Het (al dan niet) talige karakter van de werkelijkheid

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

holog
Diehard

Re: Het (al dan niet) talige karakter van de werkelijkheid

Bericht door holog »

Amerauder schreef: 27 sep 2024 14:40
En zoals ik denk dat dit voor anderen vaag kan blijven, zo blijft ook voor mij wat je bedoelt met “saamhorigheid”, of nu “togetherness”, nog steeds een beetje vaag.

Hoe bedoel je dat? En wat heeft computing daar überhaupt mee te maken?

En mocht dit offtopic lijken, dat is het zeker niet, het gaat hier om de mythe waarin we geloven, een zeer belangrijk onderdeel van de talige werkelijkheid. Het is tegen de achtergrond van een dergelijke mythe dat de alledaagse werkelijkheid pas in perspectief komt te staan.
Nu ja gelukkig heeft "togetherness" nog alles te maken met taal in blijven we dus mooi binnen het onderwerp.
In de taal context is het gekend onder de term "compositionality"

En het alles ook te maken met physics based computing, maar dat gaat nogal vrij diep. In quantum computing is het vrij makkelijk te zien ,wat het "togetherness" is het non-cartesian tensor product ( van Hilbertspaces).
(Vandaar in the beginning god created tensor.)
Dit heeft te maken met processen en hoe. deze samenstellen
( de niet scheidbaarheid in tegenstelling tot het klassieke gaval). Het snijd nogal vrij diep omdat je het gaat tot het vervangen van de 'fundamenten' van de wiskundige maar gelukkig door een zeer anti-foundational fundament. :mrgreen:

Nu ja de true- false was natuurlijk het evidente gedeelte , de rest valt nogal moeilijk in 1 , 2 , 3 duidelijk te maken. Zou nogal veel schrijfwerk vragen waar toch niemand hier echt in geïnteresseerd is.
Maar mijn favoriete filosoof kan het je mischien een beetje beter duidelijk maken.

Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Amerauder schreef: 27 sep 2024 14:40 Alles heeft zijn prijs, en maar al te vaak is het wel degelijk een “zero-sum game”, wat de economen ook zeggen.
Effectief vooruitgang ondermijnt het vermogen om zero-sum games te spelen. Een zero-sum mindset cultuur is zelf-destructief.
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
holog
Diehard

Bericht door holog »

heeck schreef: 26 sep 2024 11:51
Maar lees zeker ook over wetenschappelijke “verwaandheid”:
https://www.edge.org/response-detail/11974

En mocht dit offtopic lijken, dat is het zeker niet, het gaat hier om de mythe waarin we geloven, een zeer belangrijk onderdeel van de talige werkelijkheid. Het is tegen de achtergrond van een dergelijke mythe dat de alledaagse werkelijkheid pas in perspectief komt te staan.
OK, onder de indruk. We doen een hard-core Shiva Vandana. Niet dat we dit soort gedachten gang, bij de pooster, al reeds eerder hebben zien opborrelen. Maar dat het zo extreem was nee dat hadden we niet verwacht.
holog
Diehard

Bericht door holog »

holog schreef: 28 sep 2024 08:44

En mocht dit offtopic lijken, dat is het zeker niet, het gaat hier om de mythe waarin we geloven, een zeer belangrijk onderdeel van de talige werkelijkheid.Het is tegen de achtergrond van een dergelijke mythe dat de alledaagse werkelijkheid pas in perspectief komt te staan.
"Six steps back to the land" Onder de indruk -

Onderstaande mythe dus
https://www.nationalreview.com/corner/s ... tastrophe/
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

holog schreef: 27 sep 2024 18:41
En zoals ik denk dat dit voor anderen vaag kan blijven, zo blijft ook voor mij wat je bedoelt met “saamhorigheid”, of nu “togetherness”, nog steeds een beetje vaag.

Hoe bedoel je dat? En wat heeft computing daar überhaupt mee te maken?

Nu ja gelukkig heeft "togetherness" nog alles te maken met taal in blijven we dus mooi binnen het onderwerp.
In de taal context is het gekend onder de term "compositionality"

En het alles ook te maken met physics based computing, maar dat gaat nogal vrij diep. In quantum computing is het vrij makkelijk te zien ,wat het "togetherness" is het non-cartesian tensor product ( van Hilbertspaces).
(Vandaar in the beginning god created tensor.)
Dit heeft te maken met processen en hoe. deze samenstellen
( de niet scheidbaarheid in tegenstelling tot het klassieke gaval). Het snijd nogal vrij diep omdat je het gaat tot het vervangen van de 'fundamenten' van de wiskundige maar gelukkig door een zeer anti-foundational fundament. :mrgreen:

Nu ja de true- false was natuurlijk het evidente gedeelte , de rest valt nogal moeilijk in 1 , 2 , 3 duidelijk te maken. Zou nogal veel schrijfwerk vragen waar toch niemand hier echt in geïnteresseerd is.
Maar mijn favoriete filosoof kan het je mischien een beetje beter duidelijk maken.

Interessant!

holog schreef: 28 sep 2024 08:44

OK, onder de indruk. We doen een hard-core Shiva Vandana. Niet dat we dit soort gedachten gang, bij de pooster, al reeds eerder hebben zien opborrelen. Maar dat het zo extreem was nee dat hadden we niet verwacht.

Haha geen idee wat dit nu weer heeft te betekenen. Wikipedia zegt dat ze een anti-GMO activist is?

Je begrijpt dat het mythevorming is waar je mee bezig bent? Met alle content die je deelt met boodschappen à la:

“We staan op het punt de geheimen van het universum te ontrafelen!
Nog even doorzetten, een klein laatste drempeltje nemen en we hebben ONGELIMITEERDE ENERGIE!!!
De mogelijkheden zijn onbegrensd, als je maar gelooft! Geloof!”

Je zei laatst zelfs dat “we” “rebellen” zijn tegen een grote gemene “doomer” overheid. Je snapt dat dat activistische, bijna religieuze spraak is? “We staan op het punt van de eindstrijd tegen de krachten van het kwaad...”

En ik ben het met je eens, daar moeten we het inderdaad over hebben, dat is inderdaad zeer belangrijk, de mythe waar we ons door laten leiden, en we moeten inderdaad ophouden altijd maar zo negatief en zelfhatend te doen, die mythe van de waardeloosheid van het Westen dient aangepast te worden.

Maar tegelijkertijd moet de inhoud van die positieve boodschap wel ter discussie kunnen staan. Als je daar niet kritisch naar kunt kijken en iedereen die “afwijkt van de leer” wegzet als “doomer” of “Shiva Vandana-achtig” – wat dat ook moge betekenen – dat wordt het binnen de kortste keren zo leeg en banaal als Star Trek voor het nieuwe evangelie houden. En dat is inderdaad waar ik sommigen die je linkt van verdenk. Dat is nu eenmaal de mythe waar velen in zijn komen te leven.

Dat er verder ook nog andere mythes zijn waar wel wat op aan te merken is spreekt natuurlijk voor zich. Er zijn er ontelbare. Het is niet het één of het ander.

holog schreef: 28 sep 2024 16:45

Onderstaande mythe dus

Oké en wat is nu de link dan tussen wat ik hier heb geschreven en dat boek en wat er in dit artikel wordt beschreven?

Dat je voorbeelden kunt geven van mensen die ontkennen dat wetenschap omnipotent is, en desondanks vergissingen maken (of erger) zegt natuurlijk precies niets. Is dat niet alsof je een nazi-wetenschapper aandraagt die op levende mensen experimenteert als bewijs dat de wetenschap als zodanig verderfelijk zou zijn? Zo werkt het toch niet? Maar misschien bedoel je iets anders, ik weet niet wat je bedoelt te zeggen.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Afbeelding
holog
Diehard

Bericht door holog »

Onderstaande mythe dus

Dat je voorbeelden kunt geven van mensen die ontkennen dat wetenschap omnipotent is, en desondanks vergissingen maken (of erger) zegt natuurlijk precies niets. Is dat niet alsof je een nazi-wetenschapper aandraagt die op levende mensen experimenteert als bewijs dat de wetenschap als zodanig verderfelijk zou zijn? Zo werkt het toch niet? Maar misschien bedoel je iets anders, ik weet niet wat je bedoelt te zeggen.
Heb je eigenlijk wel het artikel van Heeck waar de quote gelezen uit vandaan kwam gelezen en die jij hier plaatste? Betreffende de 'verwaandheid van de wetenschappen' - en natuurlijk de waar de uitspraak in het artikel op beterekking heeft? Heb je niet begrepen dat het artikel gaat over zijn eigen boek 'six steps back to the land' ? En dat het altikel zegt dat de waandheid van de wetenschap verder gaat dan gmo , en dat we terug moeten naar "traditionele zaden" en tradionitionele landbouw , met manuele handenarbeid omwille van de connectie met de aarde , omwille van de weerbaarheid/ resilance dit te weeg brengt? En je ziet geen enkele connectie met shiva vandanna en hoe veel meer 'resilance' dit leverde voor de bevolking van Sri Lanka. (Heb je effectief wel door wat traditionele zaden als je het echt letterlijk neemt inhoud? ).

Heb je nog steeds niet begrepen dat de ware (degrowth) mythe is deze van 'de nobele wilde'.

Dat wetenschap omnipotent zou zijn is natuurlijk complete framing , waarschijnlijk net zoals postmodernism met woke het is.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Je bedoeld 'de verwaandheid van de wetenschappen'.
Ik ken niemand die steld dat wetenschap omnipotent is.

En hoezo is een 'Degrowth' experiment, waar sri lanka slechts een voorbeeld van is er geen experiment op levende mensen? En hoe was dat geen experiment betreffende de zware verderfelijkheid van de wetenschappen ?
holog
Diehard

Bericht door holog »

holog schreef: 29 sep 2024 16:31
Je bedoeld 'de verwaandheid van de wetenschappen'.
Ik ken niemand die steld dat wetenschap omnipotent is.

En hoezo is een 'Degrowth' experiment, waar sri lanka slechts een voorbeeld van is er geen experiment op levende mensen? En hoe was dat geen experiment betreffende de zware verderfelijkheid van de wetenschappen ?
Hier, op dit stuk, was ik duidelijk diegene die je oorspronkelijk bericht niet goed had gelezen. Bij deze bevestiging dat ik over de helft had overgelezen.
holog
Diehard

Bericht door holog »

En Heeck, effectief laten naast 'traditionele zaden' maar direct ook de 'tradionitionele geneeskunde' prijzen, al die wetenschappelijke "verwaandheid", een Deepak Chopra is er een doetje tegenover.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

En is de gedachte dat we “spoedig eindelijk te weten zullen komen hoe het universum werkt” niet juist precies een voorbeeld van wat in het citaat van heeck in het andere topic zo doeltreffend bekritiseerd wordt? Is dit niet precies diezelfde omniscience (en het andere de omnipotence) die voorheen aan God, en nu, maar al te vaak, aan “de wetenschap” wordt toegeschreven?
Behind all this nonsense and horror lies the simplistic belief, of a lot of scientists (though by no means all, to be fair) and politicians and captains of industry, that science understands all (ie is omniscient, or soon will be) and that its high technologies can dig us out of any hole we may dig ourselves into (ie is omnipotent).

Absolutely not.

holog schreef: 29 sep 2024 15:37
Heb je eigenlijk wel het artikel van Heeck waar de quote gelezen uit vandaan kwam gelezen en die jij hier plaatste?

Nee, nu wel, maar ik vond niets dat ik niet in de reeds citeerde conclusie kon vinden. Zoals te verwachten is de rest van het artikel gewoon een onderbouwing van die conclusie. Klopt gewoon wat daar staat, dus wat je er precies tegenin te brengen hebt blijft onduidelijk.

Tenzij je dit soort gedachtegangen rechtstreeks verantwoordelijk houdt voor de misstanden in Sri Lanka, wat mij behoorlijk onredelijk lijkt.

Betreffende de 'verwaandheid van de wetenschappen' - en natuurlijk de waar de uitspraak in het artikel op beterekking heeft? Heb je niet begrepen dat het artikel gaat over zijn eigen boek 'six steps back to the land' ?

Nee en dat boek ken ik niet. Het punt in het artikel is natuurlijk breder dan dat, landbouw is daarin slechts een voorbeeld.

En dat het altikel zegt dat de waandheid van de wetenschap verder gaat dan gmo , en dat we terug moeten naar "traditionele zaden" en tradionitionele landbouw , met manuele handenarbeid omwille van de connectie met de aarde , omwille van de weerbaarheid/ resilance dit te weeg brengt?

Het artikel gaat niet over zaden, noch over handarbeid. Je zet hele grote stappen.

En je ziet geen enkele connectie met shiva vandanna en hoe veel meer 'resilance' dit leverde voor de bevolking van Sri Lanka. (Heb je effectief wel door wat traditionele zaden als je het echt letterlijk neemt inhoud? ).

Het zijn heel wat stappen om van “wetenschap is niet alwetend” daarbij uit te komen, maar goed die stappen zijn nu duidelijk inderdaad.

Heb je nog steeds niet begrepen dat de ware (degrowth) mythe is deze van 'de nobele wilde'.

Dat snap ik wel, maar dat is geen constructief gesprek.

Ik vraag jou om kritisch te kijken naar de Star Trek mythe waar veel van de content die je deelt van doordrongen is, en dan zeg jij, effectief, “Kijk liever naar de mythe van de nobele wilde, dat is pas een mythe!” Oké, maar dat is dan toch gewoon iets heel anders?

“Moeder, de taart is een beetje aangebrand, dat is niet lekker. Laat hem volgende keer misschien wat minder lang in de oven.”

– “Niet lekker? Weet je wat niet lekker is? Poep! Poep is niet lekker!”

Alsof dat de enige alternatieven zijn: Star Trek mythe, of nobele wilde mythe. Alsof de wereld één grote strijd is tussen die twee ideeën, en verder niets.

Goed, aangezien je het graag over genetisch gemodificeerde zaden wilt hebben, ik snap wel waarom daar een probleem van wordt gemaakt. Het is lang geleden dat ik hier een documentaire over heb gezien, en ik sta open voor weerleggingen, maar als ook maar half van wat er in die documentaire werd medegedeeld waar is, dan zijn dit inderdaad zeer schadelijke praktijken die hier plaatsvinden, die je gemakkelijk als “kwaadaardig” zou kunnen bestempelen.

Zo was er sprake van genetisch gemodificeerde planten die, als gevolg van deze modificatie bestand zijn tegen het bestrijdingsmiddel “Roundup”. Dit middel is een erg potent gif, dat al het overige leven, dus alles behalve deze gemodificeerde plant, doodt. Dus in plaats van normale landbouwgrond waarin allerhande leven te vinden is, krijg je dan vergiftigde, dode grond, platgespoten met Roundup, waar alleen nog deze ene plant kan overleven. Waarom dit een probleem vormt hoef ik hopelijk niet toe te lichten. Afgezien van de schade aan grond is het bovendien de vraag wat dit doet met de voedingswaarde van het aldus verkregen voedsel.

Je hebt er wel eens van gehoord neem ik aan, dat we sinds de intrede van dit soort technieken een flink aantal bloemkolen dienen te consumeren om binnen te krijgen wat voorheen in één bloemkool zat? Maar dit is een breder punt.

Ook werd uiteengezet hoe deze genetisch gemodificeerde zaden gepatenteerd zijn, waardoor de boer nu ineens erg hoge prijzen moet gaan betalen voor iets dat voorheen veel goedkoper, want veel gemakkelijker te produceren was. Bovendien geven deze planten zelf geen zaden: ze zijn onvruchtbaar. Dit betekent dat de boer niet, zoals voorheen, zijn eigen zaden kan produceren, maar voor altijd afhankelijk blijft van zijn leverancier. Een boerderij wordt zo omgetoverd van een zelfstandige onderneming naar een klein insignificant slaafje van de grote corporatie, en er is niets dan één kleine druk op de knop nodig, één kleine prijsverhoging, om zo’n boerderij uit te schakelen, als daar ook maar de geringste aanleiding toe is. Zo’n aanleiding kan bijvoorbeeld zijn dat de corporatie haar zinnen heeft gezet op het aanschaffen van goedkope landbouwgrond, om maar iets te noemen.

Dit lijkt op waar het eerder genoemde boek over lijkt te gaan: de kwestie van zelfstandige ondernemers die handelen op een markt tegenover een grote massa horigen die de bevelen opvolgt van een megacorporatie. Dit laatste is dus hoe het er in Star Trek aan toegaat, en wat er in wordt verheerlijkt: niemand heeft nog enige zeggenschap, iedereen is slaaf van “het systeem”. Lijkt me een interessante discussie om daar de voor- en nadelen van te bespreken, en de uiterst interessante overeenkomsten tussen dit, wat zich “kapitalisme” noemt, en communisme. De centralisatie van beslissingsbevoegdheid en de gevaren die dit met zich meebrengt.

Wat de misstanden op Sri Lanka betreft, ik weet niet precies hoe dat zit. Ik kan wel de volgende vergelijking bieden met betrekking tot het gebruik van kunstmatige meststoffen. Als je een school vol kleine kinderen verslaafd maakt aan het gebruik van sigaretten en alcohol, en dan ineens, van de ene op de andere dag, hen deze middelen ontneemt, dan zal dat voor enige commotie zorgen. Misschien zou het zelfs schadelijk zijn voor de kinderen, om er zo abrupt ineens mee te moeten stoppen, leuk is het in ieder geval niet. Dat alles wil echter niet zeggen dat deze schade, deze commotie, al het gedoe dat bij zo’n gebeurtenis zou ontstaan, een argument vorm vóór het verspreiden van sigaretten en alcohol onder jonge kinderen. Integendeel.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Het (al dan niet) - draadloos electrische apparaten op kunnen laden

Amerauder schreef: 29 sep 2024 14:04

Code: Selecteer alles

[img]https://pm1.narvii.com/6497/900af5f3abf9394f25aa108073e07a076e1ed405_hq.jpg[/img]
Wel eerst die rode switch om zetten hoor!

ALS
  • je die rode switch omzet
EN
  • het rode lichtje licht op
DAN
  • ...ja, wat dan?
Het is toch al mogelijk om draadloos electrische apparaten op te laden?
Ik snap weinig van elektromagnetische inductie, maar ik weet wel dat het werkt!
A great paradox of our physical senses is that your brain
actually shows you what you believe, not what you see..
.
A meaningful silence is always better than meaningless words.
.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

holog schreef: 30 sep 2024 08:17
En Heeck, effectief laten naast 'traditionele zaden' maar direct ook de 'tradionitionele geneeskunde' prijzen, al die wetenschappelijke "verwaandheid", een Deepak Chopra is er een doetje tegenover.
Holog,

De hele context van deze aanhaling is er trapsgewijs door Amerauder met zijn bronloos aanhalen ergens anders afgesloopt en jij doet dat nóg een keer.
En plakt er weer een nieuwe suggestie tegenaan.

En dat nota bene in een topic over een veronderstelde taligheid van de werkelijkheid waar ik hopelijk helemaal niets mee, na een klein proefje, blijk te hebben.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Amerauder schreef: 30 sep 2024 11:40 [Het artikel gaat niet over zaden, noch over handarbeid. Je zet hele grote stappen.
Daar gaat het artikel wel over , het artikel geeft slechts 2 voorbeelden om de 'verwaandheid' van de wetenschappen aan te tonen. Met een relaas zeer dicht liggende bij een appel en een boom en een verboden vrucht.

De ware toedracht van 'six steps back to the land' vraagt niet al te veel verbeelding, en valt makkelijk na te gaan. Traditionele landbouw en zaden, is niet hetzelfde als geen 'gmo'. Traditionele zaden zijn zaden enkel verkregen 'op natuurlijke wijze', enz .. Het feit dat jij verkiest hiervoor oogkleppen op te zetten veranderd niets.

Waar ik het wel mee eens ben is dat ik hier niets kwa mogelijkheid tot een constructief gesprek in zie. Vandaar eveneens waarschijnlijk mijn demotivatie hierin.

Er is zo'n een opeenstappeling van onzin en voor ingenomenheid in je relaas dat ik niet eens weet waar te beginnen.

Alsof dat de enige alternatieven zijn: Star Trek mythe, of nobele wilde mythe. Alsof de wereld één grote strijd is tussen die twee ideeën, en verder niets.
Tussen de tovenaar en de profeet.
De vraag is waar momenteel het onevenwicht ligt, aan welke kant er veel te zwaar wordt doorgeslagen. Het bezingen van kindersterfte laat niet al te veel aan de verbeelding over waar het onevenwicht ligt.
Goed, aangezien je het graag over genetisch gemodificeerde zaden wilt hebben
Eigenlijk niet.
, ik snap wel waarom daar een probleem van wordt gemaakt. Het is lang geleden dat ik hier een documentaire over heb gezien, en ik sta open voor weerleggingen, maar als ook maar half van wat er in die documentaire werd medegedeeld waar is, dan zijn dit inderdaad zeer schadelijke praktijken die hier plaatsvinden, die je gemakkelijk als “kwaadaardig” zou kunnen bestempelen.

Zo was er sprake van genetisch gemodificeerde planten die, als gevolg van deze modificatie bestand zijn tegen het bestrijdingsmiddel “Roundup”. Dit middel is een erg potent gif, dat al het overige leven, dus alles behalve deze gemodificeerde plant, doodt. Dus in plaats van normale landbouwgrond waarin allerhande leven te vinden is, krijg je dan vergiftigde, dode grond, platgespoten met Roundup, waar alleen nog deze ene plant kan overleven. Waarom dit een probleem vormt hoef ik hopelijk niet toe te lichten. Afgezien van de schade aan grond is het bovendien de vraag wat dit doet met de voedingswaarde van het aldus verkregen voedsel.
I love glysofaat
Je hebt er wel eens van gehoord neem ik aan, dat we sinds de intrede van dit soort technieken een flink aantal bloemkolen dienen te consumeren om binnen te krijgen wat voorheen in één bloemkool zat? Maar dit is een breder punt.
Echt? En waar komt deze krankzinnige onzin vandaan? Enige idee hoe 'een natuurlijke bloemkool' er uit ziet? Misschien graag eens een plaatje posten?
Ook werd uiteengezet hoe deze genetisch gemodificeerde zaden gepatenteerd zijn
Deze is dus exact DE reden waarom ik toch nog de moed bijeengebracht heb om toch nog te reageren. Want deze is zo belangrijk om zomaar links te laten liggen. Wordt vervolgd....
holog
Diehard

Bericht door holog »

Amerauder schreef: 30 sep 2024 11:40 Ook werd uiteengezet hoe deze genetisch gemodificeerde zaden gepatenteerd zijn
Klassiek verhaal, eerst roept 'de profeet' moord en brand , op basis van totaal irrationele argumenten, kanker , killerspecies, enz .. met als gevolg of totale ban of een overregularistie die enkel grote 'monopolies' kunnen ophoesten , met als bgevolg de patenten.

Indien dan na 20 jaar van bewijs hun oorspronkelijk verhaal geen steek blijkt te houden wordt het verhaal aangepast en wordt het niet tegen gmo's maar tegen de monopolies en patenten waar ze zelf in eerste instantie voor verantwoordelijk zijn.

Dat niet alle zaden steriel zijn, en dat ondertussen vaak patenten juist niet gelden voor arme boeren en dat er bewust juist voor de armen boeren zoals bv het bewuste gouden rijst wordt ontwikkeld wordt graag uit het verhaal uit gelaten.

De roep tot 'overregularistie' van de profeet in de naam van veiligheid, het gretige misbruik dat wordt gemaakt van angst, wat enkel te goede komt een de huidige grote machthebbers
is juist hetgene waarvan met hopelijk steeds meer en beter bewust van is.

Denk maar aan AI, de profeet , - de singulariteit is nabij en AI zal foomen over nacht en jullie allen in paperclips veranderen tenzij je mij alle macht geeft.
Het is het grote risico bij AI- de roep tot overregularistie, is enkel in het voordeel van de huidige machthebbers. Diegene die beweert dat cybernetics (waarvan de vrije markt een voorbeeld is) hoog naief is, is gewoon zo ontzettend arrogant te denken dat hij de toekomst kan voorspellen.
Plaats reactie