De Armeense Genocide kwestie anno 2015

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

De Armeense Genocide kwestie anno 2015

Bericht door Cluny »

3 jaar later!
Paus noemt slachtpartij onder Armeniërs 'genocide'
Sinds ik tientallen jaren geleden voor het eerst over de Armeense Genocide heb gelezen, heb ik geen enkel moment overwogen om zelf de Armeense Genocide anders dan de Armeense Genocide te gaan noemen.
Paus Franciscus heeft vandaag tijdens een mis in Rome de volkerenmoord in 1915 op Armeniërs 'de eerste genocide van de 20e eeuw' genoemd. Dit is voor het eerst dat hij dit deed. Hij deed zijn politiek geladen uitspraak op de honderdste herdenking van de dood van zo'n 1,5 miljoen Armeniërs. Zijn uitspraak leidde direct tot woedende reacties in Turkije.
Wiki Nederlands.
Wiki Engels.
De Armeense Genocide voldoet aan alle voorwaarden om het een genocide te noemen.
Genocide volgens Wiki.

Afgesplitst van
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 24#p466924" onclick="window.open(this.href);return false;
Maria
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Bonjour
Moderator

Re: De Armeense Genocide.

Bericht door Bonjour »

Grappig dat wanneer je even op wiki kijkt is dat er ook een genocide in Namibië is geweest. 10 jaar voor Armenië.
Dus hoezo eerste genocide in de 20ste eeuw.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

En wat is het of jouw standpunt dat je hier naar voren wilt brengen Cluny? Wat denk je hier mee te bereiken? Dat de Turken hun standpunt aanpassen? Wat?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Dit jaar is de grote Armeense Genocide een eeuw oud. Als beginmaand wordt meestal april gekozen, preciezer 24 april.
Uit Wiki
De Armeense genocide (Armeens: Հայոց Ցեղասպանութիւն, Turks: Ermeni Soykırımı), door Armeniërs traditioneel aangeduid met Medz Yeghern (Armeens: Մեծ Եղեռն, "Grote Misdaad")[1], is de naam voor de volkerenmoord gepleegd op tussen de 1 en 1,5[2][3] miljoen Armeniërs in het Ottomaanse Rijk ten tijde van het regime van de Jonge Turken. De startdatum is 24 april 1915, de dag dat de Ottomaanse autoriteiten ongeveer 250 Armeense intellectuelen en leiders van de gemeenschap in Constantinopel hebben opgepakt en gearresteerd. De genocide werd tijdens en na de Eerste Wereldoorlog in twee fases uitgevoerd: het grootschalig doden van de weerbare mannelijke bevolking door middel van massamoord en onderwerping van het leger van dienstplichtigen tot dwangarbeid, gevolgd door de deportatie van vrouwen, kinderen, ouderen en zieken die op dodenmarsen moesten tot de Syrische woestijn. De gedeporteerden werden verstoken van voedsel en water en onderworpen aan diefstal, verkrachting en moord.[4][5][6] Andere inheemse en christelijke etnische groepen, zoals de Assyriërs en de Ottomaanse Grieken werden op dezelfde wijze gericht uitgeroeid door de Ottomaanse regering, en hun behandeling wordt door veel historici beschouwd als onderdeel van hetzelfde genocidale beleid.[7][8]
Op een Nederlandstalige Turkenpagina vond ik dit bericht.
Tweede Kamer verwerpt 'Armeense Genocide' - Zet druk op Turkije
De Tweede Kamer heeft de motie waarin werd opgeroepen om de Armeense kwestie officiëel te erkennen als genocide, verworpen. Dat gebeurde tijdens een stemming op donderdagmiddag.
Jammer denk ik dan en eveneens jammer dat deze Armeense Genocide discussie nauwelijks de nieuwspagina's hebben bereikt zeker omdat een volle eeuw na dato bijna alle Turken, zowel binnen als buiten Turkije, deze grootschalige genocide nog steeds ontkennen.
Gezien de uitslag van de stemming kan je concluderen dat de Nederlandse samenleving in de 3 jaar sinds opening van dit topic bitter weinig heeft bijgeleerd.
Hier de uitslag van de stemming.
Wat zijn die 2 tegenstemmers toch een kutpartijen geworden. Stelletje lafbekken!
Dit was de tekst van de motie.
MOTIE VAN HET LID BEERTEMA C.S.
Voorgesteld 1 april 2015
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat er brede wetenschappelijke erkenning is dat de Armeense volkerenmoord gekenmerkt moet worden als een genocide; constaterende dat de huidige regering niet spreekt over «de Armeense genocide», maar over «de kwestie van de Armeense genocide»; verzoekt de regering om, in alle relevante uitspraken van de regering de term «genocide» te hanteren in plaats van «de kwestie van de genocide», en gaat over tot de orde van de dag. Beertema Wilders Voordewind
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
HJW
Diehard

Re: De Armeense Genocide anno 2015

Bericht door HJW »

Opvallend: de Armeense bevolking is christelijk, het Ottomaanse rijk islamitisch.

Ben benieuwd wat de paus ervan gevonden had als het andersom was geweest ?
Had hij zich dan ook in deze woorden uitgesproken ?
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HJW schreef:Opvallend: de Armeense bevolking is christelijk, het Ottomaanse rijk islamitisch.

Ben benieuwd wat de paus ervan gevonden had als het andersom was geweest ?
Had hij zich dan ook in deze woorden uitgesproken ?
maar is het relevant wat de paus zegt of waarom hij het zegt?
is het relevant of een kamer van volksvertegenwoordigers discussies moet voeren of deze/gene massamoord een genocide is?
dat ontgaat me altijd opnieuw. ik heb toch geen toestemming van eender welke kamer nodig om te mogen zeggen wat volgens mij wel/geen genocide is?

Veel Turken en Turkije zullen hun standpunt niet aanpassen omdat ze dit stukje uit hun geschiedenis nog moeten verwerken,
maar dat komt nog wel
Jabba de Hut
Forum fan

Re: De Armeense Genocide kwestie anno 2015

Bericht door Jabba de Hut »

Elk jaar weer dezelfde circus. Nu waagt de paus een kansje. De pot verwijt de ketel...
Ook op diverse fora weer hetzelfde. Half, nee bijna heel Nederland is opeens historicus die meent dat Turkije de genocide moet erkennen. Doe een experiment met bruine ratten en je zal zien dat ze op een zelfde manier zullen reageren.
Wat de fora betreft, prima bevestiging dat het gemiddelde iq 100 is en een bevestiging voor de gedragsbiologietheorieën.

O ja Cluny, hoewel je destijds jubelde over de de Franse genocidewet, de wet is afgekeurd, ongrondwettelijk verklaard door de hoogste raad.
Jabba de Hut
Forum fan

appelfflap schreef:

Veel Turken en Turkije zullen hun standpunt niet aanpassen omdat ze dit stukje uit hun geschiedenis nog moeten verwerken,
maar dat komt nog wel
Dat is zo iets als een kameel die door het oog van een naald moet.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jabba de Hut schreef: Dat is zo iets als een kameel die door het oog van een naald moet.
tijd doet wonderen en heeft Belgen, Hollanders, Duitsers, Italianen, katholieken,... klein genoeg gemaakt om door dat oog te wandelen.
nu ja, af en toe ontdekt ge een exemplaar dat multiresistent is en niet zal krimpen
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik vind het wel een beetje frappant dat alle aandacht uitgaat naar de Armeniërs, terwijl ongeveer 1 miljoen Assyriërs en Grieken net zo goed slachtoffer waren van de Ottomanen:

Assyrian
The Assyrian Genocide (also known as Sayfo or Seyfo; Aramaic: ܩܛܠܐ ܕܥܡܐ ܐܬܘܪܝܐ or ܣܝܦܐ, Turkish: Süryani Soykırımı) was committed against the Assyrian population of the Ottoman Empire during the First World War by the Young Turks.[150] The Assyrian population of northern Mesopotamia (Tur Abdin, Hakkari, Van, Siirt region in modern-day southeastern Turkey and Urmia region in northwestern Iran) was forcibly relocated and massacred by Ottoman (Turkish and allied Kurdish) forces between 1914 and 1920.[151] This genocide paralleled the Armenian Genocide and Greek genocide.[152][153] The Assyro-Chaldean National Council stated in a December 4, 1922, memorandum that the total death toll is unknown, but it estimated that about 750,000 Assyrians died between 1914–18.

Greek
The Greek genocide[155] refers to the fate of the Greek population of the Ottoman Empire during and in the aftermath of World War I (1914–18). Like Armenians and Assyrians, the Greeks were subjected to various forms of persecution including massacres, expulsions, and death marches by Young Turks.[156][153] Mass killing of Greeks continued under the Turkish National Movement during the Greco-Turkish War phase of the Turkish War of Independence. George W. Rendel of the British Foreign Office, among other diplomats, noted the massacres and deportations of Greeks during the post-Armistice period.[158] They killed an estimate of 348,000 Anatolian Greeks.

Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Genocides_in_history" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarin is ook al het volgende te vinden:
On May 24, 1915, the Allied Powers (Britain, France, and Russia) jointly issued a statement that for the first time ever explicitly charged a government with committing a "crime against humanity" in reference to that regime's persecution of its Christian minorities, including Armenians, Assyrians and Greeks. Many researchers consider these events to be part of the policy of planned ethnoreligious purification of the Turkish state advanced by the Young Turks.

This joint statement stated, "n view of these new crimes of Turkey against humanity and civilization, the Allied Governments announce publicly to the Sublime Porte that they will hold personally responsible for these crimes all members of the Ottoman Government, as well as those of their agents who are implicated in such massacres."

Al 100 jaar is dit dus al een gegeven.
Jabba de Hut
Forum fan

lanier schreef:.
Niets tegenin te brengen. Ik ben het ook niet eens met allemaal wat er in de geschiedenis werd gedaan.

Wel een opmerking. Vaak wordt gesteld en gedacht dat de oorspronkelijke bevolking door de Ottomaanse dan wel Turkse invaders uitgeroeid dan wel verjaagd zijn. Maar dat is niet geheel juist. In de loop van de jaren zijn veel volkeren vaker geheel opgenomen, geassimileerd en bekeerd tot de islam. Generaties later wisten deze "nieuwe Turken" niet beter dan dat ze Turk waren. Eeuwen later streden ze in diverse oorlogen tegen Grieken, Assyriers en andere oorspronkelijke bewoners. Tegen mensen die eigenlijk familie van ze waren. In andere eeuwen met gewijzigde relaties, tegen eigen mensen die zich destijds niet bekeerd hadden of hun geloof mochten behouden in het Ottomaanse Rijk. Dit vind ik eigenlijk het meest fascinerende aan de geschiedenis.
Volgens onderzoek die ik lang geleden heb gelezen heeft slechts 15% van de huidige bewoners van Turkije Centraal Aziatische roots. Verder is het 1 grote smeltkroes geweest.

Een voorbeeld is het dorp waar mijn ouders oorspronkelijk vandaan komen. De roots van de mensen reikt terug tot de vroegste oorspronkelijke bewoners. Mond op mond verhalen vanaf de Byzantijnen zijn nog bekend bij de oudsten.
Nog tot 30 jaar geleden had het dorp een Christelijke naam. Een dorpsleider had toen het lumineuze idee om de naam officieel te veranderen in een Turkse.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jabba de Hut schreef: Niets tegenin te brengen. Ik ben het ook niet eens met allemaal wat er in de geschiedenis werd gedaan.

Knip.

Een voorbeeld is het dorp waar mijn ouders oorspronkelijk vandaan komen. De roots van de mensen reikt terug tot de vroegste oorspronkelijke bewoners. Mond op mond verhalen vanaf de Byzantijnen zijn nog bekend bij de oudsten.
Nog tot 30 jaar geleden had het dorp een Christelijke naam. Een dorpsleider had toen het lumineuze idee om de naam officieel te veranderen in een Turkse.
Interessant, maar wat heeft dit met de 'genocide' van doen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jabba de Hut
Forum fan

Fish schreef:
Jabba de Hut schreef: Niets tegenin te brengen. Ik ben het ook niet eens met allemaal wat er in de geschiedenis werd gedaan.

Knip.

Interessant, maar wat heeft dit met de 'genocide' van doen?
Dit stuk alleen niets natuurlijk. Het is in relatie tot voorgaande stuk en als toelichting en reactie op Lanier.
Ook is het een gevoelskwestie. Het volgende moet je dan ook in het geheel beschouwen. Ik voel me Nederlander, ik voel me een wereldburger maar ik heb ook een Turks paspoort. Niet een met misplaatste eer en trotsgevoelens, niet nationalistisch. Ik meen het alleen op te moeten nemen voor dat land dat ten onrechte wordt aangeklaagd voor genocide. Ik verval misschien in herhaling van enige jaren geleden maar de situatie was destijds uiterst complex. Het was geen luxepositie. Een afbrokkelend rijk dat van alle kanten werd aangevallen, oog in oog stond met totale vernietiging en waar de gehele bevolking onder leed. Het was een kat in het nauw. Uiterste nood en paniekmaatregelen. Geen 40-45 Duitsland met leidende top of te art technologie. Geen land dat op het toppunt van welvaart stond en dacht "hmmm wat zal ik vandaag eens doen? Uh ik zal de bevolking zuiver maken." Nee, juist in de hoogtijdagen van het Ottomaanse Rijk gedurende 600 jaar konden alle verschillende volkeren in redelijke rust en welvaart leven. Ook de Armeniërs, juist zij waren de elite.

Ik heb meer gezegd dan ik wilde zeggen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Voor wie het nog niet wist: In Turkije is het niet toegestaan om van genocide op de armeniërs te spreken.
Het probleem ligt dus niet in het Franse parlemet of in het Nederlandse, maar in het Turkse parlement. . .
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik vind de motie over het gebruik van "Armeense genocide" ipv "de kwestie van de Armeense genocide" erg vreemd.
In beide gevallen gaat het over de Armeense genocide.
Maar er is een verschil:
In het eerste geval is het onderwerp de genocide zelf.
In het tweede geval is het onderwerp het Turkse probleem om dit gewoon bij de naam te noemen. Je zou het scherper kunnen stellen door niet te stellen 'de kwestie van de Armeense genocide' maar 'de Turkse ontkenning van de Armeense genocide'

Ook al vind ik dat je hier gewoon over genocide moet spreken, ik zou ook tegen de motie hebben gestemd, omdat het over twee verschillende zaken gaat.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie