breekpunten lijden tot afbraak van de PVV.
VVD momenteel tweede in de peilingen. Bieden ook meer kans op regeren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

petertje schreef:nou vooruit dat dr. who..omdat ik in een gulle bui ben nog een keer een kort college...
Ik vergeef het je dat je de plank misslaat maar dat geeft niet als je je openingszin begint met "Ik houdT....", we kunnen per slot van rekening niet allemaal goed degelijk onderwijs genoten hebben.
houwen :? esthetisme? [-X
petertje

Bericht door petertje »

tja...esthetisme is toch echt goed drs.who ...en halen hebben en houwen is een gevleugelde uitdrukking waarbij de w bewust een w is...
En voor Kitty: als het om de overheidsfinancieen gaat is de vvd natuurlijk schraalhans...broekriem aanhalen behalve voor de meneer d' n dirk.. (schiet me nu een fragment uit Daens, Robbe de Hert binnen...)
Plaats reactie