Tjeu van den Berk

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

BdO
Forum fan

Re: Tjeu van den Berk

Bericht door BdO » 01 jul 2020 10:46

Rereformed schreef:
01 jul 2020 09:10
BdO schreef:
01 jul 2020 08:43
Ik heb ergens wel een zwak voor het esoterische, omdat overaccentuering van het exoterische z'n nadelen voor mij wel bewezen heeft. Tegelijkertijd kan ik er ook nooit zoveel mee, die esoterische epistels. Misschien zit er een logica in dat een esoterische benadering gewoon minder met lezen te maken heeft.
Dat herken ik uit mijn gelovige tijd. Ik was bijvoorbeeld altijd heel erg onder de indruk van Friedrich Weinreb. Of wat een Bram moerland uit christelijke teksten haalt gaat altijd zoveel dieper dan exoterische uitleg. Het is allemaal knap bedacht en er spreekt een grote belezenheid en geleerdheid uit. Idem dito met alles wat in de vroege Alexandrijnse kerk door kerkvaders werd gezegd. Tezelfdertijd begreep ik als gelovige dat je met esoterische uitleg eenvoudig een slaaf wordt van één of andere goeroe, een begenadigde, aan wiens voeten je moet zitten en je aan overgeleverd bent om te horen te krijgen wat de teksten "in werkelijkheid" of "eigenlijk" zeggen.
Dat is wat ik bedoel dat het met lezen wellicht minder te maken heeft. (In de Christelijke gnostische geschriften van Nag Hammadi - ik meen een evangelie van Petrus of zoiets - kan je ook de term "letterknecht" vinden, en dat was niet vriendelijk bedoeld :) ) In wezen maakt dat je geloof per definitie toch een soort van exoterisch, in de zin dat je de bron van het contact met het hogere of meer werkelijke nog steeds buiten jezelf legt, namelijk bij die goeroe. Ik denk dat het wat dat betreft een beter idee is dat een ieder z'n eigen goeroe is. Dat betekent niet dat je niet zou moeten uitwisselen, en ook een gemeenschap kan aanvullend zijn, maar de zoektocht in jezelf zou toch centraal moeten staan, en als je daarin al iets schrijft dan zou dat eigenlijk aan jezelf moeten zijn, als een vorm van overzicht creëren ofzo.
Rereformed schreef:
Esoterie heeft het grote nadeel dat het vanzelfsprekend voortgekomen is uit het feit dat men geen raad meer weet met wat de teksten overduidelijk uitspreken. De teksten komen uit een lang vervlogen verleden en laten een denken zien waar de mens allang bovenuit gegroeid is en nu als primitief wordt beschouwd. Vanwege dat men ze toch als goddelijk moet beschouwen moet daar dus wat op gevonden worden, en zo ontstaat esoterie.
Daar ga ik niet direct helemaal in mee. Je reduceert het m.i. te totaal tot een stoplap. Ik snap verder wel prima wat je bedoelt, het is natuurlijk prima geschikt in verlegenheidssituaties. De vraag is natuurlijk wel: waarom in de weer met oude teksten, als het eigenlijk uit jezelf moet komen?
Rereformed schreef:
Omdat ik dit heel goed besefte was het voor mij geen oplossing, want esoterie, hoe diepgaand ook en hoe mooi men het allemaal kan opdienen, wist eenvoudig de primitieve betekenis van de tekst die voor eenieder overduidelijk is, niet uit.

Hetzelfde probleem duikt op wanneer men modern vrijzinnig geloof voorgeschoteld krijgt, op dit forum lange tijd verdedigd door wat later één en dezelfde persoon bleek te zijn (Job, Duke, Frank C, elders op het internet Gabriël). De klacht of verdediging van een vrijzinnig gelovige is natuurlijk altijd dat "jullie atheïsten" geen snars van de bijbel snappen, omdat critici van het geloof enkel op het uiterlijke afgaan, en niet onder het oppervlak kunnen zwemmen. De diepere zaken waar het om gaat ontgaan hen:

viewtopic.php?f=31&t=7951
viewtopic.php?f=31&t=6698
viewtopic.php?f=31&t=10610
viewtopic.php?f=31&t=14140
Ik ga dit wellicht nog een keer bekijken, misschien ook niet. Ik moet ook een keer de vaatwasser uitruimen bijvoorbeeld. ;)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 jul 2020 13:49

BdO schreef:
01 jul 2020 10:46
Daar ga ik niet direct helemaal in mee. Je reduceert het m.i. te totaal tot een stoplap. Ik snap verder wel prima wat je bedoelt, het is natuurlijk prima geschikt in verlegenheidssituaties. De vraag is natuurlijk wel: waarom in de weer met oude teksten, als het eigenlijk uit jezelf moet komen?
Omdat de religieuze mens toch iets concreets in handen wil hebben waar de hand van God in te zien is. Iets dat van godswege tot ons toekomt en daarom eeuwig is. Als dat wegvalt kan men zich beter humanist of filosoof noemen.

Ik ga dit wellicht nog een keer bekijken, misschien ook niet. Ik moet ook een keer de vaatwasser uitruimen bijvoorbeeld. ;)
Tsja, het leven weet altijd de spanning tussen psychikoi en pneumatikoi te bewaren, https://en.wikipedia.org/wiki/Pneumatic_(Gnosticism) :lol:
Born OK the first time

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 01 jul 2020 17:25

Rereformed schreef:
01 jul 2020 13:49
BdO schreef:
01 jul 2020 10:46
Omdat de religieuze mens toch iets concreets in handen wil hebben waar de hand van God in te zien is.
Mag het niet gewoon in het eigen hart zitten? Of wat mijn part desnoods - Willem Kloos - gedachten?
Rereformed schreef:
Iets dat van godswege tot ons toekomt en daarom eeuwig is.
Toekomen..... nog steeds een beetje exoterisch. Wat nou komen.... Waarom zou het er niet gewoon al zijn? Van godswege...... ik zou zeggen om ons en door ons.
Rereformed schreef:
Als dat wegvalt kan men zich beter humanist of filosoof noemen.
Want een goddelijke status mag slechts geclaimd worden door de fantasten?
Rereformed schreef:
Tsja, het leven weet altijd de spanning tussen psychikoi en pneumatikoi te bewaren, https://en.wikipedia.org/wiki/Pneumatic_(Gnosticism) :lol:
:lol:

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 jul 2020 18:14

Willem Kloos - moet ik daar ook al op de hoogte van zijn? OK, van school herinner ik me dat het een dichter was. Ik google dus even op "Willem Kloos bekendste gedicht". Oh wacht: Ik ben een God in't diepst van mijn gedachten!

Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten,
En zit in 't binnenst van mijn ziel ten troon
Over mij zelf en 't al, naar rijksgeboôn
Van eigen strijd en zege, uit eigen krachten.
-Willem Kloos-

Prachtig gedicht!

Nu begrijp ik je vraag: Mag het niet in eigen hart zitten?

Natuurlijk!, zegt de atheïst. Sterker nog: iets wat je niet uit eigen lijf naar boven haalt is helemaal niet van jou. Maar ik ben nog geen gelovige tegengekomen die me dit nazegt. Ze moeten altijd teksten van anderen hebben om inspiratie te halen.
Born OK the first time

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 01 jul 2020 18:25

Rereformed schreef:
01 jul 2020 18:14
Willem Kloos - moet ik daar ook al op de hoogte van zijn?
Oh sorry. :)
Rereformed schreef:
01 jul 2020 18:14
OK, van school herinner ik me dat het een dichter was. Ik google dus even op "Willem Kloos bekendste gedicht". Oh wacht: Ik ben een God in't diepst van mijn gedachten!

Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten,
En zit in 't binnenst van mijn ziel ten troon
Over mij zelf en 't al, naar rijksgeboôn
Van eigen strijd en zege, uit eigen krachten.
-Willem Kloos-

Prachtig gedicht!

Nu begrijp ik je vraag: Mag het niet in eigen hart zitten?

Natuurlijk!, zegt de atheïst. Sterker nog: iets wat je niet uit eigen lijf naar boven haalt is helemaal niet van jou. Maar ik ben nog geen gelovige tegengekomen die me dit nazegt. Ze moeten altijd teksten van anderen hebben om inspiratie te halen.
Zo bezien is consequente esoterie - ontdaan van goeroetoestanden - gewoon atheïsme. Tja, daar valt best wat voor te zeggen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 jul 2020 19:07

BdO schreef:
01 jul 2020 18:25
Zo bezien is consequente esoterie - ontdaan van goeroetoestanden - gewoon atheïsme. Tja, daar valt best wat voor te zeggen.
Van esoterische christenen zou ik het niet durven zeggen, maar vrijzinnige gelovigen zijn op dit forum door mij en ook anderen vaak als "atheïsten die het niet willen toegeven" neergezet. Maar ze zijn het nooit met ons eens. 8*)

viewtopic.php?p=476322#p476322
viewtopic.php?p=443787#p443787
viewtopic.php?f=31&t=6476
viewtopic.php?p=83048#p83048
Born OK the first time

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 01 jul 2020 19:09

Rereformed schreef:
01 jul 2020 08:54

zoals men kan opmerken in de theologie van Origenus