Astrologie, een wetenschap?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Astrologie, een wetenschap?

Bericht door Cluny » 27 aug 2008 09:25

Het bevreemdt mij dat er in 2008 nog mensen rondlopen die dit een wetenschap durven te noemen.
Dat is nog vreemder dan de achterlijke grote massa die als ze de Weekend, Privé of de Telegraaf ter hand nemen als eerste de horoscooppagina lezen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 aug 2008 09:39

Cluny: het bevreemd mij ook, maar je kent de regels: stellingname en argumenten inbrengen. We zijn een discussieforum remember? Kortom, waarom astrologie geen wetenschap is, mag je beargumenteren via een leuk betoogje zodat mensen erop kunnen reageren. Wie weet zijn jouw argumenten waarom astrologie geen wetenschap is, niet falsificeerbaar of onjuist en zal je je argumenten moeten bijstellen....
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 27 aug 2008 09:50

Mijn stelling is: Astrologie is geen wetenschap.
De stand van de sterren heeft geen enkele invloed op het karakter of levensloop van een individueel mens.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 27 aug 2008 10:05

cluny schreef
Mijn stelling is: Astrologie is geen wetenschap.
De stand van de sterren heeft geen enkele invloed op het karakter of levensloop van een individueel mens
Je bent zeker een steenbok :D
Het sterrenbeeld Steenbok wordt beheerst door de planeet Saturnus. Koud, vrekkig, onverschillig en star zijn de negatieve karaktertrekken van een Steenbok.
De goede eigenschappen zijn, dat Steenbokken praktisch, gedisciplineerd, verantwoordelijk en betrouwbaar zijn.
De levensles van de Steenbok is dat hij moet leren macht te krijgen en te behouden over zijn mogelijkheden, ambities, bestemming en prioriteiten.

De extraverte, positieve tegenstrijdigheid van de Steenbok is de praktische basis voor zijn leven.
De negativiteit van het teken Steenbok biedt hem de mogelijkheid zich te onttrekken uit situaties en te wachten op het juiste moment om zijn ambities verder uit te werken.

Er zijn twee soorten Steenbokken: het eerste type lijkt op de zelfverzekerde berggeit, die altijd blijft klimmen om hoger en hoger te komen.
Zij zijn bovenal betrouwbaar en met nog méér goede kwaliteiten: praktisch en ambitieus, verstandig en efficiënt, vasthoudend en geduldig, hebben ze een droog en goed gevoel voor humor.
Het andere type is de Steenbok die leiding geeft, huiselijk is en altijd streeft naar iets dat hij nooit zal bereiken.
Ze kunnen koud en afstandelijk zijn, pessimistisch en bijna onuitstaanbaar conventioneel.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 27 aug 2008 10:18

Of deze?
Een groot ego - waardoor hij arrogant en verwaand kan zijn - extravagant en verkwistend zijn de negatieve karaktertrekken van de Leeuw.
De goede eigenschappen zijn dat Leeuwen een sterke levenskracht hebben, integer, creatief, royaal en waardig zijn.
De levensles van de Leeuw is te leren zijn eigen identiteit te ontwikkelen en een manier te vinden waarop hij zijn creatieve energie het best kan gebruiken.

De Leeuw heeft veel zelfvertrouwen, maar is tevens bang om belachelijk te worden gemaakt of uit de gratie te vallen.
Hoewel de Leeuw heel hartelijk en liefhebbend is, heeft hij de neiging de dingen op zijn eigen manier te doen.
Wanneer hij te vaak wordt uitgedaagd de leidersrol op zich te nemen, verliest hij zijn interesse.
Een Leeuw moet zich leren beheersen om met zijn enthousiasme niet alles uit het leven te halen en op de rand van het ravijn te willen leven.
De creatieve drang op een Leeuw mag nooit worden onderdrukt, omdat dan zijn mogelijkheden worden verspeeld.

Onder hen vindt men schilders, acteurs en beeldhouwers; maar niet alle Leeuwen zitten in de beeldende kunst.
Eerder vertonen ze hun creaties op culinair gebied.
Zij hebben een aanstekelijke levenskracht die het leven doet oplichten met een innerlijke warmte.
Niet alleen fleuren zij hun eigen leven op, maar ook dat van degenen om hen heen.
Het gebrek aan voldoening in het leven, op professioneel of persoonlijk gebied, kan de zonnige kant van de Leeuw vernietigen en zijn persoonlijkheid verduisteren.
Leeuwen moeten zichzelf onder controle hebben om echte voldoening te bereiken.
Organisatie is daarom van essentieel belang voor een goede gemoedsrust.

Een Leeuw zou zich wat flexibeler moeten opstellen en het niet altijd beter willen weten.
Alleen dan komt de warmte, vrijgevigheid of loyaliteit van zijn karakter volledig tot zijn recht en ook zijn verlangen anderen echt te begrijpen.

Leeuwen adoreren hun kinderen en brengen het goede in het kind naar boven.
Zij zijn enorm gevoelig en snel gekwetst, maar hebben de neiging te domineren en dat mag nooit worden onderschat.
Wel is het altijd goed bedoeld; ze willen het beste voor de mensen waar ze om geven of met wie ze werken.
Ze neigen naar ongeduldigheid, wat ze hun hele leven zouden moeten proberen in te tomen.
Omdat Leeuwen geboren leiders zijn, kunnen zij in een welke situatie dan ook de leiding overnemen en alles in goede banen leiden.
De geestdrift en hartstocht die zij als kind verwerven, behouden zij hun hele leven en kunnen zelfs de carrière van de Leeuw bepalen.

Toch kunnen zij lijden onder het feit té bewust van hun status te zijn.
Ook wanneer ze anderen in hun directe omgeving niet kunnen bijhouden, worden ze gekweld.
Wanneer Leeuwen merken uitgedaagd te worden, kunnen zij behoorlijk overheersend en zelfingenomen zijn.
Aan de andere kant zijn het fantastische minnaars en ouders.
Zij geven meer om relaties dan welk sterrenbeeld dat ook.
Leeuwen zijn integere en zorgzame mensen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 aug 2008 10:41

Ik ben Vissen. Dat zijn mensen die kun je alles op de mouw spellen. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze geloven erin. Het zijn ook mensen die altijd verslaafd zijn aan alcohol en drugs. En zo niet daaraan dan wel aan een andere manier om de werkelijkheid te ontvluchten. Voorts zijn het meesters in het fantaseren van dromen, visioenen, gezichten, utopieën en revelaties. Ze hebben altijd sterretjes in hun ogen. Pas maar op wanneer ze zeggen dat ze verliefd op je zijn...Ze nemen je mee naar de hoogste sterren, maar op een morgen ontwaak je en is hij/zij verdwenen -om er nooit meer van te horen...Ze zijn zeer mediamiek, beschikken meestal over helderziendheid en hebben uitzicht op de hoogste regionen van het religieuze bewustzijn. Ze zijn meestal graad 33 in de vrijmetselarij. Ze zijn zeer kunstzinnig, maar buitengewoon lui, zodat ze toch arm blijven. En als ze geld krijgen glipt het zo weer uit hun vingers of geven ze alles weg.
Soms lijken ze op het omgekeerde van al deze zaken, maar vergis je niet: ze zijn meesters in vermomming en veranderen hun kleuren net zo gemakkelijk als een kameleon. :D
Born OK the first time

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 27 aug 2008 10:52

Zonder in detail te treden omdat het te persoonlijk is.
Ik heb ooit een astrologen diagram/schets/tekeningetje in handen gekregen waar een persoonlijke nu-beschrijvingen uitkwam en de toekomst van die persoon voorspeld/berekend.
Daar klopte en klopt ook achteraf (de toekomstvoorspelling) geen hout van.

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 27 aug 2008 10:54

cluny schreef:Zonder in detail te treden omdat het te persoonlijk is.
Ik heb ooit een astrologen diagram/schets/tekeningetje in handen gekregen waar een persoonlijke nu-beschrijvingen uitkwam en de toekomst van die persoon voorspeld/berekend.
Anekdotisch bewijs is geen bewijs natuurlijk, dus je zult met beter voor de dag moeten komen om de grote waarde van de astrologie te weerleggen.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 27 aug 2008 10:56

cluny schreef:De stand van de sterren heeft geen enkele invloed op het karakter of levensloop van een individueel mens.
De uitvlucht die astro-gelovigen hebben is de volgende:

De stand van de sterren komt overeen met karakter en/of levensloop van een individueel mens. Ze hebben geen invloed op elkaar, maar geven een overeenkomst.
Zo boven, zo beneden.

(Voor de duidelijkheid: Ik geloof daar zelf niet in.)
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper » 27 aug 2008 11:05

windsurfer schreef:Anekdotisch bewijs is geen bewijs natuurlijk, dus je zult met beter voor de dag moeten komen om de grote waarde van de astrologie te weerleggen.
In de wetenschap ligt de bewijslast bij degene die beweert dat iets bestaat / klopt / werkelijkheid is, niet bij degene die beweert dat iets niet bestaat.

Beweren dat iemand maar moet bewijzen dat iets niet bestaat is een logische denkfout. Zo kan ik wel beweren dat er een paarse kabouter aan de achterkant van de maan woont, en dan daag ik jou uit om maar eens te bewijzen dat het niet zo is.

Astrologie is geen wetenschap omdat het niet werkt volgens de wetenschappelijke methode.

En ik erger me dood aan die vreselijke programma's op de TV zoals Astrotijd.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 27 aug 2008 11:13

windsurfer schreef:
cluny schreef:Zonder in detail te treden omdat het te persoonlijk is.
Anekdotisch bewijs is geen bewijs natuurlijk, dus je zult met beter voor de dag moeten komen om de grote waarde van de astrologie te weerleggen.
Een 2de t/m 7.500.000 astrologendiagrammetje zal mijn conclusie over deze eenmalige persoonlijke kennismaking met astrologie niet veranderen.

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 27 aug 2008 11:13

Jasper schreef:
windsurfer schreef:Anekdotisch bewijs is geen bewijs natuurlijk, dus je zult met beter voor de dag moeten komen om de grote waarde van de astrologie te weerleggen.
In de wetenschap ligt de bewijslast bij degene die beweert dat iets bestaat / klopt / werkelijkheid is, niet bij degene die beweert dat iets niet bestaat.

Beweren dat iemand maar moet bewijzen dat iets niet bestaat is een logische denkfout. Zo kan ik wel beweren dat er een paarse kabouter aan de achterkant van de maan woont, en dan daag ik jou uit om maar eens te bewijzen dat het niet zo is.

Astrologie is geen wetenschap omdat het niet werkt volgens de wetenschappelijke methode.

Astrologie bestaat, het wordt gepraktiseerd en er zijn zoals je zelf zegt zelfs tv programma's over. Zeggen dat het dan niet bestaat is raar. Het is dus niet hetzelfde als die kabouter van jou.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 27 aug 2008 11:16

windsurfer schreef:
Jasper schreef:

Astrologie bestaat, het wordt gepraktiseerd en er zijn zoals je zelf zegt zelfs tv programma's over. Zeggen dat het dan niet bestaat is raar. Het is dus niet hetzelfde als die kabouter van jou.
Astrologie bestaat maar is geen wetenschap.
Het eindprodukt van astrologie is waardeloos en zondermeer af te doen als kwakzalverij.

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 27 aug 2008 11:20

Cluny, dat astrologie af te doen is als kwakzalverij moet je dan weer wel onderbouwen. Het is geen behandeling, geen therapie of zoiets, dus ben benieuwd hoe je argumentatie is.

Dat het eindprodukt waardeloos is, is een subjectieve uitspraak. Er zijn mensen die het zeker niet waardeloos vinden.

Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper » 27 aug 2008 11:21

windsurfer schreef:Astrologie bestaat, het wordt gepraktiseerd en er zijn zoals je zelf zegt zelfs tv programma's over. Zeggen dat het dan niet bestaat is raar. Het is dus niet hetzelfde als die kabouter van jou.
Het gaat er natuurlijk niet om of astrologie bestaat, maar het gaat erom of de beweringen die gedaan worden in de astrologie gebaseerd zijn op de werkelijkheid. Dat leek me nogal logisch; je hebt mijn tekst wel erg letterlijk geïnterpreteerd. Ik heb toch helemaal niet gezegd dat astrologie niet bestaat?

Om het nog duidelijker te maken: Astrologen beweren dat de stand van de hemellichamen invloed hebben op het leven op aarde. Om dat wetenschappelijk aannemelijk te maken, moeten ze dat bewijzen door experimenten te bedenken en uit te voeren. De geldigheid en uitkomst van die experimenten moet onafhankelijk geverifieerd kunnen worden door anderen. Zie verder Wikipedia over de wetenschappelijke methode.

Het ging erom dat je niet tegen iemand kunt zeggen "bewijs maar eens dat astrologie geen waarde heeft". De bewijslast ligt namelijk bij de astrologen om te bewijzen dat het wel waarde heeft.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick

Plaats reactie