Spiegelmeditatie

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Prodigy
Forum fan

Spiegelmeditatie

Bericht door Prodigy » 22 jul 2006 21:49

Heeft iemand hier wel eens wat over vernomen of dit zelf gedaan?

Spiegelmeditatie

Doe de deur van je kamer op slot,en ga
voor een grote spiegel zitten.
Het moet donker zijn!
Plaats dan een kaarje naast de spiegel, maar
zo dat de kaars niet rechtstreeks weerspiegeld
wordt. Alleen je gezicht wordt in de spiegel
weerkaatst, niet de vlam. Blijf dan in de
spiegel in je eigen ogen kijken. Knipper niet.
Dit doe je 40 minuten per dag, dan bent u
binnen twee of drie dagen in staat om het
zonder te knipperen te doen.
Het geeft niet als er tranen komen, laat ze
komen, maar zorg dat je niet met de ogen
knippert en blijf in je eigen ogen staren.
Verander je starende blik niet. Als ge in je
eigen ogen blijft kijken,wordt je binnen 2-
of-3-dagen iets vreemds gewaar. Je gezicht
gaat er anders uitzien. Dat beangstigt je
misschien. Het gezicht in de spiegel begingt
te veranderen. Soms verschijnen in de
spiegel volkomen andere gezichten die je niet
kent-maar echt, het zijn allemaal jou gezichten
Het onderbewuste komt nu tot nu tot uit-
barsting. Die gezichten, die maskers, zijn van
jou. Soms kan er zelfs een gezicht opdoemen
die je in een vorig leven hebt gehad.
Als je een week lang 40 minuten per dag
ononderbroken staart, zie je in de spiegel een
stroom van gezichten,als een film van ge-
zichten.Talloze gezichten komen en gaan.
Na drie weken herinnert ge je door al die
gezichten die je hebt zien komen en gaan-
niet meer wat je eigen gezicht is.
Als je doorgaat, gebeurt er na drie weken
plotseling iets vreemds. Opeens zie je geen
gezicht meer in de spiegel.!!!
De spiegel is leeg, je staart in de leegte.
Er is helemaal geen gelaat meer te zien!
Dat is het moment: doe je ogen dicht en ga
de confrontatie aan met het onderbewuste.
Je bent naakt-volkomen naakt,zoals je bent.
Alle zelfbedrog is ten einde..!!!!!!!!!

Opmerking:
Hierbij dient wel vermeld, dat dit een meditatie
is voor gevorderde. Onderschat dit niet!!!
Want het is iets wat enorm diep gaat en
confronterend is. Je moet zogezegd enorm
goed op je benen staan en dus iets waar je
in geen geval lichtzinnig moet mee omgaan
Denk daar aan, moest je dit zelf ook doen.!

skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Spiegelmeditatie

Bericht door skeptic » 22 jul 2006 21:54

Prodigy schreef:Heeft iemand hier wel eens wat over vernomen of dit zelf gedaan?

Spiegelmeditatie

Alle zelfbedrog is ten einde..!!!!!!!!!
Over zelfbedrog gesproken..!!!!!!!!
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

bad_religion

Bericht door bad_religion » 22 jul 2006 22:45

Na drie weken herinnert ge je door al die
gezichten die je hebt zien komen en gaan-
niet meer wat je eigen gezicht is.
Ik loop nu al meer dan dertig jaar over deze aardkloot en woon in een drukke stad en kan nog steeds m'n gezicht herrinneren, heb je gezopen?

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 23 jul 2006 00:07

SPIEGEL HET LICHT

Leeftijdsgroep: +16

Plaats: Binnen, in een sfeervolle ruimte. Lokaal of sfeervolle bezinningsruimte.

Aard van de activiteit: Bezinning

Doel: Op een alternatieve manier over het kerstgebeuren praten en errond werken.

Duur: Ongeveer 2 uur

Aantal begeleiders: Minimum 2

Aantal deelnemers: Bij voorkeur met de ganse groep, tot 25 deelnemers.

Basisidee: Een “spiegelmeditatie”, afwisseling door voorlezen van tekst, luisteren naar liederen en uitwisselen van gedachten, op het einde worden cadeautjes uitgewisseld

Inkleding: Sfeermuziek, kerstversiering

MATERIAAL

Kerstversiering, cadeau voor ieder lid, spiegelscherven, grote spiegel.
VOORBEREIDING

Bij de laatste activiteit voor de kerstbezinning wordt door de leiding voor elk lid een klein etiket met de naam van desbetreffend lid uit de groep voorzien. Door het feit dat de etiketten samengeplooid zijn kan niemand de namen herkennen. Iedere deelnemer moet nu een etiket met een naam eruit trekken. Er mag niet verteld worden van wie je de naam getrokken hebt. Voor deze persoon moet men tegen de kerstbezinning een cadeau maken. Het kan geknutseld zijn of een typisch kenmerkend geschenkje. Het mag niet boven de 5 Euro kosten. Het cadeau moet ook fijn ingepakt worden en de naam moet duidelijk aan het cadeau hangen.

Voor de “spiegelmeditatie” is er een stuk van de spiegel nodig.

De leiding zorgt voor veel materiaal dat met Kerstmis te maken heeft. Bijvoorbeeld een wereldkaart die ons aan de verschillende oorlogen doet denken; een lepel, vork en mes die doen denken aan een goede kerstmaaltijd en anderen die honger moeten lijden; er mag ook iets bij zijn dat ons doet denken aan vrede, aan familie, aan vriendschap, aan rijkdom, aan armoede, aan cadeaus, aan een kerstboom, aan de vele lichtjes met kaarsen enzovoort.
VERLOOP
Eerste gedeelte: “Kerstmis” zichtbaar maken, “Kerstmis uitdrukken”

In het lokaal wordt er plaats voorzien zodat iedereen op de grond of aan een grote tafel voldoende ruimte heeft om naar zijn fantasie iets te realiseren. Iedereen krijgt de opdracht met het materiaal dat in een hoek uitgestald ligt iets met verschillende materialen samen te leggen dat hem/haar aan Kerstmis doet denken. De leden mogen naar hun eigenkeuze iets samenstellen. Met muziek op de achtergrond hebben ze nu 15 tot 20 minuten om in stilte te werken. Wanneer de tijd voorbij is wordt het lokaal een beetje verduisterd. Voorzie zacht licht in de ruimte met enkele brandende kaarsen. Iedereen krijgt op zijn beurt de kans om te vertellen wat hij/zij gemaakt heeft.
Tweede gedeelte: “Spiegelmeditatie”

Nadat iedereen een spiegel in de hand gekregen heeft wordt met muziek op de achtergrond de “spiegelmeditatie” voorgelezen. De sfeer is belangrijk. Er kan ook nog een grote spiegel in het midden gelegd worden.

Vragen aan de groep zijn:

Wat is het licht dat mensen mij kunnen geven?

Welk Licht heb ik in mijn leven nodig?

Welk Licht van boven kan ik weerspiegelen?

(Ik persoonlijk denk hier aan de liefde, aan God of aan Jezus die voor mij een groot Voorbeeld is, ik denk ook aan een innerlijke kracht die mij gegeven is).

We kunnen nu het licht van de lampen of van de kaarsen in de ruimte spiegelen.
Derde gedeelte: Cadeaus verdelen

De door iedereen meegebrachte cadeaus worden zo mogelijk in een andere ruimte neergelegd. Om de beurt gaat iedereen zich zijn cadeau met zijn naam eruit zoeken en openmaken. Wanneer alle cadeaus opengemaakt zijn kan nu geraden worden wie het geweest is die het cadeau gemaakt of gezocht heeft.

Dit is Kerstmis: Waar een mens aan de ander denkt.
Spiegelmeditatie

Voorzichtig nemen we een scherf van een spiegel ter hand.

1. Iedereen van ons is een fragment van de spiegel van de mensheid, van een spiegel waarvan ik de grootte alleen maar kan vermoeden … er bestaat tenslotte 6 miljard van deze scherven. Het is belangrijk “ja” te zeggen tegen mijzelf, tegen mijn scherf zoals die is.
Misschien is deze scherf heel groot en zou ik willen zeggen: Ik beschouw mijzelf als veel kleiner maar in de ogen van mijn buurman ben ik misschien veel groter en zou ik een nog grotere scherf verdienen. Zo acht iedereen zichzelf en de anderen op verschillende manieren. Maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk. Beslissend is dat ik tegen mijzelf zeg: “Ik heb van God genoeg gekregen om het Licht te weerspiegelen – zoals ik ben, zo versplinterd en fragmentarisch. Ik kan het licht dat van boven komt verder geven”.

2. Wij die samen zijn maken alleen een klein deel uit van de hele spiegel van de mensheid. Daarbij is iedereen van ons belangrijk. Ik kan dus het zelfvertrouwen hebben: De anderen hebben mij nodig, zonder mij ontbreekt er iets. Maar ik mag ook bescheiden blijven, ik heb ook de anderen nodig – ook die mensen buiten mijn grenzen – sinds ik bijvoorbeeld een Turks, Spaans, Italiaans gezin beter ken heb ik veel dingen geleerd. Als we een mens willen leren kennen dan mogen we geen enkele ervaring met anderen ontberen.
We vullen elkaar aan, we hebben elkaar nodig. Iedereen uit deze spiegel van de mensheid is onmisbaar om het Licht dat van boven komt te weerspiegelen.

We hebben onze spiegelscherf nodig om het donkere in de wereld te verlichten, om de mensen die buiten staan helderder te maken. Soms, als wij ons heel droevig voelen geven andere mensen ons hun licht. Soms hebben anderen ons nodig: Ons vertrouwen, ons begrijpen, ons standpunt, ons weten, ons luisteren, onze echo, ons geloof, onze eerlijkheid, onze hulpvaardigheid, … Dit is de zin van ons leven, ook van ons christelijk leven: Het Licht dat van boven komt aan anderen geven.

Dit klinkt alweer heel anders :wink:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 23 jul 2006 00:08

Werkt bij mij al heel snel, en is al heel lang bekend bij mij. Dit is het principe dat het netvlies alleen reageert op veranderingen. Bij stilstaande beelden beweegt gewoonlijk je oogbol heel snel heen en weer zodat het netvlies telkens andere signalen te verwerken krijgt. Als je goed je best doet en probeert echt strak te staren op een stilstaand beeld zie je op een gegeven moment niets meer!
Een ander experiment is om naar een weg te staren: op een gegeven moment zie je alleen het bewegende verkeer en niet de weg. :D

Gewoon fysiologie van het oog dus.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 23 jul 2006 00:12

Het is altijd goed met een stuk introspectie bezig te zijn, om eens na te gaan wat JOUW leven nou eigelijk inhoudt, en wie jij zelf in werkelijkheid bent.

Maar bedenk vooral dat je hier maar c.a. 70 jaar rondloopt, en dat op een zo profijtelijke manier moet doen.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 23 jul 2006 10:43

Staren en andere dingen zien...Aha!...Ik heb een soorgelijke ervaring gehad!
Dus het MOET wel waar zijn!!!
Of zou het misschien komen door de 41 graden koorts die ik toen had! :wink:

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy » 23 jul 2006 11:36

.
wahlers schreef:Staren en andere dingen zien...Aha!...Ik heb een soorgelijke ervaring gehad!
Dus het MOET wel waar zijn!!!
Of zou het misschien komen door de 41 graden koorts die ik toen had! :wink:

MvG, Wim.
Het moet niet waar zijn het is waar.

Doordat je hoge koorts had bevond je bewustzijn zich in een andere toestand als datgene wat je het dagelijkse bewustzijn kunt noemen. Alleen word het door de gangbare wetenschap als hallucineren beschouwd, veroorzaakt door een zieke geest. Immers spiegelt je brein die de veroorzaker van het bewustzijn zou zijn je iets voor dat er niet is. Vreemd he je ziet iets, je neemt iets waar dat er niet is. Zo zie je maar weer dat zelfs de nuchterste denker van de vorm, niet is vrij gewaard van hersenspinsels.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.

tommy
Geregelde verschijning

ja, ik do ht van tijd tot tijd.

Bericht door tommy » 23 jul 2006 12:27

hi,

40 minuten is wel erg lang voor mij, maar inderdaad je gaat tijdens de meditatie toch verschillen waarnemen.

ik ga in september naar spanje voor 2 weekjes meditatie training ,stress loslaten...etc.

ik zou graag willen waarnemen wat verlichting (enlightenment) nu is.
voordat jullie allemaal beginnen te zeuren verlichting/god flauwekull. bij velen waar verlichting heeft plaats gevonden zeggen het zelf het heeft niks met een persoonelijke god te maken buiten je zelf. ze waren allemaal begonnen om verlicht te raken en zo god te ontmoeten. raken ze verlicht komen ze er achter dat er geen persoonelijk god is. best wel comisch toch.

maar het begrip verlichting bestaat echt. mensen die verlicht zijn nemen de wereld op een andere manier waar. ze leven niet meer uit angst en gecondisoneerd gedracht. en dat zou het leven wat mooier maken.

als ik ooit verlichting bereik. zou ik je wel vertellen wat mijn waarneming zijn.
not faith, but reason

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 23 jul 2006 13:24

Jessy,

Dat bedoelde ik ook!
Ik was me, achteraf, nadat de koorts was gezakt en ik weer helder kon denken voor de volle 100% van bewust dat ik een hallucinatie had gehad (mijn eerste en enige - voor zover ik weet!).

Met die knipoog aan het eind ( :wink: ) bedoelde ik nu juist dat de spiegelmeditatie een zelf opgewekte hallucinatie is - totaal nutteloos dunkt me, zonde van de tijd! En nogal narcistisch om 40 minuten naar je zelf te staren.

Alhoewel...ik ken wel een aantal vrouwen die per dag inderdaad minstens 40 minuten in de spiegel staren! :wink:
...ja, ja, ik besef heel goed dat dit weer een seksistische uitspraak is :wink:

MvG, Wim.

Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy » 23 jul 2006 17:36

Die verlichting boeit mij ook wel, ik heb daar wel dingen over gehoord. Het schijnt dat het de ultieme NU ervaring is en dat je dan vrij raakt gedachten over heden en verleden dus dingen die nu gebeuren intenser meemaakt.

Maar jullie mening (spiegelmeditati) is dat het hier gaat om iets als zelfhypnose met als gevolg hallucinaties die geen beelden zijn uit het onderbewustzijn o.i.d.?

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 23 jul 2006 18:09

Prodigy schreef:Die verlichting boeit mij ook wel, ik heb daar wel dingen over gehoord. Het schijnt dat het de ultieme NU ervaring is en dat je dan vrij raakt gedachten over heden en verleden dus dingen die nu gebeuren intenser meemaakt.

Maar jullie mening (spiegelmeditati) is dat het hier gaat om iets als zelfhypnose met als gevolg hallucinaties die geen beelden zijn uit het onderbewustzijn o.i.d.?
...dat laatste! Inderdaad!
Maar er is een snellere methode, zij het met iets meer risico!
Het werkt als volgt:

Doe een touw om je nek en wurg jezelf langzaam.
Dit minimaliseert de toevoer van het bloed naar de hersenen en versterkt bepaalde gevoelens.
Deze methode wordt vaak gebruikt door het nogal bevredigende wurgsex.

Wel op tijd stoppen anders is het de laatste keer dat je genoten hebt!

n.b. Ik raad deze vorm van meditatie natuurlijk nooit aan!

MvG, Wim.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 24 jul 2006 09:14

40 minuten niet knipperen??? Lijkt mij op zich al niet echt verstandig en ik vraag mij af of dit uberhaupt kan. :shock:

http://web.mac.com/omca/iWeb/Droge%20og ... 0ogen.html
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie