axxyanus schreef: ↑25 jun 2024 14:36
Peter van Velzen schreef: ↑25 jun 2024 05:25
Maar ook dan doen de cellen al het "werk". Zij die beweren dat een meercellige eukaryoot niet zichzelf heeft gebouwd, is als een Kapitalist die denkt dat alleen zijn kapitaal het bedrijf runt, en dat al het personeel niets essentieels bijdraagt.
De vergelijking ontgaat me. Wat is dan de analogie in de andere richting? Wie beweert dat de meercellige eukaryoot zichzelf heeft gebouwd is als iemand die beweert dat een bedrijf zichzelf heeft gebouwd?
allereerst dank voor je bijdrage
Dat zou je kunnen beweren, maar er zijn ook verschillen, dus elke vergelijking gaat enigzins mank.
Het belangrijkste verschil is m.i. dat al die cellen tesamen een individu vormen, terwijl mensen die voor een bedrijf werken altijd verschillende (meercellige) individuën zijn, met een eigen identiteit(voornamelijk uniek DNA), die ook voor een ander bedrijf zouden kunnen gaan werken.
Ik snap ook niet goed hoe je tot de vereenzelviging van genen en oorzaken komt in het onderstaande?
Peter van Velzen schreef: ↑25 jun 2024 05:25
Er zijn zo'n 20.000 verschillende genen in elk zoogdier, vogels hebben er gemiddeld wat minder en vissen juist wat meer. Dat zij dus tienduizenden oorzaken ...
Betekent dat al die kopiën van het zelfde gen in al die verschillende cellen, allemaal samen één oorzaak zijn? Wat als een gen door meerdere nakomelingen overgeërfd wordt? Zijn die kopieën bij die nakomelingen dan samen één oorzaak?
Het woord nakomelingen geeft weer aan hoe wij vast zitten aan het denken in individuën. cellen krijgen geen nakomelingen. Ze splitsen zich in twee (vaak totaal gelijkwaardige
(*1)) delen. Ik heb er zelf ook moeite mee, maar het is iets geheel anders dan sexuele reproductie (waar een nakomeling genetisch verschilt van beide ouders).
In mijn optiek vormen verschillende genen meestal verschillende oorzaken en identieke meestal dezelfde oorzaak. Het hangt er maar vanaf op welk niveau je het wil bekijken. Binnen de meercellige Eukaryoot kun je ook het complete DNA beschouwen als één enkele oorzaak, maar als je gebeurtenissen per cel bekijkt, kun je het ook zien als biljoenen gevolgen, elk veroorzaakt door één gen in het dna van één cel. Beide visies kunnen nuttig zijn, maar de mijne is inderdaad, evenveel oorzaken als er verschillende genen zijn. Omdat niet alle genen in alle cellen actief zijn, is dit m.i. van groot belang, Niet in alle celtypes vinden dezelfde gebeurtenissen plaats. Zo zullen de meeste cellen geen synapsen vormen, of zich verplaatsen zoals witte bloedlichaampjes.
(*1) Zoals Mullog al aangaf is er na elke deling een subtiel verschil mogelijk waardoor met name in Eukaryotische cellen, de twee cellen die bij een deling ontstaan juist niet hemelmaal gelijk zijn. Dát maak diversificatie mogelijk.