axxyanus schreef: ↑30 jan 2025 17:41
Amerauder schreef: ↑30 jan 2025 16:48
axxyanus schreef: ↑30 jan 2025 16:12
In zoverre intuïtie meer is dan ervaring, is het totaal onbetrouwbaar en is het zeker geen soort hogere kennis.
En hoe denk je dat zo zeker te weten?
Dat lijkt de conclusie uit wetenschappelijk onderzoek te zijn.
Vertel?
axxyanus schreef: ↑30 jan 2025 16:12
...
natuurlijk als je wensdenken meetelt dat kan je er met denken er altijd uitkomen. Dan is er geen: "Als je er met denken niet uitkomt"
Hoezo niet?
Je denkt toch niet dat op wensdenken vertrouwen een bevredigend resultaat oplevert? Dus kom je er niet uit, op die weg.
Waarom haal jij er het resultaat bij. Het resultaat is niet beschikbaar op het moment dat men een beslissing moet nemen. Ik begreep "eruit komen" als tot een beslissing kunnen komen waarin men een voldoende gevoel van vertrouwen heeft. Mensen voor wie wensdenken geen probleem is, hebben er over het algemeen geen probleem mee om voor zichzelf voldoende vertrouwen op te wekken in de beslissing die ze nemen.
Nee, ik bedoel bevredigend met betrekking tot de keuze zelf, niet de uitkomst van die keuze.
“Het zou toch mooi zijn als...” is geen bevredigende keuze, ook niet op het moment van de keuze zelf.
En ja, je kunt een voorbeeld bedenken van iemand die daar wel genoegen mee neemt. Ik doe dat niet. Ik neem aan jij ook niet, dus wat helpt dit voorbeeld precies?
Nee hoor, de intuïtie biedt helemaal niet te suggestie dat het overzichtelijk is, laat staan berekenbaar. Het laat alle complexiteit en bedreigende onkenbaarheid intact, en biedt niet heel veel meer dan het speelse: ‘laten we het zo proberen.’
Meer heb je soms ook niet nodig.
Jij lijkt een heel beperkte ervaring te hebben met mensen die op hun intuïtie afgaan. Maar al te vaak zijn die vast overtuigd dat hun intuïtie hen naar het juiste antwoord zal leiden. Heel wat mensen die op hun intuïtie afgaan, hebben niet eerst nagedacht over hun beslissing om dan na er op die manier niet uitgekomen te zijn, het dan maar zo te proberen. Heel wat mensen die op hun intuïtie afgaan, hebben er zo goed als niet over nagedacht en vertonen een grote zekerheid dat hun intuïtie hen tot de juiste beslissing zal leiden.
Ook hier, je kunt wel een voorbeeld bedenken van iemand die zijn intuïtie verkeerd gebruikt of misschien zelfs een bar slechte intuïtie heeft, wat maakt dat nu uit?
Als ik vertel hoe je een ei moet bakken, en jij komt met een voorbeeld van iemand die altijd schil in het ei laat komen, is dat dan bewijs dat je ei beter kunt koken?
Misschien moeten we gewoon de lat wat hoger leggen in de voorbeelden?
En ander ding waar je rekening mee moet houden is dat als iemand zo’n slechte intuïtie heeft, dat zijn berekenen waarschijnlijk ook achter zou blijven – het gebruik van de intuïtie is dan niet het probleem, zou ik zeggen. Het is natuurlijk geen wondermiddel.
Om bij het voorbeeld te blijven, je moet niet verbaasd zijn als iemand die geen ei kan bakken een ei probeert te koken, eveneens tegen problemen aanloopt. Het is niet het bakken of koken dat in die situatie het probleem veroorzaakt.
axxyanus schreef: ↑31 jan 2025 09:10
Nee hoor, de intuïtie biedt helemaal niet te suggestie dat het overzichtelijk is, laat staan berekenbaar. Het laat alle complexiteit en bedreigende onkenbaarheid intact, en biedt niet heel veel meer dan het speelse: ‘laten we het zo proberen.’
Meer heb je soms ook niet nodig.
Ik wil nog even terugkomen op het bovenstaande.
Ik vind dat moeilijk te rijmen met de bewering dat intuïtie de uitdrukking is van een hogere kennis. Mensen die handelen zoals jij hier beschrijft, die behandelen intuïtie als schifting. Als het opgooien van een munstuk of strootje trek, niet als uitdrukking van een hogere kennis.
Wie intuïtie ziet als de uitdrukking van een hogere kennis, zet intuïtie niet in als schifting wanneer het denken er niet uitkomt. Die vind vaak het denken de moeite niet waard omdat intuïtie (uitdrukking van een hogere kennis) toch met een beter antwoord zal komen.
Het is een vrij specifieke situatie die ik beschrijf. En dan zeg jij: maar dat is nogal beperkt. Wat als iemand nu zomaar maar wat in het wilde weg doet?
Ik snap niet helemaal waar zo’n voorbeeld toe dient. Het is alsof ik uitleg hoe een brug werkt en jij met een voorbeeld komt van iemand die de brug negeert en zo hup het water in springt? Ja, dat kan ook inderdaad. Dat zegt toch niets over de efficiëntie van de brug?