Geen kerkdiensten op zondag

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Geen kerkdiensten op zondag

Bericht door PietV. » 13 mar 2020 13:33

Even een inhoudelijke mededeling er zijn op zondag geen kerkdiensten. Als het goed is zullen we daar geen freethinker tegen komen of het moet tijdens een cultureel uitstapje zijn. Maar in het land van de gristenen is het bal. Het herhalen van de boodschap moet doorgang vinden dus ze zoeken naar een uitweg. Er klinken al geluiden dat het vooral door moet gaan want door te bidden kunnen ze hun bijdrage leveren aan het bestrijden van een virus. Nu heeft bidden nul effect op een virus maar gezelschappen mijden wel. En zo modderen ze maar aan om in de buurt te blijven van hun fantasievriendje en zijn vele vakantieverblijven op aarde.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Site Admin

Re: Geen kerkdiensten op zondag

Bericht door Maria » 13 mar 2020 14:29

Terecht.
Geen voetbal wedstrijden of kunstgalerijen.
Ook geen andere samenkomsten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 13 mar 2020 17:43

Maria schreef:
13 mar 2020 14:29
Terecht.
Zouden voetballers ook in de Bijbel zoeken wat ze zouden moeten doen in dit soort situaties.
https://www.rd.nl/kerk-religie/kerken-r ... -1.1639771
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 13 mar 2020 20:13

PietV. schreef:
13 mar 2020 17:43
Maria schreef:
13 mar 2020 14:29
Terecht.
Zouden voetballers ook in de Bijbel zoeken wat ze zouden moeten doen in dit soort situaties.
https://www.rd.nl/kerk-religie/kerken-r ... -1.1639771
Verschillende denominaties verschillende uitkomsten.
100 mensen bij elkaar en hoesten een pepermunt uitdelen.
Teveel als dat leden zijn, die her en der vandaan komen en een groot percentage ouderen.
Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK)
De Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) komen vooralsnog niet met een landelijke richtlijn over het schrappen van kerkdiensten vanwege het coronavirus. Maar synodepreses ds. J. G. Schenau denkt dat plaatselijke kerken zich aan het „dringende advies” van het kabinet zullen houden. „Het zou me niet verbazen als in heel veel plaatsen de kerkdiensten niet op de vertrouwde manier zullen doorgaan.”

Plaatselijke gemeenten moeten zich volgens ds. Schenau afvragen of ze zondag de kerkdiensten moeten laten doorgaan.
Ik denk, dat als deze meneer zich houdt aan wat hij zelf propageert, het geen probleem moet zijn.
Er zijn overal, ook hier in Zeeland, kerkdiensten met nog geen 25 mensen.
Verspreid zitten in de kerk, is dat haalbaar?
Een paar kerken hebben honderden tot duizend zitplaatsen.
Met bezoekers overal vandaan komend.
„We hebben besloten dat de kerkenraad naar het kerkgebouw gaat, terwijl we de gemeenteleden vooraf via WhatsApp vertellen dat de dienst via internet te volgen is. Wie ons bericht heeft gemist en toch naar de kerk komt, kan daar de dienst volgen. Ik verwacht dat er niet meer dan honderd mensen aanwezig zullen zijn.”
Dit is dan weer wat minder realistisch.
Knap modern, maar hoeveel ouderen zullen dit volgen?

Ik lees toch veel opschortingen van kerkdiensten van grote kerkgemeenschappen.
Kerken zijn soms wel open om vrij binnen te lopen.
http://www.pknkapellebiezelinge.nl/
Geen kerkdiensten in maart.

Ook moskeeën schorten het vrijdaggebed op.
TILBURG - Een tiental Marokkaanse moskeeën in Brabant en Zeeland schort voor de rest van deze maand het vrijdaggebed op.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 14 mar 2020 08:25

Wat ik wel gelezen heb is dat Urk bv een kerkdienst organiseerde en van te voren vermeldde dat ze maar 99 mensen toe zou laten. Dan speel je toch wel een beetje met het lot.
Lijkt mij niet verantwoord.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 14 mar 2020 13:18

Beetje vreemd is het wel, dat ze geen vertrouwen hebben in "hun" opperwezen als ze er voor bidden.
Je zou toch verwachten dat hij die mensen juist zou beschermen.
Of kan hun opperwezen niet tegen het virus op, in dat geval is het geen opperwezen.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 14 mar 2020 13:36

FransP schreef:
14 mar 2020 13:18
Beetje vreemd is het wel, dat ze geen vertrouwen hebben in "hun" opperwezen als ze er voor bidden.
Je zou toch verwachten dat hij die mensen juist zou beschermen.
Of kan hun opperwezen niet tegen het virus op, in dat geval is het geen opperwezen.
https://www.rd.nl/kerk-religie/video-nu ... -1.1640502
Een paar cliché's en geen woord van bemoediging of ook troost.
Nu na een paar zinnen.......ik zit stijf........mijn haren overeind.
Welke impact hebben de ingrijpende maatregelen op de kerken? En hoe vallen deze ontwikkelingen geestelijk te duiden? Twee predikanten uit Nunspeet reageren.
„We zijn in ons land druk bezig met het bestrijden van de gevolgen van het virus”, zegt ds. A. Schot, predikant van de gereformeerde gemeente te Nunspeet. „Dat is ook nuttig. Maar als we niet bij de bron komen –dat we God verlaten hebben–, dan is het dweilen met de kraan open. We moeten in de schuld komen voor God.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/video-pr ... -1.1640547
Hij aarzelt niet om het coronavirus een „oordeel” te noemen. „Daar kunnen we niet omheen.
Er gaat een bijzondere sprake uit van de virusuitbraak, vindt ds. A. Schot, predikant van de gereformeerde gemeente in Nunspeet. „We kunnen er niet omheen dit als een oordeel te zien.”

In zijn preek op biddag afgelopen woensdag verwees de predikant al naar de tijdsomstandigheden. Hij preekte over 1 Kronieken 21, waar koning David een volkstelling doet. Het volk Israël wordt vervolgens na deze zonde van David gestraft met de pest. „De Heere legde deze tekst in mijn hart. De boodschap van de dienst was: de pest die uitbreekt is een gevolg van de zonde. Ik zie veel lijnen naar de omstandigheden waarin we nu verkeren.”
In het pastoraat verandert er door de maatregelen voorlopig niks, zegt ds. Schenau. „We zijn als kerkenraad wel voorzichtiger in het bezoeken van kwetsbare mensen. Bij elk bezoek doen we van tevoren een belletje.”

Gebrokenheid
De predikant ziet in de uitbraak van het virus iets van de gebrokenheid die de schepping sinds de zondeval tekent. „In onze westerse wereld denken we dat het leven maakbaar en controleerbaar is. Nu deze ziekte zo snel en zo breed om zich heen grijpt, raakt dit ons extra.”
....
Volgens ds. Schenau is er ondanks alle zorgwekkende berichten ook hoop. „Juist in deze tijd van het jaar, de lijdensweken. Deze virusuitbraak moet ons het lijden van Jezus des te meer in gedachten brengen. Hij heeft onze ziekten op Zich genomen. Daarin ligt de hoop op de vernieuwing van deze wereld.”

Hij vindt het „erg moeilijk” om de uitbraak van het coronavirus als oordeel van God te duiden. „Ik weet dat dat wel gezegd wordt. Het virus als een straf zien, roept allerlei vragen op die niet gemakkelijk beantwoord kunnen worden. Wat is wel een straf, wat niet? Moeten de mensen die ziek worden het zich meer aantrekken dan anderen?”

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mar 2020 13:41

STEL, dat alleen die-hard atheïsten, moslims, hindoes en al die andere religies/overtuigingen getroffen worden door het virus, BEHALVE aanhangers van ds. A. Schot en inherent de gereformeerde gemeenten, dan is dat wellicht reden om een en ander te gaan overdenken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 15 mar 2020 08:58

Voor de christenen die de diensten graag door willen laten gaan heb ik nog wel een goede tekst voor de overdenking/preek Lucas 49:9 De duivel bracht Jezus naar Jeruzalem en zette hem op het hoogste punt van de tempel, en hij zei tegen hem: ‘Als u de Zoon van God bent, spring dan naar beneden. 10 Want er staat geschreven: “Zijn engelen zal hij opdracht geven om over u te waken.” 11 En ook: “Op hun handen zullen zij u dragen, zodat u uw voet niet zult stoten aan een steen.”’ 12 Maar Jezus antwoordde: ‘Er is gezegd: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’
It is not the duty of religion to say HOW things happen, but WHO is behind it. Science, on the other hand, will tell you HOW, but not WHO is behind it. I see no conflict whatsoever between the Big Bang and my faith. Between evolution and my faith. I see God's hand behind it.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 15 mar 2020 10:01

Website van Kerkomroep.nl is volledig vastgelopen blijkbaar. Is nu niet bereikbaar. Jammer voor de mensen die hier steun en troost uit putten.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 mar 2020 10:10

dingo schreef:
15 mar 2020 08:58
Voor de christenen die de diensten graag door willen laten gaan heb ik nog wel een goede tekst voor de overdenking/preek Lucas 49:9
12 Maar Jezus antwoordde: ‘Er is gezegd: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’
Best een goed antwoord en verder door jou verwoord.
Het best op z'n plaats in gemeenschappen en dus ook op fora, waar mensen heel sterk de neiging hebben hun verantwoordelijkheid af te schuiven:
"Alles in Gods hand te leggen en erop te vertrouwen dat wat HIJ beslist het juiste zal zijn.
En laten we bidden, en ons overgeven aan zijn wil"

Heb je het al hier of daar zo aangekaart?
Heb je daar al reactie op en/of kun je ook inschatten hoe zij dan zullen reageren?

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 15 mar 2020 15:47

Maria schreef:
15 mar 2020 10:10
dingo schreef:
15 mar 2020 08:58
Voor de christenen die de diensten graag door willen laten gaan heb ik nog wel een goede tekst voor de overdenking/preek Lucas 49:9
12 Maar Jezus antwoordde: ‘Er is gezegd: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’
Best een goed antwoord en verder door jou verwoord.
Het best op z'n plaats in gemeenschappen en dus ook op fora, waar mensen heel sterk de neiging hebben hun verantwoordelijkheid af te schuiven:
"Alles in Gods hand te leggen en erop te vertrouwen dat wat HIJ beslist het juiste zal zijn.
En laten we bidden, en ons overgeven aan zijn wil"

Heb je het al hier of daar zo aangekaart?
Heb je daar al reactie op en/of kun je ook inschatten hoe zij dan zullen reageren?
De kerkmensen die ik heb "gesproken" hebben net als ik een dienst via het internet gevolgd. Mijn inschatting is dat diegene die wel naar kerk zijn gegaan mij kleingeloof/gebrek aan geloof zullen verwijten. De meesten zullen in de hoek zitten waar niet gevaccineerd wordt en een eventuele ziekte gelaten zullen ondergaan.
Niet mijn instelling, ik zie alle middelen die we hebben als gekregen om met gezond verstand te gebruiken. Bid tot God maar roei bij de rotsen vandaan.
It is not the duty of religion to say HOW things happen, but WHO is behind it. Science, on the other hand, will tell you HOW, but not WHO is behind it. I see no conflict whatsoever between the Big Bang and my faith. Between evolution and my faith. I see God's hand behind it.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 mar 2020 16:04

dingo schreef:
15 mar 2020 15:47
ik zie alle middelen die we hebben als gekregen om met gezond verstand te gebruiken. Bid tot God maar roei bij de rotsen vandaan.
Ja eerst een virus scheppen, dan pas een jaar later een mogelijk vaccin. Wat zou Zijn bedoeling zijn? Hier valt bijna niet van weg te roeien. Massaal in gebed gaan wordt nu ook al tegengewerkt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 15 mar 2020 16:35

dingo schreef:
15 mar 2020 15:47
Niet mijn instelling, ik zie alle middelen die we hebben als gekregen om met gezond verstand te gebruiken. Bid tot God maar roei bij de rotsen vandaan.
Dat is een instelling waarmee men aangeeft dat God ofwel niet bestaat, ofwel zich niet bekommert over het lot van de gelovige. Maar blijkbaar moet men een ongelovige zijn om dat in te zien.

Het niet mogen beproeven van God is een prachtige vondst van de priesters, waarmee een niet bestaande God uitstekend in leven kan worden gehouden. Uiteraard is deze regel niet van toepassing op geloofshelden in de bijbel. Die mogen God wel op de proef stellen (Gideon, Elia). Het voordeel van bijbelverhalen is dan ook dat het de garantie heeft dat God in die gevallen met honderd procent zekerheid optreedt!

Maar is jouw instelling overeenkomstig de leer die men uit de bijbelverhalen kan halen? Lees 2 Kronieken 16 eens.
Koning Asa van Juda wordt aangevallen door de koning van Israël. Asa herinnert zich dat zijn vader een verbond sloot met een buitenlandse koning van Aram. Hij vraagt om diens hulp en wordt uit zijn nood verlost zonder veel bloedvergieting. Wijs, verstandig, gezond verstand, zou je zeggen! Hoe reageert God in de bijbel? Hij zendt een profeet met de boodschap dat Asa verkeerd gedaan heeft door op een buitenlandse bondgenoot te vertrouwen en niet alleen op God. Als hij alleen op God vertrouwd zou hebben, dan zou God ook de koning van Aram hem in zijn macht gegeven hebben. De bijbelles van deze zondag is dus dat het er bepaald niet om gaat om je gezond verstand te gebruiken om wijs te kunnen handelen, maar op enkel God te vertrouwen wanneer je strijdt, want dan zul je altijd overwinnen.

Evenlater in hetzelfde hoofdstuk wordt Asa, toen hij uiteindelijk ziek werd, door de bijbelschrijver berispt op de volgende manier: ‘Zelfs in zijn ziekte zocht Asa geen hulp bij de Here, maar bij dokters’. Letwel, het ging hier om een van de zeldzame godvruchtige koningen in het OT, één die nota bene in zijn leven een eed had afgelegd Jahweh in geheel zijn leven te dienen en te eren! Het was volgens de bijbelschrijvers zo'n voorbeeldig vrome koning dat hij het hele volk liet zweren de bijbelgod met hun gehele hart en ziel te dienen, en iedereen die het daar niet mee eens was, zowel man, vrouw als kind, om het leven te brengen. Al zijn handelen was dus in het geheel niet gericht tegen God. Hij deed ook in dit geval niets anders dan wat wij elke dag doen: zijn gezond verstand gebruiken en hulp van dokters inroepen! Dit is dus juist datgene waar de vrome godsdienst altijd tegenin gaat.
Maar wij atheïsten zijn uiteraard erg blij met moderne christenen die hun bijbeltje niet zo serieus nemen als de atheïsten.
Born OK the first time

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 15 mar 2020 18:22

Kennelijk lees je maar de helft van de spreuk. De spreuk begint met bid tot God, dat zie ik een atheïst niet doen dus die zal alleen maar roeien. Ik zie de resultaten van de wetenschap als een gave van God, dat ligt voor jou duidelijk anders. Overigens wordt ook in de bijbel gezond verstand gebruikt. Neem het voorbeeld van Jozef die weet dat er een hongersnood aankomt. Gaat hij alleen bidden? Nee hij bouwt voorraadschuren om het overschot aan graan in op te slaan.

Wat betreft Asa, wat hij verkeerd doet is dat hij God niet raadpleegt terwijl hij wel de mogelijkheid had. Voor de rest valt me op dat je de bijbel net zo letterlijk leest als sommige orthodoxe christenen. Zonder enig recht te doen aan context van meer dan 2000 jaar geleden met bijbehorende literaire stijl waarin het geschreven is.

Plaats reactie