Het (al dan niet) talige karakter van de werkelijkheid

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Amerauder
Ervaren pen

Re: Het (al dan niet) talige karakter van de werkelijkheid

Bericht door Amerauder »

Ammonius schreef: 14 sep 2024 15:15
Amerauder schreef: 12 sep 2024 14:58
Ammonius schreef: 09 sep 2024 16:42
Ik zou hier nog een derde mogelijkheid aan toe willen voegen: erkennen dat Kant bestaan heeft, engageren met zijn filosofie, tot de conclusie komen dat dit niet de juiste weg is, en daarna een andere weg inslaan.

Dat kan ook inderdaad. Blijft de vraag, wat je dan tegen hem in te brengen hebt.

Hieronder bij mijn bespreking van Wittgenstein valt er nog wel het een en ander te zeggen over kritiek op Kant. Maar hier zou ik alvast een kritiek van Thomas Reid willen benoemen, die overigens een tijdgenoot was en niet op Kant, maar diens voorgangers (o.a. Hume en Berkeley) reageerde. Reid wordt gezien als de grondlegger van de 'common sense'-filosofie. Reid bestrijdt de gedachte dat wat wij waarnemen, bepaalde voorstellingen (ideas) zijn. Die gedachte leidt uiteindelijk tot de idealistische conclusie dat we alleen iets kunnen zeggen over die voorstellingen en niet wat daarachter zit. Reid stelt: wat wij waarnemen, zijn de dingen zelf. Ik neem niet de voorstelling van een boom waar, maar ik neem een boom waar door middel van mijn voorstellingen. Er is dus als het ware een direct contact tussen ons en de werkelijkheid.

Herman Dooyeweerd (die overigens uit de traditie van Kant, neokantianisme en Husserl komt) heeft het in dit opzicht over de 'naïeve ervaringshouding', waardoor een mens de dingen zelf ontmoet. Pas als we gebruikmaken van onze 'theoretische denkhouding' gaan we dingen abstraheren. Martin Buber (uit een totaal andere filosofische traditie) heeft een zelfde soort onderscheid tussen de Ik-Het-relatie en de Ik-Jij-relatie.

Oké, maar hoeveel verschilt dit nu werkelijk van Kant (en Berkeley). Ik ben het eens met wat hier staat, maar ik beschouw dit niet als grote deviaties, eerder als puntjes op de i. Bij Dooyeweerd is dat zelfs expliciet zo, zoals je zelf aangeeft.

Wat de dingen zijn, dat is hoe we ze ontmoeten in de voorstelling. Dat is precies wat Kant zegt.

Goed, hij heeft nog zijn Ding an sich, zoals ik het over ongedifferentieerde chaos heb, maar dat is in feite niet zo belangrijk. Dat is alleen maar om de mensen tegemoet te komen die per se willen weten wat er buiten de voorstelling om dan nog is. Het is met name om aan te geven en duidelijk te maken dat wij niet doen alsof zij gek zijn.

Ja, misschien bestaat er ergens wel iets van een “objectieve realiteit”, een buitentalige, van onze eigen persoon onafhankelijke structuur die van invloed is op wat wij kunnen zien en aanraken. Het is onmogelijk om daar over te spreken, en het is daarom beter er over te zwijgen, maar zoiets zou inderdaad kunnen bestaan.

Net zoals de atheïst dat altijd aan de christen toe zal moeten geven; “het zou kunnen”, zo ook zullen wij die agnostisch zijn omtrent de materie altijd moeten toegeven: het zou kunnen. “God zal het weten” zegt men dan, en dat wil dus niet zeggen dat God het weet, nee, het betekent het tegendeel, namelijk dat wij het niet kunnen weten.

En daar schuilt een tweede betekenis in, want de wijze waarop God als “het Niets” functioneert in dat gezegde – als iets dat niet aan ons is, iets waar we niet bij kunnen – dat is ook weer de wijze waarop deze begrippen, Ding an sich en ongedifferentieerde chaos functioneren.

Ze zijn daar om aan te geven: “Ja, al jullie die daar zo’n obsessie mee hebben, het is al prima, zoiets zou best kunnen bestaan inderdaad. We snappen het. Maar hou er nu toch eens over op, over die vermeende ‘andere wereld’, schrijf daar nu toch niet zo ontzettend veel boeken over, want we kunnen er helemaal niets over zeggen. Het enige waar wij in dit leven mee te maken krijgen, zijn de objecten binnen onze ervaring. De rest mogen we gewoon lekker ‘aan God overlaten’ of hoe je dat ook wilt noemen, dat is niet onze zaak, en niet ons probleem.”

Amerauder schreef: 12 sep 2024 14:58
Maar wat zijn de dingen daarvoor dan? Voorafgaande aan dat proces? Dat is moeilijk te beschrijven en moeilijk voor te stellen, ga ik nu ook even niet proberen. In ieder geval zijn het geen objecten. Ze hebben wel een soort onafhankelijk “bestaan” van ons, maar dit is geen bestaan in de zin zoals we dat normaal gesproken verstaan, want bestaan, of zijn, zoals we dat woord kennen, is een talig construct.

Ik haal dit even naar voren. Dit komt op mij toch over als een redelijk zuivere vorm van kantianisme. Met als enige verschil dat jij datgene wat 'de dingen' voorafgaand aan de vorm die ze door geest krijgen geen 'objecten' wilt noemen.

Nogmaals, je lijkt de epistemologische waarde van het Ding an sich te overschatten. Dat heb ik nu iets verder toegelicht in bovenstaande: de rol die het speelt is negatief van aard.

Simpel gezegd: object en subject kunnen niet los elkaar bestaan. Ze ontstaan in de verhouding tot elkaar. (Zoals alles, overigens, maar dan dwalen we af.)

En het is ook een bepaalde interpretatie van Kant, de manier waarop ik dit bespreek, en wel een interpretatie die de lijn volgt van Schopenhauer en Nietzsche, zijn belangrijkste opvolgers. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat mijn standpunten zich onafhankelijk van de westerse cultuur als zodanig zouden hebben ontwikkeld. Ik ben heel gewoon het product van mijn tijd, net zoals iedereen, en ik zie ook niet hoe ik dat niet zou kunnen zijn.

Maar nogmaals, dat kun je over vrijwel iedereen zeggen. Kant heeft iets blootgelegd waar je niet omheen kunt. Wij zijn daar allen erfgenaam van, ook zij die dat niet weten. Je kunt je er wel kritisch toe verhouden uiteraard, kanttekeningen plaatsen en wijzen op foutjes die hij gemaakt heeft, etc. Maar dat is iets totaal anders dan ontkennen dat je meevaart met deze stroom. Zoals wij allen doen.

(Dat is als iemand die een kleine tegenstrijdigheid opmerkt ergens in de Bijbel, en nu meent dat hij geen christen meer is. Totale onzin, in mijn optiek. Wij zijn allen erfgenamen van het christendom, of we dat nu zien zitten of niet. Maar dat is weer een heel andere kwestie.)

Sterker nog, als je dat waar Kant op wijst maar breed genoeg neemt, dan zie je heel duidelijk dat deze kennis in o.a. het taoïsme en het boeddhisme al heel erg lang aanwezig was, en dit maakt het je-kunt-er-niet-omheen gehalte alleen maar groter. Denk aan de spreuk: “Noemen is enkel de moeder der dingen.”

Het was helemaal geen ontdekking, maar een tot besef komen, een onder woorden weten te brengen van een eeuwenoude waarheid die veel groter is dan de specifieke woorden van Kant. Kant is enkel de naam die wij in onze taal gebruiken voor dat tot-besef-komen.

Mijn vragen zijn (a) of je begrijpt wat Pears bedoelt en (b) of je je kunt vinden in zijn weergave van Wittgensteins vroege en late filosofie. Als (a) niet het geval is, zal ik het in mijn eigen woorden moeten formuleren, maar ik vind dat Pears het kernachtig weergeeft.

Ik krijg wel het gevoel dat ik een stukje context mis, door de wijze waarop dit nu eruit geknipt is. Er worden dingen gezegd, maar waar zijn dit precies argumenten voor? Wat is het punt? Dat ontbreekt, en zonder dat kun je de beweringen ook niet naar waarde schatten. Ik kan alleen maar zeggen, “oké, en nu? Ga verder...”
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

holog schreef: 14 sep 2024 13:46
Peter van Velzen schreef: 14 sep 2024 03:03
holog schreef: 13 sep 2024 19:05Hyperstition
Inderdaad, daar zijn Amerauder en ik me bezig. Iets presenteren, als feit, wat alleen maar een idee is.
Ik denk dat een baby leert zien en een vaag concept kan bevatten alvorens taal te leren, Amerauder denkt dat het andersom is, en we hebben beiden geen herinnering aan onze eigen baby-tijd. Ik zal eens kijken of wat men er over heeft onderzocht.
Dit klinkt me als een illegale interpretatie van het woord Hyperstition. Het was een zwakke poging om Amerauder toch een vorm van antwoord te bezorgen zonder totaal uit de context van taalfilosofie te vallen. (OK was maar 1 woord maar het heeft wel een diepe achtergrond).

Een enkel woord is wel een beetje summier inderdaad, vertel er vooral meer over.

Wat ik zo snel even op Wikipedia lees:

According to Land, hyperstitions are ideas that, by their very existence as ideas, bring about their own reality

Doet me denken aan hoe ik “De objectivering van het zijnde” van Heidegger getypeerd heb:

De wereld wordt als een product van het voorstellende voortbrengen van de mens.

Enerzijds is dat dus een oneigenlijke wijze van de wereld beschouwen, anderzijds verwerkelijkt deze wijze van beschouwen zich steeds meer als de actuele stand van zaken, krachtens de technologie en wat het teweeg brengt. De illusie wordt langzaam maar zeker werkelijkheid, als de leugen waarvan men op den duur vergeet dat het een leugen was.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Amerauder schreef: 16 sep 2024 12:47
holog schreef: 14 sep 2024 13:46
Peter van Velzen schreef: 14 sep 2024 03:03

Inderdaad, daar zijn Amerauder en ik me bezig. Iets presenteren, als feit, wat alleen maar een idee is.
Ik denk dat een baby leert zien en een vaag concept kan bevatten alvorens taal te leren, Amerauder denkt dat het andersom is, en we hebben beiden geen herinnering aan onze eigen baby-tijd. Ik zal eens kijken of wat men er over heeft onderzocht.
Dit klinkt me als een illegale interpretatie van het woord Hyperstition. Het was een zwakke poging om Amerauder toch een vorm van antwoord te bezorgen zonder totaal uit de context van taalfilosofie te vallen. (OK was maar 1 woord maar het heeft wel een diepe achtergrond).

Een enkel woord is wel een beetje summier inderdaad, vertel er vooral meer over.

Wat ik zo snel even op Wikipedia lees:

According to Land, hyperstitions are ideas that, by their very existence as ideas, bring about their own reality

Doet me denken aan hoe ik “De objectivering van het zijnde” van Heidegger getypeerd heb:

De wereld wordt als een product van het voorstellende voortbrengen van de mens.

Enerzijds is dat dus een oneigenlijke wijze van de wereld beschouwen, anderzijds verwerkelijkt deze wijze van beschouwen zich steeds meer als de actuele stand van zaken, krachtens de technologie en wat het teweeg brengt. De illusie wordt langzaam maar zeker werkelijkheid, als de leugen waarvan men op den duur vergeet dat het een leugen was.
Ik volg je redenering met de leugen niet, alhoewel ik wel een flauw idee of gevoel heb waar je naar toe wilt en waar het vandaan komt. Nog uw verband met je eassy mbt Heidegger.

Om in context te blijven.
Hyperstition is het idee hoe taal kan functioneren als een mindvirus (maar verdergaand als bv de memes van Dawkins).
Het geeft een extra dimentie aan de klassieke taalfilosofie, in de zin dat taal en verhalen niet alleen een passieve beschrijving is vd werkelijkheid, maar actief betrokken tot het vormen en transformeren ervan.

Of dat taal niet enkel betekenis creëert, maar dat het de werkelijkheid zelf kan vormgeven. Door speculatieve concepten wordt de toekomst voortdurend hervormd door wat we nu denken en zeggen. Ideeën worden , via een feedloop steeds krachtiger naarmate men het gelooft en de investeringen hierin toenemen.
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Amerauder schreef: 16 sep 2024 12:47 Enerzijds is dat dus een oneigenlijke wijze van de wereld beschouwen, anderzijds verwerkelijkt deze wijze van beschouwen zich steeds meer als de actuele stand van zaken, krachtens de technologie en wat het teweeg brengt. De illusie wordt langzaam maar zeker werkelijkheid, als de leugen waarvan men op den duur vergeet dat het een leugen was.
=D>
Een prozaïscher beschrijving van het bifurcatiepunt van de daarop volgende Technologische singulariteit waar we met zijn allen op afstevenen kan ik me ff niet voorstellen.

Voor mij dermate poëtisch inspirerend dat ik er welhaast iets mee moet ... maar wat?
Hahahah, ik weet niet eens of ik het al dan niet goed begrepen heb!
.
A meaningful silence is always better than meaningless words.
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 17 sep 2024 01:29
Amerauder schreef: 16 sep 2024 12:47 Enerzijds is dat dus een oneigenlijke wijze van de wereld beschouwen, anderzijds verwerkelijkt deze wijze van beschouwen zich steeds meer als de actuele stand van zaken, krachtens de technologie en wat het teweeg brengt. De illusie wordt langzaam maar zeker werkelijkheid, als de leugen waarvan men op den duur vergeet dat het een leugen was.
=D>
Een prozaïscher beschrijving van het bifurcatiepunt van de daarop volgende Technologische singulariteit waar we met zijn allen op afstevenen kan ik me ff niet voorstellen.

Voor mij dermate poëtisch inspirerend dat ik er welhaast iets mee moet ... maar wat?
Misschien moet voor hyperstition eerder bij ons geldsysteem zijn. Dat is het meest treffende voorbeeld voor iets dat zo is, omdat we er met zijn allen op vertrouwen (met reden!) In werkelijkheid (NB de geconstrueerde!) is er alleen een getal ergens in de cloud. (een banksaldo), maar het overkomt ons dat we er van alles mee kunnen betalen. Met dank aan Yuval Noah Harari. HIj noemt het "the best story ever told"
Ik wens u alle goeds
holog
Diehard

Bericht door holog »

=D>

De technologische singulariteit is decel / degrowth scify,
Maar effectief daar draait het om - the meme 'which way aon?'

https://images.app.goo.gl/MZJDHQgc5VLUXtKY8
A cultural steering to mass scale demoralization?
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
Ammonius

Bericht door Ammonius »

Amerauder schreef: 16 sep 2024 10:34
Hieronder bij mijn bespreking van Wittgenstein valt er nog wel het een en ander te zeggen over kritiek op Kant. Maar hier zou ik alvast een kritiek van Thomas Reid willen benoemen, die overigens een tijdgenoot was en niet op Kant, maar diens voorgangers (o.a. Hume en Berkeley) reageerde. Reid wordt gezien als de grondlegger van de 'common sense'-filosofie. Reid bestrijdt de gedachte dat wat wij waarnemen, bepaalde voorstellingen (ideas) zijn. Die gedachte leidt uiteindelijk tot de idealistische conclusie dat we alleen iets kunnen zeggen over die voorstellingen en niet wat daarachter zit. Reid stelt: wat wij waarnemen, zijn de dingen zelf. Ik neem niet de voorstelling van een boom waar, maar ik neem een boom waar door middel van mijn voorstellingen. Er is dus als het ware een direct contact tussen ons en de werkelijkheid.

Herman Dooyeweerd (die overigens uit de traditie van Kant, neokantianisme en Husserl komt) heeft het in dit opzicht over de 'naïeve ervaringshouding', waardoor een mens de dingen zelf ontmoet. Pas als we gebruikmaken van onze 'theoretische denkhouding' gaan we dingen abstraheren. Martin Buber (uit een totaal andere filosofische traditie) heeft een zelfde soort onderscheid tussen de Ik-Het-relatie en de Ik-Jij-relatie.

Oké, maar hoeveel verschilt dit nu werkelijk van Kant (en Berkeley). Ik ben het eens met wat hier staat, maar ik beschouw dit niet als grote deviaties, eerder als puntjes op de i. Bij Dooyeweerd is dat zelfs expliciet zo, zoals je zelf aangeeft.

Wat de dingen zijn, dat is hoe we ze ontmoeten in de voorstelling. Dat is precies wat Kant zegt.
Nee, dan begrijp je Reid, Dooyeweerd en Buber verkeerd. De dingen zijn niet hoe we ze ontmoeten in de voorstelling, de dingen zijn wat ze zijn en dat is wat we in de voorstelling ontmoeten. De voorstelling is zogezegd transparant. Kant beschrijft het eigenlijk als volgt: onze voorstellingen zijn als een beeld op een tv-scherm. We weten dat de beeld ergens vandaan moet komen, maar welke werkelijkheid er precies achter ligt, kunnen we niet bepalen. We zullen het moeten doen met het scherm. Reid zegt: onze voorstellingen zijn als een voertuig; ze brengen ons bij een bepaald voorwerp, maar wat we dan ontmoeten, is het voorwerp zelf, niet onze voorstelling van het voorwerp. Dooyeweerd en Buber nuanceren dat enigszins door aan te geven dat dit in specifieke gevallen gebeurt, terwijl we ons in andere gevallen wel richten op de voorstellingen.
Amerauder schreef: 16 sep 2024 10:34
Ik krijg wel het gevoel dat ik een stukje context mis, door de wijze waarop dit nu eruit geknipt is. Er worden dingen gezegd, maar waar zijn dit precies argumenten voor? Wat is het punt? Dat ontbreekt, en zonder dat kun je de beweringen ook niet naar waarde schatten. Ik kan alleen maar zeggen, “oké, en nu? Ga verder...”
Oké, ik was er inderdaad bang voor dat in het geciteerde gedeelte te veel context wegliet. Dan zal ik het proberen zelf te formuleren wanneer ik daar de tijd voor vind.
"Stoute stellingen [zijn geen] bewijzen. Traagheid en angst doen velen der onzen zonder onderzoek aannemen; traagheid en onberedeneerde moed doen de uwe alles verwerpen. Ik hoop, dat wij eens allen tot de kennis van het ware zullen komen, en onderwijl wel doen."

Sara Burgerhart
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Tot nog toe hebben we het over objectivering gehad, hoe de objecten objecten worden in de ontmoeting met ons, in de voorstelling. Tot zover de menselijke conditie, waar geen ontkomen aan is.

De illusie nu, waar de meesten in leven, en die dan ook deel uitmaakt van de mythe waarmee wij elkaar opvoeden, is dat deze objecten ook los van deze voorstelling op dezelfde manier door zouden gaan te bestaan. Dat is, dat ze een van de voorstelling onafhankelijk bestaan zouden kunnen hebben – een “objectief” bestaan.

Dit gaat soms zelfs zo ver dat men enkel dat wat door het menselijke voorstellen wordt voortgebracht nog tot ‘het bestaande’ rekent. Het enige dat nog werkelijk bestaat aan de boom, is dan onze voorstelling ervan, het object dat wij er van maken, bijvoorbeeld middels wetenschappelijke experimenten. Al de rest vervalt dan tot onzin en bijgeloof, heidense ketterij. Het is immers “niet te bewijzen”.

Ik schreef:

Hetgeen dat zich afspeelt in het experiment, bijvoorbeeld een chemische reactie tussen twee stoffen, is in werkelijkheid veel complexer dan de data die het experiment tot stand brengt, maar door de opzet van het experiment beperken wij onze bevindingen juist tot die bevindingen, die in getal en maat te vangen zijn, wij maken een tastbaar voorwerp van het complexe gebeuren dat zich afspeelt. Heidegger stelt het als volgt:

Het zijnde in zijn geheel wordt nu zo opgevat, dat het enkel en alleen dan ‘zijnd’ is, voor zover het door de voorstellende en voortbrengende mens tot staan is gebracht.

Aan deze illusie is vooralsnog gemakkelijk te ontkomen. Zelfs onverstandige mensen, als ze maar over de geringste hoeveelheid spirituele (pardon my French) kennis beschikken, weten beter.

De moderne techniek echter, de machinetechniek, maakt deze illusie werkelijkheid. Want de producten van deze techniek zijn ook echt door mensen tot stand gebracht. Van een berg of een boom is dat natuurlijk niet vol te houden, maar van een machine en diens producten is het ook nog eens inderdaad het geval: ze zijn daadwerkelijk als gevolg van de menselijke voorstelling tot ontstaan gekomen.

Dit maakt het lastiger. Hierdoor wordt de illusie dat zaken een “objectief bestaan” zouden hebben –

wat dus eigenlijk wil zeggen dat ze buiten de voorstelling nog steeds zijn zoals ze in de voorstelling verschijnen

– des te moeilijker in te zien. In tegenstelling tot een boom is de essentie van een machine daadwerkelijk datgene dat het menselijk voorstellen erin heeft aangebracht. De machine is daadwerkelijk objectief: niet alleen in haar verschijning, maar in haar wezen.

Daarin schuilt het gevaar van dit misverstand. Stel je de wereld even voor als één groot vliegveld. Overal ronkende machines, commercie en opgejaagde mensen, alles en iedereen slaaf aan ‘het schema’. Alles wat je ziet is door mensen ontworpen en aan extreme handhaving onderworpen, nergens is nog een vierkante centimeter te vinden waar een plant of een dier zich thuis zou voelen. Zie hoe een duif zich gedraagt als hij per ongeluk het vliegveld binnengeraakt: totaal gedesoriënteerd en hulpeloos. Maar eigenlijk is het voor de mensen weinig anders. Zo’n douanecontrole, daar wen je nooit volledig aan.

Het gevaar nu, is dat steeds minder mensen lijken in te zien wat er in zo’n wereld verloren zou zijn gegaan. Hier spreekt een beetje het principe van de ‘maakbare samenleving’ – alles wat zich afspeelt willen beheersen en controleren om het te laten voegen naar wat de menselijke voorstelling heeft voortgebracht. Velen zien dat als de oplossing voor onze problemen, maar het is er juist de oorzaak van, het is juist dat wat er aan ten grondslag ligt.

Wat we nodig hebben is, om even bij Heidegger te blijven, “een laten-zijn van het zijnde”.

Peter van Velzen schreef: 17 sep 2024 02:57
Misschien moet voor hyperstition eerder bij ons geldsysteem zijn. Dat is het meest treffende voorbeeld voor iets dat zo is, omdat we er met zijn allen op vertrouwen (met reden!) In werkelijkheid (NB de geconstrueerde!) is er alleen een getal ergens in de cloud. (een banksaldo), maar het overkomt ons dat we er van alles mee kunnen betalen. Met dank aan Yuval Noah Harari. HIj noemt het "the best story ever told"

Geld is inderdaad een perfect voorbeeld van een volledig door mensen bedachte werkelijkheid. Een verhaal dat tot leven komt. Buiten de menselijke voorstelling om is het nul komma nul, en desondanks is het een keiharde realiteit. Hoe paradoxaal!

Een boom aan de andere kant, die is behalve menselijke voorstelling ook nog een heleboel meer. Dit “meer” is dus exact wat verloren dreigt te gaan, wanneer het uit het zicht raakt.

=D>

Dank! Ja, maar de singulariteit betekent nog wel wat dingen meer. “Georganiseerde uniformiteit” alleen is nog geen singulariteit, maar ze vormt er wel een voorwaarde voor. Een eerste stap wellicht, met de singulariteit een paar stappen verder.

holog schreef: 17 sep 2024 06:29
De technologische singulariteit is decel / degrowth scify,

Grappig, want scifi inderdaad, maar ik identificeer dit woord nu juist met Ray Kurzweil-achtige types, die er juist reikhalzend naar uitkijken en staan te popelen om het werkelijkheid te maken.

Transhumanisme en dergelijke, types die er zo over denken:

Afbeelding

holog schreef: 17 sep 2024 06:29

Maar effectief daar draait het om - the meme 'which way aon?'

Inderdaad! Maar hoe zie jij die paden voor je dan? Want soms lijkt het alsof waar jij een Disney kasteel ziet, ik alleen maar Mordor weet te ontwaren. Ik bedoel, wat types als Elon Musk en Yuval Noah Harari voorspellen, met chips in onze hersenen en bloedbaan, dat is toch gewoon hel op Aarde? Is dat waar je naar verlangt? Of hoe zie je dat voor je?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Amerauder schreef: 17 sep 2024 13:35 Inderdaad! Maar hoe zie jij die paden voor je dan? Want soms lijkt het alsof waar jij een Disney kasteel ziet, ik alleen maar Mordor weet te ontwaren. Ik bedoel, wat types als Elon Musk en Yuval Noah Harari voorspellen
Ik hoop dat je beseft dat Musk en Harari twee héél verschillende types zijn?

Kurzweil's voorspellingen zijn niet noodzakelijkerwijs een hel op aarde. Maar elke vorm van Utopie heeft het wel in zich om in onze ogen een dystopia te zijn. Nanobots zijn overigens al lang aanwezig in onze bloedbaan. Ze zijn beter bekend als T-cellen en beschermen ons inderdaad - zoals Kurzweil dacht te voorzien (hij bedacht het idee pas miljoenen jaren later dan dat het al werkelijkheid was) - tegen ziektekiemen.

In zekere zin was de complottheorie waarin Bill Gates chips in onze bloedbaan wilde laten injecteren, niet geheel en al onjuist. Wat hij wilde, en wat ook gebeurde, was dat men het recept voor de sleutels waarmee het corona-virus onze cellen binnendrong injecteerde en dat daardoor de reeds aanwezige "nanobots" de informatie ontvingen die ze nodig hadden om ze dat te beletten. De Bots waren er al, ze ontbeerden alleen de noodzakelijk data. Die zouden ze anders ook wel ontvangen hebben, maar dan veelal gepaard gaande met een ernstige longontsteking.

Dat is een feit dat pas onlangs deel van onze geconstrueerde werkelijkheid vormt, terwijl het ons al lang geleden overkomen was. Een veelgemaakte fout door hen die beseffen dat we in een wereld vol "hyperstition" leven, is denken dat de werkelijkheid die ons overkomt niet al lang bestaat, terwijl wij nog slechts een klein deel ervan in onze geconstrueerde versie hebben opgenomen. Ondertussen hebben onze contructies al een enorme impact op wat de wereld overkomt.

Ik kan me wel degelijk "een wereld zonder taal" voorstellen, ook al kan ik me "zonder taal" nagenoeg geen wereld voorstellen. Het is een wereld waarin individuele cellen, en ook vele meercelligen, als het ware, nog steeds leven. Maar sommige mensen hebben nu eenmaal te weinig verbeelding, om dat te doen, of staan het zichzelf niet toe.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 18 sep 2024 03:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: per ongeluk gequote ipv gewijzigd
Ik wens u alle goeds
holog
Diehard

Bericht door holog »

De Bots waren er al, ze ontbeerden alleen de noodzakelijk data.
Mensen: nanotechnologie zal nooit werken.
Bacteriën: Hold my beer.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 18 sep 2024 03:52 Ik kan me wel degelijk "een wereld zonder taal" voorstellen, ook al kan ik me "zonder taal" nagenoeg geen wereld voorstellen.
Dat komt waarschijnlijk doordat we grotendeels in taal zijn gaan denken en de 'verkeerde' menig heeft postgevat dat men alleen met taal kan denken.

Er kan echter wel degelijk zonder taal worden gedacht, ik denk zelfs dat daar de echte ideeën vandaan komen.

Dieren hebben geen taal en die zouden zich niet van de wereld bewust zijn?
Dan zit je toch wel dicht bij Descartes aan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Dries
Forum fan

Bericht door Dries »

De boom is een puist van Moeder Aarde.

Je hebt de werkelijkheid en je hebt de werkelijkheid eh.
Mensen maken een werkelijkheid, met behulp van taal.

Ben jij de woorden in je hoofd?

En als iemand trekken heeft van vrouwelijkheid en mannelijkheid, in één persoon, simultaan aanwezig.
Is die persoon dan androgyn?

Ah nee, want het is of een man of een vrouw.

Dat is het talige karakter van de werkelijkheid zeker.
Of is het jouw talige karakter van de werkelijkheid?
Kan jij je zelfs scheiden van jouw talige karakter van de werkelijkheid?

Misschien is een mens vaak zoals een monetair systeem. Het stelt iets voor. En tegelijkertijd is het iets anders.

Maar ja, hoe zou jij je kunnen scheiden van jouw talige karakter van de werkelijkheid? Het is al wat je hebt.
Je zou moeten loslaten. Je zou moeten veranderen. En wie is zelfs die "ik"? De voorstelling van wie je bent? Het talige karakter van jezelf? Is dat de werkelijkheid? En hoe zwaar heb je erin geïnvesteerd? Heb je een hele verhaallijn gemaakt? Hou maar vast aan je waarheid. Of net niet.

Het talige karakter van de "werkelijkheid" kent haar dictatuur. Wie kan de dictatuur doorzien en er zich dan los van maken? Daarin schuilt vrijheid.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Peter van Velzen schreef: 18 sep 2024 03:52
In zekere zin was de complottheorie waarin Bill Gates chips in onze bloedbaan wilde laten injecteren, niet geheel en al onjuist. Wat hij wilde, en wat ook gebeurde, was dat men het recept voor de sleutels waarmee het corona-virus onze cellen binnendrong injecteerde en dat daardoor de reeds aanwezige "nanobots" de informatie ontvingen die ze nodig hadden om ze dat te beletten. De Bots waren er al, ze ontbeerden alleen de noodzakelijk data. Die zouden ze anders ook wel ontvangen hebben, maar dan veelal gepaard gaande met een ernstige longontsteking.

Je verhaal geeft goed weer waarom het nu eigenlijk zo schadelijk is om menselijke lichamen met machines te vergelijken. Het is niet alleen theoretisch onjuist, het is bovendien ook gevaarlijk.

Als gevolg hiervan gaan mensen namelijk denken: “Ach, mijn lichaam zit toch al vol machines, dus een paar extra maakt dan ook niet zoveel meer uit…”

Het is hetzelfde als met de verwarring tussen chemicaliën en chemische stoffen in het algemeen. Doordat men daar het verschil niet meer tussen opmerkt, gaat men denken: “Ach, mijn lichaam zit toch al vol met chemicaliën, dus een paar extra maakt ook niet zoveel meer uit.”

Totale onzin natuurlijk, en niet alleen dat.

holog schreef: 18 sep 2024 09:15
De Bots waren er al, ze ontbeerden alleen de noodzakelijk data.

Mensen: nanotechnologie zal nooit werken.
Bacteriën: Hold my beer.

Bacteriën zijn geen technologie.

Wat je hier eigenlijk stelt is, als de Natuur het kan, dan kan de mens het ook. Wat duidelijk niet het geval is.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Dries schreef: 18 sep 2024 11:04Daarin schuilt vrijheid.
Het nastreven van die vrijheid is opzichzelf een gevangenis!
.
A meaningful silence is always better than meaningless words.
.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Amerauder schreef: 18 sep 2024 13:35 Wat je hier eigenlijk stelt is, als de Natuur het kan, dan kan de mens het ook. Wat duidelijk niet het geval is.
Dat kan je nu wel beweren, maar bewijzen zal heel wat moeilijker worden.
Ik wacht dus op je bewijs.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie