Dit maal aan het woord Bert Tilmans, Franciscaner broeder: "Ik was een ongewenst kind. Mijn pleegouders waren heel eenvoudige Limburgers, die eigenlijk een beetje leefden als Franciscus van Assisië.
Ik ben pas in het klooster ingetreden toen ik 50 was. Ik zegde mijn baan als inkoper op, verkocht mij huis, inboedel en auto en verdeelde de opbrengst onder mensen die het goed konden gebruiken.
Als Franciscaner broeder ben ik verplicht de uitgestotenen van nu te begeleiden: uitgeprocedeerden, mensen met aids, prostituees en dergelijke. Ik zeg niet dat ik ze altijd kan helpen, maar ik kan wel een arm om ze heen slaan.
In het touw om mijn habijt zitten drie knopen. Eén voor armoede, één voor gehoorzaamheid en één voor kuisheid. Dat zijn de regels. Maar daar gaan we tegenwoordig soepel mee om. We leven niet meer in oude kloosters.
We hebben geen eigen bezittingen, maar ook geen armoede. Dat zou ook niet passen in deze tijd, in dit werelddeel.
De kadaverdiscipline is gelukkig verdwenen.
En de kuisheid? Ach ja. Er zijn broeders die een vriend hebben of een vriendin. We gaan ze heus niet vragen of ze seks hebben. Als je maar voor jezelf kunt verantwoorden wat je doet. Je moet met je tijd meegaan.
Het geloof wordt sowieso meer een kwestie van persoonlijke getuigenissen. De kuddementaliteit dat iedereen precies hetzelfde moet geloven is voorbij, althans in Nederland.
Ik ben geen man van dogma's. De onbevlekte ontvangenis, Jezus als zoon van God en de aanwezigheid van Christus in de hostie. Dat is allemaal niet de essentie. De kern is toch: 'Heb uw naaste lief als uzelf'.
Of ik in God geloof? Jazeker. Ik heb een duidelijk godsbesef. Ik bedoel niet een man met een baard op een wolk, maar een besef diep in mezelf. Soms ben ik dat even kwijt, maar het komt steeds weer terug.
Of er een hemel is? Daarmee houd ik me ook al niet bezig. Ik maak liever van deze wereld een beetje een hemel.
De opkomst van de Islam in ons land vind ik heel boeiend. Een beetje concurrentie kan helemaal geen kwaad en het is een nieuwe uitdaging om vanuit je religie bruggen te slaan. Laten we kijken naar wat we gemeen hebben. God, Jahweh en Allah: het is allemaal hetzelfde. De overgrote meerderheid van de moslims denkt daar hetzelfde over. Die zijn ook op zoek naar wat ons allen bindt.
Ik heb mijn habijt aan alleen maar voor de foto. In Nederland draag ik het niet. Het roept al gauw associaties op met carnaval en dat kan afstotend werken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling".
Tot zover broeder Bert. Een doodsimpele 62-jarige ziel, zou ik zeggen. Veel gestudeerd zal hij niet hebben maar hij lijkt mij aardig wat (positieve) kenmerken te hebben van een 'vrije denker'. Of denken jullie daar in alle vrijheid anders over?
Groeten.
Fons.