Epicurus.
Moderator: Moderators
Epicurus.
Nieuw op Freethinker. Quotes van Epicurus
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Mooie toevoeging. Dit is voor mij 1,000,000 keer meer van waarde, dan de woorden uit alle heilige boeken bij elkaar. Bedankt.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Het is moeilijk voor te stellen dat deze Epicurus meer dan 2000 jaar geleden leefde.Jutter schreef:Mooie toevoeging. Dit is voor mij 1,000,000 keer meer van waarde, dan de woorden uit alle heilige boeken bij elkaar. Bedankt.
ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
over de natuur en het geluk
Hallo Devious,
Ik heb zojuist "over de natuur en het geluk" van Epicurus uitgelezen ( Historische uitgeverij). Geweldig krachtige levenshouding had die man. Daar kunnen velen anno 2004/ 2005 nog heel veel van leren.
Het is alleen jammer dat hij Goden nog steeds aanvaard zij het dan dat ze zich niet met de mensen bemoeien nog menselijke eigenschappen hebben zoals de Grieken destijds nog dachten. Volgens mij is dat de enige misser van een groot man. Het boek is een aanrader voor iedereen die sterk wenst te staan in het leven whatever op hem afkomt.
Ik kan het weten na de ellende die ons kort geleden heeft getroffen.
Epicurus mag wel eens meer gepromoot worden.
Gerard
Ik heb zojuist "over de natuur en het geluk" van Epicurus uitgelezen ( Historische uitgeverij). Geweldig krachtige levenshouding had die man. Daar kunnen velen anno 2004/ 2005 nog heel veel van leren.
Het is alleen jammer dat hij Goden nog steeds aanvaard zij het dan dat ze zich niet met de mensen bemoeien nog menselijke eigenschappen hebben zoals de Grieken destijds nog dachten. Volgens mij is dat de enige misser van een groot man. Het boek is een aanrader voor iedereen die sterk wenst te staan in het leven whatever op hem afkomt.
Ik kan het weten na de ellende die ons kort geleden heeft getroffen.
Epicurus mag wel eens meer gepromoot worden.
Gerard
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Re: over de natuur en het geluk
Bedenk ook in welke tijd hij leefde.GH schreef: Het is alleen jammer dat hij Goden nog steeds aanvaard zij het dan dat ze zich niet met de mensen bemoeien nog menselijke eigenschappen hebben zoals de Grieken destijds nog dachten. Volgens mij is dat de enige misser van een groot man.
Daarom hebben we quotes van hem op onze site gezet. Ik weet niet of je er wel eens rondgekeken hebt? Klik op de blauwe button rechts bovenin het forum.Epicurus mag wel eens meer gepromoot worden.
ciao...
Een boekje dat ik vaak bij heb als ik in een wachtkamer zit: .KARS, T., Praktisch verstand. Klein handboek voor non-conformisten. A’dam, Querido, 2003, 192 pp. – ISBN 90 214 7002 0
Theo Kars is een fervent aanhanger van Epicurus. De titel is door Epicurus geïnspireerd.
Echt een aanrader!
Overigens goed idee, Devious!
Theo Kars is een fervent aanhanger van Epicurus. De titel is door Epicurus geïnspireerd.
Echt een aanrader!
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
Praktisch Verstand Theo Kars
Ik heb hier ooit eens wat over gelezen. Leek me toen al interessant maar is in de vergetelheid geraakt.drosofila schreef:Een boekje dat ik vaak bij heb als ik in een wachtkamer zit: .KARS, T., Praktisch verstand. Klein handboek voor non-conformisten. A’dam, Querido, 2003, 192 pp. – ISBN 90 214 7002 0
Dat wist ik niet. Bedankt voor de informatie. Het is een extra motivatie om dat boek op mijn verlanglijst te zetten.drosofila schreef:Theo Kars is een fervent aanhanger van Epicurus. De titel is door Epicurus geïnspireerd.
Echt een aanrader!
Gerard
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Tuurlijk maar hij begaf zich sowieso al op glad ijs door de griekse mythologie tegen te spreken. dan kon een stapje meer ook nog wel. "De beste stuurlui staan aan wal" zul je zeggen en dan moet ik je gelijk geven. Zo dapper was ik waarschijnlijk niet geweest. Neemt niet weg dat ik die kritiek wel mag leveren. Overigens kritiek die ik spui vanuit een grote waardering voor Epicurus.Devious schreef:Bedenk ook in welke tijd hij leefde.GH schreef: Het is alleen jammer dat hij Goden nog steeds aanvaard .
Weet ik. Het was ook meer een positieve waardering naar jou. Ik bedoelde in het algemeen dat Epicurus, waarvan je toch niet al te veel hoort, wel eens meer in de belangstelling mag staan. Jij hebt in ieder geval jouw bijdrage geleverd waarvoor dank.Devious schreef:Daarom hebben we quotes van hem op onze site gezet. Ik weet niet of je er wel eens rondgekeken hebt?GH schreef:Epicurus mag wel eens meer gepromoot worden.
De quotes die je aanhaalt staan allen in de bron van de historische uitgeverij die jezelf noemt. Het boek dat ik gelezen heb is van dezelfde uitgever en geeft alle overgebleven brieven een leerstellingen van Epicurus + commentaren. Heel interessant. Ik zal ook eens opzoek gaan naar de brief naar geluk om te kijken of die nog andere informatie geeft.
Gerard
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Toch had hij ook interessante gedachten hierover.GH schreef:Hallo Devious,
Het is alleen jammer dat hij Goden nog steeds aanvaard
Gerard
THE RIDDLE OF EPICURUS
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Beste mensen,
in de eerste plaats wens ik jullie allen het allerbeste voor het komende jaar.
Het zou best kunnen dat ik door omstandigheden in datzelfde jaar heel wat meer tijd aan een forum kan spenderen. Dan zal ik vaker langs komen, zeker weten.
Ik heb ook plannen: ik zou mij graag verdiepen in de filosofie van Epicurus en Aristoteles.
Heeft iemand onder jullie leessuggesties (behalve de werkenvan de filosofen zelf)?
Alvast bedankt!
Groeten,
drosofila
in de eerste plaats wens ik jullie allen het allerbeste voor het komende jaar.
Het zou best kunnen dat ik door omstandigheden in datzelfde jaar heel wat meer tijd aan een forum kan spenderen. Dan zal ik vaker langs komen, zeker weten.
Ik heb ook plannen: ik zou mij graag verdiepen in de filosofie van Epicurus en Aristoteles.
Heeft iemand onder jullie leessuggesties (behalve de werkenvan de filosofen zelf)?
Alvast bedankt!
Groeten,
drosofila
Laatst gewijzigd door drosofila op 02 jan 2005 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
Bedankt voor deze titel, heb hem direct even besteld.drosofila schreef:Een boekje dat ik vaak bij heb als ik in een wachtkamer zit: .KARS, T., Praktisch verstand. Klein handboek voor non-conformisten. A’dam, Querido, 2003, 192 pp. – ISBN 90 214 7002 0
Echt een aanrader!
En ook nog een goed 2005 gewenst!
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)