Maria schreef: ↑07 dec 2024 12:42
bonifacius schreef: ↑07 dec 2024 04:13
Peter van Velzen schreef: ↑07 dec 2024 02:01
Ik heb het niet over computers, maar wel over gegevensdragers
Nog niet zo lang geleden waren dat vrijwel uitsluitend boeken.
Ik heb nog nooit over gegevensdragers gehoord. Klinkt als new-age gedoe.
Eigenlijk zegt het woord zelf al voldoende,
Voor uitgebreidere info hebben we oa. Wikipedia.
"
Een gegevensdrager is een fysiek opslagmedium waarop gegevens staan of waarop deze kunnen worden opgeslagen."
Verder en uitgebreider op de website te lezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gegevensdrager
Oh, wacht, nu heb ik em plots: Peter bedoelde met "
Dat er een collectief geheugen bestaat is buiten kijf" alles wat een mens aan informatie overgedragen heeft op één of andere manier aan latere generaties sinds het stenen tijdperk, beginnende met tekeningen op een muur, daarna op papyrus.
Ik heb het gecheckt met ChaGTP. Zie...
Vraag: Wanneer zijn gegevensdragers ontstaan? Zijn inscripties op papyrus of kleitabletten misschien al een eerste vorm daarvan?
Antwoord: Ja, inscripties op papyrus, kleitabletten, of andere oude media kunnen inderdaad als vroege vormen van gegevensdragers worden beschouwd, zowel in een praktische als een spirituele context. Gegevensdragers ontstonden uit de behoefte van de mens om kennis, verhalen, wetten en spirituele of religieuze ideeën vast te leggen en over te dragen aan toekomstige generaties.
...
https://chatgpt.com/share/6753c71f-d294 ... fe2da1dfa3
En vroeg ik nog...
Gegevensdragers in moderne tijden zijn dan boeken, cassettes, floppy disks, compact discs, computers, flash- geheugen etc.
ChatGPT zei:
Precies! In moderne tijden zijn gegevensdragers geëvolueerd van fysieke en vaak zwaar bewerkte materialen naar steeds kleinere, efficiëntere en meer veelzijdige vormen. Waar spirituele gegevensdragers in de oudheid vaak symbolisch en duurzaam waren, richten moderne gegevensdragers zich op snelheid, toegankelijkheid en enorme opslagcapaciteit.
https://chatgpt.com/share/6753c71f-d294 ... fe2da1dfa3
Verdorie, ja zeg.
Kon ik even het denken van een materialist / fysicalist als Peter niet volgen.
Maar Maria, wees nu eerlijk, Peter zette me wel op het verkeerde been door te schrijven...
Peter van Velzen schreef: ↑07 dec 2024 02:01
Ik heb het niet over computers, maar wel over gegevensdragers
Wat een deugniet ben jij Peter!
Of misschien het gevolg van het verschil in taalgebruik tussen jij als Hollander en ik als ouwe Belg.
bonifacius schreef: ↑07 dec 2024 04:13
Da's wel duidelijk dat jij niet weet waar ik over heb.
Ik begrijp dat. 34 jaar geleden zou dat ook Chinees voor mij zijn geweest.
Voor mij is wat je schrijft ook abacadabra.
Nochthans zijn Peter en ik en vele andere leden hier hoger/hoog opgeleid.
Ja, om mij zo op het verkeerde been te zetten moet je hoog opgeleid zijn.
Maar om te kunnen volgen waarover ik schrijf moet je helemaal niet hoog opgeleid zijn hoor Maria. Integendeel soms zelfs, dat zo met het intellect bezig zijn daarvoor kan zelfs een belemmering zijn.
Zie mijn eerdere post in een ander topic waaruit ik een kort citaat deelde uit een lang gesprek uitmet een Vlaamse mysticus vierentwintig jaar geleden...
bonifacius schreef: ↑05 dec 2024 12:16
@Amerauder:...
Ik ben het helemaal eens met Schopenhauer in wat hij zegt over over de rede en intellect!
Ik heb hem nooit gelezen, maar is ook niet nodig want Ik kan wat hij zegt over het intellect wat ik opgenomen en uitgetypt hebt op acht A4 pagina's illustreren met een gesprek van mij met een HELDER-ZIENDE mysticus twintig jaar geleden.
Zie citaat:
Bonifacius: Hoe komt een mens aan zijn intellect?
Mysticus: Dat is evolutie. Hoe komt het dat dieren anders kunnen reageren dan de groenachtige, de mossen, de bladeren?
Dat zijn de evoluties in het leven.
Het leven neemt verschillende vormen aan.
Het leven biedt ook verschillende lagen van intelligentie.
Dus de mens heeft op dat vlak de hoogste vertegenwoordiging. Tegelijkertijd is het een probleem dat hij van de wereld een eigen wereld maakt. Ten nadele voor zijn eigen leven.
Bonifacius:: Dat intellect kan een mens tot bij de goden brengen maar ook lager dan de dieren brengen.
Mysticus: Precies. Dus we moeten opletten wat ons rationeel denken ons wijs maakt.
Uiteindelijk is ons rationeel denken, als we er niet bewust van worden, onze grootste vijand. Ons rationeel denken laat ons dingen zien die leugenachtig, onwaar en illusie zijn.
Als een mens dat durft te doorbreken kan hij komen tot een waar zelf en is hij helderziend. Vanuit dat helder zicht kan hij groeien naar een ‘al weten’.
Dat ‘al weten’ kan hij alleen maar leren vanuit de natuur. In de natuur is alles al opgeslagen. Dat ‘weten’ kan een mens niet leren op scholen of aan universiteiten.
Aan scholen en universiteiten kan een mens leren wat hij in de maatschappij als taak kan gaan doen. Dat is heel anders.
Alle dieren zijn op dat vlak spirituele wezens.
Bonifacius:: Dieren zijn verbonden gebleven met hun natuur.
Mysticus Inderdaad, een leeuw zal het nooit in zijn hoofd halen om als een antilope over de savanne te gaan lopen.
Mensen wel. Als het ons uit komt gedragen we ons als een neushoorn, een slang, een krokodil, een leeuw of wat dan ook. Er zijn er zelfs die denken dat ze Napoleon zijn. Dat is een groot probleem geworden.
Ik zal er met betrekking tot dit topic nog de vervolgzin van mijn mysticus bijzetten...
Mysticus: Een mens heeft zich zovele jaren met zijn intellect beziggehouden, is er zo geperfectioneerd in geworden, dat dit een groot gevaar is geworden...
En mijn mysticus was
helemaal niet hoog opgeleid hoor, hij was een meesterlijk verteller met humor à la Toon Hermans, maar dan tegelijk 'aftappend' uit de Akasha-kronieken - vandaar dat hij "HELDER-ZIEND' werd genoemd, maar zijn schrijfvermogen was nog erbarmelijker dan het mijne.
Maar het onderwerp dat we toen vierentwintig jaar geleden bespraken sluit wel perfect aan bij het topic "De essentie van bestaan" waarin we nu schrijven want ik had mijn uitgeschreven opname van zijn spreken de titel gegeven: "
De zin van het leven".
Interesse om jouw uitgebreide schrijfsels inhoudelijk eigen te maken is er nagenoeg niet op een vrijdenkers forum.
Vnl. door jouw overdaad aan vakjargon.
En niet ingaan op wat hier wel begrepen wordt, maar er tegenargumenten zijn.
Mijn excuses Maria, ik schrijf vanuit een ruimte achter het intellect en vergeet nog wel is makkelijk dat dit als abracadabra overkomt bij mensen die enkel vanuit hun intellect functioneren.
Ik frons mijn wenkbrauwen zelfs bij jouw schrijven te lezen dat ik een vakjargon gebruikt.
Je bedoelt daarmee waarschijnlijk dat ik begrippen / concepten gebruik als 'akasha-kronieken' en 'helder-ziend'.
Ja, dat is voor een materialist / fysicalist dan te beschouwen als een 'vakjargon' van één of ander 'gechannel' - nog zo'n 'vakjargon' - wat abracadabra is voor hem / haar.
Het 'vak' van een mysticus is een raar "beroep" kunnen we bij deze vaststellen.

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!