Hoe een katholiek de kerk verliet

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Hoe een katholiek de kerk verliet

Bericht door collegavanerik » 23 okt 2007 22:23

Ik groeide op in een typisch katholiek dorpje in het zuiden, iedereen was Rooms Katholiek en je wist niet beter, je kende ook geen anderen, de enige buitenlanders waren Polen en Italianen en die waren ook Katholiek. De eerste kennismaking met protestanten waren mensen verderop in de straat maar daar ging je niet mee om. Op de middelbare school zat je ook op een katholieke school en de enige verdwaalde protestant herkende je zo, omdat die niet naar godsdienstles hoefde. Die godsdienstles werd overigens gekenmerkt door chaos, omdat de pater geen orde kon houden. Verder was Katholiek zijn heel leuk met communiefeesten en trouwerijen; je was misdienaar omdat je broers dat ook waren en met wierook zwaaien in de processie was ook wel spectaculair. Af en toe ging je met je ouders op bedevaart naar een Mariaoord. Omdat ik zo goed kon lezen kreeg ik van de juf een afdankertje van Luistert naar Hem geillustreerd door pater Humbert Randag , en thuis hadden we de bijbelse geschiedenis geillustreerd door Gustave Dore.
Op mijn 18e ging ik studeren in de grote stad in "Holland", ik zocht de lokale parochie op en zong in het jongerenkoor liederen van Huub Oosterhuis. Eén van mijn huisgenoten in mijn studentenflat was protestants en daar heb ik menig uurtje mee doorgeboomd: hij bleek meer over aflaten te weten dan ik! In mijn parochie was een bijbelcursus en daar gaf ik me voor op, om ook een beter weerwoord te hebben. De bijbelstudie werd gedaan aan de hand van de cursus "Gods Mensenboek" van de KRO, Het eerste verhaal ging over Abraham, en ik kon meteen triomfantelijk mijn parate katechistische kennis spuien dat "Izaak een voorafbeelding was van Christus, omdat hij ook het hout droeg". "Dat moest ik toch anders zien", zei pastoor, "God wou juist geen mensenoffers". Van de pastoor moest ik ook de Canisiusbijbel, die ik van thuis had meegenomen, maar waar nooit in werd gelezen (het stond op de boekenlijst voor godsdienst), vervangen door de nieuwe Willibrordvertaling. Die heb ik toen van kaft tot kaft gelezen inclusief inleidingen en Notenapparaat. Toen ik de bijbel uit had, ging in verder met De wordingsgeschiedenis van het Nieuwe Testament van AFJ Klijn, de apostolische vaders(vertaling Klijn) en het Handboek van de kerkgeschiedenis van kardinaal de Jong. Inmiddels had ik wat kennissen gekregen in de protestantse studentenvereniging en verdiepte me ook in de reformatorische wijsbegeerte. Ik heb Rome, Lourdes en Taize bezocht, en meende daar God te ervaren. Mijn honger naar kennis was nog niet gestild en ik sloot me aan bij een orthodoxe Roomskatholieke studiekring die pauselijke encyklieken bestudeerde. Als vrijzinnig katholiek viel ik een beetje uit de boot. Ik ging wel met een groep van hen naar Israel, waar ik devoot de kruisweg liep en zelfs psalmzingend (die van Oosterhuis :D ) de berg Sinai afdaalde. Toen had ik inmiddels ook "Gödel, Escher Bach" en "The mind's I" van Hofstadter doorgewerkt. Het laatste boek bleek later de inleiding tot mijn keerpunt. Erin werd "Is God a Taoist" van Raymond Smullyan geciteerd, en dit bracht mij aan het twijfelen: "Als god in je hoofd zit, dan is het ook maar een gedachte". Ik ging op een studiekring van de Studentengemeente waar de Mystiek van Johannes van het Kruiswerd bestudeerd. Het jongerenkoor van de parochie was uiteengevallen en omdat ik Oosterhuis wel leuk vond, ging ik bij zijn koor in Amsterdam zingen. Daar werden de laatste houtjes onder mijn geloof vandaan gezaagd toen iemand op een koorweekend stelde: "Jezus is niet uit de dood opgestaan". Ik verweerde me nog door te zeggen: "Maar dan is het fundament van het geloof toch weg?"
En inderdaad, het was weg. Toen mijn vader later dat jaar overleed was er leegte. Ik droomde van hem, maar mijn moeder zei: "Het was maar een droom." Op een paasvoettocht in Den Haag mocht je iets op een steen zetten dat je kwijt wilde en dat gedurende de tocht met je meedragen. Op de laatste dag wierp ik de steen met een boog in zee. Wat op de steen geschreven stond?

"God"
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 13 jul 2008 23:55, 8 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 24 okt 2007 10:01

Mooi verhaal collegavanerik vooral de steen vind ik een mooie symboliek hebben.

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Samante

Bericht door Samante » 24 okt 2007 11:08

Mooi verhaal. Laatst zei je iets te zien in pantheïsme (zo ongeveer herinner ik me), is dat nog steeds zo?

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 24 okt 2007 12:32

Daar werden de laatste houtjes onder mijn geloof vandaan gezaagd toen iemand op een koorweekend stelde: "Jezus is niet uit de dood opgestaan". Ik verweerde me nog door te zeggen: "Maar dan is het fundament van het geloof toch weg?"
Heb ik zelf ook altijd gezegd. Als Jezus' offer tot verzoening en opstanding niet letterlijk begrepen dienen te worden, en de Bijbel niet het volmaakte woord God's is, dan kunnen we de Bijbel in de prullenbak gooien, als oud papier recycleren of er de kachel mee aanmaken. Er is dan immers geen noodzaak meer om er in te geloven.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons » 24 okt 2007 13:08

Daar heb ik ooit een film van gezien, over de vermeende vondst van het graf van jezus. Een pastoor deed mee aan de opgravingen en kreeg last van tweestrijd: aan de ene kant (als archeoloog) wilt hij graag het lichaam van jezus vinden, maar als pastoor zou dat betekenen dat z'n geloof niks meer voorstelt, dus dat zou dan automatisch betekenen dat hij z'n geloof verliest.
Fuck met alles.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 24 okt 2007 14:51

Samante schreef:Mooi verhaal. Laatst zei je iets te zien in pantheïsme (zo ongeveer herinner ik me), is dat nog steeds zo?
Ja maar dan in de zin van Spinoza, alles in allen. Geeft een gevoel van ontzag, maar heeft verder geen godsdienst nodig.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

Samante

Bericht door Samante » 24 okt 2007 16:32

Plons schreef:Daar heb ik ooit een film van gezien, over de vermeende vondst van het graf van jezus. Een pastoor deed mee aan de opgravingen en kreeg last van tweestrijd: aan de ene kant (als archeoloog) wilt hij graag het lichaam van jezus vinden, maar als pastoor zou dat betekenen dat z'n geloof niks meer voorstelt, dus dat zou dan automatisch betekenen dat hij z'n geloof verliest.
Dat was The Body denk ik, met Antonio Banderas.

Samante

Bericht door Samante » 24 okt 2007 16:34

collegavanerik schreef:
Samante schreef:Mooi verhaal. Laatst zei je iets te zien in pantheïsme (zo ongeveer herinner ik me), is dat nog steeds zo?
Ja maar dan in de zin van Spinoza, alles in allen. Geeft een gevoel van ontzag, maar heeft verder geen godsdienst nodig.
Dat is ook het mooie vind ik daarvan. Geen godsdienst . Voor samenzang/samenscholing zijn er andere mogelijkheden :wink: .

Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli » 24 okt 2007 16:35

Samante schreef:Geen godsdienst . Voor samenzang/samenscholing zijn er andere mogelijkheden :wink: .
Een concert van Frans Bauer bijvoorbeeld? :evil:

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons » 24 okt 2007 16:36

Samante schreef: Dat was The Body denk ik, met Antonio Banderas.
Inderdaad, kon even niet op de titelnaam komen
Fuck met alles.

Samante

Bericht door Samante » 24 okt 2007 17:21

Atli schreef:
Samante schreef:Geen godsdienst . Voor samenzang/samenscholing zijn er andere mogelijkheden :wink: .
Een concert van Frans Bauer bijvoorbeeld? :evil:
Andre Rieu kan ook, mag je meeklappen ook.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 24 okt 2007 22:04

Antiscience schreef: Ik vroeg naar jouw persoonlijke praktisch ervaringen, niet naar theorien over wat San Juan, meester Eckhard of Boedha ervaren zouden hebben.
Ik heb "gewandeld met God": ik had een onzichtbare vriend, ik ervoer blijdschap als ik aan hem dacht en ik zong met veel vreugde kerkmuziek. Tijdens gebeden ervoer ik een warmte door mijn hele lichaam. Ik heb nooit stemmen gehoord.

zoiets?
Afbeelding Hebr 6:

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 24 okt 2007 22:28

collegavanerik schreef:
Antiscience schreef: Ik vroeg naar jouw persoonlijke praktisch ervaringen, niet naar theorien over wat San Juan, meester Eckhard of Boedha ervaren zouden hebben.
Ik heb "gewandeld met God": ik had een onzichtbare vriend, ik ervoer blijdschap als ik aan hem dacht en ik zong met veel vreugde kerkmuziek. Tijdens gebeden ervoer ik een warmte door mijn hele lichaam. Ik heb nooit stemmen gehoord.

zoiets?
Kun je bij je atheistische vriendjes mee scoren.
Ga gerust je gang. Dit door jou opgemaakte bedje bevalt mij niet. :lol:
Sorry collegavanerik :wink:

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 24 okt 2007 22:33

Antiscience schreef:
collegavanerik schreef:

zoiets?
Kun je bij je atheistische vriendjes mee scoren.
Ga gerust je gang. Dit door jou opgemaakte bedje bevalt mij niet. :lol:
Sorry collegavanerik :wink:
niet mijn probleem. 8)
Afbeelding Hebr 6:

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 21 jan 2008 20:08

Interessant verhaal, vooral dat met die steen inderdaad. Toch vraag ik me nog steeds af of de theorie van 'Jezus is nooit opgestaan' wel zo plausibel is. Maar goed, da's iets voor een ander topic. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Plaats reactie