-------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Korinte 18-31Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt?
Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven. Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
Ziet slechts, broeders, wat gij waart, toen gij geroepen werdt: niet vele wijzen naar het vlees, niet vele invloedrijken, niet vele aanzienlijken. Integendeel, wat voor de wereld dwaas is, heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en wat voor de wereld zwak is, heeft God uitverkoren om wat sterk is te beschamen; en wat voor de wereld onaanzienlijk en veracht is, heeft God uitverkoren, dat, wat niets is, om aan hetgeen wèl iets is, zijn kracht te ontnemen, opdat geen vlees zou roemen voor God. Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, opdat het zij, gelijk geschreven staat: Wie roemt, roeme in de Here.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou teksten van deze strekking eens willen verzamelen. Waarom? Omdat deze teksten dienen als afschrikwekkend schrikdraad voor gelovigen. Het is zeer vernuftige psychologie die iedere gelovige verlamd en geketend houdt. Keer op keer worden deze teksten - herinnerd - wanneer een gelovige zich verleid voelt buiten het christelijke dogma te gaan denken en werpen hem onmiddellijk met grote schrik weer terug in zijn denkkader, gelovende dat 'dwaasheid' Gods weg is voor de mens en dat de satan de "meester der wereldse wijsheid" is; de schrijver, medium, inspirator en sluwe redenaar van de "verdichtsels der wereldse wijsheid". Alle wijsheid uit "de wereld" via boeken, media en het gesproken woord van mens tot mens dat tegen "Gods Woord" ingaat moet vermeden worden.
edit: (20-02-2010) Een conservatief christen waarschuwde enkele medegelovigen op een christelijk forum met de volgende woorden:
Paulus schreef aan Timoteüs:Het gaat hier om het gezag van de bijbel en daar wil ik niet aan tornen. We mogen niet ONZE logica als norm gaan handhaven, maar domweg lezen zoals het er staat. Dus als de wetenschap 'bewezen' heeft dat de aarde 4,2 miljard oud is en de bijbel spreekt over ongeveer 6.000 jaar, dan ga ik ook uit van 6.000 jaar. De bijbel heeft het hoogste gezag en nooit de menselijke wetenschap. Ik bemerk een verschuiving in dit gezag van de bijbel richting wetenschap. Die sluipt heeel sneaky binnen. Velen hebben dat totaal niet in de gaten. Sommigen (o.a. prof. Rehwinkel) hebben dat gelukkig wel in de gaten. Steeds meer christelijke (creationistische) wetenschappers worden buitenspel gezet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
(2 Timoteüs 4:1 t/m 4)."Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. Want er komt een tijd, dat [de] [mensen] de gezonde leer niet [meer] zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich [tal] [van] leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren"
Wees dwaas, denk niet, vertrouw niet, leer niet, luister niet, hoor niet, loop weg, zonder je af, bid je twijfels weg, wordt als een kind, enz, enz, enz,.
Paulus heeft zijn werk goed en grondig gedaan. Hij moet een ware meester zijn geweest in de - manipulatie-psychologie -. Van welke 'griekse wijsgeer' heeft deze Paulus zijn kennis vandaan vraag ik me af? 2000 jaar lang is het hem gelukt mensen een "slaaf van Christus" te maken.
En vooral: Te houden! En dat laatste daar gaat het mij om.
Die psychologie wil ik leren begrijpen en dat is ook de reden dat ik deze draad in "filosofie" heb geplaatst. Gelovigen plaatsen zichzelf in quarantaine en geloven in het schrikdraad. Ze naderen een flink stuk tot het hek met slechts het doel voor ogen anderen "binnen" te halen in hun geloofswereld tot behoud van hun ziel voor de eeuwige hel. Een andere reden kan ik niet bedenken.
Ik heb een behoorlijk aantal discussies elders gevoerd met christenen en ik ben er doodmoe van geworden.
Wat ik ondervonden heb:
Stilzwijgend filteren gelovigen al 'lezend' bliksemsnel welke zinsdelen uit het betoog van de ongelovige hen twijfel aanjagen waarop hun stelling bijvoorbeeld als reden om gelovig te blijven, mogelijk kan gaan wiebelen en schuift elke tegenwerping vervolgens terzijde als een blinde vlek. Vervolgens negeert men de betreffende zinsdelen waaraan men zich niet wenst te branden gewoon volautomatisch en opzettelijk. Men vergeet de belangrijkste opmerkingen die het 'hart' van het bericht vormen gemakshalve en stopt de benauwende gedachte die een reactie op het gezond verstand kan "veroorzaken" totaal weg in de "dode hoek", en men reageert vervolgens op iets to-taal onrelevants uit de berichten als bliksemafleider .
Dit gebeurd misschien zelfs onbewust. Of men geeft - als men al een antwoord geeft op een vraag - een volkomen uit de lucht gegrepen niets-zeggende reactie. Ook verdwijnen sommigen plotseling met stille trom uit de discussie.
Er wordt vreselijk omheen gedraaid, dit alles natuurlijk vergezeld van 'toepasselijke' bijbel teksten en persoonlijke getuigenissen en wonderen, en er wordt half, of lacherig, of gespeeld naïef, of gewoon - helemaal niet - gereageerd op de kern van de discussie.
Of men licht ineens als een ekster een bepaalde zin eruit die moet dienen als bliksemafleider en soms zelfs maar een klein onbenullig deel uit de zin waarover men zich dan zogenaamd "verontwaardigd" kan voelen zodat daar weer over verder gebakkeleid kan worden, en dit alles vooral met het doel om zich maar niet meer te hoeven bezighouden met de inmiddels ondergesneeuwde kern van de stellingen.
Of men dreigt dan dat er "op deze respectloze wijze" niet te praten valt. Met andere woorden zoekt men eigenlijk steeds maar weer naar uitvluchten en een excuus om maar niet te hoeven ingaan op wat iemand aan stellingen inbrengt. Kortom, men is er bang voor.
Waarschijnlijk zitten de meesten hier nu met een grote glimlach van herkenning op de gezichten, maar voor mij is dit allemaal nieuw. Althans. Ik heb ooit aan die andere kant gestaan en als christen net zo ontwijkend zitten zeveren als zij. Heel veel zaken zijn nu zonneklaar voor mij. .......
SCHRIKDRAAD!