Oer (stom)

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Oer (stom)

Bericht door PietV. » 04 jun 2020 15:40

Zag in de beschrijving van deze rubriek dat schokkende gebeurtenissen een onderdeel hiervan is. Kwam een twitter conversatie tegen rond het boek van Cees-indenHeer- Dekker. En dan denk ik wat nemen ze mythologie toch serieus en wat een krampachtig gebeuren speelt zich hier af om de zaak kloppend te maken. Maar beoordeel het zelf. Het draait om het zwartgedrukte, integraal overgenomen dus dan is het zichtbaar wie er aan alle kanten zit te kijken en de zaak in het reine tracht te schikken.

Marten Visser
@martenvisser
@corienoranje

@GvandenBrink1

@cees_dekker
Na lezing van Oer (mooi en gelovig) wordt vraag van
@BurgerJM
en mij nog dringender. Bv: Opa Arpachsad doet zijn intrede, leeft gelijktijdig met Abraham. Bijbel: 8 generatie erboven, wordt 438. Kan dat samen met deze uitleg van Gen.1-3?

10:57 p.m. · 23 mei 2020·Twitter Web App
1
Vind-ik-leuk
Gijsbert van den Brink
@GvandenBrink1
·
23 mei
Als antwoord op
@martenvisser

@corienoranje
en 2 anderen
Ja lijkt me wel. Er is (eigenlijk volgens heel veel uitleggers) verschil tussen de 1e drie hoofdstukken van Gen. en het vervolg. Die eerste hoofdstukken zijn beeldender; daarna wordt het geleidelijk ‘historischer’.
Robin ten Hoopen
@RobintenHoopen
·
25 mei
Deze positie lijkt me exegetisch echt onhoudbaar. Allen op basis van christelijke theologie en via Paulus kun je een onderscheid maken tussen Gen 1-3 en Gen 4-11. Het Kain en Abel verhaal is helemaal verweven met Gen 3 en ook lopen er dwarsverbanden met Gen 6 en Gen 11.
Robin ten Hoopen
@RobintenHoopen
·
25 mei
Dat is ook één van mijn exegetische kritiekpunten op #OER Genesis 1-3 wordt "aangepast" met behulp van de stand van de huidige wetenschap, maar Gen 4-11 wordt slechts kort verankerd (speelse verwijzingen naar Kain en Abel, vloed en taal) en vanaf Gen 12 volgen we 'historie" 1/2
Robin ten Hoopen
@RobintenHoopen
·
25 mei
Zoals gezegd, uitgebreider blogje met wat exegetische en religiewetenschappelijke "kritiek" (naast de lof!) volgt komende week 2/2
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie