Racisme bij de Amerikaanse politie?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Racisme bij de Amerikaanse politie?

Bericht door Peter van Velzen » 16 jun 2020 05:50

Een reactie op dit filmpje geplaatst in “filmpjes met een boodschap” door Labyrint.

De eerste bewering die wordt gedaan is dat poliie-agenten 18,5 keer meer kans lopen om door een “zwarte” Amerikaan, dan dat dekans bestaat dat ze een ongewapende “zwarte” Amerikaan om het leven brengen. Ik vraag me af op welke cijfers deze uitspraak is gebaseerd.

De Oficers down memorial page rapporteerde in het totaal 171 overleden politie-agenten over 2016 en 152 gevallen in 2017. De National Law Enforcement Officers Memorial Fund raporteerde over 2016 135 gevallen en over 2017 128 gevallen. De FBI daarentegen meldde over 2016 66 doorgeschoten agenten en 42 over 2017.

Afhankelijk van welke cijfers men gebruikt zou het aantal ongewapende overleden slachtoffers van politiegeweld dus tussen 3 en 9 moeten liggen. Alhoewel ik nergens heb kunnen vinden hoeveel agenten door blanken en hoeveel er door zwarten zijn gedood, lijkt deze verhouding mij niet totaal onwaarschijnlijk. Maar op grond van een dergelijk klein aantal mag men feitelijk geen statistische uitspraken doen. Het getal 18,5 wordt echter te pas en te onpas herhaald, terwijl de foutmarge waarschijnlijk heel groot is.

Blijft het feit dat het om relatieve zeldzame incidenten gaat, die echter een verschrikkelijke indruk maken. Het probleem is dan ook niet het aantal ongewapende “zwarte”mensen dat door politie-geweld om het leven komt. Het is de onthutsende vaststelling dat - tot nu toe - vrijwel geen van de betreffende agenten voor hun gedrag gestraft is. Dat – in combinatie met de flagrante minachting voor de slachtoffers – heeft tot een grote protestbeweging geleid.

Er volgt een interview met een zwarte agent die vind dat de politie in het algemeen onrecht wordt gedaan door de aandacht die “black lives matter” vestigt op incidenten waarbij ongewapende zwarteb door politieigeweld om het leven kwamen.

Daarna wordt vermeld dat George Floyd een “misdadiger” zou zijn, Het blijkt dat hij 9 maal eerder is gearresteerd en enkele keren is veroordeeld voor diefstal of drugsbezit. Men stelt terecht dat hij ten onrechte als een held wordt vereerd, maar dit is uiteraard irrelevant voor wat hem in Minneapolis werd aangedaan. Hij blijft het slachtoffer van doodslag, waarvoor geen excuus is. Als de agenten op de hoogte waren van zijn strafblad en hem daarom de adem benamen dan is er zelfs sprake van voorbedachte rade.

Men betoogt terecht dat de politie in zijn totaliteit er geenszins op uit is zwarte mensen te doden. Wat wel zo is is dat in sommige staten of steden, de politie veel meer zwarten aanhoudt dan blanken. Dit wordt uiteraard aangewakkerd door het feit dat ze armer lager opgeleid en vaker werkloos zijn, en derhalve vaker tot misdrijf vervallen.

Maar vervolgens maakt men een grote fout. De kans zou 18,5 maal groter zijn dat een agent door een “zwarte” wordt vermoord dan dat de agent een ongewapende zwarte dood, En dit getal word vervolgens gebruikt om te beweren dat een agent 18,5 keer zo veel kans loopt om bij een confrontatie met een “zwarte” te overlijden, dan om zelf iemand dood te schieten. Dit klopt alleen als alle zwarten die door de poltie worden gedood ongewapend waren. Dat is uiteraard onzin.

In 2010 zijn er in vijf maanden jaar tijd 88 zwarten door de politie doodgeschoten (daar hoort Georg Floyd overigens niet bij) op een totaal van 429 personen. Er zijn in die vijf maanden bij lange na geen 2.500 politie-agenten omgekomen.

Het feit dat de meeste zwarte slachtoffers van geweld vaker door andere zwarten worden gedood is juist. De meeste slachtoffers van geweld worden door bekenden gedood. Dat geldt dus ook voor zwarten in achterstandswijken.

Wat ook waar is, is dat in achterstandswijken meer geweld voorkomt dan elders. De bewering dat sociaal economische omstandigheden geen rol zouden spelen is daarom onzin. De vraag hoe belangrijk dat is daar kan men over twisten. Armoede op zich is geen goede verklaring, want er zijn evenveel arme blanken als arme zwarten. Op zijn minst moet mee wordn gewogen in hoeverre men – ongeacht het eigen inkomen – in een achterstandswijk woont (hetgeen ook bijvoorbeeld slechter onderwijs inhoudt.)

Er is evident racisme in de VS. Logischerwijs ook bij de politie. Maar in hoeverre dit leidt tot onnodig politiegeweld wordt terecht ter discussie gesteld. De manier waarop is niet erg zorgvuldig. Ik acht echter de kans groot dat het feit dat agenten – tot nu toe - niet of nauwelijks ter verantwoording worden een belangrijker factor is. De politie hakt de laatste weken ook onnodig hard in op blanke demonstranten.
Ik wens u alle goeds

Vilaine
Bevlogen

Re: Racisme bij de Amerikaanse politie?

Bericht door Vilaine » 16 jun 2020 12:16

Peter van Velzen schreef: Hij blijft het slachtoffer van doodslag, waarvoor geen excuus is.
Is dat echt al vastgesteld?
Kan het niet zo zijn dat de bedoeling was deze man, beschreven als een reus, in bedwang te houden op een af te keuren manier? Ook in Nederland is iemand omgekomen door een nekklem. Zouden beide of één van de incidenten werkelijk doodslag zijn, dus werkelijk gehandeld met het doel de man(nen) te doden?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 jun 2020 12:59

Dit hele debat gaat niet om George Floyd. Floyd is slechts de aanleiding tot iets dat al veel langer sluimert in vele maatschappijen. Integratie van verschillende bevolkingsgroepen. We zijn er (nog niet) aan toe. Neem alleen gelovige versus ongelovig. Hoe lang heeft deze discussie geduurd? En we zijn daar nog steeds niet vanaf! De man-vrouw kwestie.
Zijn we niet gewoon geneigd verschillen te zien i.p.v. overeenkomsten? En zijn we misschien niet in staat zo massaal vredig met elkaar samen te leven?

Het is en blijft: "Ikke versus hullie" Kijk even naar de corona crisis. EU-landen gingen op slot om 'eigen volk' te beschermen. ieder EU land nam haar eigen beslissingen.
Ik vraag me af: Je hebt in Amerika (want daar gaat dit topic over) ook zwarte (mag je binnenkort ook niet meer zeggen denk ik) agenten. Hoe is het daarmee gesteld? Hoe handelen zijn als we dit sec zwart-wit moeten bezien?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 jun 2020 14:26

Vilaine schreef:
16 jun 2020 12:16
Peter van Velzen schreef: Hij blijft het slachtoffer van doodslag, waarvoor geen excuus is.
Kan het niet zo zijn dat de bedoeling was deze man, beschreven als een reus, in bedwang te houden op een af te keuren manier? Ook in Nederland is iemand omgekomen door een nekklem. Zouden beide of één van de incidenten werkelijk doodslag zijn, dus werkelijk gehandeld met het doel de man(nen) te doden?
Je hebt de videos niet gezien?
Floyd was inderdaad een kop, groter dan de agenten, maar had zich zonder enig verzet de handboeien om laten doen. In plaats van hem in de politie-auto te zetten, heeft men hem op de grond gelegd en is op zijn nek en zijn rug gaan zitten. HIj heeft bijna negen minuten lang roerloos onder de agenten gelegen en is ter plekke gestorven. Het had niets met in bedwang houden te maken.

Uiteraard is er nog niemand veroordeeld, En met de overdreven rechtsbecherming van politie-agenten is het heel goed mogelijk dat de dader er alsnog mee wegkomt. Maar op grond van de beelden kan ik tot geen andere conclusie komen.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 16 jun 2020 14:34

dikkemick schreef:
16 jun 2020 12:59
Dit hele debat gaat niet om George Floyd. Floyd is slechts de aanleiding tot iets dat al veel langer sluimert in vele maatschappijen.
weinig democratische rechtsstaten waar de politie zo brutaal en dodelijk tekeer gaat.
lijkt me toch echt wel gewoon in hoofdzaak een Amerikaans probleem te zijn. zodanig ingeburgerd in dat politiekorps dat ze zelfs nu aan de lopende band hun boekje te buiten gaan, tem moord.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 16 jun 2020 15:32

Ik heb de video inderdaad niet gezien. Ik heb moeite met bekijken van video's met een dergelijk geweld.
Maar als hij zich inderdaad niet verzet heeft, zoals vrienden zeggen, dan is het volkomen ziek wat de politie doet.
Geen idee wat er in het hoofd van die politiemensen omging. Ik kan me er geen voorstelling van maken. Zuid-Amerikaanse en Filipijnse toestanden, maar daar gaat het nog in het geniep. In de VS zou het dan een openbare executie zijn.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 16 jun 2020 16:45

Peter van Velzen schreef:
16 jun 2020 14:26
Vilaine schreef:
16 jun 2020 12:16
Je hebt de videos niet gezien?
Floyd was inderdaad een kop, groter dan de agenten, maar had zich zonder enig verzet de handboeien om laten doen. In plaats van hem in de politie-auto te zetten, heeft men hem op de grond gelegd en is op zijn nek en zijn rug gaan zitten. HIj heeft bijna negen minuten lang roerloos onder de agenten gelegen en is ter plekke gestorven. Het had niets met in bedwang houden te maken.

Uiteraard is er nog niemand veroordeeld, En met de overdreven rechtsbecherming van politie-agenten is het heel goed mogelijk dat de dader er alsnog mee wegkomt. Maar op grond van de beelden kan ik tot geen andere conclusie komen.
Grootste probleem is altijd om te bepalen of het nou een incident is of een patroon.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 16 jun 2020 16:58

Misdaad is nu eenmaal etnisch geprofileerd, mag de politie dan niet etnisch profileren bij een dadersignalement? Inderdaad wel zuur voor de onschuldige mede-etniërs.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 16 jun 2020 17:43

collegavanerik schreef:
16 jun 2020 16:58
Misdaad is nu eenmaal etnisch geprofileerd, mag de politie dan niet etnisch profileren bij een dadersignalement? Inderdaad wel zuur voor de onschuldige mede-etniërs.
Ik vind dat een lastige vraag. Ik ben daar voor mijzelf eigenlijk nog niet helemaal over uit.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 16 jun 2020 17:50

16 jun 2020 05:50
Een reactie op dit filmpje geplaatst in “filmpjes met een boodschap” door Labyrint.
Ik denk dat de agent aan het begin van dit filmpje het meest veelzeggend is. De man krijgt niet eens de kans zijn verhaal te vertellen. Ze dachten te maken te hebben met een agent die BLM helemaal geweldig vind. Het tegendeel bleek waar en ze probeerden hem toen maar snel de mond te snoeren met zijn "onwelgevallige" kritiek op BLM door eerst politiek correct door hem heen te praten. En toen dat niet werkte snel door naar de reclame te gaan.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 jun 2020 03:26

BdO schreef:
16 jun 2020 16:45
Grootste probleem is altijd om te bepalen of het nou een incident is of een patroon.
Zoals ik in mijn openingsbericht al zei: De gevallen die het nieuws halen zijn relatief zeldzaam, maar de prootectie van agenten tegen straffen zijn systematisch. Het is vrijwel onmogelijk ze te straffen of om voor een slachtoffer schadevergoeding te krijgen,
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 jun 2020 03:35

collegavanerik schreef:
16 jun 2020 16:58
etnisch profileren is inderdaad niet in de haak. De reden hiervoor is dat vaak allen die tot de betreffende minderheid worden gerekend en zich in de buurt bevinden verdacht worden, Dat gaat te ver. want ben je toevallig de enige van die minderheid die men aantreft, dan wordt je dus gearresteerd wegen je etniciteit! En dat is écht fout. Maar zelfs dat is niet zo heel erg zolang men de rechten van de arrestant waarborcht, Dat laatste daaraan ontbreekt het dus, zolang agenten met vrijwel alles wat ze doen wegkomen.
Ik wens u alle goeds

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 17 jun 2020 08:06

17 jun 2020 03:26
BdO schreef:
16 jun 2020 16:45
Zoals ik in mijn openingsbericht al zei: De gevallen die het nieuws halen zijn relatief zeldzaam, maar de prootectie van agenten tegen straffen zijn systematisch. Het is vrijwel onmogelijk ze te straffen of om voor een slachtoffer schadevergoeding te krijgen,
Is dat in Nederland eigenlijk wel zoveel beter? Is er in NL ook niet een aparte politierechtbank of zoiets?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 jun 2020 03:06

BdO schreef:
17 jun 2020 08:06
17 jun 2020 03:26
Is dat in Nederland eigenlijk wel zoveel beter? Is er in NL ook niet een aparte politierechtbank of zoiets?
In Nederland lijkt het beter te zijn. Eent grote verschil isd dat hier veel minder wapens zijn, waardoorpolitie-agenten minder gevaar lopen dan in Nederland en - waarschijnlijk mede daardoor - per 1000 agenten 7 keer minder vaak dodelijk geweld gebruiken.

Ook in Nederland komen echter incidenten voor waarbij de politie-agent in kwestie mijns inziens de hand boven het hoofd gehouden werd. Zo was er een agent die een woning binnendrong omdat hij een geluid hoorde en in de keuken de bewoonster aantrof die een mes in de hand had en een agressieve houding aannam. In plaats van te accepeteren dat hij onwelkom was en de woning subiet te verlaten, schoot hij haar dood. DIt werd geinterpreteerd als zelfverdediging, maar mijns inziens was dat zeer dubieus.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 18 jun 2020 08:18

18 jun 2020 03:06
Ook in Nederland komen echter incidenten voor waarbij de politie-agent in kwestie mijns inziens de hand boven het hoofd gehouden werd. Zo was er een agent die een woning binnendrong omdat hij een geluid hoorde en in de keuken de bewoonster aantrof die een mes in de hand had en een agressieve houding aannam. In plaats van te accepeteren dat hij onwelkom was en de woning subiet te verlaten, schoot hij haar dood. DIt werd geinterpreteerd als zelfverdediging, maar mijns inziens was dat zeer dubieus.
agenten die zomaar een woning binnendringen? lijkt me wel heel straf.

vervelende is natuurlijk dat je ook hier merkt hoe de lat stelselmatig naar onder gaat.
nu klaagt Human rights watch het taalgebruik in Frankrijk aan, dus geen geweld.
een EU politica heeft deze week Bruisselse agenten voor agressie aangeklaagd omdat ze niet lief genoeg achter identiteitspapieren vroegen
politiegeweld draait om hetgeen we in de Vs zien, neit om een flik die eventjes de beleefdheidsvorm vergeten is na een shift van 8u.

, hetgeen demonstranten heir natuurlijk willen is de indruk wekken hoe erg het heir ook is. Anders is het redelijk idioot om dat Amerikaans probleem te importeren

Plaats reactie