Moraliteit en vrijheid

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

holog
Diehard

Re: Moraliteit en vrijheid

Bericht door holog »

dikkemick schreef: 12 jan 2025 08:23 Poetin heeft op de knop gedrukt en 70 procent van Europa ligt in as. Het is overleven op straat, je hebt niets meer. Eten of gegeten worden. Is zulks aan denkbaar? Dat je in overleg er een einde aan maakt?
dus jij bent van mening dat dat je een goede reden is om je kinderen "met overleg" te vermoorden ? ik heb sterke twijfels aan je voorbeeld.

afgezien daarvan, ik heb steeds gedacht dat Nederland wel wat vooruitstrevender was dan België in dat soort zaken, blijkbaar is dat niet het geval.

er zijn best voorbeelden waar het in mijn ogen volledig en zwaar immoreel is om bij jonge kinderen geen euthanasie toe te laten, zelf indien ze niet echt in staat zijn hiermee in te stemmen.

Mijn zoon zijn halfbroertje , was 4 jaar toen hij werd geeuthaniniseerd door het opdrijven van morfine, hij had een palliatieve hersentumor, en de ondraaglijkheid was te groot geworden. zulke situaties, bij wet verbieden lijkt me volledig immoreel. indien ik het correct voor heb is dit in Nederland illegaal.
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

holog schreef: 12 jan 2025 09:05
dikkemick schreef: 12 jan 2025 08:23 Poetin heeft op de knop gedrukt en 70 procent van Europa ligt in as. Het is overleven op straat, je hebt niets meer. Eten of gegeten worden. Is zulks aan denkbaar? Dat je in overleg er een einde aan maakt?
dus jij bent van mening dat dat je een goede reden is om je kinderen "met overleg" te vermoorden ? ik heb sterke twijfels aan je voorbeeld.

afgezien daarvan, ik heb steeds gedacht dat Nederland wel wat vooruitstrevender was dan België in dat soort zaken, blijkbaar is dat niet het geval.

er zijn best voorbeelden waar het in mijn ogen volledig en zwaar immoreel is om bij jonge kinderen geen euthanasie toe te laten, zelf indien ze niet echt in staat zijn hiermee in te stemmen.

Mijn zoon zijn halfbroertje , was 4 jaar toen hij werd geeuthaniniseerd door het opdrijven van morfine, hij had een palliatieve hersentumor, en de ondraaglijkheid was te groot geworden. zulke situaties, bij wet verbieden lijkt me volledig immoreel. indien ik het correct voor heb is dit in Nederland illegaal.
Als de vellen erbij hangen en je geen uitzicht meer hebt op een fatsoenlijk bestaan (70 procent is immers vernietigd en besmet) is het dan niet juist humaan een voorstel in die richting te doen?
Ik zocht gewoon een voorbeeld. Even uitzichtloos als in geval van je halfbroertje. Eerder vroeger dan later overlijd je aan de gevolgen van stralingsziekte.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
holog
Diehard

Bericht door holog »

dikkemick schreef: 12 jan 2025 09:13 Als de vellen erbij hangen en je geen uitzicht meer hebt op een fatsoenlijk bestaan (70 procent is immers vernietigd en besmet) is het dan niet juist humaan een voorstel in die richting te doen?
Ik zocht gewoon een voorbeeld. Even uitzichtloos als in geval van je halfbroertje. Eerder vroeger dan later overlijd je aan de gevolgen van stralingsziekte.
je kunt niet lezen want het betrof niet mijn halfbroertje.

en nee want het vermoorde van kinderen, wat je hier wenst als de hoogste moraal wenst te presenteren, zou in uw voorbeeld eerder een gevolg zijn van irrationele blinde paniek.
de dodelijk effecten van een nucleaire bomb zijn afschuwelijk
maar niet op het niveau dat jij hier blijkt voor te stellen, direct dodelijk zou min of meer over een radius van 3 - 5 km, en minder direct ten gevolge van stralingsziekte over misschien over een radius van ongeveer 30 - 50 km.

en in andere voorbeelden, waarom vraag je opnieuw naar iets waarop ik reeds duidelijk een mening gedropt hebt?
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 12 jan 2025 09:13 Als de vellen erbij hangen en je geen uitzicht meer hebt op een fatsoenlijk bestaan (70 procent is immers vernietigd en besmet) is het dan niet juist humaan een voorstel in die richting te doen?
in een topic rond levenseinde, in de breedste zin vh woord, lijkt het mij zinloos om over atoombommen te beginnen

iedereen gaat akkoord dat mensen zelf over hun levenseinde moeten kunnen beslissen
iedereen gaat akkoord dat in bepaalde gevallen mensen NIET in staat zijn om over hun levenseinde te beslissen
de vraag is dus welk wettelijk kader je creëert en dat is zonder oorlog al lastig genoeg
Laatst gewijzigd door appelfflap op 12 jan 2025 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
holog
Diehard

Bericht door holog »

appelfflap schreef: 12 jan 2025 11:58
in een topic rond levenseinde, in de breedste zin vh woord, lijkt het mij zinloos om over atoombommen te beginnen

iedereen gaat akkoord dat mensen zelf over hun levenseinde moeten kunnen beslissen
iedereen gaat akkoord dat in bepaalde gevallen mensen NIET in staat zijn om over hun levenseinde te beslissen
de vraag is dus welk wettelijk kader je creëert

elke zieke is anders, elke situatie is anders, elke omkadering van de betrokkenen is totaal anders, ...
de tijdsgeest evolueert, inzichten veranderen, ...

je kunt hier niet vervallen in anecdotische verhalen
ik ben het er mee eens dat het beginnen over atoombommen absurd is.

topicopener lijkt me echter wel verder te gaan dan het strikte wettelijke kader
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

holog schreef: 12 jan 2025 11:37
je kunt niet lezen want het betrof niet mijn halfbroertje.

en nee want het vermoorde van kinderen, wat je hier wenst als de hoogste moraal wenst te presenteren, zou in uw voorbeeld eerder een gevolg zijn van irrationele blinde paniek.
de dodelijk effecten van een nucleaire bomb zijn afschuwelijk
maar niet op het niveau dat jij hier blijkt voor te stellen, direct dodelijk zou min of meer over een radius van 3 - 5 km, en minder direct ten gevolge van stralingsziekte over misschien over een radius van ongeveer 30 - 50 km.

en in andere voorbeelden, waarom vraag je opnieuw naar iets waarop ik reeds duidelijk een mening gedropt hebt?
U heeft kennelijk geen verstand van atoombommen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

de vraag is dus welk wettelijk kader je creëert en dat is zonder oorlog al lastig genoeg
Heb je gelijk in. Ieder zou voor zichzelf moeten kunnen beslissen
Einstein/Mick
holog
Diehard

Bericht door holog »

dikkemick schreef: 12 jan 2025 12:58 U heeft kennelijk geen verstand van atoombommen
OK, ben geen expert in atoombommen, dus geeft uw referentie maar die het tegenspreken.

(en OK ik had voor de zekerheid de radius nogal ruim genomen)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ik weet niet of dit wel bedoeld was als topic rond levenseinde. Mijn indruk was dat Dries het levenseinde aangreep om een breder onderwerp aan te snijden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

holog schreef: 12 jan 2025 13:07
dikkemick schreef: 12 jan 2025 12:58 U heeft kennelijk geen verstand van atoombommen
OK, ben geen expert in atoombommen, dus geeft uw referentie maar die het tegenspreken.

(en OK ik had voor de zekerheid de radius nogal ruim genomen)
Open maar een topic. Tsar bomba of zo
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

holog schreef: 12 jan 2025 07:05
Peter van Velzen schreef: 12 jan 2025 01:18 Mensen "meenemen" is zeker moreel onjuist - tenzij het zeker is dat ze dat willen.
komaan zelf jij kunt dit niet menen. we moeten alvast de mogelijkheid overwegen dat aan de kinderen niet eerst werd gevraagd of ze wel vermoord willen worden, in gevallen van familiedramas? dat is complete onzin.
Wederom": Ik dacht om te beginnen helemaal niet aan de mogelijkheid dat men anderen in de dood meeneemt. Dat had jij aangekaart. Ik acht het moreel zeker onjuist om, dat te doen, maar geef - zoals gebruikelijk - geen absoluut oordeel, maar noem een omstandigheid waaronder dat mogelijk niet zou gelden. Ik had ik al aangegeven dat je die vraag aan een jong kind helemaal niet kunt stellen. Dus het is me niet duidelijk wat je bedoelt met "zelfs jij kunt dat niet menen" Wat is de mening die ik niet kan hebben? Ik vermoed een die ik inderdaad niet heb.
Het is inderdaad buitengewoon onzinnig om je af te vragen of - wanneer iemand zijn hele gezin uitmoord alvorens de hand aan zichzelf te slaan - of hij de kinderen heeft gevraagd of ze ook dood willen. Ik doe dat dan ook niet. Ik hou wel rekening met een volwassen levenspartner die niet alleen verder wil leven.

Dat er extreme omstandigheden kunnen zijn waaronder de meest immorele mogelijkheden, soms wel aanvaardbaar lijken, wil niet zeggen dat we er altijd aan moeten denken. Maar we moeten ze ook niet bij voorbaat uitsluiten.
Ik wens u alle goeds
holog
Diehard

Bericht door holog »

Peter van Velzen schreef: 12 jan 2025 01:18 Mensen "meenemen" is zeker moreel onjuist - tenzij het zeker is dat ze dat willen.
komaan zelf jij kunt dit niet menen. we moeten alvast de mogelijkheid overwegen dat aan de kinderen niet eerst werd gevraagd of ze wel vermoord willen worden, in gevallen van familiedramas? dat is complete onzin.
Ik heb me heel mijn leven zitten afvragen wat er iemand zou toe drijven om zijn 14 jarige dochter mee te nemen in een zelfmoord actie. Vandaag kwam het plots in me op, en voel ik me nogal naïef dat ik dat nooit eerder bedacht had.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

holog schreef: 04 apr 2025 21:33
Ik heb me heel mijn leven zitten afvragen wat er iemand zou toe drijven om zijn 14 jarige dochter mee te nemen in een zelfmoord actie. Vandaag kwam het plots in me op, en voel ik me nogal naïef dat ik dat nooit eerder bedacht had.
En waar heb je eerder dan niet aan gedacht en nu wel?
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Mus schreef: 05 apr 2025 09:31 En waar heb je eerder dan niet aan gedacht en nu wel?
In geval van familiedramas waar kinderen bij betrokken zijn - vermoed ik dat daar het gaat om jonge kinderen waar de moeder bij betrokken is, in vele gevallen het in kader staat met mishandeling. Een situatie waar ik ik me best kan voorstellen hoe me tot zo'n wanhoopsdaad overgaat.

Bij mannen zijn vermoed ik de meest voorkomende gevallen in het kader van verbroken relaties, jaloezie, wrok, haat. Hier was er geen sprake van gebroken relatie. Mentale oorzaken, zoals manisch-dressief , zijn volgens mij eerder gevallen waar geen kinderen worden meegenomen. Dus om uw vraag te beantwoorden misbruik van vader op dochter.
Plaats reactie