We moeten ons adequater voorbereiden op oorlog!

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

We moeten ons adequater voorbereiden op oorlog!

Bericht door HierEnNu »

'We' moeten ons adequater voorbereiden op oorlog!

Waarom? Omdat zulks mijns inziens de beste manier is om oorlog te voorkomen!

Ik merk nog steeds helemaal niets van een overgang van onze levensstijl in onze samenleving naar een oorlogsindustrie, terwijl zulks mijns inziens toch echt nodig is gezien alle geopolitieke ontwikkelingen en steeds maar oplopende spanningen wereldwijd.

Het initiatief van defensie juich ik dan ook van harte toe:
  • Het merendeel van de jongeren die bij Defensie een 'vrijwillig dienjaar' hebben doorlopen, gaat er volledig aan de slag. Daardoor komen er in totaal 102 nieuwe medewerkers in dienst, als voltijdsmilitair, reservist of burgermedewerker.

Komende maand start een tweede lichting dienjaarmilitairen. Defensie verwacht 500 tot 600 deelnemers toe te kunnen laten, minder dan het aantal mensen dat zich heeft aangemeld. Dat zijn er volgens Defensie al zo'n 3000. Niet iedereen kan dus aan de slag. "Dat is afhankelijk van de beschikbaarheid van opleidingsplekken", zegt Noordam. "We moeten mensen ook echt kunnen bieden wat we ze beloven."
BRON: NOS Nieuws - vandaag,, 11:06
'Vrijwillig dienjaar' is succes, zegt Defensie: bijna driekwart wil blijven
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dikkemick
Adelaar

Re: We moeten ons adequater voorbereiden op oorlog!

Bericht door dikkemick »

Ach, HierEnNu.

ALS het nu goed mis gaat en 1 malloot grijpt naar een kernwapen
DAN heeft die voorbereiding geen enkel nut.

DOCH....
ALS "we" ouderwets oorlog blijven voeren (de mens leert het immers nooit)
DAN moet je als land goed voorbereid zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Hoe moeten we ons adequater voorbereiden op oorlog?

NOS op 3 - 14 dec 2024 schreef:
Zo bereid je je voor op oorlog

We moeten ons beter voorbereiden op oorlog, zegt NAVO-baas Mark Rutte.
Er ís geen oorlog, “maar er is ook zeker geen vrede”, zegt-ie.
Maar hoe bereid je je voor op een oorlog of ramp?
Dat zoeken we in deze video voor je uit.

Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Misschien een oude tank kopen + munitie uiteraard.

:D

:lol:
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 04 nov 2025 23:21 Misschien een oude tank kopen + munitie uiteraard.

De meeste mensen die zeggen dat men zich moet voorbereiden, zijn zelf op een oorlog uit.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 nov 2025 10:50
Gerard R. schreef: 04 nov 2025 23:21 Misschien een oude tank kopen + munitie uiteraard.

De meeste mensen die zeggen dat men zich moet voorbereiden, zijn zelf op een oorlog uit.
Ga ja dat uitleggen? :D
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 05 nov 2025 17:08

Lijkt me dat het weinig uitleg nodig heeft en je misschien naar de bekende weg vraagt.

Bioj velen leeft nog de gedachte dat we andere hun niet welgevallige regimes moeten verwijderen.
In de jaren na de WOII heeft het Westen dat aan de lopende band direct en indirect gedaan.

Tegenwoordig echter is zomaar ingrijpen niet mer zo populair dus moten er redenen voor worden gemaakt.
Eentje is het demoniseren van de ander, slaat dat aan dan reageert die daar meestal op.
Dus moet men zich daar sterk tegen wapenen, waarop de ander ook verder bewapent.
Zo draait de spiraal omhoog tot dat er een uitbarsting komt en dat is nu net wat men wil.

Het alsmaar 'tegen de afspraken in' oostwaarts opschuiven van de NATO is een goed voorbeeld van aansturen op een oorlog.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 06 nov 2025 08:42
Gerard R. schreef: 05 nov 2025 17:08
Lijkt me dat het weinig uitleg nodig heeft en je misschien naar de bekende weg vraagt.

Bioj velen leeft nog de gedachte dat we andere hun niet welgevallige regimes moeten verwijderen.
In de jaren na de WOII heeft het Westen dat aan de lopende band direct en indirect gedaan.

Tegenwoordig echter is zomaar ingrijpen niet mer zo populair dus moten er redenen voor worden gemaakt.
Eentje is het demoniseren van de ander, slaat dat aan dan reageert die daar meestal op.
Dus moet men zich daar sterk tegen wapenen, waarop de ander ook verder bewapent.
Zo draait de spiraal omhoog tot dat er een uitbarsting komt en dat is nu net wat men wil.

Het alsmaar 'tegen de afspraken in' oostwaarts opschuiven van de NATO is een goed voorbeeld van aansturen op een oorlog.
Ik heb dié gedachtengang nooit goed begrepen. Het Navohandvest bepaalt dat elk land ter wereld met goedvinden van de leden lid mag worden van de Navo, ook Rusland kon lid worden, maar is niet zover gegaan, wat niet problematisch was omdat de verhouding met Rusland een poos vrij goed was, na de val van het communisme. Wapens, ook atoomwapens werden weggehaald en vernietigd. Men mocht in elkaars militaire keukentje kijken over en weer.

Tot Russen nerveus werden vanwege vermeende dreiging en gedonder in Oost-Ukraine en de antiraket-raketten van de VS tegen het vermeende Iraanse kernwapen, opgesteld in Polen en Tsjechië. Ik denk dat een soort overname door het Westen zo ongeveer van Ukraine, ook financieel, nog veel erger is geweest voor de Russen en dat de Navo er een beetje met de haren werd bijgesleept door de Putin-administratie. Verder wil Ukraine al lang bij de EU.

Dan die echte inval van het min of meer geassocieerd land van de EU...
Dan ga je je achter de oren krabben als EU en de rest kennen we.
En er zijn aan welke kant ook, West of Oost altijd lieden, die regeringen willen verwijderen.

En dan heb je inderdaad dit:
En dan snap ik je wel. :)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mijn punt is niet dat we oorlog zoeken,
maar dat we amper op rampen voorbereid zíjn.

Het gaat niet over mensen die vanwege belangen uit zijn op oorlog en/of andere rampen. De kritiek richt zich op het nauwelijks voorbereid zijn op mogelijke gevolgen. Dat staat los van wie de schuld krijgt van de geopolitieke spanningen en de klimatologische veranderingen en de volksverhuizingen.

De dreigingen zijn niet denkbeeldig. In het hier en nu een adequatere voorbereiding betrachten is geen egoïstisch verlangen om tekort aan WC papier te voorkomen zoals tijdens de Covidpandemie. We zorgen er dan samen voor dat we in een eventuele noodsituatie elkaar beter kunnen helpen.

Voorbereiding is geen paniekreactie, maar gewoon verstandig. Stroom, water en internet zijn niet vanzelfsprekend; bij oorlog, extreem weer of een grote storing kan dat zomaar wegvallen. Wie nu al nadenkt over wat te doen, helpt niet alleen zichzelf maar ook anderen. Zo blijven we als samenleving beter overeind als het echt misgaat.
  • Denk na over wat jij belangrijk vindt als het erop aankomt en kom in actie.
    Hoe goed ben jij voorbereid?
    • Wat jij vandaag doet, maakt ons morgen sterker.
BRON: Denk Vooruit
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 06 nov 2025 14:39
Mijn punt is niet dat we oorlog zoeken,
maar dat we amper op rampen voorbereid zíjn.

Het gaat niet over mensen die vanwege belangen uit zijn op oorlog en/of andere rampen. De kritiek richt zich op het nauwelijks voorbereid zijn op mogelijke gevolgen. Dat staat los van wie de schuld krijgt van de geopolitieke spanningen en de klimatologische veranderingen en de volksverhuizingen.

De dreigingen zijn niet denkbeeldig. In het hier en nu een adequatere voorbereiding betrachten is geen egoïstisch verlangen om tekort aan WC papier te voorkomen zoals tijdens de Covidpandemie. We zorgen er dan samen voor dat we in een eventuele noodsituatie elkaar beter kunnen helpen.

Voorbereiding is geen paniekreactie, maar gewoon verstandig. Stroom, water en internet zijn niet vanzelfsprekend; bij oorlog, extreem weer of een grote storing kan dat zomaar wegvallen. Wie nu al nadenkt over wat te doen, helpt niet alleen zichzelf maar ook anderen. Zo blijven we als samenleving beter overeind als het echt misgaat.
  • Denk na over wat jij belangrijk vindt als het erop aankomt en kom in actie.
    Hoe goed ben jij voorbereid?
    • Wat jij vandaag doet, maakt ons morgen sterker.
BRON: Denk Vooruit
Ik ben het er mee eens. Én:
https://www.amsterdamnews.net/news/2786 ... ith-russia
Moscow will remain a threat to the bloc even after the Ukraine conflict ends, Mark Rutte has claimed

NATO member-states must boost military production to be ready for a prolonged standoff with Russia, China, Iran, and North Korea, which are challenging the "global rules," the bloc's secretary-general, Mark Rutte, has said.

Speaking to Western defense contractors at the NATO-Industry Forum in Bucharest on Thursday, Rutte told the bloc's arms makers that "there is more cash on the table and even more will flow" amid NATO's rearmament push.

Moscow has rejected claims it harbors any aggressive intentions towards the US-led military bloc, saying such allegations are being used by politicians in the US and EU to scare the populations and justify huge increases in military spending. Russia also believes that NATO's deepening involvement in Ukraine was instrumental in escalating the conflict in 2022. (..)

Vertaald:
Moskou zal een bedreiging voor het blok blijven, zelfs nadat het conflict in Oekraïne voorbij is, zo heeft Mark Rutte beweerd.

NAVO-lidstaten moeten hun militaire productie opvoeren om voorbereid te zijn op een langdurige patstelling met Rusland,

China, Iran en Noord-Korea, die de "wereldwijde regels" aanvechten, aldus secretaris-generaal Mark Rutte van het blok.

In een toespraak tot westerse defensie-aannemers op het NAVO-Industrieforum in Boekarest op donderdag, vertelde Rutte de wapenfabrikanten van het blok dat "er meer geld op tafel ligt en er nog meer zal stromen" te midden van de herbewapening van de NAVO.

Moskou heeft de beweringen dat het agressieve bedoelingen koestert jegens het door de VS geleide militaire blok verworpen. Volgens de Russen worden dergelijke beschuldigingen door politici in de VS en de EU gebruikt om de bevolking bang te maken en enorme verhogingen van de militaire uitgaven te rechtvaardigen. Rusland is ook van mening dat de toenemende betrokkenheid van de NAVO in Oekraïne een belangrijke rol heeft gespeeld bij de escalatie van het conflict in 2022. (..)
Putin heeft gezegd dat hij nooit zal toestaan dat Rusland's soevereiniteit wordt geschonden, maar hij doet dat voortdurend met Ukraine en vroeger bv. met Afghanistan, regimewissel Georgië en Tsjetsjenië (republieken die niet zo gelukkig zijn/waren in Rusland). Rusland laat zijn invloed zelfs in het Westen voelen, al zal het alleen al zijn met die drones. Dit is een agressor, leugenaar en een onderdrukker en hij zal zo lang als kan doorgaan. Helaas dreigt de rest van de wereld collectief ook, daar men het Westen graag een flinke toon lager wil zien/horen zingen. Jammer dat Trump voortdurend de kat op het spek bindt met zijn wereldwijde sancties. Dat maakt ze nóg kwaaier..

Dus inderdaad: bereid je voor.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Die drones moeten kost wat kost uit de lucht geschoten worden en per aangetekende post naar t Kremlin worden teruggebracht.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 06 nov 2025 17:35 Die drones moeten kost wat kost uit de lucht geschoten worden en per aangetekende post naar t Kremlin worden teruggebracht.
Dit? > viewtopic.php?p=670793#p670793

Dan solliciteer ik. :lol: :D
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bereid je voor op een noodsituatie.

Vanaf eind november krijgt ieder Nederlands huishouden een overheidsbrochure
  • "Bereid je voor op een noodsituatie".
Doel: bewustwording dat de overheid in de eerste 72 uur van een ramp zoals cyberaanval, oorlogsscenario, overstroming, niet iedereen kan bereiken. Het boekje schetst mogelijke verstoringen [geen stroom, lege supermarkten, stille communicatiekanalen] en geeft praktische adviezen: noodpakket samenstellen, scenario’s doordenken, afspraken maken met gezin en buren.

Experts noemen Nederland "kwetsbaar", vooral bij uitval van internet en vitale infrastructuur. Ook voorbeelden uit recente jaren [Limburgse overstromingen, bijna-overstroming Amsterdam] tonen dat risico’s reëel zijn.

Volgens Defensie is het doel niet angst zaaien, maar juist weerbaarheid vergroten:
  • een beter voorbereide samenleving is minder ontwrichtbaar én
    werkt afschrikwekkend richting tegenstanders.
BRON: NOS - vandaag, 22:04
Alle Nederlanders krijgen noodboekje thuis: bereid je voor op een ramp
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Heel verstandig. Ik leef er al jaren naar. Daar heb ik geen overheid bij nodig.
De vrede duurde naar wat we in de geschienis hebben gezien ook wel heel lang, vond ik.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 18 nov 2025 00:03 Heel verstandig. Ik leef er al jaren naar. Daar heb ik geen overheid bij nodig.
De vrede duurde naar wat we in de geschienis hebben gezien ook wel heel lang, vond ik.
Ik ben er wel blij mee dat de overheid dit actief aanmoedigt. Zelf kan ik me wel een tijdje redden met mijn survival skills en ditto uitrusting, maar wat denk je hoe snel mensen die niet zijn voorbereid op noodsituaties veranderen in meedogenloos plunderende rovers? :idea:

Hoe meer mensen zich serieus voorbereiden des te groter de bereidheid om elkaar een handje te helpen en te delen in plaats van uit voorzorg de eigen voorraad desnoods met geweld te verdedigen. Er is geen oorlog nodig voordat mensen onderling elkaar naar het leven gaan staan bij plotselinge tekorten! Bovendien zal het bij hybride oorlogsvoering voor eventuele vijanden veel lastiger zijn om bevolkingsgroepen tegen mekaar op te zetten om de samenleving te ontwrichten als die samenleving daar goed op voorbereid is.
Plaats reactie