axxyanus schreef: ↑06 jan 2025 10:58
Amerauder schreef: ↑05 jan 2025 17:12
Neem nu bijvoorbeeld de vraag of er buitenaards leven is. Is dat zoiets als een bepaling waarvan je met een bepaalde procentuele zekerheid kunt zeggen of het zo is? 47% kans! Neen. In de verste verte niet. Het lijkt er niet eens op.
Kan je me eens duidelijk maken wat dit voorbeeld te maken heeft met wetenschappelijke theorievorming.
Een theorie is niet iets dat een bepaalde kans van waarschijnlijkheid kan hebben.
Je kunt niet zeggen: de kans dat de evolutietheorie waar is, is 80%. Dat is een onzinnige uitspraak.
Daarmee weerleg ik de bedenking van Peter en jouzelf dat theorieën, hoewel onzeker zoals jullie toegeven, desondanks als zeker behandeld kunnen worden “want zeer waarschijnlijk”. Maar dat is niet de rol die theorieën spelen, ze zeggen niets over waarschijnlijkheid, ze hebben een heel andere functie.
axxyanus schreef: ↑06 jan 2025 10:58
Amerauder schreef: ↑05 jan 2025 17:12
Daarom is die ene regel uit dat lied ook zo ontzettend sterk:
The chances of anything coming from Mars are a million to one...
But still, they come!
Het geeft de paradox perfect weer, je kunt geen marge van waarschijnlijk geven over iets dat puur theoretisch is. (Hetgeen zoiets wil zeggen als: het heeft geen raakvlak heeft met de realiteit, oftewel: het is geen testbare hypothese.)
Welke paradox? Wat heeft een regel poëzie die blijkbaar binnen een gefantaseerde context een uitspraak doet over leven op mars, te maken met wetenschap?
De paradox is, of je het nu 99,99999 % kans geeft of 0,00001 %, indien het om iets gaat dat niet valt te testen, omdat het puur theoretisch is, dat zo’n getal dan helemaal niets zegt over het wel of niet van de zaak.
Pas op het moment dat data beschikbaar komt kun je ergens een waarschijnlijkheid aan verbinden. Zonder data, dat wil zeggen zonder verbinding tot de werkelijkheid, oftewel manier om het te testen, is zo’n getal betekenisloos, volledig uit de lucht gegrepen. Zoals je duidelijk kunt horen aan “a million to one”, en zoals helder geschetst wordt in het beeld van iets dat “a million to one” is, en desondanks toch gebeurt.
axxyanus schreef: ↑06 jan 2025 10:58
Wetenschappers kennen die soort vooringenomenheden en nemen daar hun voorzorgen tegen.
Hier hebben we het al vaker over gehad. Indien iemand een pleister plakt op een wond, dan heeft hij daarmee niet de wond doen verdwijnen, maar veeleer bevestigd dat er inderdaad sprake is van een wond.
Ja, de pleister helpt, en het is zeker een goed idee om die te plakken. Nee, daarmee is het probleem niet verholpen, en kan hij niet doorgaan alsof hij geen wond meer heeft.
axxyanus schreef: ↑06 jan 2025 10:58
Amerauder schreef: ↑05 jan 2025 17:12
Theorieën zijn geen feiten. Ze zijn een
rangschikken van de feiten. Een
ordenen van de feiten.
Hoewel we de zwaartekrachttheorie hebben, heb ik er geen probleem mee om zwaartekracht een feit te noemen.
Dat is simpelweg omdat het woord zwaartekracht naar verschillende zaken verwijst.
Enerzijds verwijst het naar het simpele onweerlegbare feit dat iedereen voor zichzelf kan herkennen, waar dus ook geen enkele twijfel over bestaat, en misschien zelfs: kan bestaan.
Anderzijds is er de theorie dat zwaartekracht een van vier “fundamentele krachten in de Natuur” zou zijn.
Het eerste is het feit, het tweede is een theorie. Zelfde woord.
Het tweede als een feit proberen te verkopen, alsof iemand die het er niet mee eens is het eerste probeert te weerspreken, wat natuurlijk onzinnig is, en wat er dus op neerkomt dat je hem behandelt alsof hij niet helemaal goed bij zijn hoofd is, dat is het type kwakzalverij dat hier dus ter sprake staat. Dat is waar Searle slachtoffer van is, en velen met hem.
axxyanus schreef: ↑06 jan 2025 10:58
Amerauder schreef: ↑05 jan 2025 17:12Soms komen nieuwe feiten ter tafel waardoor een theorie niet meer bruikbaar is. Dat is zo.
Hoezo dat is zo? Waarom zou men die nieuwe feiten dan niet gewoon in de theorie passen? Of als het mogelijk is dat feiten niet in een theorie passen, waarom kan dat dan niet gebeuren op het moment dat wetenschappers hun eerste ideeën testen?
Waar wil je naartoe?
Ik snap niet helemaal wat je niet snapt aan een nieuw feit, dat de oude theorie ongeschikt maakt, die daarvoor, toen dat feit nog niet als feit bekend stond, nog wel goed kon functioneren.
Ik kan je voorbeelden geven, maar is dat echt nodig?
axxyanus schreef: ↑06 jan 2025 10:58
Amerauder schreef: ↑05 jan 2025 17:12
Dan moeten we ze op een andere manier gaan rangschikken. Daaruit volgt niet echter, en dit is de vergissing die men maakt, dat de theorie zonder meer uit de feiten voort komt rollen, als een soort product of een gevolg daarvan. Dat is een totaal doorslaan naar de andere kant waarbij meer, veel meer dan redelijk is over het hoofd wordt gezien.
Wie beweert dan dat de theorie zonder meer uit de feiten komt rollen? Wat er beweert wordt, is dat wetenschappelijke theorieën gebaseerd zijn op feiten en dat ze op het moment dat we in een wetenschappeijke context over theoriën spreken, ze in die mate bevestigd zijn dat het pervers is om niet van hun betrouwbaarheid uit te gaan.
“Gebaseerd op feiten”, zeg je. Maar hoe dan? En wat bedoel je eigenlijk met “bevestigd”?
Gegeven zijn de feiten. Dat is ons uitgangspunt. Vervolgens kun je die feiten rangschikken. Je kunt dat volgens methode A doen, of B, of C, enzovoorts, miljoenen wijzen waarop je dat kunt doen, allemaal totaal verschillend, maar wel allemaal op basis van dezelfde feiten en in overeenstemming met diezelfde feiten.
Hoe ga je dan kiezen?
Hoe ga je dan vervolgens zeggen dat zo’n theorie door een feit “bevestigd” wordt?
Heb je daar een beeld bij, hoe zoiets in zijn werk zou gaan?
Dat het feit in de theorie een plaats kan krijgen bevestigt inderdaad dat het een goede theorie is. Dat zeker. En als het niet kan, dan is de theorie ongeschikt, en je kunt ook nieuwe feiten blootleggen om bestaande theorieën te ontkrachten. Dat alles bevestigt echter op geen enkele manier, en dat is waar het hier om gaat, dat de keuze voor A superieur is aan de keuze voor B, C, enzovoorts, die allen immers evenzeer in staat zijn de feiten een plaats te geven.
Zeg dat er een discussie is over het te verkiezen middel om water mee te nemen op een wandeltocht. Een afsluitbare fles, of een waterkan zijn de alternatieven. Stel nu dat iemand water in de kan zou doen om te demonstreren dat het inderdaad water kan behouden, en zou verklaren “het water bevestigt de kan!” Wat zou hij aangetoond hebben? Helemaal niets – inderdaad is de kan in staan water te omvatten – zoals een theorie feiten kan omvatten – maar dat was niet waar het debat om te doen was. Het debat is tussen verschillende middelen die daar allemaal toe in staat zijn.