Zin van het leven
Moderator: Moderators
-
Alleen 'mensen' die een héél leven leiden, daarbij menende dat dát veel méér is dan een onderdeeltje van een seconde, vergeleken met 'eeuwigheid' ...........denken dat zo'n hierboven beschreven 'proces' ......een eeuwige gang van zaken betreft hahahighlander schreef:dat was het lichaamlijke gedeelte,je hebt het geestelijk aspect van de film niet erg begrepen volgens .leven komt voor uit dood en dood komt voort uit leven. niet voor iedereen te begrijpen.
groetjes Highlander
M.a.w.: De film-maker, en U met hem, menen eeuwigheidswaarde te kunnen ontlenen aan een waarneming die minder tijd beslaat in de eeuwigheid, dan het kleinst denkbare tijds-partikeltje!.

Er is geen zin van het leven, je bent net een van de weinigen die ' leeft'
Je leeft en je gaat dood, Waarom zou er een zin van het leven zijn? we leven gewoon toevallig, en door ons eigen bewustzijn gaan we onszelf ' de zin van het leven ' afvragen, maar die bestaat helemaal niet. alles wat tussen je geboorte en je dood zit moet je zelf maar invullen, de huidige maatschappij ziet graag dat je naar school gaat en werkt enzovoort.
Okee, ik ga er wel mee akkoord met wat de samenleving van mij vraagt. Dus ik ga naar school, ik leer, ik maak proefwerken, ik ga later werken, ik sticht een gezin, ik probeer me goed te voelen en anderen zich goed te laten voelen enzovoort. Maar daar zit helemaal geen zin van leven in. die bedenk je zelf. Je bedenkt je eigen zin van het leven. Maar de zin van het leven in het algemeen bestaat volgens mij helemaal niet.
Je leeft en je gaat dood, Waarom zou er een zin van het leven zijn? we leven gewoon toevallig, en door ons eigen bewustzijn gaan we onszelf ' de zin van het leven ' afvragen, maar die bestaat helemaal niet. alles wat tussen je geboorte en je dood zit moet je zelf maar invullen, de huidige maatschappij ziet graag dat je naar school gaat en werkt enzovoort.
Okee, ik ga er wel mee akkoord met wat de samenleving van mij vraagt. Dus ik ga naar school, ik leer, ik maak proefwerken, ik ga later werken, ik sticht een gezin, ik probeer me goed te voelen en anderen zich goed te laten voelen enzovoort. Maar daar zit helemaal geen zin van leven in. die bedenk je zelf. Je bedenkt je eigen zin van het leven. Maar de zin van het leven in het algemeen bestaat volgens mij helemaal niet.

-
tijd is zeeeeer relatief.er gaan in een mensenleven jaren voorbij die je achteraf vergeet en er gaan secondes voorbij die de rest van je leven bepalen.soms wil je de tijd voortduwen ,soms wil je hem vertragen of terug draaien. tijd waarneming is zoals einstein uitlegde zeer relatief (de lokatie vanwaar je de waarneming doet is alles bepalend voor de waarnemer) dingen zijn nooit wat ze lijken.totdat men zijn ogen echt opend en de waarheid kan zien
you don't need eyes to see you need vision
-
- Banned
Je zou het boek ( The End of Faith ) Nederlandse titelCabbage schreef:Er is geen zin van het leven, je bent net een van de weinigen die ' leeft'
" Van God los " van Sam Harrris eens kunnen lezen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=3165
Sam Harris breekt een lans voor mystieke diepgang en meditatie.
Hij zegt niet ; " mystiek en meditatie bestaan niet. "

Nog beweerd hij dat het leven zinloos is. 8)
Een opmerkelijke atheist zeker geen nihilist,
heb ik zo de indruk.

Misschien wel iemand in Nietzsches voetsporen ?
Nietzsche was immers ook niet vol-ledig nihilist,
maar tevens iemand die naar nieuwe perspektieven
en ervaringen zocht als medicijn tegen cynisch zwartgallig nihilisme.
Laatst gewijzigd door Antiscience op 17 apr 2007 09:49, 6 keer totaal gewijzigd.
Tijd is niet relatief . Leestiphighlander schreef:tijd is zeeeeer relatief.er gaan in een mensenleven jaren voorbij die je achteraf vergeet en er gaan secondes voorbij die de rest van je leven bepalen.soms wil je de tijd voortduwen ,soms wil je hem vertragen of terug draaien. tijd waarneming is zoals einstein uitlegde zeer relatief (de lokatie vanwaar je de waarneming doet is alles bepalend voor de waarnemer) dingen zijn nooit wat ze lijken.totdat men zijn ogen echt opend en de waarheid kan zien

de speciale relativiteitstheorie met/zonder formules
en ook

de geheimen van het geheugen.
Wat bedoel je met "de waarheid"??
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Er komt een dag dat het laatste spoortje van de mensheid verdwenen zal zijn. Al die pogingen tot zingeving zullen dan ijdel gebleken zijn. Hellaas zal er dan niemand meer zijn om dat te kunnen constateren wat eea nog zinlozer maakt. Maar ja ik lig er iig niet wakker van...
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
De zin van het leven is, dat je er zin in hebt.Cabbage schreef:Okee, ik ga er wel mee akkoord met wat de samenleving van mij vraagt. Dus ik ga naar school, ik leer, ik maak proefwerken, ik ga later werken, ik sticht een gezin, ik probeer me goed te voelen en anderen zich goed te laten voelen enzovoort.
Als ik jouw posting lees, denk ik: 'O, die heeft zin zat.'
Blijft dat zo? Dat is sterk afhankelijk van de keuzes die je al jong maakt.
Iedereen heeft bepaalde zwakke en sterke punten. De hinder van zwakke punten neutraliseren, terwijl jij je sterke punten optimaliseert is het meest bevredigend.
In de subjectieve beleving is tijd uiteraard relatief en daarom lijkt het leven sneller te verlopen als je ouder bent. De dagen razen me om de oren. Omdat we allemaal dezelfde subjectieve beleving hebben van relatieve tijd, kun je die best als een antropocentrisch kenmerk van tijd communiceren. We weten hoe het bedoeld is en we herkennen dat.doctorwho schreef:Tijd is niet relatief . LeestipNiks relatief V. Icke
de speciale relativiteitstheorie met/zonder formules
en ookWaarom het leven sneller gaat als je ouder wordt auteur Douwe Draaisma
de geheimen van het geheugen.
Re Heartz
Wat is leven, heb ik mij wel eens afgevraagd, en het viel me toen op dat het over mijn eigen leven ging, en toen over dat van mijn soortgenoten, terwijl al die andere vormen niet in de overpeinzingen betrokken werden.
Zo al verder peinzende kwam ik uit bij het electron dat in woeste vaart om zijn kern draait, en dus beweegt/leeft
Minderwaardig? Méérwaardig? ..........Wie bepaalt dat? Zou er toch een god zijn?
Tot..........ik besefte, dat ikzelf dat was als bonte warreling van elektronen/protonen/neutronen etc. etc. was (en verder ....nog leiner energieën die verschenen en verdwenen) die gezamelijk één lichaamscel vormden die in biljoenvoudige verzameling een eigenwijs stuk vreten.....met als etiket fbs33 ........vormden!
ZIN? zo'n verzameling?................Méér zin dan waterstof-atomen ergens tussen en in sterrennevels??
Als pure ijdelheid heb ik dat idee verworpen, en boog mijn hoofd nederig.
Ik leef totdat ik weer uiteenval tot datgeen wat mij vormde in bewust zijn....... en daarna onbewust dat sommige deeltjes deel gaan uitmaken van een andere verzameling, of niet!
Ijdelheid als één van de onjuist geachte gevolgtrekkingen van dat bewustzijn!
Géén 'Zin' zoals vele ego's die ter zelfbescherming veronderstellen m.i.
Maar je leeft óók als onderdeel v.d. kudde met de vaste wil om te bestaan, en luxueus gemakkelijk, en verlangend naar de vervulling van allerlei lichamelijke geneugten.
Al je elektronen willen een hoger potentiaal verschil, en beginnen zich te roeren als een spanningsveld van andere kunne opdoemt.
Is dát zin? (tijdens mijn leven als verzameling, meen ik bewust van wél!
)
Zo al verder peinzende kwam ik uit bij het electron dat in woeste vaart om zijn kern draait, en dus beweegt/leeft
Minderwaardig? Méérwaardig? ..........Wie bepaalt dat? Zou er toch een god zijn?
Tot..........ik besefte, dat ikzelf dat was als bonte warreling van elektronen/protonen/neutronen etc. etc. was (en verder ....nog leiner energieën die verschenen en verdwenen) die gezamelijk één lichaamscel vormden die in biljoenvoudige verzameling een eigenwijs stuk vreten.....met als etiket fbs33 ........vormden!
ZIN? zo'n verzameling?................Méér zin dan waterstof-atomen ergens tussen en in sterrennevels??
Als pure ijdelheid heb ik dat idee verworpen, en boog mijn hoofd nederig.
Ik leef totdat ik weer uiteenval tot datgeen wat mij vormde in bewust zijn....... en daarna onbewust dat sommige deeltjes deel gaan uitmaken van een andere verzameling, of niet!
Ijdelheid als één van de onjuist geachte gevolgtrekkingen van dat bewustzijn!
Géén 'Zin' zoals vele ego's die ter zelfbescherming veronderstellen m.i.
Maar je leeft óók als onderdeel v.d. kudde met de vaste wil om te bestaan, en luxueus gemakkelijk, en verlangend naar de vervulling van allerlei lichamelijke geneugten.
Al je elektronen willen een hoger potentiaal verschil, en beginnen zich te roeren als een spanningsveld van andere kunne opdoemt.
Is dát zin? (tijdens mijn leven als verzameling, meen ik bewust van wél!

- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Sam Harris wil aantonen dat je voor spiritualiteit geen religie nodig hebt.Antiscience schreef: Je zou het boek ( The End of Faith ) Nederlandse titel
Hij zegt niet ; " mystiek en meditatie bestaan niet. "![]()
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Heel geestig ! :P Ook dat 'nog' i.p.v.' noch' wat de bedoelde betekenis omkeert.The Prophet schreef:Sam Harris wil aantonen dat je voor spiritualiteit geen religie nodig hebt.Antiscience schreef: Je zou het boek ( The End of Faith ) Nederlandse titel
Hij zegt niet ; " mystiek en meditatie bestaan niet. "![]()
'Tijd' is m.i. gevoelsmatig
relatief en wordt gemeten in verhouding tot de gevoelsmatige inhoud v.d. 'bak' die dat ene 'leven' bevat.
Voor een baby bevat die 'bak' één dag, wat impliceert dat één dag.....een leven lang duurt.
Op dertigjarige leeftijd zitten er in die bak ongeveer 11000 dagen opeengeperst, waardoor één dag nog slechts 1/11000 van zijn gevoelsmatige lengte (t.o.v. van dat 'leven') beslaat!
En op 60-jarige leeftijd 1/22000 van zijn gevoelsmatige lengte overheeft t.o.v. dat 'leven'! Zo'n relatie kan tot verschillende opvattingen leiden tussen jeugdigen die menen zeeën van tijd te hebben .........en ouderen die zich realiseren dat het maar een kort rukkie is voordat we weer opnieuw vuurwerk staan af te steken
Oftewel .........de dagen lijken steeds korter te worden omdat de 'bak' steeds dezelfde lengte lijkt te behouden.
Mijn leven voelt nog steeds hetzelfde aan als in de tijd van mijn jeugd.
Alleen leken de dagen veeeel langer toen.

Voor een baby bevat die 'bak' één dag, wat impliceert dat één dag.....een leven lang duurt.
Op dertigjarige leeftijd zitten er in die bak ongeveer 11000 dagen opeengeperst, waardoor één dag nog slechts 1/11000 van zijn gevoelsmatige lengte (t.o.v. van dat 'leven') beslaat!
En op 60-jarige leeftijd 1/22000 van zijn gevoelsmatige lengte overheeft t.o.v. dat 'leven'! Zo'n relatie kan tot verschillende opvattingen leiden tussen jeugdigen die menen zeeën van tijd te hebben .........en ouderen die zich realiseren dat het maar een kort rukkie is voordat we weer opnieuw vuurwerk staan af te steken
Oftewel .........de dagen lijken steeds korter te worden omdat de 'bak' steeds dezelfde lengte lijkt te behouden.
Mijn leven voelt nog steeds hetzelfde aan als in de tijd van mijn jeugd.
Alleen leken de dagen veeeel langer toen.
Ik ben het eens met veel anderen hier die zeggen: Het leven heeft van zichzelf geen zin; je bepaalt zelf je eigen doelen en geeft zo zelf je eigen leven zin. Helaas is je leven beperkt in de tijd, dus geniet en maak er iets moois van voor jezelf zolang je er bent!
Het is voor mensen ontzettend moeilijk om te accepteren dat ze op een dag doodgaan en dan niet meer bestaan - het overlevingsinstinct is misschien wel het sterkste instinct wat elk levend wezen heeft, en de dood gaat daar natuurlijk recht tegenin. Mensen hebben allerlei uitgebreide theoriën bedacht over leven na de dood. Geloven in zo'n theorie is een hele geruststelling en maakt de dood een stuk minder eng. Helaas is er nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat leven na de dood daadwerkelijk bestaat. De meest waarschijnlijke uitleg over wat er met je gebeurt na je dood is helaas dat waar we bang voor zijn: je bestaat gewoon niet meer, het is net als voordat je geboren werd.
Als je dat begrijpt, dan realiseer je je ook hoe bijzonder en waardevol het leven is. Je leeft maar één keer en dat is NU...
Het is voor mensen ontzettend moeilijk om te accepteren dat ze op een dag doodgaan en dan niet meer bestaan - het overlevingsinstinct is misschien wel het sterkste instinct wat elk levend wezen heeft, en de dood gaat daar natuurlijk recht tegenin. Mensen hebben allerlei uitgebreide theoriën bedacht over leven na de dood. Geloven in zo'n theorie is een hele geruststelling en maakt de dood een stuk minder eng. Helaas is er nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat leven na de dood daadwerkelijk bestaat. De meest waarschijnlijke uitleg over wat er met je gebeurt na je dood is helaas dat waar we bang voor zijn: je bestaat gewoon niet meer, het is net als voordat je geboren werd.
Als je dat begrijpt, dan realiseer je je ook hoe bijzonder en waardevol het leven is. Je leeft maar één keer en dat is NU...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick