Wonderen, wonderbaarlijke voorvallen?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 01 mar 2020 14:25

Dit verbaast me.
Meer dan ik had gedacht.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/twe ... entje-mee/
Representatief onderzoek
In opdracht van het museum en KRO-NCRV deed Motivaction onder ruim 1900 mensen een representatief onderzoek (.pdf) naar het geloof in wonderen in Nederland. De meeste wonderen die mensen ervoeren, gingen over de genezing van een ernstige ziekte, een ontsnapping aan de dood, contact met overledenen of een onverklaarbare samenloop van gebeurtenissen. Ook religieuze wonderen, een zwangerschap en de geboorte van een kind worden genoemd.

Bijna twee derde van de Nederlanders (63 procent) gelooft in wonderen.
Bijna 30 procent gelooft in 'wonderbaarlijke ervaringen'.
Ruim een vijfde (22 procent) van de Nederlanders tussen de 16 en 90 jaar oud zegt zelf wel eens een wonder(baarlijke ervaring) te hebben gehad.
Twee op de vijf Nederlanders (41 procent) hebben zelf weleens iets gedaan om de kans op een wonder te vergroten, zoals bidden (24 procent), een geluksvoorwerpje met zich mee dragen (6 procent) of zelfs op bedevaart gaan (4 procent).
Hoe zien wij dit?
Of toch geloof in het onmogelijke?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Re: Wonderen, wonderbaarlijke voorvallen?

Bericht door dikkemick » 01 mar 2020 19:16

Het feit dat ik na 35 jaar de moeder van de vriendin van mijn beste vriend van destijds ontmoette hetgeen nu is uitgemond in een zeer fijne relatie noem ik een wonder.
IS het een wonder?

Het is maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk is het een uitermate toevallige ontmoeting, die evengoed niet had kunnen voorvallen. Maar! Hoeveel toevallige ontmoetingen zijn er al niet voorgevallen? Daar hebben we het ook nooit over!
Ik houd het erop dat mensen willen geloven. Er gaan 100.000 mensen naar Lourdes, een klein aantal geneest spontaan (hetgeen normaal gesproken ook gebeurd) en dit wordt toegedicht aan een wonder!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 01 mar 2020 19:52

dikkemick schreef:
01 mar 2020 19:16
Het feit dat ik na 35 jaar de moeder van de vriendin van mijn beste vriend van destijds ontmoette hetgeen nu is uitgemond in een zeer fijne relatie noem ik een wonder.
IS het een wonder?
Wat vind je zelf?
Ik vind het wonderbaarlijk. :love7:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 mar 2020 22:04

Maria schreef:
01 mar 2020 19:52
dikkemick schreef:
01 mar 2020 19:16
IS het een wonder?
Wat vind je zelf?
Ik vind het wonderbaarlijk. :love7:
Je hebt gelijk. Er is een god!
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 mar 2020 03:19

Het bestaan van wonderen zou het bestaan van goden nog niet bewijzen. Net zo min als het bestaan van Jupiter het bestaan van wonderen bewijst,
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 03 mar 2020 09:30

Maria schreef:Hoe zien wij dit?
Of toch geloof in het onmogelijke?
Wij zien die voorvallen in eerste instantie bijna altijd verkeerd door niet het wonder te bekijken maar door gelijk als een blok te vallen voor de betekenis die we er allereerst aan hechten.

De belgische skeptische vereniging geeft een blad uit met de tot nadenken aansporende titel:

Wonder en is gheen Wonder
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wonder_en_is_gheen_Wonder schreef:De titel verwijst naar de toelichting van Simon Stevin op zijn clootcransbewijs: ook iets dat er vreemd uitziet kan een natuurlijke verklaring hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Simon_Stevin schreef:Stevin besefte al vroeg - eerder dan Galilei - het belang van de koppeling van theorie en experiment als wetenschappelijke methode: spiegheling (vergelijk het moderne woord bespiegeling) en daet in zijn woorden. Dit betekende een breuk met de destijds gebruikelijke theoretische methode van Aristoteles.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Clootcransbewijs

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 03 mar 2020 19:28

heeck schreef:
03 mar 2020 09:30

De belgische skeptische vereniging geeft een blad uit met de tot nadenken aansporende titel:

Wonder en is gheen Wonder
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wonder_en_is_gheen_Wonder schreef:De titel verwijst naar de toelichting van Simon Stevin op zijn clootcransbewijs: ook iets dat er vreemd uitziet kan een natuurlijke verklaring hebben.
Roeland
Een fijn wetenschappelijk kwartaaltijdschrift waar ik al enkele jaren met veel plezier op geabonneerd ben.
I sat by the ocean.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 mar 2020 21:19

Is het een wonder dat exact op 3 maart 2020 om 20.28 uur volgende tekst geschreven werd?
Een fijn wetenschappelijk kwartaaltijdschrift waar ik al enkele jaren met veel plezier op geabonneerd ben.

Op zich wel. Er had een heel andere tekst (of geen tekst) kunnen staan!
Een wonder dus!
Philip K. Dick

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 03 mar 2020 21:26

dikkemick schreef:
03 mar 2020 21:19
Is het een wonder dat exact op 3 maart 2020 om 20.28 uur volgende tekst geschreven werd?

Op zich wel. Er had een heel andere tekst (of geen tekst) kunnen staan!
Een wonder dus!
Het zou pas een wonder zijn wanneer het exact een uur eerder geschreven zou zijn.
Hé.....wacht eens eventjes......
I sat by the ocean.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 04 mar 2020 13:45

Tot 23 augustus een tentoonstelling over wonderen in Utrecht:
https://www.catharijneconvent.nl/tentoonstellingen/wonderen/ schreef:. .
. .
Kunstwerken gaan de dialoog aan met wonderverhalen uit verschillende culturen, cultuurhistorische voorwerpen en fascinerende ooggetuigenverslagen van onverklaarbare ervaringen. Ook wetenschappers komen aan het woord en geven hun visie op het fenomeen wonderen. Resultaten van een onderzoek over wonderen geven inzichten over hoe we tegenwoordig naar wonderen kijken. Hierdoor ontstaat een nieuwe context waardoor de bezoeker zijn eigen verhaal kan maken.

Voor wie er echt diepgravend over wil doorgaan hier het boek uit mijn eigen kast dat ik me eindelijk herinner:
Van David Hand
The Improbability Principle
Why coincidences, miracles and rare events happen all the time

Ook nog even een aanhaling uit de NRC van 21 februari met de verontrustende uitkomst dat zo een 3/4 van de bevolking (zeer) vatbaar is voor wonder-besmetting.
Onderzoeksbureau Motivaction deed onlangs, in opdracht van omroep KRO-NCRV, onderzoek naar geloof in wonderen, samen met Museum Catharijneconvent, dat op 28 februari een tentoonstelling over wonderen opent. Enkele resultaten:
26 %

van de Nederlanders gelooft ‘helemaal’ in wonderen, en nog eens 37 procent ‘een beetje’.
Als voorbeelden geven mensen genezingen van ernstige ziektes, religieuze wonderen, nipte ontsnappingen aan de dood, bovennatuurlijke gebeurtenissen of voorspellende dromen of gedachten. Religieuze mensen geloven vaker in wonderen. Van de Nederlanders heeft 27 procent soms het gevoel dat een overledene bij hen is, 36 procent gelooft dat een beschermengel mensen kan beschermen en 28 procent gelooft in wonderbaarlijke genezingen.

22 %

van de Nederlanders zegt zelf weleens een wonder(baarlijke ervaring) te hebben meegemaakt.
Ze hebben bijvoorbeeld met overledenen gecommuniceerd, extreem toeval of een religieus wonder meegemaakt, of bekenden of zijzelf zijn genezen van een ernstige ziekte of aan de dood ontsnapt. Sommige mensen vonden ook een onverwachte zwangerschap of de geboorte van een kind een wonder.

28 %

van de mensen die een wonder(baarlijke ervaring) hebben meegemaakt, zegt dat het hun leven cruciaal heeft veranderd.
Religieuze mensen zeggen dat vaker, vooral moslims. Een kwart tot ruim een derde van de mensen die een wonder(baarlijke ervaring) hebben meegemaakt, zegt sindsdien positiever in het leven te staan, minder bang te zijn, religieus of religieuzer te zijn geworden – of zegt dat het wonder hun leven heeft gered. Dertig procent van de mensen die een wonder hebben meegemaakt, zegt dat het geen invloed heeft gehad op hun leven.

32 %

van de Nederlanders gelooft niet in wonderen.
De meest genoemde reden is dat ze daar te nuchter voor zijn. Toch gelooft 22 procent van de mensen die zichzelf nuchter noemen in wonderen.

Roeland

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 05 mar 2020 11:26

Er gebeuren altijd dingen die ik niet kan verklaren. En er zijn altijd groepen mensen die menen dit te mogen zien als een bevestiging van iets wat niet zichtbaar is. En dat is een natuurlijke reactie. Er gebeurt iets wat je niet kunt verklaren, dus er zal wel iets bestaan dat niet zichtbaar is en dit veroorzaakt. Maar ik kies ervoor dit niet te aanvaarden. Ik aanvaard slechts dat er iets is dat ik niet kan verklaren, en weet dat er uiteindelijk een verklaring voor gevonden gaat worden. Dat is historisch namelijk altijd zo geweest. Het zijn immers niet engelen die ons op de aarde drukken zodat wij niet de ruimte in vliegen. Het is niet God die zaden doet ontkiemen, het is de plant zelf die voedingsstoffen en water opneemt en zijn cellen deelt. Et. Etc.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 05 mar 2020 12:00

Henry II schreef:
05 mar 2020 11:26
Er gebeuren altijd dingen die ik niet kan verklaren. En er zijn altijd groepen mensen die menen dit te mogen zien als een bevestiging van iets wat niet zichtbaar is. En dat is een natuurlijke reactie. Er gebeurt iets wat je niet kunt verklaren, dus er zal wel iets bestaan dat niet zichtbaar is en dit veroorzaakt.

Maar ik kies ervoor dit niet te aanvaarden.

Ik aanvaard slechts dat er iets is dat ik niet kan verklaren, en weet dat er uiteindelijk een verklaring voor gevonden gaat worden. Dat is historisch namelijk altijd zo geweest. Het zijn immers niet engelen die ons op de aarde drukken zodat wij niet de ruimte in vliegen. Het is niet God die zaden doet ontkiemen, het is de plant zelf die voedingsstoffen en water opneemt en zijn cellen deelt. Et. Etc.
Henry,

Ik ben kieskeuriger dan jij:
Ik aanvaard namelijk niet dat er mensen zijn die hetgeen wat ze niet kunnen verklaren volkomen lichtzinnig als bewijs voor hun god, buitenlichamelijk bestaan, bovennatuurlijke geneeswijze(n), vliegende tapijten-vakantiereizen, etc., etc. opvoeren.

Die meerdere kieskeurigheid heeft zijn reden in het morele gezag dat vele gelovigen zich onrechtmatig toe-eigenen terwijl het is ontleend aan dat onaantoonbare.
Ik scheer dus kwakzalverij en godsgeloof, etc. alle over dezelfde kam vanwege het ontbreken van enigerlei onderbouwing terwijl er wel degelijk risico's zijn verbonden aan zulke goedgelovigheden.

Geloven geeft geen rust a la "kop in het zand", maar is een risico dat je dient af te wegen naar de mate dat je het je kunt permitteren.
Zeker als het gaat over het overnemen van andermans geloven in "iets" wonderbaarlijks.

Zie ook NOMA: Non Overlapping MAgisteria:
https://en.wikipedia.org/wiki/Non-overl ... magisteria

Roeland

Plaats reactie