Vrije wil is vast onmogelijk. Maar als men vrije wil zou nastreven dan lijkt men aan twee dingen dienen te voldoen. Foute causaliteit kunnen mijden en juist causaliteit kunnen nastreven.
Als een homoseksuele man bv. nog niet doorheeft dat hij een homo is, dan kan hij foute causaliteit nastreven door relaties met vrouwen proberen aan te gaan die dan waarschijnlijk stuk zullen lopen en miserie geven.
De juiste causaliteit is dat die man zou doorhebben dat hij eigenlijk homoseksueel is om dan relaties met mannen aan te gaan.
Die man kan natuurlijk in staat zijn om daar uiteindelijk vrji goed in te slagen doordat hij vrede heeft gevonden met zijn homoseksuele aard.
Maar dat hele proces kan jaren duren. Aldus, het is geen goede emulatie of nabootsing van vrije wil. Men zou willen dat het veel sneller en vlotter kan gaan.
Okee, stel dat er een toestel bestaat, science fiction maar misschien mogelijk, dat de hersens zou scannen om zo te achterhalen dat iemand homoseksueel is of niet. Dat zou veel vlotter gaan en sneller gaan.
De paradox lijkt te zijn dat men vanuit vrije wil daarzelf in staat zou moeten toe zijn. Als die homoseksuele man vrije wil zou hebben dat zou hij dat zelf onmiddellijk moeten kunnen inzien bij zichzelf.
Maar eigenlijk is er geen paradox. Om vrije wil beter na te bootsen, moet men een middel hebben, iets buiten zich waarop men kan vertrouwen, zoals technologie. En als dat mogelijk wordt in de toekomst, dan lijkt het op zich positief te kunnen zijn dat mensen dat toepassen. Omdat we vanuit onszelf veel te slecht in staat zijn om vrije wil efficiënt na te bootsen.
Men zou een toestel moeten hebben dat haast op voorhand zich laat begrijpen wanneer iets gedoemd lijkt om te falen. Eender welk gedrag dat men heeft dat uiteindelijk tot problemen neigt te leiden om redenen die men bij zichzelf niet inziet, zouden moeten kunnen aangepakt worden door op één of andere manier ervoor te zorgen dat men tijdig tot de juiste inzichten komt. Om zo het falen te kunnen voorkomen.
Ik denk dat het mooi zou zijn als dat mogelijk zou zijn.
Emulatie van vrije wil door technologie
Moderator: Moderators
- VseslavBotkin
- Diehard
Re: Emulatie van vrije wil door technologie
Wat?
"Ik nam mij voor het verschil te leren kennen tussen wijsheid en dwaasheid, tussen kennis en onverstand. Maar ik kwam tot het inzicht: ook dat is grijpen naar wind."
Prediker 1:17
Prediker 1:17