Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten

Is de bijbelse geschiedenis betrouwbaarder dan de reguliere geschiedenis

Peiling eindigde op 16 mei 2009 10:21

ja
1
3%
nee
36
95%
geen mening
1
3%

Totaal aantal stemmen: 38

antoon
Banned
Contacteer:

Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Bericht door antoon »

Wanneer we de reguliere geschiedenis beschouwen komen we tal van conflicten met de Bijbelse data tegen, daarom lijkt het mij goed om daar een topic over te openen .
Ik wil theologie, christelijke stromingen, dogma’s, apologie en het wel of niet bestaan van God helemaal buiten beschouwing laten en focussen op/ en aandacht schenken aan de geschiedenis
Voordat iemand nu impulsief gaat stemmen, gelieve aan het volgende aandacht te schenken.
De sterf datum van Herodes de grote wordt bijna unaniem op 4 voor GT. geprikt waarbij men zegt uit te gaan van Flavius Josephus, echter….
Als we het boek lezen en aandacht schenken aan
Militaire rapporten
Olympiades
Regionale heersers
zon/maans verduisteringen
en last Bud not list aan het specifieke aantal jaren die flavius voorschotelt dan komen we precies op 2 voor GT.
Dus van degenen die de regulieren geschiedenis hoog houden t.o.v. de schrift daar wil ik graag een uitlegging van, bij voorbaat dank.

Over herodes staat nog meer op mijn site pagina
http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/menu92.html
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Lees het boek "De bijbel als mythe" van Finkelstein en Silberman maar.

Nee, de bijbelse geschiedenis is niet betrouwbaar.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Bericht door The Prophet »

antoon schreef:Wanneer we de reguliere geschiedenis beschouwen komen we tal van conflicten met de Bijbelse data tegen,
Nee, het is andersom. De bijbel is in conflict met de geschiedenis zoals die door historici is vastgesteld. Het probleem ligt dus bij de bijbel en niet bij de geschiedkundigen.

Knap hoor, dat jij met wat simpel bronnenonderzoek zomaar tig historici onderuit kan schoffelen. Waarom hebben die historici dat nooit gedaan?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

het verbaasde me dat er 3 keuzes waren in de poll.

2 waren voldoende

A: Nee

B: Op planet X is geen bijbel
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Uiteraard is de bijbelse geschiedenis niet betrouwbaarder! Het is een religieus boek en geen historisch. Ook zijn er allerlei teksten aangepast, lopen er verhalen door elkaar en zijn bepaalde gegevens aantoonbaar onjuist. Des te verder men teruggaat in de bijbelse geschiedenis, des te meer men mythische verhalen aantreft, onduidelijkheden en onbetrouwbare informatie.

Het boek 'de bjbel als mythe' is inderdaad een goed boek om mee te beginnen. Israel Finkelstein heeft als archeoloog minitueus onderzoek verricht in Israël en de Westelijke Jordaanoever. Je moet dan echt denken aan systematisch hele gebieden zij aan zij afspeuren naar potscherven, botten en ander archeologisch materiaal. Aan de hand van die gegevens is er een goed beeld ontstaan wat er zich daadwerkelijk heeft afgespeeld zo'n 1200 v. Chr.

De Israëlieten hebben altijd al in Israël gewoond! Er is geen grootschalige Exodus geweest vanuit Egypte. Misschien dat een klein groepje ontsnapt is, zich is gaan samenvoegen met Kanaänieten in het zuiden van Israël en samen hebben ze verhalen opgeschreven, aangepast en in een bepaalde religieuze vorm gegoten.

Het is aantoonbaar dat de Israëlieten niet in dezelfde periode Kanaänitische steden hebben aangevallen en veroverd. Het is aantoonbaar dat tussen sommige steden een periode zit van 500 jaar wat verovering betreft. Daarnaast is in bepaalde steden geen spoor gevonden van geweld wat je zou mogen verwachten bij een aanval van buiten de stad. Het geval is dat er problemen ontstonden binnen de Kanaänitische stadstaten tussen de koningen en edelen aan de ene kant en de gewone burgers aan de andere kant. In de stad Hazor kun je zelfs een heel duidelijk onderscheid zien; de elite woonde in de bovenste regionen in de stad en de gewone burgers onderaan. In Hazor zijn geen sporen gevonden van aanvallen van buitenaf. Je verwacht speren te vinden en geschonden stadswallen. Die zijn er niet. Er is sociale onrust ontstaan in de stad en boze burgers hebben de stad verlaten en zijn zich ergens anders gaan vestigen (in het zuiden van het huidige Israël. Het sporenonderzoek van Israël Finkelstein laat duidelijk zien wanneer en waar naartoe deze mensen gingen.
Ook zijn onderzoekers er wel uit wanneer en waar het monotheïsme ontstond. Dat was in de 12e eeuw v. Chr. in het zuiden van Israël.

In Genesis lopen twee mythische oorsprong verhalen door elkaar. Op een gegeven moment zijn beide verhalen door scriba's opgenomen in één verhaal. Er is op het internet genoeg materiaal hierover te vinden.

In de bijbel staat dat Herodes een kindermoordenaar was. Waar zijn de bewijzen?
In de bijbel staat dat er een grootschalige Exodus is geweest. Waar zijn de bewijzen?
In de bijbel staat dat er 160.000 Assyrische soldaten werden gedood bij Jeruzalem.
Waar is het bewijs voor de zondvloed?
Waar zijn al deze bewijzen?
Etc.
Etc.

Uiteraard hebben bepaalde zaken zich voorgedaan, dat weet je best Antoon. Het punt is echter dat het goddelijk ingrijpen nog nooit en te nimmer is bewezen! Ook al zijn andere details aantoonbaar juist, het zegt helemaal niets over het bestaan van een God. Daarom alleen al moet de bijbel als een religieus boek worden gezien en niet als een geschiedenisboek.

Wat Herodes betreft; daarover is al genoeg gezegd in verschillende topics op dit forum. Er is genoeg materiaal aangedragen waaruit blijkt dat er onwaarheden zitten in het bijbelse verhaal. Dat jij erover heen leest moet je zelf weten, maar waarom kaart je het weer voor de zoveelste keer aan?

Vergeet niet dat voor jou de bijbelse geschiedenis vaststaat; er valt niet aan te tornen. In de archeologie komt men steeds meer tot inzichten aan de hand van steeds meer onderzoek, wat eigenlijk nog niet zolang bezig is. Vergeet ook niet dat de Israëlieten er alles aan gedaan hebben om materiaal van concurrenten te vernietigen. Dat maakt het er soms niet makkelijker op. Maar gelukkig is er genoeg materiaal in Israël te vinden wat ertoe leidt dat de puzzel steeds meer op zijn plaats gaat vallen. En dat is zeker niet in het voordeel van de mensen die geloven in de letterlijke bijbelse geschiedenis.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik wil graag puntje voor puntje behandelen, en dan zal iedereen kunnen zien dat de Bijbel steeds als correct uit de bus komt
Ik ben bezig met een totaal schema van het leven van Herodes, een knappe jongen die dat zal weerleggen,
Tot zolang ik bezig ben, wil ik ook nog even terugkomen op generaal THEMISTOCLES
even dit lanier, we zijn hier om te discusseren en ook van elkaar te leren, dat geldt voor jullie en dus ook voor mij,
Als ik met de beschikbare gegevens aantoon dat het Bijbelse verslag paralel is aan de dood van Herodes en het geboortejaar van Jezus daar kan plaatsen waar het hoort volgens de Bijbelse chronologie, dan leren jullie daarvan, en je hoeft mij de eer niet te geven, ik ben ook maar een onderzoeker .
Verder evangeliseer ik niet , iedereen moet maar weten wat hij/zij met de gegevens doet.
straks ga ik verder

Afbeelding

Voor degene Die nu zeggen, ok antoon ,maar dan kan het ook 3 voor GT zijn raad ik aan om de verdere data op mijn site te onderzoeken, verder zal ik dit schema nog aanvullen met meer data.

jaren zijn gerekend voor de gewone tijdtelling
Laatst gewijzigd door antoon op 08 okt 2009 15:16, 4 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als ik met de beschikbare gegevens aantoon dat het Bijbelse verslag paralel is aan de dood van Herodes en het geboortejaar van Jezus daar kan plaatsen waar het hoort volgens de Bijbelse chronologie, dan leren jullie daarvan, en je hoeft mij de eer niet te geven, ik ben ook maar een onderzoeker .
Maar Antoon, er is toch allang onderzoek naar gedaan? Er zijn tig boeken die je erover kunt raadplegen, er zijn tig documentaires over geweest, en er is onlangs een special verschenen in National Geographic hierover. Ik weet er al genoeg over. Weet jezelf niet meer dat Sararje eenvoudig weerlegde dat het geboortejaar van Jezus niet klopt? Lees het nog eens terug, ik zal binnenkort wel een link geven naar het topic (nu te druk om te zoeken).
Ik wil graag puntje voor puntje behandelen, en dan zal iedereen kunnen zien dat de Bijbel steeds als correct uit de bus komt
Dat zou ronduit verbijsterend nieuws zijn Antoon! Waarschijnlijk kom je dan wereldwijd in het journaal en mag je je zegje doen. Al die wetenschappelijke en universitair geschoolde mensen die veldonderzoek doen, bovenop de archeologische vondsten zitten, discussiëren met vakgenoten, etc. Allemaal onbetrouwbare lui Antoon! En dat ga jij dus aantonen aan de hand van (neem ik aan) materiaal wat je vindt op internet en wat je in je straatje vind passen. Vergeet je niet om ook materiaal te posten wat je theorieën weerlegt? Dat scheelt anderen weer een hoop speurwerk.

Ik wil je niet beledigen Antoon, maar jij bent degene die dit topic is gestart en die nogal hoog van de toren blaast. Maar ik wacht het materiaal wel af...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Lanier als je mijn site bezocht hebt dan strekt het je tot eer , helaas heb ik zeer weinig bezoek gehad van freethinker tot nu toe.tenminste na mijn posting vandaag

Sararje moest toegeven dat mijn data betreffende de maansverduistering klopte , lees nog eens terug Lanier
Laatst gewijzigd door antoon op 16 apr 2009 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Sararje moest toegeven dat mijn data betreffende de maansverduistering klopte , lees nog eens terg Lanier
In welk topic? Er zijn talloze topics over Herodes en de geboorte van Jezus.
Het bestaan van Herodes, zijn broer Filipus etc. is uiteraard geen reden om aan te nemen dat Jezus ook heeft geleefd.

Ok, we gaan het over Herodes hebben:
Toon aan dat Herodes een kindermoordenaar is aan de hand van (archeologische)bewijzen.
Zowel uit de 'religieuze' als de 'wetenschappelijke' archeologie blijkt dat Herodes geleefd heeft. Grootste discussiepunt tussen beide is de kindermoord. Aangezien jij beweert dat de bijbel betrouwbaarder is, is het aan jou de eer om met dit bewijs te komen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Herodotus deed ca. 450 voor onze jaartelling al onderzoek naar het verleden. Hij wist geen woord te vertellen over koning Salomo.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon, lees dit eens door als je wilt:
http://archeonet.nl/artikelen.php?itemid=5080
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik ben bekend met de site ,maar ik onderzoek liever zelf..
Aangezien het bezoek aan mijn site vandaag naar Herodes matig is zie ik mij genoodzaakt voor data overheveling, ik bekijk het nog even?
Verder Lanier ik sta niet alleen ,er zijn meer onderzoekers die de dood van Herodes aan twijfel onderwerpen.

http://home.solcon.nl/w.j.jongman/Bijbe ... ejaar.html
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lanier schreef:Antoon, lees dit eens door als je wilt:
http://archeonet.nl/artikelen.php?itemid=5080
Het artikel geeft een goed overzicht van hedendaagse archeologie. Het scheelt je € 24,90 en 415 bladzijden tekst in het boek van Finkelstein en Silberman.
Waarschijnlijk zal Antoon dit al lang genoeg vinden. Maar er stond noch een verwijzing naar Hermes - tijdschrift voor Vlaamse historici. Waar het origineel is geplaatst. Dit is een verkorte versie. Is dit nog te achterhalen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik ben bekend met de site ,maar ik onderzoek liever zelf..
Dat moet je uiteraard zelf weten, maar dan moet je wel hun punten weerleggen...

De bijbel draait niet alleen maar om Herodes Antoon, het moet op alle punten 100% betrouwbaar zijn!

Graag hoor ik nog van je over in welk topic Sararje jou gelijk gaf.
Waar het origineel is geplaatst. Dit is een verkorte versie. Is dit nog te achterhalen.
Ik hoop van wel. Het artikel komt overeen met de bevindingen van o.a. Finkelstein en Silberman. Toch is 'de bijbel als mythe' in zijn geheel een completer boek dan dit artikel maar dat is uiteraard logisch. Niettemin een goed artikel om mee te beginnnen.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

kijk eens bij archeologie en de bijbel precies weet ik het niet meer
Sararje gaf mij na een omweg gelijk dat ik de juiste data had betreffende de maansverduistering.
ook stelde ik dat de gebeurtenissen niet konden plaatsvinden in de reguliere versie
absoluut niet. dat is niet te weerleggen.
maar kijk ook eens bij
http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/menu92.html
en vergeet niet naar onderen te scrollen via de pijltjes een de zijkant, als je daar al geweest ben OK. DAN ,,maar kom dan eens met een tegen argument.

PS

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=180

Meer over Sararje
Gesloten