De mens heeft 2 zelven
Moderator: Moderators
De mens heeft 2 zelven
Sorry dat ik niet reageer of heel weinig. Meestal kan ik discussies niet aan.
Ik wou gewoon zeggen, dat is vast al door anderen mensen gezegd, maar ik weet dat niet.
Ik heb redenen om aan te nemen dat de mens 2 zelven.
Ik kan daar niet verder op ingaan. Beschouw het als je wil als een losse hypothese maar kijk,
De hersens zijn qua vorm als 2 heuvels verbonden met een brug.
Nu als je zulke 2 heuvels zou zien in een park ofzo, met een brugje ertussen,
Dan zeg je niet, dat is 1 heuvel.
En waarom ervaar je maar 1 zelf om het zo te zeggen?
Dat is heel simpel, je kan het onderscheid niet maken. Je kan die gewoon niet van elkaar onderscheiden. Dus die lijken als 1. 1 geheel. Ze staan natuurlijk met elkaar in contact, maar ik denk dat ze vrij afzonderlijk functioneren. En dat heeft vast een reden, namelijk, dat het meer intelligentie geeft. Je hebt eigenlijk 2 bewustzijn en die in interactie staan met elkaar. Maar je ervaart het als 1.
Ik wou gewoon zeggen, dat is vast al door anderen mensen gezegd, maar ik weet dat niet.
Ik kan daar niet verder op ingaan. Beschouw het als je wil als een losse hypothese maar kijk,
Dat is heel simpel, je kan het onderscheid niet maken. Je kan die gewoon niet van elkaar onderscheiden. Dus die lijken als 1. 1 geheel. Ze staan natuurlijk met elkaar in contact, maar ik denk dat ze vrij afzonderlijk functioneren. En dat heeft vast een reden, namelijk, dat het meer intelligentie geeft. Je hebt eigenlijk 2 bewustzijn en die in interactie staan met elkaar. Maar je ervaart het als 1.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Re: De mens heeft 2 zelven
Ons brein is nog wel verder te verdelen, dan hebben we heel wat zelven, volgens jou idee minsten vier.Dries schreef: ↑27 jan 2025 18:15 Sorry dat ik niet reageer of heel weinig. Meestal kan ik discussies niet aan.
Die tweedeling is al heel oud in de evolutie, waardoor dit zo is ontstaan is niet geheel duidelijk.
Ze vormen wel degelijk een geheel al vormen ze een soort complex, we zijn dus niet Schizofreen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
'De mens heeft 2 zelven' vs MPS en/of Schizofrenie
Dries heeft het weliswaar over 'De mens heeft 2 zelven',
maar niet in de zin dat we een MPS [Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis] of zouden hebben. DIS is overigens iets heel anders dan Schizofrenie.
Schizofrenie is een hersenaandoening waar misverstanden over bestaan.
Een van die misverstanden is dat je meerdere persoonlijkheden hebt.
.
A meaningful silence is always better than meaningless words.
.
A meaningful silence is always better than meaningless words.
.
Wanneer is het nu eens afgelopeen met die metadiscussies op het persoonlijke vlak?
En bovendien off topic.
Forumregel E2
Goed voor de Prullenbak.
En bovendien off topic.
Forumregel E2
Goed voor de Prullenbak.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ik zou 2 zelven niet relateren aan 2 hersenhelften.Dries schreef: ↑27 jan 2025 18:15 Ik wou gewoon zeggen, dat is vast al door anderen mensen gezegd, maar ik weet dat niet.
Probeer het niet anatomisch te verklaren, want dat gaat volledig mank als je er geen kennis van hebt.
Mijn ik wordt bepaald door meerdere delen, waarbij een paar aspecten niet symmetrisch voor komen, maar wel elkaar direct beïnvloeden.
Maar waar het jou misschien om gaat en waar ik dan aan denk:
Ben ik wel één zelf?
Ik ervaar vaak verschillende ikken.
Mijn zelf is niet een constante, dag in dag uit.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ja, ik was mis.
Er is bewustzijn in elke hersenhelft maar de zelf komt tot stand door de communicatie van die 2 bewustzijnen. Zonder 2 hersenhelften kan er geen zelf zijn omdat de interactie ontbreekt.
Er is bewustzijn in elke hersenhelft maar de zelf komt tot stand door de communicatie van die 2 bewustzijnen. Zonder 2 hersenhelften kan er geen zelf zijn omdat de interactie ontbreekt.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je beweert wel wat, maar enige vorm van bewijs ontbreekt.
Eerst heb je het over zelven nu weer over bewustzijnen, zonder aan te geven wat je er onder verstaat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Op zich mooi bedacht, dat de biologische vorm ook de geestelijke toestand(en) aangeeft. Fijn wel dat het toch nog een soort symmetrisch is.
Misschien…