De Raad van State oordeelt nu dat alle politieke partijen in principe zonder belemmeringen moeten kunnen deelnemen aan het politieke debat, en dus subsidie moeten krijgen.
Dat geldt volgens de raad ook voor partijen waarvan het gedachtegoed niet strookt met de heersende opvattingen.
Ik ben geen jurist, maar dit vind ik toch vreemd een partij die iets propageert dat niet binnen de wet ligt, mag dat doen omdat ze een politieke partij is? Ik denk dat we hier toch op het randje van de democratie balanceren
Ik maak me er absoluut niet druk om. Laat ze lekker polietiekje spelen. Verder dan 2 zetels komen ze toch niet, dus ze zullen echt nooit veel bereiken en de kans dat ze gaan meeregeren is nihil. Ik beschouw ze als nostalgisch erfgoed.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als een Neo-nazi-partij die de kiesdrempel zou halen en derhalve overheidssubsidie zou ontvangen voor het uitdragen van haar standpunten (blanke superioriteit, antisemitisme, etc.) is het hek van de dam en is het hele land in rep en roer. Nu echter niet, terwijl het in essentie toch om een vergelijkbare situatie gaat (sexe discriminatie etc.). Dit zou te denken moeten geven.
Zat ook al te denken of er niet een selectieve blindheid bestaat voor discriminatie. Ik krijg een beetje het gevoel alsof er gradaties zijn van wie meer gediscrimineerd mogen worden dan anderen. Beetje krom maatschappelijk gezien maar het begint daar wel op te lijken. Zo van: everybody is equal (for the law) but some are more equal than all others.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
botjes schreef:Als een Neo-nazi-partij die de kiesdrempel zou halen en derhalve overheidssubsidie zou ontvangen voor het uitdragen van haar standpunten (blanke superioriteit, antisemitisme, etc.) is het hek van de dam en is het hele land in rep en roer. Nu echter niet, terwijl het in essentie toch om een vergelijkbare situatie gaat (sexe discriminatie etc.). Dit zou te denken moeten geven.
Ten eerste vind ik niet dat je de SGP met Neo Nazi's kunt vergelijken, en ten tweede, je kunt er vrijwillig lid van worden en vrijwillig je lidmaatschap beeindigen om lid te worden van een andere politieke club. Zolang je er geen last van hebt en ze je niets opdringen heb ik er geen problemen mee! Nogmaals: nostalgisch erfgoed!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Het gaat niet om een binnenshuis clubje, maar om een POLITIEKE PARTIJ die ook nog eens lekker SUBSIDIE daarvoor ontvangt. En discriminatie is en blijft discriminatie, punt uit.
Plons schreef:Het gaat niet om een binnenshuis clubje, maar om een POLITIEKE PARTIJ die ook nog eens lekker SUBSIDIE daarvoor ontvangt. En discriminatie is en blijft discriminatie, punt uit.
Nou, ze discrimineren hun eigen leden, die daar zelf blijkbaar geen probleem mee hebben! Dus wat is het probleem? Of discrimineren ze jou ook?
We will dance again!
lost and not found yet! schreef:
Nou, ze discrimineren hun eigen leden, die daar zelf blijkbaar geen probleem mee hebben! Dus wat is het probleem?
Wat weet je nou of ze er geen probleem mee hebben ? En als ze er openlijk er tegen uitspreken dat ze er wel een probleem mee hebben kunnen ze altijd nog opdonderen.
Of discrimineren ze jou ook?
Ze discrimineren indirect mij ook omdat ik een vrouw ben.
Plons schreef:Het gaat niet om een binnenshuis clubje, maar om een POLITIEKE PARTIJ die ook nog eens lekker SUBSIDIE daarvoor ontvangt. En discriminatie is en blijft discriminatie, punt uit.
Nou, ze discrimineren hun eigen leden, die daar zelf blijkbaar geen probleem mee hebben! Dus wat is het probleem? Of discrimineren ze jou ook?
Je kan je als vrouw wel degelijk gediscrimineerd voelen als zij effect als elders vrouwen worden gediscrimineert. Het gaat niet om discriminatie van genoemde personen met naam en toenaam, maar over discriminatie op bepaalde punten van de vrouw in het algemeen. Dus ja, dan kun je je dus als vrouw zeker gediscrimineerd voelen door zo'n partij zonder dat je daarvan lid bent.
Zou je je als neger niet gediscrimineerd mogen voelen als er een politieke partij zou zijn die negers discrimineert zonder dat je daarvan lid bent?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
Afgezien daarvan: het gaat erom dat door een subsidie te verstrekken de overheid gedoogd dat een politieke partij zich niet aan de grondwet (art. 1 GW) hoeft te houden.
"Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan. "
Zij meten zichzelf een bepaalde godsdienst aan. Daarmee kiezen ze er zelf voor een ongelijke situatie op basis van godsdienst te creeeren. Echter, voor de wet (om precies te zijn: passief kiesrecht) dient men niet te discrimineren.
Uit nostalgische overwegingen en omdat ze passief kiesrecht hebben, mogen ze wel blijven bestaan. Echter, niet met financiele steun van de Nederlandse overheid lijkt me. Als ik bij wijze van spreke met bijbelse argumenten een politieke partij zou oprichten die leden met een amputatie uitsluit (bijbelvers hier alombekend meen ik) en ik zou subsidie ontvangen, dan zou het land te klein zijn.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plons schreef:Nondesju, mensen worden hetzelfde recht ONTZEGD vanwege het GESLACHT ! Als dit geen discriminatie is dan weet ik het ook niet meer.
Nogmaals, daar kiezen ze zelf voor! Als je het daar niet mee eens bent meld je jezelf toch af.
Je gebruikt de zelfde redenering als de raad van state, en toch is dit vreemd, je mag niet discrimineren van de wet maar je mag wel een politieke partij oprichten die dit doet op grond van haar discriminerende principes. De raad van state zeilt hierom heen door te zeggen dat:
In de wet is dwingend bepaald dat de minister subsidie verstrekt aan een politieke partij die met een of meer zetels is vertegenwoordigd in het Nederlandse parlement. Omdat de SGP hieraan voldoet en ook aan de wettelijke eis dat zij nooit strafrechtelijk is veroordeeld voor discriminatie
Met andere woorden pas wanneer een vrouwelijk lid van die partij vind dat ze gediscrimineerd word en de SGP daarvoor veroordeeld krijgt kan de subsidie in getrokken worden.
Ook geeft de raad van state toe dat er een afweging is gemaakt tussen twee rechten:
De Nederlandse wetgever heeft bij de totstandkoming van die wet een afweging gemaakt tussen het belang van gelijke behandeling en het belang van politieke partijen om de vrijheid te hebben hun gedachtegoed uit te dragen.
Waarmee de vrijheid van meningsuiting dus hoger word gesteld dan de gelijkheid van man en vrouw
Blijft vreemd…