Transcendent/immanent

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
collegavanerik
Superposter

Transcendent/immanent

Bericht door collegavanerik »

Het expose van rereformed in de inquisiteur Dawkind draad,
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 1251#71251
heeft nog een vraag bij mij opgeroepen. Misschien dat dit hier verduidelijkt kan worden.

In mijn religieuze periode ervaarde ik god zoals beschreven in psalm 139 (in de vertaling van oosterhuis) http://www.roeach.be/psalm.htm
Achter mij zijt Gij en voor mij uit.
Gij legt uw handen op mij.
Dit is wat ik niet begrijpen kan,
niet denken, dit gaat mij te boven.
Het is het best te beschijven als een "onzichtbare vriend", ik was vervuld van de Heilige Geest en wandelde met God.
Beschrijft dit nu een immanente god?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Samante

Re: Transcendent/immanent

Bericht door Samante »

collegavanerik schreef: In mijn religieuze periode ervaarde ik god zoals beschreven in psalm 139 (in de vertaling van oosterhuis) http://www.roeach.be/psalm.htm
Achter mij zijt Gij en voor mij uit.
Gij legt uw handen op mij.
Dit is wat ik niet begrijpen kan,
niet denken, dit gaat mij te boven.
Het is het best te beschijven als een "onzichtbare vriend", ik was vervuld van de Heilige Geest en wandelde met God.
Beschrijft dit nu een immanente god?
Ik vind deze psalm een mooie en ik vind die pantheistisch van aard. De god die overal en in alles is.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tsja Samante: krijgen we toch weer die eeuwige vissenkom-parabel waar ik nog steeds geen antwoord van jou op heb. Hoe weet een vis die zijn hele leven in een aquarium heeft geleefd dat er iets buiten het aquarium is wat geen water is?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:Tsja Samante: krijgen we toch weer die eeuwige vissenkom-parabel waar ik nog steeds geen antwoord van jou op heb. Hoe weet een vis die zijn hele leven in een aquarium heeft geleefd dat er iets buiten het aquarium is wat geen water is?

tja... een vis weet ik niet .. maar een dolfijn zou het waar kunnen nemen
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

collegavanerik schreef:Beschrijft dit nu een immanente god?
Dit beschrijft inderdaad de immanente God. En zoals je dan meteen zult concluderen: het christelijk geloof kan de immanentie van God niet ontkennen, maar is er zelfs op gebaseerd. Aan de basis van het christelijk geloof liggen 'historische feiten' die men móet zien als ingrijpen van God (aangezien er geen andere verklaring voor is), alle wonderen, alle spreken van God tot de uitverkoren mensen, alle 'werking van de heilige geest'. In de vroegste bijbelverhalen zien we God zelfs wandelen in de tuin, eten met Abraham, keuvelen met Mozes, lekkere geur van brandoffers opsnuiven enz.

De immanentie is dus overduidelijk, maar werd in de loop van de tijd steeds vager en ongeloofwaardiger. Je kan al zien hoe moeilijk het wordt in het verhaal van de inwijding van de tempel. Wanneer Salomo voor Jahweh eindelijk een huis gebouwd heeft, -omdat Hij ooit gezegd zou hebben in een donkere wolk te willen wonen (hetgeen naar mijn weten nergens in de bijbel gezegd wordt)-, komt de wolk meteen gehoorzaam op zijn wenken weer terug van eeuwenlang weggeweest (1 Kon. 8:12). In dezelfde toespraak spreekt Salomo vijftien verzen later opeens uit "Zou God werkelijk op aarde kunnen wonen? Zelfs de hoogste hemel kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik voor u heb gebouwd." (1 Kon. 8:27). Het is duidelijk dat men later, toen de tempel verwoest was deze correctie in het verhaal aanbracht, want het kan onmogelijk gerijmd worden met vers 12 en met de gehele onderneming van de tempelbouw.

Wanneer het filosofische denken en weten van de mens in (ongeveer) de laatste vierhonderd jaar voor Christus toeneemt verandert God steeds meer in een transcendent begrip. Dit wordt in de hellenistische tijd (vooral door de Grieken, Plato) steeds verder ontwikkeld, totdat God zo ver verheven is boven al het aardse (=zondige, imperfecte) dat hij niet immanent kan zijn, want al het immanente 'bezoedelt' God. Dit denken ligt de basis van veel gnostisch denken. Vandaar dat bijna alle filosofisch ontwikkelde denkers in de eerste eeuwen van het christendom de goddelijkheid van Jezus niet konden aanvaarden. Men kwam dan met engelen aan, een Demiurg (een soort ondergod die de aarde schiep) om de God achter de goden te redden, en vond 'de Logos' uit als 'tussenstation'. Ook tal van (later tot ketters uitgeroepen) leringen zoals het docetisme ("Christus had slechts een schijnbare lichamelijkheid") berusten op de gedachte van het onmogelijk zijn van God zich in de schepping te mengen.

Transcendentie is dus uitgevonden om 'het hoogste', 'het ultieme', 'de bron', 'het geheel andere', 'het perfecte', dat wat volkomen buiten het begripsvermogen en waarnemingsvermogen gaat van de mens, aan te duiden. Een transcendente God is volgens mij een God die men serieus kan nemen. Maar meer dan het woord God zou Mnlkuvbuptahgft hieraan recht doen, of nog beter, deze omschrijving: (zwijgen)
Aangezien er niets over te zeggen valt, valt met een transcendente God ook godsdienst weg.
Aangezien dit niet leuk is wordt 'transcendentie' dan ook meestal gebruikt als het woord dat voor de religieus gelovige handig is om ermee je eigen niet op de rede gebaseerde overtuigingen en ervaringen te kunnen verdedigen. Zo kan men mystiek eenvoudig neerzetten als 'weten', 'een dieper bewustzijn', door te verwijzen naar het transcendente. Een truc natuurlijk, want alles wat begrepen en ervaren wordt is niet meer transcendent.

De immanente God kan ook geloofwaardig zijn, namelijk wanneer we als pantheïsten uitspreken dat alles een onderdeel is van God. Ook dan valt godsdienst weg. We zitten dan met de omgekeerde waarheid: je kan er alles van zeggen, en het is allemaal waar.

Het christelijk geloof eet het liefst van twee walletjes en beweert dat God zowel immanent als transcendent is. Maar let op, het zijn twee halfvolle glazen die je voorgeschoteld worden. Uiteraard doet men dit heel eenvoudig omdat het in de kraam van pas komt. God kan niet worden neergezet als een kracht of begrip dat het alles omvat in de zin van dat alles een onderdeel van hem is. Daarvoor haat men het aardse leven te veel, en zit men teveel in de maag met wat men kwaad noemt. Men heeft dus een transcendente God nodig die buiten het universum staat en geheel onschuldig is aan wat zich hier afspeelt. Maar wanneer hij teveel als transcendent wordt gezien, moet die transcendente God weer wat aangekleed worden, omdat men anders geen christendom meer nodig heeft. God is dus transcendent voor zover we hem de ruimte moeten inschieten om hem immuun voor alle kritiek te maken, hij is immanent om het relevant te laten zijn voor de mens.
Tsunamie? God is transcendent.
Ongelooflijke redding? De reddende hand van God (voorzienigheid).
Kreeg verdiende loon? Straf van God.

Hoe handig het is zie je in het topic over Dawkins: wanneer Dawkins uitroept dat hij God in de schepping wil zien, en daar juist helemaal niets van God te zien valt, zegt (de)Theoloog (van alle tijden): ja, maar God is transcendent, begrijpt Dawkins niet eens zo'n eenvoudige zaak!
Maar wanneer Dawkins zou zeggen dat de transcendentie van God dús betekent dat God voor het leven van de mens een overbodige zaak is, zou Theoloog weer huppen op zijn stokje van de immanente God, die de geschiedenis leidt, ingrijpt, werkt in het hart van de mens, dat religie is 'ingebouwd' enz. De immanente God is voor 'onze' Theoloog vanwege zijn belezenheid een veel moeilijker gegeven, en ik zie het hem eigenlijk nooit concreet doen. Het is voor hem eigenlijk onmogelijk om ook maar iets concreets over God te zeggen. Theoloog is dus iemand die zijn christelijke geloof in wezen heeft opgegeven. Logisch, want iemand kan slechts in de immanente God van de christenen geloven (de God van de wonderen, tekenen en 'werken' op aarde) indien hij bijgelovig is, dwz voortdurend 'wonderen' en 'goddelijke werkingen' opmerkt. Iedere ontwikkelde denker heeft alle bovennatuurlijke wonderen al 400 jaar geleden naar het rijk der fabelen verwezen, en kan niet uit de weg met de christelijke God.
Willem Ouweneel begrijpt maar al te goed dat het christelijk geloof staat of valt met een concrete, immanente God. Vandaar dat hij in zijn theïstisch manifest meteen begint met de wonderen. Hij wringt zich dus uit de aanklacht 'bijgelovig' te zijn door als rasechte fundamentalist op te merken dat die 'wonderen' zintuiglijk te verifiëren feiten zijn.

Moderne theologie is de bezigheid van religieuze mensen voor wie antieke religieuze overtuigingen van de immanente God volkomen door de mand gevallen zijn, en voor wie zulk denken gelijk staat aan bijgeloof van het domme volk, om de oude religie met taalgegoochel om te zetten in iets wat een ontwikkeld modern denker kan appreciëren, dus een abstracte filosofische vaagheid, dat een antwoord zou zijn op het laatste hoe, waarom, waartoe. Bijbelverhalen zijn dan nooit letterlijk op te vatten, maar bevatten in beeldtaal 'sporen van het goddelijke', 'de voetafdruk van het goddelijke', 'heenwijzingen naar het transcendente', enz.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 20 apr 2007 13:07, 6 keer totaal gewijzigd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Raven schreef:
Sararje schreef:Tsja Samante: krijgen we toch weer die eeuwige vissenkom-parabel waar ik nog steeds geen antwoord van jou op heb. Hoe weet een vis die zijn hele leven in een aquarium heeft geleefd dat er iets buiten het aquarium is wat geen water is?

Ga je in op het gedachtenexperiment/redenering of vind je het gewoon leuk om zulke bijdehandse opmerkingen te maken?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Een mens weet dat er dingen waar zijn die niet in logische theorieen verklaard kunnen worden.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

heel leuk Mark maar daar doe je waarnemingen voor.
marc aka controle
Ervaren pen

Sararje schreef:heel leuk Mark maar daar doe je waarnemingen voor.
Maar waarnemingen zijn toch beperkt tot ons aquarium? Dus waarnemingen zouden zeggen dat ons heelal het enige is wat bestaat. Wij weten echter dat dit theoretisch helemaal niet mogelijk is.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rereformed schreef:God is dus transcendent voor zover we hem de ruimte moeten inschieten om hem immuun voor alle kritiek te maken, hij is immanent om hem relevant te laten zijn voor de mens.
De bijbel is natuurlijk een grabbelton van tegenstrijdigheden, omdat ze niets met de waarheid te maken heeft, maar alles met de behoeften van de religieuze mens. Zo kun je in Jesaja 55 dit lezen:

8 Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt Jahweh.
9 Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
en mijn plannen jullie plannen.

Dus een transcendente God. Men kan van God niets begrijpen.
Maar let op, er staat nota bene in deze verzen dat God zelf letterlijk díe woorden tegen Jesaja spreekt!

In het voorgaande vers staat weer het omgekeerde van de transcendente God:

7 Laat de goddeloze zijn slechte weg verlaten,
laat de onrechtvaardige zijn snode plannen herzien.
Laat hij terugkeren naar Jahweh,
die zich over hem zal ontfermen;
laat hij terugkeren naar onze God,
die hem ruimhartig zal vergeven.

Dus vers 7 gaat ervan uit dat men God wél kan vinden, wél kan begrijpen, kan weten hoe God erover denkt, dat God zich over de mens kan ontfermen en de mens kan weten dat God hem 'ruimhartig' heeft vergeven.

Waarom schreef Jesaja zo?
-Om zijn eigen denkbeelden aan de man te brengen moest hij spreken alsof die ideeën van God afkomstig waren.
-Om uit te kunnen leggen waaróm zus of zo op díe en die manier gedaan of geloofd zou moeten worden, had hij een God nodig die ondoorgrondelijk is, die je niet kan beredeneren, maar waaraan je je blind moet overgeven.
-Om etterbuilen en intelligente kwaadsprekers uit de weg te ruimen was het handig een God voorradig te hebben waar je op geen enkele manier mee in discussie kan gaan.
-Om de mensen tot zijn religie te verlokken had hij een God nodig die concrete dingen doet, heerlijk dichtbij je is, waarmee je 'een relatie hebt', dwz die prachtig voor jouw karretje te spannen is.

Transcendentie en immanentie zijn dus puur gereedschap om het religieuze denken te onderhouden.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 20 apr 2007 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

marc aka controle schreef:
Sararje schreef:heel leuk Mark maar daar doe je waarnemingen voor.
Maar waarnemingen zijn toch beperkt tot ons aquarium? Dus waarnemingen zouden zeggen dat ons heelal het enige is wat bestaat. Wij weten echter dat dit theoretisch helemaal niet mogelijk is.
Oh? Hoe weten we dit dan? het enige wat we weten is dat de mogelijk bestaat van multiversa maar daarmee is niet aangetoond dat ze bestaan. Maar laten we ons alsjeblieft beperken tot het waarneembare en niet tot giswerk. De naam zegt het nl. eigenlijk al: heel-al. Dus de grootte van onze vissenkom is zo groot als het heel-al. En als wiskundig blijkt dat er meerdere heel-allen mogelijk zijn, so be it maar daar is geen enkele directe aanwijzing bij mijn weten voor.
marc aka controle
Ervaren pen

Sararje schreef: Oh? Hoe weten we dit dan? het enige wat we weten is dat de mogelijk bestaat van multiversa maar daarmee is niet aangetoond dat ze bestaan. Maar laten we ons alsjeblieft beperken tot het waarneembare en niet tot giswerk. De naam zegt het nl. eigenlijk al: heel-al. Dus de grootte van onze vissenkom is zo groot als het heel-al. En als wiskundig blijkt dat er meerdere heel-allen mogelijk zijn, so be it maar daar is geen enkele directe aanwijzing bij mijn weten voor.
Alles wat wij zien is eigenlijk onmogelijk, of het nu 1 heelal of meerdere zijn. Wij weten iig dat eentje bestaat (in onze perceptie iig). Dus waarnemingen zeggen dat het er is, maar theorieen zeggen dat het onmogelijk is (eeuwigheid-altijd zijn/uit niets onstaan is theoretisch bull en niet in een theorie te vatten aangezien het alle wetten van de logica tart).
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 20 apr 2007 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

rereformed hartelijk dank voor deze heldere uiteenzetting.
=D>
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Samante

Bericht door Samante »

Raven schreef:

Laat ik mezelf eens vergelijken met een vliegende vis die eigenlijk zijn hele leven in een aquarium leeft onder water en eigenlijk geen voorstelling heeft dat er nog meer kan zijn dan een water-wereld. Op een zeker moment echter vlieg ik als vis het water uit en ontdek een wereld buiten dat water. Die ervaring maakt voor mij dat ik een soort 'weet' heb van een andere realiteit, de realiteit zonder water.
In mijn ervaringen tijdens psychoses heb ik een andere realiteit gezien en ook daaruit andere inzichten gekregen.

Ik kan niet bewijzen dat er niets anders is dan het goddelijke, gemanifesteerd in alles dat bestaat. Voor mezelf kan ik het niet eens bewijzen, omdat ik voor ogen houd dat mijn brein verantwoordelijk kan zijn voor de ervaringen die ik in psychoses heb gehad.
Misschien alleen andere vliegende vissen, of zo je wilt dolfijnen, die iets soortgelijks als ik hebben ervaren kunnen ongeveer hetzelfde invoelen.

@ Rereformed: prachtige uiteenzetting van jou weer.
Ik heb geen immanente God nodig, de altijd transcedente God is voor mij voldoende.
Er is niets anders voor mij dan die transcedente God, als ik daarin geloof, dus zie ik die God ook gemanifesteerd in het minder aangename. God en 'Het Leven' zijn voor mij verwisselbaar.
Laatst gewijzigd door Samante op 23 apr 2007 23:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

ER is natuurlijk ook nog de "emergente" god ....
Dat is datgene wat onstaat als dat wat "meer " is dan de delen ...
uiteraard kan het niet onstaan als er geen delen zijn ....
en is het ook niet " de god in het diepste van uw gedachten "

benieuwd :wink: :wink:
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Plaats reactie