Peter van Velzen schreef: ↑04 dec 2024 01:58
Je vergist je: Niet alles is materie, er is - voor een fysicalist iets nog fundamentelers dan materie, namelijk energie.
Een kernidee in de non-duale benadering is dat materie en energie beide concepten zijn die we gebruiken om verschijnselen te begrijpen, maar die uiteindelijk niet losstaan van bewustzijn.
Peter van Velzen schreef: ↑04 dec 2024 01:58
En energie is geen voorbijgaand verschijnsel.
Dat houdt in jij overtuigd bent eeuwig te blijven leven dus, dat je fysiek onsterfelijk bent.
Peter van Velzen schreef: ↑04 dec 2024 01:58
Er is niet voor niets een wet van behoud van energie.
Je zegt dat energie fundamenteler is dan materie en eeuwig behouden blijft. Maar waar verschijnt de ervaring of het concept van energie? Is het niet in bewustzijn? Zonder bewustzijn, wat is er dan om energie te ervaren, te meten, of te kennen? Energie, zoals jij het beschrijft, is een dynamisch fenomeen dat ontstaat in het veld van waarneming. Het is niet het ultieme, maar slechts een schijnbaar aspect van de droom van verschijnselen..
Peter van Velzen schreef: ↑04 dec 2024 01:58
Grenzeloos bewustzijn kan m.i. helemaal niet bestaan. Om je ergens van bewust te zijn, dienen altijd grenzen te worden overschreden.
Het idee dat bewustzijn grenzen nodig heeft om iets waar te nemen, wordt als geldig erkend binnen de dualistische ervaring, maar niet als ultieme waarheid.
Je hebt gelijk dat het objectieve bewustzijn – wat wij meestal 'het waarnemen van iets' noemen – grenzen en onderscheid nodig heeft. Maar dat bewustzijn dat de grenzen en gebeurtenissen zelf kent, is grenzeloos. Het is niet gebonden aan objecten, tijd of ruimte.
Dit grenzeloze bewustzijn is niet iets wat je kunt waarnemen; het is datgene waarin alles, inclusief grenzen en objecten, verschijnt.
Het waarnemen van grenzen zelf is een verschijnsel in datgene wat zonder grenzen is – net zoals een scherm niet afhankelijk is van de beelden die erop verschijnen.
Peter van Velzen schreef: ↑04 dec 2024 01:58
Een waarheid kennen is nooit geheel en al mogelijk. We kunnen slechts bepalen wat waarschijnlijk is en wat onwaarschijnlijk.
De ultieme waarheid volgens zowel Nisargadatta Maharaj als Ramesh Balsekar ligt buiten de wereld van verschijnselen, concepten, en dualiteit. Beide leraren benadrukken dat de werkelijkheid die we ervaren – zowel materieel als mentale fenomenen – slechts schijnbare verschijnselen zijn die voortkomen uit het grotere, tijdloze en onveranderlijke bewustzijn.
Het centrale thema in hun leringen is dat het zelf, of het "ik", een illusie is, en dat de ware aard van de mens en de wereld niet wordt gevonden in de dualistische concepten die we hanteren.
Peter van Velzen schreef: ↑04 dec 2024 01:58
Materie verschijnt niet stil en onbewegelijk. Alles wat wij waarnemen zijn gebeurtenissen. En een gebeurtenis is juist het tegendeel van stil en onbewegelijk. Materie verschijnt niet. Alleen energie verschijnt. Materie IS een concept, waarmee we de verschijnselen trachten te verklaren. ALs je dat concept (of iets dat er veel op lijkt) echter niet hanteert kun nooit een zinvolle theorie verkrijgen waarmee je een voorspelling kunt doen. En dat houdt in dat je niet kunt weten wat de gevolgen van je handelingen zijn.
De kern van het non-duale perspectief is dat alles wat wordt beschreven – energie, materie, gebeurtenissen, concepten – verschijnselen zijn die verschijnen in bewustzijn.
Fysicalistische concepten zijn nuttig binnen de pragmatische wereld, maar non-dualiteit wijst naar datgene wat onveranderlijk is: bewustzijn zelf.
Voor een non-dualist zijn materie en energie slechts verhalen die helpen functioneren binnen de droom van het bestaan, terwijl de diepere waarheid altijd aanwezig is als het stille, grenzeloze bewustzijn waarin al deze verschijnselen verschijnen en verdwijnen.
De essentie van bestaan volgens Nisargadatta Maharaj en Ramesh Balsekar draait om hetzelfde fundamentele principe:
bewustzijn. Het gaat om het besef van "zijn" dat voorbij alle dualiteit, tijd en ruimte ligt. Dit besef wordt niet beïnvloed door de tijdelijke verschijnselen die we ervaren in ons dagelijks leven. De essentie van bestaan is het
tijdloze, grenzeloze, onpersoonlijke bewustzijn dat alles omvat en waarin alles verschijnt en weer verdwijnt.
Stanislav Grof’s
transpersoonlijke psychologie (waar ik zo vaak naar verwijs) sluit aan bij de inzichten van Nisargadatta Maharaj en Ramesh Balsekar, maar benadert de essentie van bestaan en bewustzijn vanuit een breder, psychologisch en experiëntieel perspectief.
Grof is bekend geworden door zijn werk met psychedelische therapieën en zijn theorieën over perceptie en bewustzijn. Hij beschouwt het menselijke bewustzijn als veel meer dan alleen het persoonlijke, egocentrische zelf, en benadrukt de diepte- en transformatiepotentieel die ligt buiten de gebruikelijke ervaringen van de psyche.
- Grof wijst erop dat het ego (dat zich afscheidt en individueel voelt) een fundamentele illusie is, vergelijkbaar met hoe Nisargadatta en Balsekar het ego beschouwen als een tijdelijke identificatie binnen het bewustzijn.
- Hij benadrukt echter ook dat de bevrijding van het ego niet altijd gemakkelijk is, en dat de
transpersoonlijke ervaringen vaak gepaard gaan met
emotionele en psychologische reiniging. Deze transformatieve ervaringen kunnen leiden tot een dieper inzicht in de niet-geïdentificeerde aard van het zelf, en tot de ervaring dat alles één is.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!