Verkiezingen US

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Verkiezingen US

Bericht door Maria »

Voorverkiezingen in Amerika: een handleiding
Iowa is meteen erg belangrijk.
En dat is eigenlijk gek, want maar weinig mensen stemmen in de landbouwstaat, die vooral bestaat uit maïsvelden. "Bijna niemand stemt, maar iedereen maakt zich er druk om", stelt Politico. In 2012 kwam vier op de vijf stemgerechtigde Republikeinen niet opdagen.
"Winnen in Iowa heeft een belangrijke symbolische waarde", zegt Amerika-expert Charles Groenhuijsen. "Als je wint, ben je niet meteen de nieuwe president, maar het is wel een belangrijke test."
Zeer nipte overwinning Hillary Clinton na definitieve uitslag Iowa
De definitieve uitslag van de voorverkiezing in Iowa voor de Democratische presidentskandidaat is bekend. Hillary Clinton heeft met 49,8 procent van alle stemmen op een haar na gewonnen van Bernie Sanders, die 49,6 procent kreeg.

Republikeinen
Bij de Republikeinen won Ted Cruz de voorverkiezing in Iowa. De oerconservatieve senator uit Texas heeft 27,7 procent van de stemmen gekregen. Hij versloeg Donald Trump, die 24,3 procent had binnengehaald.
Marco Rubio eindigde verrassend op de derde plaats geëindigd met ruim 23 procent van de stemmen
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Re: Verkiezingen US

Bericht door Fish »

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Bernie Sanders.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nou las ik bovenstaande toch verkeerd en dacht ik dat je deze bedoelde...
Afbeelding

Verder gaan de verkiezingen (en de Amerikanen) mij altijd de pet te boven. Wat ik er altijd weer van mee krijg is poppenkast. Enorme geldverspilling, huge imposible promises en toneelspel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Bernie Sanders lijkt mij de meest normale kandidaat met een realistische blik op de werkelijkheid. De rest moet in therapie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Een mijns inziens interessante kijk op aspecten van politiek in de Verenigde Staten :

Waarbij ik opmerk dat dit topic "Verkizingen US" wellicht beter thuishoort in de rubriek "Politiek".
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

{Verplaatst naar politiek} .. Geld en de invloed op bepaalde groepen gedelegeerden. Laten we hopen dat Sanders ver komt, misschien verder dan verwacht. Het tij kan dan ook nog in het voordeel van hem vallen als hij zich achter Clinton schaart maar wel de nodige concessies los weet te peuteren.
Ik las vanochtend dat Cruz (citaat max pam) een duidelijke mening heeft over atheïsten. Ze zijn niet geschikt om president te worden van de VS. Buiten het gegeven dat hij abortus wil terugdraaien, het homohuwelijk wil verbieden en zo het mes zet op zaken die een christen over het algemeen verfoeien. Dan heb ik nog liever Trump die in de verkiezingsstrijd rechtse logica oppert maar in het verleden tegen de oorlog in Irak was , voor abortus, en voor gelijke rechten van homo's. Het lijkt mij een persoon die de mensen geeft wat ze nu willen horen en uiteindelijk weer bij zichzelf uitkomt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Als het een republikein moet worden heb ik ook liever Trump. Met al die eindtijd gekkies heb ik liever geen ultra conservatief christen aan de atoomknop.
En Trump is alleen christen als het hem uitkomt.
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Fish schreef:Als het een republikein moet worden heb ik ook liever Trump. Met al die eindtijd gekkies heb ik liever geen ultra conservatief christen aan de atoomknop.
En Trump is alleen christen als het hem uitkomt.
Denk dat Trump niet de enige is, die christen is als het zo uit komt.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

PietV. schreef: Het lijkt mij een persoon die de mensen geeft wat ze nu willen horen en uiteindelijk weer bij zichzelf uitkomt.
Waar is dat bij een opportunistische meewaaier?

Waar zal de wind hem brengen als er politieke storm op komst is?
En hoe zal hij daaruit komen?

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Er zijn ook nog Amerikanen die er zo over denken.
"The Republican party has become an international embarrassment."

voor commentaren. voors en tegens.

Afbeelding
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het blijft een vreemd volk, waar wij weinig van begrijpen (hoewel sommige populisten het in ons land ook best doen).
Maar die hele verkiezingen kosten klauwen met geld en er wordt alleen hard geschreeuwd en veel beloofd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Wat een bedroevend slechte verslaggeving over de Amerikaanse voorverkiezingen bij het NOS Journaal en bij RTL Late Night.

John Kasich werd door de NOS omschreven als de laatste 'gematigde' Republikeinse kandidaat die uit de race stapte. Ja, vergeleken bij Trump en Cruz ben je dat al snel. Kasich lijkt misschien een goeiige opa, maar dat is hij allerminst.

Ook moeten we nog maar zien of Trump uiteindelijk de nominatie krijgt, hetgeen de NOS als onvermijdelijk presenteert. Trump wordt namelijk dermate gehaat en gevreesd binnen de Republikeinse partij dat steeds meer vooraanstaande Republikeinen in opstand komen en zelfs op Hillary Clinton dreigen te stemmen. Uiteindelijk beslist de RNC wie hun kandidaat wordt. Normaal gesproken Trump, maar deze voorverkiezingen zijn tot nu toe aan beide kanten alles behalve normaal.

Verder loopt de NOS, net zoals de Amerikaanse mainstream media, alvast vooruit op een confrontatie tussen Trump en Hillary Clinton. Het klopt dat Clinton een behoorlijke voorsprong heeft in pledged delegates, maar het gaat haar niet lukken om een absolute meerderheid te halen. Dat betekent dat pas in juni beslist zal worden wie de Democratische nominatie krijgt. De kans is groot dat dat Clinton zal zijn, maar het is maar de vraag of dat verstandig is. Het door Republikeinen geleide Benghazi-comité zal namelijk zeer waarschijnlijk voor de landelijke verkiezingen met een vernietigend rapport naar buiten komen over Clintons rol als minister van Buitenlandse Zaken ten tijde van de aanval op de Amerikaanse ambassade in Libië. Een zeer politiek gekleurd rapport, zeker, maar het zal voor een hoop negatieve publiciteit zorgen.

Daarnaast verkeert het onderzoek van de FBI naar de e-mailserver van Clinton in een afrondende fase. Er zitten twaalf federale agenten op de zaak. Verschillende media melden dat dat vrijwel zeker betekent dat Clinton binnenkort aangeklaagd zal worden. Niet echt prettig als je president van het machtigste land ter wereld wilt worden. Tel daarbij op dat Sanders het in de peilingen veel beter doet tegen Trump dan Clinton (uit de laatste peilingen blijkt dat Trump steeds dichterbij Clinton komt en één ervan geeft zelfs aan dat hij haar voorbij gaat) en je vraagt je af waarom de media haar zo krampachtig naar voren schuiven als de gedoodverfde winnaar van zowel de primary als de landelijke verkiezingen.

En zowel de NOS als Rick Nieman bij RTL Late Night deden de racistische, fascistische en haatzaaiende retoriek van Trump af met een schouderophalen. De man riep wat gekke dingen, maar ach, als hij eenmaal president zou zijn zou hij wel gewoon in de pas lopen, toch? Dat lijkt me nogal een gok met een schreeuwerd met een ego zo groot als de maan. Ik kan me niet herinneren dat men in de jaren negentig net zo vergoeilijkend deed richting Hans Janmaat.

Geen wonder dat kiezers zo slecht geïnformeerd zijn, met zulke media.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Ik noemde Jill Stein reeds 4 jaar geleden en haar voorspelling eerder in 2016 is uitgekomen.

Het zou best wel eens kunnen zijn dat bij de verkiezingen in de VS op 8 november van dit jaar met de hoge impopulariteitscijfers van zowel Donald Trump als Hillary Clinton de Green Party een veel grotere hap uit de taart gaat nemen dan in 2012.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gezien de standpunten van Clinton en Trump aangaande global warming en environmental issues, denk ik dat de Green party er verstandig aan doet geen presidents kandidaat voor te dragen. . .
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Clinton's statement:

I won’t let anyone take us backward, deny our economy the benefits of harnessing a clean energy future, or force our children to endure the catastrophe that would result from unchecked climate change.
Hillary, November 29, 2015

Toch maar wel vóór Clinton als de minst slechte?
Plaats reactie