Creationisme voortaan verboden in Zweeds onderwijs

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Theoloog

Creationisme voortaan verboden in Zweeds onderwijs

Bericht door Theoloog » 17 okt 2007 00:30

Creationism to be banished from Swedish schools
Published: 15th October 2007 07:57 CET
Online: http://www.thelocal.se/8790/

The Swedish government is to crack down on the role religion plays in independent faith schools. The new rules will include a ban on biology teachers teaching creationism or 'intelligent design' alongside evolution.

"Pupils must be protected from all forms of fundamentalism," said Education Minister Jan Björklund to Dagens Nyheter.

Some Christian schools teach biology students that the world and the organisms on it were created by a supreme being. This is often presented as another valid scientific theory alongside evolution - something most scientists reject.

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 » 17 okt 2007 01:45

Nuchtere jongens, die Zweden, daar kan hier door sommige kabinetsleden een puntje aan gezogen worden! :lol:

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 17 okt 2007 01:58

Goed hoor, daar kan nederland nog wat van leren :)
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

a.r.

Bericht door a.r. » 17 okt 2007 02:08

Het zou van wijsheid van de Nederlandse regering getuigen als zij zo'n zelfde besluit zouden nemen, maar wel met daarbij een extra lesuur maatschappijleer of filosofie op alle scholen!

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 17 okt 2007 02:12

Ten koste van 1 of 2 uurtjes godsdienst?
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< » 17 okt 2007 02:52

De actuele beweegreden tot deze maatregel van de Zweedse regering is een juridisch conflict met een sekte, het Christelijke Genootschap van de Uitverkoren Broeders, die de evolutietheorie verwerpt. Deze sekte wil een eigen school beginnen en de rechter heeft daar toestemming voor gegeven nadat het had beloofd het lesprogramma te volgen en ook de school open te stellen voor alle leerlingen.

Zo staat het althans in de Volkskrant van 16 oktober.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk

Plons
Bevlogen

Re: Creationisme voortaan verboden in Zweeds onderwijs

Bericht door Plons » 17 okt 2007 03:15

The new rules will include a ban on biology teachers teaching creationism or 'intelligent design' alongside evolution.
Edwin schreef:nadat het had beloofd het lesprogramma te volgen
Ik neem aan dat ze met het lesprogramma de evolutietheorie bedoelen ? Als dat zo is , is er niet zoveel veranderd.
Fuck met alles.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 17 okt 2007 07:48

Ik emigreer naar zweden.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

PietV.
Moderator

De Nederlands Versie.

Bericht door PietV. » 17 okt 2007 13:51

STOCKHOLM - De centrumrechtse regering in Zweden is van plan de rol van religie in het particulier onderwijs terug te dringen. Volgens minister van Onderwijs Jan Björklund is het de bedoeling op die manier te voorkomen dat fundamentalisme verder verbreid wordt.
,,Leerlingen moeten beschermd worden tegen elke vorm van fundamentalisme'', verklaarde Björklund tegenover de krant Dagens Nyheter . De nieuwe voorschriften waaraan de Zweedse regering werkt, bepalen onder meer dat religieuze onderwerpen alleen aan bod mogen komen in de godsdienstles, en niet in bijvoorbeeld de biologieles.

Aan het besluit van de regering met voorschriften te komen om de rol van religie terug te dringen is een juridisch conflict voorafgegaan met de Plymouth Broeders, een christelijke groepering die in het zuiden van Zweden een confessionele school wil stichten. De Plymouth Broeders, die de evolutietheorie afwijzen, kregen van de rechter toestemming de school te stichten, maar pas nadat zij beloofd hadden het Zweedse lesprogramma te volgen en de school open te stellen voor alle leerlingen. Het besluit van de rechter ontmoette kritiek van mensen die vinden dat de Plymouth Broeders hun leden te veel aan banden leggen.

Volgens de regering zijn nieuwe regels nodig omdat de rol van religie in het onderwijs niet duidelijk is vastgelegd in de wet. ,,Het kan niet zo zijn dat een leerling voor een natuurkundetoets slaagt, als hij als antwoord geeft dat God de wereld heeft geschapen'', zei een woordvoerster van minister Björklund. Zij zei ook dat de nieuwe regels scholen ook gaat verplichten tot het aanmelden van ontvangen giften. De sociaaldemocraten steunen het plan van de regering, dat in 2009 van kracht kan worden.

robindr
Forum fan

Bericht door robindr » 17 okt 2007 16:36

a.r. schreef:Het zou van wijsheid van de Nederlandse regering getuigen als zij zo'n zelfde besluit zouden nemen, maar wel met daarbij een extra lesuur maatschappijleer of filosofie op alle scholen!
Voor mij mogen ze gewoon het vak Humanisme invoeren in openbare scholen.

Maar misschien is dat wel iemand mijn overtuiging opleggen...
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -

a.r.

Bericht door a.r. » 17 okt 2007 18:12

@ Robindr

Nee, juist niet om ze een overtuiging op te leggen, maar om ze te laten zien dat er meerdere meningen en stromingen bestaan en ze vooral leren dat ze zelfstandig en objectief moeten (leren) nadenken !

Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage » 17 okt 2007 18:25

a.r. schreef:Het zou van wijsheid van de Nederlandse regering getuigen als zij zo'n zelfde besluit zouden nemen, maar wel met daarbij een extra lesuur maatschappijleer of filosofie op alle scholen!
100% right :D

Erg goed dat ze dit besluit hebben genomen :)

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 18 okt 2007 13:09

Nee, nee, nee!

Ik ben juist voorstander om alle religies gelijkwaardig te behandelen en verplicht te stellen dat aan elke religie evenveel tijd besteed wordt.

Voordeel: Met de duizenden religies voorhanden heeft men dan geen tijd meer om één specifieke religie via brainwash technieken te indoctrineren.
Bovendien leer je dan nog eens wat geinige eigenschappen kennen van bijvoorbeeld de Loki god.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

Jeroen T
Geregelde verschijning

Bericht door Jeroen T » 18 okt 2007 18:36

Ik zie wel wat in wahlers punt. Met zoveel religie's in moeilijk om te indoctrineeren. En maakt het godsidee alleen maar ongeloofwaardiger.
Ik geloof in de hersenen van de mens over mijn ziel maak ik me geen zorgen.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 19 okt 2007 08:54

Jeroen T schreef:Ik zie wel wat in wahlers punt. Met zoveel religie's in moeilijk om te indoctrineeren. En maakt het godsidee alleen maar ongeloofwaardiger.
gezien de huidige tendensen zou ik ook creationisme in al zijn vormen opnemen
kun je scholieren leren welke soorten er zijn en wat de crea drogredeneringen zijn.
hoe ze de boel manipuleren om god terug in de wetenschap te krijgen

een paar uurtjes in het laatste jaar moeten volstaan en dan kunne crea aanhangers de mensen al veel minder belazeren en profiteren van de algemene onwetendheid.

Plaats reactie