VseslavBotkin schreef: ↑04 dec 2024 22:51
Amerauder schreef: ↑03 dec 2024 11:08
Ten eerste blijft de verschijning bij die omdraaiing niet alleen overeind, maar wordt die bovendien ook nog eens vergoddelijkt. Dat is het punt van de omdraaiing: niet de vorm is heilig, zoals voor Plato het geval was, maar de verschijning waar de vorm een afgeleide van is. We draaien het om.
Dit gaat over moderne filosofie en in die context ben ik het met je eens, maar de Madhyamaka doet dat natuurlijk niet, de verschijning wordt niet vergoddelijkt.
Eens. En ik maak dus de vergelijking; dat had ik wat explicieter kunnen maken. Inderdaad wordt de verschijning niet vergoddelijkt, maar de metafysica wordt nog steeds tegengesproken, en dat laatste is het punt waarop ze met elkaar vergeleken worden.
Het blijft hangen in een welles-nietes over de ware aard van de dingen, of die er nu wel of niet is, en waar die dan te vinden zou zijn, etc. Terwijl je juist aan dat soort discursiviteit voorbij moet, zoals je ook aangeeft. En hoe ga je er aan voorbij? Door de nutteloze idee los te laten dat er iets “niet echt” of “niet bestaand” zou kunnen zijn. Weg ermee!
Stellen dat iets “fictionalistisch” is, is nog niet helemaal aan gene zijde, wat mij betreft.
Ergens anders vergelijk je het wereldgebeuren met een spel. Helemaal eens. Maar dan zeg je; als het spel voorbij is, is er niets gedaan. Maar er is geen voorbij het spel! Het spel is er.
Zoals Johan Huizinga zegt: zelfs God laat zich loochenen, maar het spel niet.
Het spel is onloochenbaar.
Dat is wat "de leegte van de leegte" betekent: ook de onvindbaarheid van essenties is uiteindelijk onvindbaar, en op dat moment eindigt alle discursiviteit omdat er niets en niemand meer om over te spreken is. Vanuit dit standpuntloze standpunt gebruikt de Madhyamaka het negatieve tetralemma.
Er is geen verschijning,
noch geen niet-verschijning,
noch allebei,
noch geen van beiden
Klopt. En daarom zijn ook uitspraken als “Er is geen werkelijkheid” en “God bestaat niet” en dergelijke onhoudbaar. Het is wat men noemt
nicht einmal falsch.
Door de essentie van de maan te ontkennen blijf je steken in het spreken over essenties. Het punt is volgens mij om de maan te laten zijn wat die is, zonder daar essenties bij te betrekken. De verschijning van de maan is die verschijning, niet meer, maar ook niet minder
Niet alleen de metafysicus vergist zich, maar bovendien ook degene die de metafysicus probeert tegen te spreken. Ook die vergist zich nog.
"De verschijning van de maan", met of zonder essentie, is een duiding die conventioneel nuttig is, maar meer dan dat kun je ook niet zeggen.
En waarom zou je meer willen zeggen! Dit “meer” is nu juist het hele probleem. Men zou niet “meer” moeten proberen te zeggen dan dat. Niet meer, en niet minder.
De verschijning is de verschijning. Je kunt niet zeggen dat die “niet echt” is, ook niet in een eufemistische, afgezwakte vorm. Dan doe je hetzelfde, maar dan in het geniep, verborgen achter complexe logica.
De maan de maan laten, los van metafysica of essenties, is gewoon weer de zoveelste vorm van metafysica. Dit is dan ook (een van) Heidegger's (vele) blinde vlek(ken) geweest.
Dat weet ik niet. Misschien kom je in een eindeloze regressie terecht waarbij degene die de ander van metafysica beschuldigt altijd weer zelf van metafysica beschuldigd kan worden, dat zou kunnen – maar ik denk van niet. Het is wel degelijk mogelijk om niet-metafysisch te spreken, lijkt mij, het probleem is dat de toehoorder ook niet-metafysisch moet luisteren om het te kunnen verstaan.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away", quod non.
Klopt, dat houdt in de laatste analyse geen stand inderdaad. Dat wil zeggen, geloof maakt onderdeel uit van de wereld. Er is geen buiten het geloof.
Waarom zou de ene “om de juiste reden” zeggen dat de wereld onkenbaar is, dat er niets te kennen valt, en de andere dat “om de verkeerde reden”? Het kan natuurlijk. Maar de redenen die ik kan zien om zo’n scheiding aan te willen brengen zijn wat mij betreft uiterst verdacht.
Wat voor mij uiterst verdacht is is dat je God er weer aan de haren probeert bij te slepen in een situatie waar die helemaal niets te zoeken heeft.
Ho even, ik begin daar niet over, ik reageer op jou op een moment dat Hij er al lang en breed bijgesleept is, aan zijn baard dan wel hè!
"is incommensurabel met het soort mystificatie over "geen ding, er is weinig over te zeggen, maar "het" "bestaat" wel" wat eerder gebezigd werd"
Is het zo gek dat iets zou kunnen bestaan dat geen ding is?
Nogmaals, de vraag is dus wat we precies met “bestaan” bedoelen.
Misschien is verschijnen wel genoeg voor iets om te kunnen bestaan. Misschien is er niets meer dan dat.
"Atheïsme is geen geloof, Madhyamaka is geen mystiek. God is dood; dankjewel Nietzsche!"
Nietzsche heeft dat niet veroorzaakt; enkel gediagnosticeerd. En hoewel hij zich inderdaad atheïst noemt, is hij uiterst kritisch op wat we vandaag de dag onder die term verstaan, het anarchistische
ni dieu, ni maître-wensdenken dat hij juist onder christelijke moraliteit schaart.
Wat de Boedhha en Nagarjoena betreft, merk op dat die atheïsme afwijzen. Theïsme ook, dat is waar, maar atheïsme evenzeer. Die horen natuurlijk bij elkaar, dat is nu juist waar het tetralemma voor dient, om dat aan te tonen, en om ze gezamenlijk en op dezelfde manier te verwerpen.