Is atheïsme de nieuwe religie?
Geplaatst: 13 jul 2022 15:02
Beste lezer,
Graag zou ik het volgende met u bespreken.
Uitgangspunt van dit spreken is niet om een ander van een toegedaan standpunt te overtuigen, maar opdat verschillende meningen tegenover elkaar komen te staan en, op het raakvlak daartussen, de mogelijkheid tot nieuw inzicht zich kan ontvouwen.
Ten geleide de volgende vraag, die tevens als stelling kan fungeren:
Is atheïsme de nieuwe religie?
Een opmerkelijke vraagstelling! Daarom eerst een korte toelichting.
Verkenning van de vraag
Atheïsme wordt hier uitdrukkelijk niet bedoeld in de betekenis die het ook wel eens draagt, van ongeloof. Dit woord wordt hier niet aangewend ter aanduiding van de notie dat sommigen minder met religie op hebben dan anderen, minder religieus actief zijn dan andere, een verschil dat van alle tijden is en binnen alle religies valt op te merken. Overal en ten alle tijden waren en zijn er mensen die niet bidden, niet naar de kerk gaan, en dergelijke. Het gaat hier om iets anders. Bedoeld wordt hier die zeer specifieke geloofsovertuiging die in India al langer bestaat en die met name de laatste decennia in West-Europa in opkomst is, waarin het bestaan van goden actief ontkend wordt. Niet de afwezigheid van geloof, maar de nadrukkelijke aanwezigheid van een uiterst specifiek geloof, het geloof namelijk in de afwezigheid van goden.
In welke mate valt deze in onze wereldhoek opkomende vorm van geloof, het geloof in de afwezigheid van goden, als de op het christendom volgende religie van het Westen te bezien?
Niet iedereen zal blij zijn met de aard van dit vragen! Wellicht is het voor de overtuigd atheïst geen leuke vergelijking om mee geconfronteerd te worden, en wil hij van zoiets niets weten. Vergelijk het maar met een christen die de vraag voor zijn kiezen krijgt of God bestaat of niet; hij zou het gesprek misschien niet eens aan willen gaan. En vinden we van zo’n christen dan niet dat het hem zou sieren om open en onbevooroordeeld op de vraag in te gaan en niet bij voorbaat zijn mening aan anderen op te dringen? Of staat hij in zijn recht neer te kijken op een ieder die zoiets ook maar durft te bevragen? Indien het de christen zou sieren om hier op in te gaan, zou dan misschien ook deze vraag gesteld mogen worden?
De vergelijking
Nu dan, met deze vergelijking is de toon gezet voor het vragen dat hier aan de orde is. Het doet zich namelijk voor dat er een aantal interessante overeenkomsten zijn op te merken tussen het christendom en het atheïsme, wanneer we deze stromingen bij wijze van gedachte-experiment met elkaar vergelijken vanuit een zogenaamde ‘blik van buitenaf’. Wat als wij de seculiere samenleving waar wij in feite natuurlijk middenin staan generaliserend zouden beschouwen op de manier waarop een historicus dat over een paar honderd jaar zou kunnen doen? Merk op dat generaliseren per definitie onrecht doet. Hoewel het christendom in feite uit miljoenen totaal verschillende opvattingen bestaat, spreken we desondanks van ‘het christendom’ alsof er een gemene deler is. Zouden we het atheïsme van onze maatschappij aldus generaliseren, welke overeenkomsten en verschillen met de geloven van andere volkeren springen dan in het oog?
Neem bijvoorbeeld de houding die hoort bij het voor de hand liggende antwoord dat een overtuigd atheïst zou kunnen geven op bovenstaande vraag:
"Nee, natuurlijk is het atheïsme geen religie, atheïsme is immers juist de afwezigheid van religie. Hoe zou het zelf een religie kunnen zijn?"
In de houding die hoort bij dit antwoord meen ik meer dan een beetje van de vanzelfsprekendheid te herkennen die uiterst kenmerkend is voor de dominante overtuigingen van een cultuur, voor diens mythologische opvattingen, als u wilt. Wat ik leuk vind om te doen is te proberen deze vanzelfsprekend-overtuigde houding van een afstand te bekijken, en te vergelijken met die van een christen in een cultuur waarin het christendom dominant is. Voor zo’n christen is het geloof in God even vanzelfsprekend als het atheïsme dat in onze seculiere cultuur is. Zo beschouwd, als we ze aldus naast elkaar leggen, liggen de posities van de atheïst in een seculiere cultuur en die van de christen in een christelijke cultuur eigenlijk helemaal niet zo heel ver uit elkaar. Ze lijken in ieder geval in deze overtuiging overeen te komen:
"Wat ik geloof, dat is geen geloven, dat is gewoon het erkennen van een algemeen erkende waarheid."
Een andere vergelijking die vanuit deze blik te maken valt, is dat zoals je religieuze fanatici hebt die niet alleen maar geloven, maar agressief hun geloof uitdragen, je ook atheïsten hebt die zo stellig van hun gelijk overtuigd zijn, dat ze zelfs anderen proberen over te halen om ook atheïst te worden. Zo heb je bijvoorbeeld de zogenaamde nieuwe atheïsten, waaronder Richard Dawkins, die een soort kruistocht tegen religie voeren. Best grappig, want in hun drang anderen te overtuigen van hun gelijk, hebben ze wel iets weg van zendelingen die zieltjes proberen te winnen voor hun kerk.
En, zoals er ook religieuzen zijn die wel zeggen in een god te geloven maar er verder eigenlijk helemaal niets mee doen, zo heb je ook atheïsten die er zeggen in te geloven, maar eigenlijk vrij weinig doen met dat geloof, er bijvoorbeeld nauwelijks bij stil staan, en zich misschien wel nooit afvragen waarom ze eigenlijk atheïst zijn. Net zoals met veel religies kun je met het atheïsme opgegroeid zijn en er in geloven, simpelweg omdat je eigenlijk nooit iets anders hebt gekend, en nooit redenen hebt gekend om er kritisch op te zijn. Net zoals veel religie kan het atheïsme een gevolg van groepsdruk zijn.
Ten slotte
Zo zijn er veel parallellen op te werpen, en valt er veel te zeggen over de uiterst interessante relatie tussen het christendom en het atheïsme, maar voor nu zal ik hier eindigen. De lezer is nu enigszins op weg in de richting van het vragen dat ik graag aan de orde zou stellen. Zoals vele religies, heeft ook het atheïsme haar vooroordelen, veronderstellingen en geloofsartikelen, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de extreme mate waarin deze maar al te vaak slechts geseculariseerde versies zijn van in essentie uiterst christelijke denkbeelden. Hoewel het atheïsme zichzelf graag presenteert als niet-christendom, heeft het er misschien wel meer overeenkomsten mee dan welke andere wereldbeschouwing ook.
Wat denkt u, zijn de nu populaire seculiere opvattingen tezamen als een nieuwe religie te bezien? Of, indien er een waarlijk fundamenteel onderscheid tussen het atheïsme en religie valt aan te merken, waar ligt dat dan in? Waarin ligt nu eigenlijk het definitieve onderscheid tussen het atheïstische geloof aan de ene kant en bijvoorbeeld de waarheidsopvattingen van het christendom aan de andere?
Tot zover deze korte inleiding tot een van de vraagstukken waar ik mij door laat raken. Dat het perspectief van anderen die zich op hun eigen manier met deze zaken bezig houden tot nieuw inzicht mag leiden.
Graag zou ik het volgende met u bespreken.
Uitgangspunt van dit spreken is niet om een ander van een toegedaan standpunt te overtuigen, maar opdat verschillende meningen tegenover elkaar komen te staan en, op het raakvlak daartussen, de mogelijkheid tot nieuw inzicht zich kan ontvouwen.
Ten geleide de volgende vraag, die tevens als stelling kan fungeren:
Is atheïsme de nieuwe religie?
Een opmerkelijke vraagstelling! Daarom eerst een korte toelichting.
Verkenning van de vraag
Atheïsme wordt hier uitdrukkelijk niet bedoeld in de betekenis die het ook wel eens draagt, van ongeloof. Dit woord wordt hier niet aangewend ter aanduiding van de notie dat sommigen minder met religie op hebben dan anderen, minder religieus actief zijn dan andere, een verschil dat van alle tijden is en binnen alle religies valt op te merken. Overal en ten alle tijden waren en zijn er mensen die niet bidden, niet naar de kerk gaan, en dergelijke. Het gaat hier om iets anders. Bedoeld wordt hier die zeer specifieke geloofsovertuiging die in India al langer bestaat en die met name de laatste decennia in West-Europa in opkomst is, waarin het bestaan van goden actief ontkend wordt. Niet de afwezigheid van geloof, maar de nadrukkelijke aanwezigheid van een uiterst specifiek geloof, het geloof namelijk in de afwezigheid van goden.
In welke mate valt deze in onze wereldhoek opkomende vorm van geloof, het geloof in de afwezigheid van goden, als de op het christendom volgende religie van het Westen te bezien?
Niet iedereen zal blij zijn met de aard van dit vragen! Wellicht is het voor de overtuigd atheïst geen leuke vergelijking om mee geconfronteerd te worden, en wil hij van zoiets niets weten. Vergelijk het maar met een christen die de vraag voor zijn kiezen krijgt of God bestaat of niet; hij zou het gesprek misschien niet eens aan willen gaan. En vinden we van zo’n christen dan niet dat het hem zou sieren om open en onbevooroordeeld op de vraag in te gaan en niet bij voorbaat zijn mening aan anderen op te dringen? Of staat hij in zijn recht neer te kijken op een ieder die zoiets ook maar durft te bevragen? Indien het de christen zou sieren om hier op in te gaan, zou dan misschien ook deze vraag gesteld mogen worden?
De vergelijking
Nu dan, met deze vergelijking is de toon gezet voor het vragen dat hier aan de orde is. Het doet zich namelijk voor dat er een aantal interessante overeenkomsten zijn op te merken tussen het christendom en het atheïsme, wanneer we deze stromingen bij wijze van gedachte-experiment met elkaar vergelijken vanuit een zogenaamde ‘blik van buitenaf’. Wat als wij de seculiere samenleving waar wij in feite natuurlijk middenin staan generaliserend zouden beschouwen op de manier waarop een historicus dat over een paar honderd jaar zou kunnen doen? Merk op dat generaliseren per definitie onrecht doet. Hoewel het christendom in feite uit miljoenen totaal verschillende opvattingen bestaat, spreken we desondanks van ‘het christendom’ alsof er een gemene deler is. Zouden we het atheïsme van onze maatschappij aldus generaliseren, welke overeenkomsten en verschillen met de geloven van andere volkeren springen dan in het oog?
Neem bijvoorbeeld de houding die hoort bij het voor de hand liggende antwoord dat een overtuigd atheïst zou kunnen geven op bovenstaande vraag:
"Nee, natuurlijk is het atheïsme geen religie, atheïsme is immers juist de afwezigheid van religie. Hoe zou het zelf een religie kunnen zijn?"
In de houding die hoort bij dit antwoord meen ik meer dan een beetje van de vanzelfsprekendheid te herkennen die uiterst kenmerkend is voor de dominante overtuigingen van een cultuur, voor diens mythologische opvattingen, als u wilt. Wat ik leuk vind om te doen is te proberen deze vanzelfsprekend-overtuigde houding van een afstand te bekijken, en te vergelijken met die van een christen in een cultuur waarin het christendom dominant is. Voor zo’n christen is het geloof in God even vanzelfsprekend als het atheïsme dat in onze seculiere cultuur is. Zo beschouwd, als we ze aldus naast elkaar leggen, liggen de posities van de atheïst in een seculiere cultuur en die van de christen in een christelijke cultuur eigenlijk helemaal niet zo heel ver uit elkaar. Ze lijken in ieder geval in deze overtuiging overeen te komen:
"Wat ik geloof, dat is geen geloven, dat is gewoon het erkennen van een algemeen erkende waarheid."
Een andere vergelijking die vanuit deze blik te maken valt, is dat zoals je religieuze fanatici hebt die niet alleen maar geloven, maar agressief hun geloof uitdragen, je ook atheïsten hebt die zo stellig van hun gelijk overtuigd zijn, dat ze zelfs anderen proberen over te halen om ook atheïst te worden. Zo heb je bijvoorbeeld de zogenaamde nieuwe atheïsten, waaronder Richard Dawkins, die een soort kruistocht tegen religie voeren. Best grappig, want in hun drang anderen te overtuigen van hun gelijk, hebben ze wel iets weg van zendelingen die zieltjes proberen te winnen voor hun kerk.
En, zoals er ook religieuzen zijn die wel zeggen in een god te geloven maar er verder eigenlijk helemaal niets mee doen, zo heb je ook atheïsten die er zeggen in te geloven, maar eigenlijk vrij weinig doen met dat geloof, er bijvoorbeeld nauwelijks bij stil staan, en zich misschien wel nooit afvragen waarom ze eigenlijk atheïst zijn. Net zoals met veel religies kun je met het atheïsme opgegroeid zijn en er in geloven, simpelweg omdat je eigenlijk nooit iets anders hebt gekend, en nooit redenen hebt gekend om er kritisch op te zijn. Net zoals veel religie kan het atheïsme een gevolg van groepsdruk zijn.
Ten slotte
Zo zijn er veel parallellen op te werpen, en valt er veel te zeggen over de uiterst interessante relatie tussen het christendom en het atheïsme, maar voor nu zal ik hier eindigen. De lezer is nu enigszins op weg in de richting van het vragen dat ik graag aan de orde zou stellen. Zoals vele religies, heeft ook het atheïsme haar vooroordelen, veronderstellingen en geloofsartikelen, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de extreme mate waarin deze maar al te vaak slechts geseculariseerde versies zijn van in essentie uiterst christelijke denkbeelden. Hoewel het atheïsme zichzelf graag presenteert als niet-christendom, heeft het er misschien wel meer overeenkomsten mee dan welke andere wereldbeschouwing ook.
Wat denkt u, zijn de nu populaire seculiere opvattingen tezamen als een nieuwe religie te bezien? Of, indien er een waarlijk fundamenteel onderscheid tussen het atheïsme en religie valt aan te merken, waar ligt dat dan in? Waarin ligt nu eigenlijk het definitieve onderscheid tussen het atheïstische geloof aan de ene kant en bijvoorbeeld de waarheidsopvattingen van het christendom aan de andere?
Tot zover deze korte inleiding tot een van de vraagstukken waar ik mij door laat raken. Dat het perspectief van anderen die zich op hun eigen manier met deze zaken bezig houden tot nieuw inzicht mag leiden.