Mekka

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

herman van der helm
Forum fan

Mekka

Bericht door herman van der helm »

Kleren uit en door een zachte motregen loop ik naar de buitensauna. De warmte is een oase. Het prikkelt mijn huid in alle poriën. Ik ga liggen op de houten saunabank op een zachte handdoek. De spanning van de drukke dag laat ik langzaam van me afglijden. Mijn gedachten worden langzamer en op een zeker moment blijken ze te stoppen. Ik krijg het warm en even later heet. Mijn lichaam verlangt naar koude. Ik wil echter nog even in de denkloze toestand blijven en om mijn lichaam enigszins tegemoet te komen ga ik vanuit buikligging mijn knieën onder me optrekken. Mijn hoofd blijft op de saunabank, mijn armen boven mijn hoofd en mijn kont omhoog. In deze opgetrokken houding voel ik me bijzonder ontspannen. Diverse beelden trekken aan me voorbij. Ik interpreteer ze niet, maar laat alles gaan zoals het gaat. Van allerlei puzzels waar ik me afgelopen week in heb verdiept en waar nog geen oplossingen voor voorhanden zijn zie ik ineens de clou. Ik krijg zelfs ook een ingeving voor een nieuw productidee.

Dit verschijnsel heb ik wel vaker, en ben er dan ook vertrouwd mee dat ik meestal niet door denken op nieuwe ideeën kom, maar bijna altijd door niet meer te denken. Het gebeurt me soms als ik ontspannen op het toilet zit, of vlak voor ik in slaap val. Maar de ideeën komen het best bij me binnen als ik in die specifieke houding in de sauna zit. Die houding bestuderend viel mij op dat vele mensen in de moskee gedurende kortere of langere tijd ook in deze houding zitten. Zou deze houding iets bijzonders teweeg brengen in de hersenen? Zou het mensen tot een groter inzicht in hun leven brengen? Waarom helpt het mij? Waarom zou het niet zo zijn bij anderen? Zou een dergelijk ritueel daarom in een godsdienst terecht zijn gekomen. Zou dit niet eens wetenschappelijk onderzocht moeten worden?

Ik ben eens gaan rondneuzen of ook in andere religies dergelijke rituelen voorkomen. Christenen knielen, vouwen de handen en sluiten de ogen. Ik heb dit vroeger ook veel gedaan vanuit mijn katholieke opvoeding, maar heb er nooit iets bijzonders bij ervaren. Tijdens mijn vroegere yoga lessen zaten we vaak met de knieën gekruist en daar met de open handen op. Een diepe in en uitademing voltooide dit ritueel. Deze houding komt uit de oosterse culturen. Het heeft op mij een vergelijkbare uitwerking als de saunahouding, zij het zwakker. Zo zijn er waarschijnlijk veel bekende en onbekendere godsdiensten en levensfilosofieën die vergelijkbare rituelen hebben, allen gericht op het mensen een verbeterd inzicht geven in hun eigen leven.

Terug naar de sauna. Helemaal bloot, geen enkele druk meer van enige kledingvezel bedenk ik me dat zelfs de richting waarin ik me bevind met mijn hoofd naar het zuidoosten is, richting Mekka. Of is het richting Jeruzalem, of Nazareth? Of richting Rome of het verre oosten? Laat ik het maar op Mekka houden, want dan bevind ik me tenslotte in goed gezelschap.
siger

Re: Mekka

Bericht door siger »

herman van der helm schreef:Mijn gedachten worden langzamer en op een zeker moment blijken ze te stoppen [...] en ben er dan ook vertrouwd mee dat ik meestal niet door denken op nieuwe ideeën kom, maar bijna altijd door niet meer te denken.
Als je ideeën hebt denk je volgens mij. Minder bewust, dat kan ik wel geloven. Minder bewust, dat kan inhouden dat vooroordelen en veronderstellingen zwakker worden.

We hoeven ons helemaal niet bewust te zijn van onze gedachten om te denken. Zo ben ik wel eens "in gedachten verzonken" op een verkeerde bestemming aangekomen. Ik had drukke straten overgestoken, afslagen genomen en was aan verkeerslichten gestopt zonder het te beseffen. Het enige bewijs was dat ik niet verongelukt was.
herman van der helm schreef:Zou deze houding iets bijzonders teweeg brengen in de hersenen? Zou het mensen tot een groter inzicht in hun leven brengen? Waarom helpt het mij? Waarom zou het niet zo zijn bij anderen? Zou een dergelijk ritueel daarom in een godsdienst terecht zijn gekomen. Zou dit niet eens wetenschappelijk onderzocht moeten worden?
Volgens mij is dat de gewone hersenen, maar inderdaad, waarom niet wetenschappelijk onderzoeken?
herman van der helm schreef: Laat ik het maar op Mekka houden, want dan bevind ik me tenslotte in goed gezelschap.
Ook maar wetenschappelijk onderzoeken dan?
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Zo weet ik er nog wel een..
Zoek eens een stroompje of meertje op in een bos en ga daar met je rug tegen een boom zitten, turend over het water, blik op oneindig.

Het zal je verbazen hoeveel beter je over dingen na ken denken.. en ja dat IS al een magisch ritueel.

Wel de plek netjes bedanken voor de inzichten die je gekregen hebt.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
siger

Bericht door siger »

Raven schreef:Zo weet ik er nog wel een..
Zoek eens een stroompje of meertje op in een bos en ga daar met je rug tegen een boom zitten, turend over het water, blik op oneindig.

Het zal je verbazen hoeveel beter je over dingen na ken denken.. en ja dat IS al een magisch ritueel.

En dus blijf ik met de vraag zitten: waarom maken jullie iets onnatuurlijks van gewone verschijnselen?
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

siger schreef:
Raven schreef:Zo weet ik er nog wel een..

En dus blijf ik met de vraag zitten: waarom maken jullie iets onnatuurlijks van gewone verschijnselen?
Iets ONNATUURLIJKS ? :?

As above, so below
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Raven schreef: En dus blijf ik met de vraag zitten: waarom maken jullie iets onnatuurlijks van gewone verschijnselen?
Iets ONNATUURLIJKS ? :?[/quote]

As above, so below
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

De plek bedanken is aardig onnatuurlijk hoor Raven. Verder is het niets magisch, maar gewoon de natuur die je rust kan geven. Je omgeving heeft namelijk gewoon invloed op je. Ik kan me best voorstellen dat in tijden dat mensen dat nog niet zo goed wisten, magische krachten aan die natuur hebben toegedicht. Maar inmiddels zijn we echt al een stukje verder en weten we gewoon hoe je omgeving, en de stilte of drukte daarin inwerkt op je welbevinden. Puur omdat indrukken verwerkt worden door je brein. Mensen waarbij dat brein het wat lastiger heeft met het verwerken van indrukken van buitenaf, hebben hier last van, daar zijn inmiddels trouwens ook namen voor. Neem ADHD bijvoorbeeld, of bepaalde vormen van autisme. Hierbij zie je dat er niets magisch is aan de invloeden van de indrukken uit je omgeving, en dat die eenvoudig inwerken op je hersenen.
Wat jij magie noemt is de verwerking, door elektrische verbindingen in je brein, van de indrukken uit je omgeving. Gelukkig zijn we in heel veel zaken de magie voorbij.

In oudere tijden kon je misschien nog wel scoren met je magische verbeelding van de werkelijkheid. Tegenwoordig vraagt men zich keer op keer af waarom je zoiets 'normaals' nu toch magie blijft noemen.

Iemand met hallucinaties of psychoses was in oudere tijden vast een ontzettend magisch mens. Tegenwoordig weten we dat het brein niet helemaal werkt zoals het zou moeten en er daardoor storingen optreden die nogal vreemde verschijnselen opleveren.

Misschien zou je eens wat boeken moeten lezen over de werking van het brein.
Voor jou interessant is het boek: "Het maakbare brein" van Margriet Sitskoorn. Waarschijnlijk een en al magie in jouw visie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Zoals ik al zei, magie werkt via de "normale" fysieke kanalen. dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.

Als hekserij en magie niet bestaan ..

Waarom weet ik als heks dit soort dingen dan ?
Waarom weet ik dat mijn baas knallende koppijn heeft ?
Waarom weet ik dat dat over gaat als ie water drinkt en de TL verlichting uit doet ?
Waarom nemen mensen mij in vertrouwen als ze een probleem hebben ?
Waarom kan ik mijn handen op iemands schouders leggen en zorgen dat iemand in elk geval even rust in zichzelf vind.
Waarom gebeuren dingen vaak zoals ik dat wil ? (vooropgesteld dat het iets is waar ik macht over heb )

Waarom zijn wij heksen zoveel "verstandiger" dan sommige andere mensen ?
- Ooit gehoord van een heks die overspannen thuis zit ?
- Ooit een heks gezien die zich diep in de schulden gewerkt heeft ?
- Ooit van heksen gehoord die achter de goeroe van een of andere sekte aanlopen ?
- Ooit een heks gezien die op tv zijn excuses aan moest bieden omdat hij of zij met een hoop zelfverrijking de wereldeconomie omzeep geholpen heeft ?

- Ooit van een heks gehoord die alleen hamburgers vreet en vervolgens bij de dokter zit met meer dan EEN probleem ?

gezond verstand ? , ja misschien .. maar blijkbaar hebben erg weinig mensen ( zelfs zij die academisch opgeleid zijn ) gezond verstand dan ?

As above, so below
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

toevoeging:

Is het onnatuurlijk om respect en dankbaarheid te tonen voor wat je gegeven wordt ? en voor de plaats waar je geweest bent ? Naar mijn mening zorgt het gebrek hieraan voor de manier waarop we op dit moment met de aarde omgaan.
Alleen al daarom zou je dat moeten doen, al geloof je verder helemaal niks.

As above, so below
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

oops, ik ben ook een heks, want ik hou ervan om tegen een boom aan te gaan zitten, en ik heb er zelfs een speciaal plekje voor waar een echte beek loopt. Vaak met reeën (voor de stedelingen onder ons, dat zijn van die Bambi's die hier in Twente nog vrij rondlopen.)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Blackadder schreef:oops, ik ben ook een heks, want ik hou ervan om tegen een boom aan te gaan zitten, en ik heb er zelfs een speciaal plekje voor waar een echte beek loopt. Vaak met reeën (voor de stedelingen onder ons, dat zijn van die Bambi's die hier in Twente nog vrij rondlopen.)
Hier nog een heks. Ik heb het voorrecht direct aan de bosrand te wonen en zit graag buiten en met de warmer wordende dagen met een glaasje toverdrank (het wordt vanzelf weer Rosé tijd) naar de bomen te staren. Nu ik er zo over denk heb ik vrienden die ook heks zijn want die doen dat ook. Misschien woon ik zonder het te beseffen wel in een van heksen vergeven gebied. Ik zag laatst ook al een uil die mij al heel raar aankeek en de kat lijkt mij ook steeds iets te willen vertellen. De andere kat zegt daarintegen weer niets wat aan een complot doet denken. Om over al die padden die rond deze tijd in de vijver aan het rotzooien zijn nog maar te zwijgen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Hier nog groeten van een heks met ruime ervaring. Toevallig woon ik al dertig jaar in het land dat de sauna uitvond en er tallozen heeft staan aan ieder meer (van de 70.000 die het land rijk is), terwijl er om de halve meter ook nog een boom ter beschikking is om tegen aan te zitten en te mijmeren. Wij Finnen doen eigenlijk weinig anders dan Nokia's maken, in de sauna zitten en tegen een boom aanleunen om naar de verte te staren. Af en toe komt er een eekhoorn naar ons toe om even geaaid te worden, en de eksters en vossen zijn ook vaak van de partij. Met de haas heb ik 's morgens nog wel eens een praatje. De snoek hebben we geleerd niet in onze piemel te bijten wanneer we tenslotte bloot nog even een frisse duik in het water nemen. Geweldig toch.
Born OK the first time
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

doctorwho schreef:
Blackadder schreef:oops, ik ben ook een heks, want ik hou ervan om tegen een boom aan te gaan zitten, en ik heb er zelfs een speciaal plekje voor waar een echte beek loopt. Vaak met reeën (voor de stedelingen onder ons, dat zijn van die Bambi's die hier in Twente nog vrij rondlopen.)
Hier nog een heks. Ik heb het voorrecht direct aan de bosrand te wonen en zit graag buiten en met de warmer wordende dagen met een glaasje toverdrank (het wordt vanzelf weer Rosé tijd) naar de bomen te staren. Nu ik er zo over denk heb ik vrienden die ook heks zijn want die doen dat ook. Misschien woon ik zonder het te beseffen wel in een van heksen vergeven gebied. Ik zag laatst ook al een uil die mij al heel raar aankeek en de kat lijkt mij ook steeds iets te willen vertellen. De andere kat zegt daarintegen weer niets wat aan een complot doet denken. Om over al die padden die rond deze tijd in de vijver aan het rotzooien zijn nog maar te zwijgen.
*proest* :D
Ik kan in elk geval met je lachen , dat valt alweer mee ;)

Maar als je heksje wil spelen, moet je ook een beetje een environmentalist zijn he.. spinnen niet plat slaan maar netjes buiten zetten ;)

Niet de christelijke feestdagen vieren maar wel de overgangen van de seizoenen.

zelf brood (kunnen) bakken

enz..

As above, so below
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Is het dat Raven? Een beetje het heel leuk vinden om heksje te spelen?

Wie is Raven zonder zijn heks zijn? Haal jij daar je identiteit uit? En wat drijft je om mensen te willen overtuigen van jouw waarheid? Evangeliseren heksen?

En waarom hebben we het in een topic dat in beginsel helemaal niet gaat over heksen het nu alweer over hekserij???? :evil:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Kitty schreef:Is het dat Raven? Een beetje het heel leuk vinden om heksje te spelen?

Wie is Raven zonder zijn heks zijn? Haal jij daar je identiteit uit? En wat drijft je om mensen te willen overtuigen van jouw waarheid? Evangeliseren heksen?

En waarom hebben we het in een topic dat in beginsel helemaal niet gaat over heksen het nu alweer over hekserij???? :evil:
Het is inderdaad wie ik ben ja dat klopt , maar dat geldt voor meer heksen.
Veel mensen halen hun identiteit uit hun beroep, maar ik heb toch meer binding met hekserij en met de natuur.

Nee heksen evangeliseren (wat een woord) niet, heksen geloven dat het goddelijke zich aan iemand laat zie zoals diegene dat begrijpt. Elke religie(1) is dus prima ZOLANG het niet met dwang of indoctrineren wordt opgelegd en dus een vrije keuze is EN iemand die vrijheid ook behoudt.

1 voor het gemak staat daar religie, maar humanisme e.d. horen daar in dit geval ook bij.

As above, so below
Plaats reactie