https://www.demorgen.be/nieuws/zuster-g ... ~b14649ad/
.
Moderator: Moderators
Het is niet zo gevaarlijk zolang je dat op je eentje doet Herinner je je de chinees nog, die voor een tank ging staan? hier waren geen tanks, dus je wordt hoogstens omver geduwd, mssr op je 46e overleef je dat wel Doe je het in een groep, dan is het gevaar veel groter.MaartenV schreef: ↑07 mar 2021 00:02 Ik zie nog geen atheist of humanist dit doen in z'n eentje uit overtuiging... het eigen vege lijf redden, ja...
Inderdaad zegt het alles over de kracht van overgeleverd zijn aan een waan. De waan neemt dan het stuur van het mensenleven over en laat de mens dan ervaren dat het leven zonder dat 'hogere doel' geen enkele zin heeft.MaartenV schreef: ↑07 mar 2021 01:47 Het zegt toch iets over de kracht van een geloof. Als je gelooft dat je dit voor een hoger doel doet, dan ben je zelfs bereid je leven te geven. Iemand die gelooft dat er enkel dit Aardse is en verder niks, die zal zijn eigen leven niet zo makkelijk in de waagschaal leggen, want hij of zij heeft geen hoger doel om dit voor te doen.
Wat jij ziet is een mevrouw in een habijt.MaartenV schreef: ↑07 mar 2021 00:02 Ik zie nog geen atheist of humanist dit doen in z'n eentje uit overtuiging... het eigen vege lijf redden, ja...
De blinde vlek is er nu in dit geval voor allen, die dit soort acties nu in het religieuze trekken.Rereformed schreef: ↑07 mar 2021 06:14 De blinde vlek van je lijkt te zijn dat het niet in je opkwam dat je evengoed een krantenbericht had kunnen plaatsen van moslimstrijders die zichzelf opblazen voor de goede zaak. Dat heeft exact dezelfde wortel. Atheïsten zal men inderdaad zelden ervan verdenken dit in hun hoofd te halen.
Uiteraard spreken we nu over extremen, je leven opgeven of letterlijk op het spel zetten.
In de praktijk zijn gelukkig weinig mensen volkomen overgeleverd aan de religieuze waan. Op dezelfde manier zijn er veel atheïsten die wel degelijk bereid zijn hun leven in te zetten voor een hoger doel.
Ze zegt ook duidelijk emotioneel te hebben gehandeld.De 45-jarige Ann Roza Nu Thawng was bereid te sterven om het leven van haar medeburgers te sparen, zei ze. “Op dat moment was ik niet bang. Ik huilde als een bezetene. Ik was als een moederkloek die haar kuikens wou beschermen.”
Ook donderdag demonstreerden weer Myanmarezen tegen de staatsgreep door het leger - nadat woensdag enkele tientallen demonstranten werden gedood door ordetroepen. Een van die slachtoffers was de 19-jarige Ma Kyal Sin.
Angel was zich bewust van het gevaar dat ze liep met deelname aan het protest. Ze had op Facebook haar bloedgroep vermeld en aangegeven dat haar organen gedoneerd mochten worden als ze zou overlijden, schrijft de BBC.
Ik heb een stukje inhoud toegevoegd, zodat je onderwerp wat duidelijker wordt.MaartenV schreef: ↑07 mar 2021 00:02 Ik zie nog geen atheist of humanist dit doen in z'n eentje uit overtuiging... het eigen vege lijf redden, ja...
.Toevoeging stukje inhoud en aanpassing titel: Op 28 februari kon zuster Ann Roza Nu Thawng het niet langer aanzien. Ze stapte op de gewapende soldaten af en ging al huilend voor hen op de knieën, met de smeekbede haar te doden zodat ze niet langer burgers moest zien sterven. De beelden van de heldhaftige Tawng gaan nu de hele wereld rond. Maria
Je zegt niets over jouw eigen voorzet.
Dan heb ik daar ook last van. Al voor ik de bijdrage van Maria las maar na die van Rereformed dacht ik precies hetzelfde. Deze zelfmoord-aanslagplegers zijn zelden atheist of humanist maar zijn bereid voor (in hun ogen groter goed) tot deze opoffering. Japanse zelfmoordeenheden onder de noemer kamikaze dachten ook het juiste te doen.
Maarten, zelden heb ik een dergelijke onzin gelezen van je. Kijk om je heen! Geloof kan aanzetten tot het geven van je leven voor een "hoger" doel, maar geloof kan eveneens aanzetten tot het binnenvliegen van 2 torens. Eveneens voor dat hoger doel.MaartenV schreef: ↑07 mar 2021 01:47 Het zegt toch iets over de kracht van een geloof. Als je gelooft dat je dit voor een hoger doel doet, dan ben je zelfs bereid je leven te geven. Iemand die gelooft dat er enkel dit Aardse is en verder niks, die zal zijn eigen leven niet zo makkelijk in de waagschaal leggen, want hij of zij heeft geen hoger doel om dit voor te doen.
Na het goed te hebben gelezen.
Slechts een klein beetje te begrijpen met de gedachten uit onze West Europese cultuur en daarom doe je dat nu denk ik.Japanse zelfmoordeenheden onder de noemer kamikaze dachten ook het juiste te doen.
Of gedachtengoed nu onderwerping aan de collectiviteit of aan een hogere macht betreft kan het in mijn optiek tot dezelfde opofferingsgezindheid leiden.