Jehovah’s Getuigen zijn geen christenen.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Jehovah’s Getuigen zijn geen christenen.

Berichtdoor Stanhope » 09 sep 2005 18:10

NEDERLANDS DAGBLAD:

Jezus

door onze redacteur Reina Wiskerke

Velen hebben interesse in het leven van Jezus: gelovigen en ongelovigen, christenen en niet-christenen. De interesse kent vele dimensies en uitkomsten.
Filmregisseur Paul Verhoeven bijvoorbeeld, maakte een paar dagen geleden bekend dat hij een boek over Jezus aan het schrijven is. Hij neemt al jaren als enige niet-theoloog deel aan het Jesus Seminar, een studiegroep in Los Angeles die zoekt naar 'historische feiten' over Jezus. Het maakt deel uit van een hausse aan kritische boeken waarmee degenen die hun hoop op Christus hebben gesteld, weinig verwantschap voelen.

De visie van Jehovah's Getuigen op Jezus verschilt ook cruciaal van die van christenen. In het septembernummer van De Wachttoren, het blad waarmee Jehovah's Getuigen langs deuren gaan, wordt dat nog eens uitgelegd. Wie is Jezus Christus?, staat er op de cover, naast een gebronsd mannenhoofd met donkere haardos en getrimde baard.
Jezus Christus zien zij als ,,een machtig geestelijk schepsel'' van God. Jezus was volgens hen Gods eerste schepping. Daarom zou Hij Gods eerstgeboren Zoon worden genoemd. En door bemiddeling van deze eerstgeborene werden alle andere dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, aldus De Wachttoren. ,,Terwijl Jehovah God en zijn eniggeboren Zoon zij aan zij samenwerkten, zullen ze elkaar echt door en door hebben leren kennen! Die nauwe omgang met Jehovah gedurende talloze millennia heeft een diepgaande invloed op Gods Zoon gehad. Deze gehoorzame Zoon werd precies als zijn Vader, Jehova.''
De tweede fase in de levensloop van Jezus ,,begon toen God zijn Zoon naar de aarde zond'', valt even verderop te lezen. ,,Omdat Jezus geen menselijke vader had, erfde hij geen onvolmaaktheid.'' Er wordt gesproken over zijn wonderen, waarbij Jezus ,,Gods heilige geest'' gebruikte. En: ,,Jezus was zelfs bereid zijn volmaakte menselijke leven te geven zodat de onvolmaakte mensheid hoop voor de toekomst zou hebben. Wat een diepe liefde had Jezus voor mensen!'' Drie dagen na zijn sterven aan ,,een martelpaal'' werd Hij volgens De Wachttoren ,,als een geestelijk schepsel'' opgewekt. Hij is nu ,,een regerende Koning''. ,,En heel binnenkort zal hij zijn heerschappij over onze door problemen geteisterde aarde kenbaar maken.''
Het kan pijn doen dat Jehovah's Getuigen zich willen beroepen op bijbelse noties, ijverig zijn in studie en verkondiging, en toch ergens anders uitkomen dan bij de klassieke christelijke visie op Jezus Christus. Het maakt nogal verschil of Jezus louter een volmaakt mens was, of zowel volmaakt mens als God. Dat het God zelf was die in Jezus naar de aarde kwam, is bepalend voor velen die hun rust zoeken in Christus' offer en Hem willen navolgen in hun leven. Dit geheimenis is onder meer verwoord, voor zover mogelijk, in het leerstuk van de Drie-eenheid, dat Jehovah's Getuigen afwijzen. Met weinig gevoel voor verhoudingen meldt De Wachttoren: ,,Sommigen beweren dat God een Drie-eenheid is.''
Het oktobernummer van De Wachttoren gaat over de komst van Gods koninkrijk. Gewezen wordt op Jezus' voorzegging van aardbevingen en oorlogen. ,,Maar Jezus noemde ook gunstige ontwikkelingen.'' Het blad doelt op ,,de prediking van het goede nieuws van het koninkrijk'', dat in de laatste dagen tot een climax zou komen. ,,Dat is beslist het geval.'' En: ,,Momenteel prediken ruim zes miljoen Getuigen in 235 landen en in meer dan vierhonderd talen.''
Dit getal is terug te vinden in het Jaarboek 2005 van de Jehovah's Getuigen. Er zijn gemiddeld per maand 6.308.341 verkondigers aan het werk. Dat zijn actieve Jehovah's Getuigen die minstens een uur per maand besteden aan verkondiging. In het jaarboek van 2004 waren dat er 6.184.046.
In Nederland is het gemiddelde aantal verkondigers per maand volgens het jongste jaarboek 29.632, terwijl het jaarboek van 2004 als cijfer geeft: 29.603. Het aantal gedoopten ging terug van 700 naar 677. Licht stijgend is het aantal pioniers - mensen die meer dan zeventig uur per maand 'veldwerk' (verkondiging, veelal langs de deuren) verrichten: van gemiddeld 1840 per maand tot 1853 per maand.
Stanhope
Unstoppable!

Berichtdoor chromis » 09 sep 2005 19:48

Ja ach, groep gelovigen x van geloof W noemt groep y geen goede W aanhanger. Verrassend.

Ik heb dat blaadje waar ze het over hebben ook trouwens.

Twee weken geleden gekregen van een jehova die raar genoeg bij de routonde stond vlak bij de oprit van de autoweg. Ik moest daar oversteken.

Wat me bijstaat van dat boekje is dat het nogal verstandig is kindertjes godsangst aan te leren.

Dan komen ze er teminste nooit meer van af.

So true.
chromis
Technologist

Berichtdoor FonsV » 10 sep 2005 00:25

Dag Stanhope,

Je schreef:De visie van Jehovah's Getuigen op Jezus verschilt ook cruciaal van die van christenen.

En daarom – volgens mij tenminste - noemen de Jehovah's getuigen zich Jehova's getuigen en noemen de christenen zich christenen. En DUS zijn ze het niet met elkaar eens over een en ander. Zo gaat dat nu eenmaal. Al een poosje trouwens. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
FonsV
Diehard

Berichtdoor insomnia » 10 sep 2005 15:59

ik vind Jehovah's Getuigen wel de meest consequente groep bijbelgelovigen. Onthouden zich van bloed, omdat dat geboden wordt. Belijden geen 3-1-heid, omdat dat niet in de bijbel staat.
Ik hou wel van consequent zijn, maar ben geen Jehovah's Getuigen meer :wink:
C'est le ton qui fait la musique
insomnia
Unstoppable!

Berichtdoor chromis » 10 sep 2005 17:23

Nou, dat zullen ze je wel in dank hebben afgenomen dat je bent vertrokken.

Ik heb wel eens van die verhalen gelezen op het internet, maar in hoeverre dat echt erg is weet ik niet.

Hoe ging dat bij jou als ik vragen mag?
chromis
Technologist

Berichtdoor insomnia » 10 sep 2005 21:44

Op mijn 15e gedoopt en op mijn 16e uitgesloten. Ik vond het even vervelend dat mijn omgeving die ik kende niet meer met mij konden/wilden praten, maar bouwde vrij snel een nieuwe vriendenkring op. Mijn ouders hebben mij verder altijd gesteund. Ze hielden contact, steunden me in mijn keuzes etc. Kregen wel commentaar toen ze bij mij op mijn bruiloft kwamen en het kostte mijn vader uiteindelijk zijn functie binnen de gemeente.

Ze hebben de uitsluiting verschrikkelijk gevonden, maar niet mijn keuze. Ze vonden het alleen jammer dat ik me op mijn 15e eerst heb laten dopen. Zonder doop had ik gewoon 'af' kunnen vloeien- in plaats van uitgesloten worden - zoals mijn broers en zus later gedaan hebben.

Persoonlijk dacht ik altijd niet zoveel last van de uitsluiting te hebben gehad, maar het wreekte zich zo'n 18 jaar later behoorlijk in - jawel - een religieuze waan :twisted:

Ironie ten top!
insomnia
Unstoppable!

Berichtdoor PietV. » 10 sep 2005 22:31

insomnia schreef:ik vind Jehovah's Getuigen wel de meest consequente groep bijbelgelovigen. Onthouden zich van bloed, omdat dat geboden wordt. Belijden geen 3-1-heid, omdat dat niet in de bijbel staat.

Het verbazingwekkende is altijd dat Jehova-getuigen steevast door christenen (en anderen) als sekte worden aangeduid. Terwijl het christendom in zijn algemeenheid een uit de kluiten gewassen sekte is. Echter zeg nooit :wink: tegen een christen dat hij of zij lid is van een sekte. Dat roept steevast heftige emoties op.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?
PietV.
Moderator

Berichtdoor chromis » 11 sep 2005 08:50

Ik heb thans elke kerk de bijnaam 'sektebel' gegeven.

Net zoals nu.

Het is zondag,

De sektebel luidt in volle glorie.
chromis
Technologist

Berichtdoor Stanhope » 11 sep 2005 15:23

Tja, de echte christenen zijn natuurlijk o.a. de roomsen, de gereformeerden, de evangelischen, de pinksterbloemen, de gebedsgenezers en de tongentaal sektes. :wink:

De J-getuigen kunnen beschouwd worden als aanhangers van het Arianisme. Een stroming die door de Drie-eenheid aanhangers rond 400 vrijwel geheel was uitgeroerd.
Stanhope
Unstoppable!

Berichtdoor Devious » 11 sep 2005 16:26

insomnia schreef:ik vind Jehovah's Getuigen wel de meest consequente groep bijbelgelovigen. Onthouden zich van bloed, omdat dat geboden wordt. Belijden geen 3-1-heid, omdat dat niet in de bijbel staat.

Verbranden ze ook levend de dochters van priesters, wanneer deze zich schuldig maken aan tovenarij?
Stenigen ze ook dochters die voor hun huwelijk ontmaagd zijn?
Worden Jehova's Getuigen ook besneden?
Dragen Jehoha's Getuigen ook purperen kwastjes aan hun gebedskleden?
Wassen Jehova's getuigen ook elkaars voeten wanneer ze samenkomen?
En waarom vieren ze geen verjaardagen? Het staat naar mijn weten nergens in de bijbel dat dit niet mag.

Iedere stroming binnen het christendoem kent wel aspecten waarin men consequent is, maar ook iedere stroming laat op andere gebieden steekjes vallen.

Ik weet het niet meer zeker, maar is het ook niet zo dat God overal in de Jehova's getuigenvertaling wordt vertaald als Jehovah? Als dit klopt, dan is dat ook niet consequent.

Wel waardeer ik de Jehova's getuigen om het feit dat ze zich als Godsdienstige stroming afzijdig houden van politiek. Dat maakt ze (politiek gezien) minder gevaarlijk.

Ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid

Berichtdoor Sararje » 12 sep 2005 13:06

insomnia schreef:Persoonlijk dacht ik altijd niet zoveel last van de uitsluiting te hebben gehad, maar het wreekte zich zo'n 18 jaar later behoorlijk in - jawel - een religieuze waan :twisted:

Mag ik vragen waar dit uit bestond? (Ben oprecht geintereseerd)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje
Superposter

Berichtdoor PietV. » 12 sep 2005 22:25

Devious schreef:
Wel waardeer ik de Jehova's getuigen om het feit dat ze zich als Godsdienstige stroming afzijdig houden van politiek. Dat maakt ze (politiek gezien) minder gevaarlijk.

Ciao...

Ja, verbazingwekkend dat de J.G zo geruisloos ondergaan in de samenleving. De enigste merkbare tekenen zijn de deurbel. En een forumganger die nog nadenkt over de vele tegenstellingen. Die afzijdigheid van politiek; betekent dat men helemaal niet stemt?
Heb jij daar ervaring mee (gehad) Insomnia of iemand anders.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?
PietV.
Moderator

Berichtdoor insomnia » 13 sep 2005 01:36

tjeerdo schreef:Die afzijdigheid van politiek; betekent dat men helemaal niet stemt?
Heb jij daar ervaring mee (gehad) Insomnia of iemand anders.

Men stemt niet en ik geloof dat het ze inderdaad echt niet interesseert
insomnia
Unstoppable!

Keer terug naar Christendom/Judaïsme.