En de zee spleet in tweeen Auteur HULSPAS MARCEL
Uitgever Fontaine Uitgevers B.V. Prijs€ 24.90
Status Verschenen ISBN9059561600 EAN9789059561601AWS Algemeen Boek Uitvoering Gebonden Uitgavesoort boek Verschijningsdatum 03-11-2006 Pagina's432 BESCHRIJVING
Dit unieke werk is bestemd voor iedereen die zich werkelijk interesseert in de geschiedenis van het ontstaan van het Oude Testament. Verstokte atheïsten, kritische denkers en oprecht nieuwsgierige, intelligente gelovigen zullen dit boek, stampvol met nieuwe feiten, verslinden. Het boek biedt een overzicht van het ontstaan van het Oude Testament volgens de meest recente historische en archeologische inzichten. Nadat het wetenschappelijk onderzoek naar de historische juistheid van het Oude Testament jarenlang gedomineerd werd door christelijke en Joodse archeologen die er vooral op uit waren het Oude Testament te ‘bewijzen’, is er nu meer aandacht voor niet-bijbelse invloeden vanuit met name Babylonië, Egypte en Griekenland. Bovendien wordt het literaire en propagandistische karakter van veel oudtestamentische tradities steeds duidelijker. Verhalen als die over de zondvloed, de toren van Babel, de intocht in Egypte, de exodus en de verhalen over David en Solomo worden nu op grond van archeologische en tekstkritische analyses algemeen beschouwd als mythisch. De vraag blijft waarop deze mythen gebaseerd zijn, op welke tradities zij teruggaan. Dit boek wil daarom antwoord geven op de volgende vragen: - Hoe verhoudt de bijbelse geschiedenis zich tot onze huidige kennis van de geschiedenis van Egypte, Babylonië, Griekenland etc.? - Hoe verhouden de bijbelse tradities zich tot de literaire tradities uit andere streken? Wat is ontleend, hoe en waarom is een traditie aangepast? Het resultaat is een boek dat laat zien wat deskundigen momenteel als historisch beschouwen, wat als literair, en waar die literaire tradities op teruggaan. Het Oude Testament wordt zo stevig gefundeerd temidden van de andere culturele tradities in de regio. Nooit eerder verscheen er in het Nederlandse taalgebied een vergelijkbare diepgravende studie.
En de zee spleet in tweeen
Moderator: Moderators
En de zee spleet in tweeen
Iemand dit boek al gezien?
Rede
Marcel Hulspas, HUlspas MArcel, Huma.
Huma, dat is mijn andere veelgebruikte nick.
Ik mag deze man wel, deze journalist/wetenschapper.
Er is een groepje heren, zoals Paul Cliteur, Herman Philipse e.d. inclucief die Marcel Hulspas die altijd exact de realiteit en de niet-realiteit haarscherp kunnen bekijken en analyseren.
Ik denk dat je dit boek ook moet lezen.
FW ga maar gauw reclame maken voor dit boek op de religeuze sites.
En kan je me een plezier doen? Begin op Islaam.nl.
Er is een groepje heren, zoals Paul Cliteur, Herman Philipse e.d. inclucief die Marcel Hulspas die altijd exact de realiteit en de niet-realiteit haarscherp kunnen bekijken en analyseren.
Laatst gewijzigd door Cluny op 28 nov 2006 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- Marcus Scaurus
- Forum fan
Dikke boeken kunnen ook als nonverbaal argument doorslaggevend zijnFW schreef:432 pagina's, zie ik. Dik genoeg?Marcus Scaurus schreef:Ziet er interessant uit. Hopelijk is het niet te populair en te dun, ik smacht naar een goed, dik en gedetailleerd boek over de Bijbel.

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Re: En de zee spleet in tweeen
ik las recensie in de krant en heb het uitgekniptFW schreef:Iemand dit boek al gezien? Ingekort door Skeptic.
wil er nog steeds aandacht aan geven
maar volgens mij heet de schrijver marcel hulspas en niet hulspas marcel
wat ik me herinneer uit die recensie is de opmerking dat het woord eden niet alleen oosten betekent maar ook iets uit een ver verleden
dat snijdt hout
taalstudie is onontbeerlijk om achterlijke interpretaties te ontzenuwen
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Door (ver)taalfouten zijn interpretaties niet meteen achterlijk. Achterlijkheid en onjuiste aannames die aan een interpretatie ten grondslag liggen zijn twee verschillende zaken.mustafa schreef:taalstudie is onontbeerlijk om achterlijke interpretaties te ontzenuwen
Groetjes,
Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
Ik kan me nog een gevalletje struisvogelei herinneren.Baruch schreef:Door (ver)taalfouten zijn interpretaties niet meteen achterlijk. Achterlijkheid en onjuiste aannames die aan een interpretatie ten grondslag liggen zijn twee verschillende zaken.mustafa schreef:taalstudie is onontbeerlijk om achterlijke interpretaties te ontzenuwen
Groetjes,
Baruch
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- MOODY BLUE
- Diehard
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... iref=crecc
ik wil hem ook kopen, lijkt mij razend interessant.

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
en die hebben dus ook allemaal op de Partij voor de Dieren gestemd?cluny schreef:Marcel Hulspas, HUlspas MArcel, Huma.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
- MOODY BLUE
- Diehard
Had ik dus niet goed genoeg gezocht.MOODYBLUE schreef:http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... iref=crecc

http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=43
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
en als het nou de enige manier was om in het arabisch te symboliseren dat de aarde ongeveer bolvormig iscluny schreef:Ik kan me nog een gevalletje struisvogelei herinneren.Baruch schreef:Door (ver)taalfouten zijn interpretaties niet meteen achterlijk. Achterlijkheid en onjuiste aannames die aan een interpretatie ten grondslag liggen zijn twee verschillende zaken.mustafa schreef:taalstudie is onontbeerlijk om achterlijke interpretaties te ontzenuwen
Groetjes,
Baruch
wat is er nou achterlijker, beweren dat de aarde er uit ziet als een struisvolgelei of beweren dat de aarde plat is zoals ze hier in europa tijdens de middeleeuwen dachten?
Laatst gewijzigd door mustafa op 28 jan 2007 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist