Galatenbrief

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Galatenbrief

Bericht door Bonjour » 21 feb 2020 07:37

Lekker bijbels.
(Getriggerd door Nic.)

In Galaten 1 lezen we:
= "6-8" Ik begrijp niets van jullie! God zelf heeft jullie uitgekozen, want hij is goed voor jullie. Maar jullie willen nu al niet meer bij hem horen. Een tijd geleden heb ik jullie het goede nieuws over Christus verteld. Maar nu denken jullie dat er een andere waarheid is. Vrienden, er is geen andere waarheid! Mensen brengen jullie in de war. Zij willen van alles veranderen aan het goede nieuws over Christus. Maar wat ik verteld heb, is de waarheid. Als iemand iets anders vertelt, dan zal hij door God gestraft worden. En dat geldt voor iedereen, ook voor mij. Het geldt zelfs voor een engel uit de hemel!
Galaten wordt gedateerd op 50 CE. Dat is ver voor de opzet van het eerste evangelie.

Wat weten we over die andere waarheid waar Paulus het over heeft?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

dingo
Geregelde verschijning

Re: Galaten 1

Bericht door dingo » 21 feb 2020 11:33

Bonjour schreef:
21 feb 2020 07:37
Lekker bijbels.
(Getriggerd door Nic.)

In Galaten 1 lezen we:
= "6-8" Ik begrijp niets van jullie! God zelf heeft jullie uitgekozen, want hij is goed voor jullie. Maar jullie willen nu al niet meer bij hem horen. Een tijd geleden heb ik jullie het goede nieuws over Christus verteld. Maar nu denken jullie dat er een andere waarheid is. Vrienden, er is geen andere waarheid! Mensen brengen jullie in de war. Zij willen van alles veranderen aan het goede nieuws over Christus. Maar wat ik verteld heb, is de waarheid. Als iemand iets anders vertelt, dan zal hij door God gestraft worden. En dat geldt voor iedereen, ook voor mij. Het geldt zelfs voor een engel uit de hemel!
Galaten wordt gedateerd op 50 CE. Dat is ver voor de opzet van het eerste evangelie.

Zover ik weet en ook kijkend naar de rest van de Galaten brief is dit gelinkt aan het 1e concilie in Jeruzalem zoals beschreven in Handelingen 15:1 Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered. 2Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten. ...."
It is not the duty of religion to say HOW things happen, but WHO is behind it. Science, on the other hand, will tell you HOW, but not WHO is behind it. I see no conflict whatsoever between the Big Bang and my faith. Between evolution and my faith. I see God's hand behind it.

Nic

Bericht door Nic » 21 feb 2020 12:08

Bonjour schreef:
Lekker bijbels.
(Getriggerd door Nic.)
Volgens mij is Freethinker het forum waar het meest aan bijbelstudie wordt gedaan. =D>

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 21 feb 2020 18:08

Bonjour schreef:
Ik meen mij te herinneren dat iemand mij ooit vertelt heeft dat we nooit meer iets van die Galaten gehoord hebben. Dan weten we dus dat die de andere waaraheid gevonden hebben :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 21 feb 2020 19:34

Mullog schreef:
21 feb 2020 18:08
Bonjour schreef:
Ik meen mij te herinneren dat iemand mij ooit vertelt heeft dat we nooit meer iets van die Galaten gehoord hebben. Dan weten we dus dat die de andere waaraheid gevonden hebben :)
Mij is een tijdje terug vertelt dat de Galaten Kelten waren. Daar hebben we nog wel het een en ander over gehoord sinds de tijd van Paulus.
It is not the duty of religion to say HOW things happen, but WHO is behind it. Science, on the other hand, will tell you HOW, but not WHO is behind it. I see no conflict whatsoever between the Big Bang and my faith. Between evolution and my faith. I see God's hand behind it.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 21 feb 2020 20:24

dingo schreef:
21 feb 2020 11:33
Zover ik weet en ook kijkend naar de rest van de Galaten brief is dit gelinkt aan het 1e concilie in Jeruzalem zoals beschreven in Handelingen 15:1 Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered. 2Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten. ...."
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik had Galaten nog even verder moeten lezen.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 21 feb 2020 20:32

dingo schreef:
21 feb 2020 19:34
Mij is een tijdje terug vertelt dat de Galaten Kelten waren. Daar hebben we nog wel het een en ander over gehoord sinds de tijd van Paulus.
Klopt. Las ik laatst ook een aantal artikelen over.
Deze Midden en Zuid-Oost Europeanen zouden al rond het begin van de jaartelling en in de eerste eeuwen in Europa rondgetrokken zijn en later verder naar het westen en noorden en het christendom meegenomen hebben. De naam Gallië voor grote delen van Frankrijk is hier van afgeleid.
Terecht gekomen in Engeland en Ierland, waar al heel vroeg een christelijke cultuur ontstond en verdere geloofsverspreiding.
De grote volksverhuizingen van hot naar her tot 400 zouden hier aanleiding toe zijn geweest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kelten
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 feb 2020 17:15

Nic schreef:
21 feb 2020 12:08
Volgens mij is Freethinker het forum waar het meest aan bijbelstudie wordt gedaan. =D>
Om het waar te maken zet ik me vandaag even aan het werk. :D
Er valt tenslotte over Galaten 1 nog wel wat meer te zeggen. Een hoop wat men waarschijnlijk niet in de kerk of bijbelstudiekring van gelovigen zal horen.

Deze brief was volgens Tertullianus christenen onbekend, totdat hij door Marcion werd ontdekt. En Marcion gebruikte de brief, volgens Tertullianus, om de evangeliën die niet naar zijn zin waren te verwerpen. Sommige uitleggers trekken hieruit de conclusie dat de brief door Marcion (ca. 144) opgemaakt is, net zoals de priesters ooit het boek Deuteronomium schreven en dat boek aankondigden als een wonderbaarlijke vondst waar niemand van wist.

Geheel afgezien hiervan zijn er bijbelgeleerden die de eerste twee hoofdstukken beschouwen als latere toevoegingen, geschreven door Marcionieten om het door de vroege katholieke kerk geproduceerde boek Handelingen als onbetrouwbaar te kenschetsen. Het alternatief is dat de brief authentiek paulinisch is, maar in dat geval zijn er onoverkomenlijke tegenstrijdigheden tussen wat Paulus beweert en wat het boek Handelingen beweert.

Voorts laat Paulus weten dat hij het evangelie niet van mensen, oftewel overlevering, heeft ontvangen, ook niet via een engel, maar via rechtstreekse openbaring van God. Paulus gebruikt dat gegeven als argument waarom hij niet tegengesproken kan worden. Zo men dit toch doet, zijn die mensen wat hem betreft vervloekt. Dit is zo sterk uitgedrukt dat men hieruit kan opmaken (mits deze brief authentiek is) dat Paulus totaal niets ophad met leiders van de Jezusbeweging in Jeruzalem, noch opdracht of permissie van Jeruzalem leiders nodig had om aan zijn missie onder de heidenen te beginnen, noch enige behoefte voelde om zich te schikken naar hun opinies of hen om informatie vroeg (iets wat hij zelfs uitdrukkelijk vermeldt in 1:16). Waaruit men weer kan concluderen dat het onwaarschijnlijk is dat er ooit een historische Jezus heeft rondgelopen, waarvan deze leiders leerling zouden zijn geweest.

Paulus vervolgt met een relaas van zijn bekering. Hij vertelt dat het God behaagde ”zijn zoon in mij te openbaren”. Hij rept hier dus helemaal niet over een dramatische openbaring van Jezus zelf op weg naar Damascus, waaruit men kan opmaken dat dat verhaal in Handelingen eenvoudig verzonnen is.

Voorts legt Paulus in 1:17-25 uit dat hij na zijn bekering niet naar Jeruzalem ging, iets wat in volkomen tegenstrijd is met Handelingen 9:26 waar hij na zijn bekering naar Jeruzalem teruggaat. Paulus laat in 1:22 zelfs weten dat niemand in Jeruzalem hem van gezicht kent. Dat betekent dat ook het Handelingenverhaal dat hij in Jeruzalem de jezusgemeente vervolgde niet op waarheid kan berusten.

In vers 17 merkt Paulus op dat hij naar Damascus terugkeerde, zonder dat hij ooit opmerkte dat hij van daaruit vertrok. Indien deze brief niet authentiek is, maar door latere christenen op naam van Paulus geschreven kan men hieruit opmaken dat de vervalser bekend was met het boek Handelingen.

Interessant zijn de verzen 1:18-20. Die kunnen aantoonbaar worden ontmaskerd als een latere interpolatie, zoals ik ooit eerder liet weten (viewtopic.php?p=473766#p473766). Ik kwam ooit op dat spoor via een voetnoot van Robert M. Price:
Robert M. Price schreef: In de verhandeling van Tertullianus Tegen Marcion, wordt helemaal geen melding gemaakt van dit eerste bezoek. Hieruit kan men afleiden dat de brief aan de Galaten dat oorspronkelijk ook niet deed. Zou de tegenwoordige tekst daarin staan dan zou Tertullianus er ongetwijfeld op gewezen hebben. De tekst impliceert namelijk dat Paulus zich onder het gezag stelt van de autoriteiten te Jeruzalem, iets wat Tertullianus tegen Marcion aanvoert. Aangezien hij deze tekst achterwege laat kunnen we concluderen dat die tekst niet bestond en bijgevolg een latere interpolatie moet zijn die als doel had de gedachte op te wekken dat Paulus zich aan het apostolisch gezag van "de twaalf" te Jeruzalem onderworp zodra hij daartoe maar in de gelegenheid was. Tegelijk met deze interpolatie werd in Gal. 2:1 het woordje "opnieuw" ingelast om het te harmoniseren. Tertullianus laat 2:1-10 duidelijk voorbij gaan als "het" bezoek, niet als een tweede bezoek.
In zijn boek The Amazing Colossal Apostle komt Robert Price erop terug en zegt hij erover dat iemand deze passage moet hebben toegevoegd met als doel om wat Paulus net tegengesproken heeft te verzachten. Zodat men kan zeggen: hij ging naar Jeruzalem om zich aan de leiders aldaar te onderwerpen, zodra hij de kans daartoe had.

(Ter oriëntatie: Tertullianus was werkzaam ca. 200-220)
Born OK the first time

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 22 feb 2020 20:36

Paulus zegt in 1:17-25 dat hij na niet direct na zijn bekering naar Jeruzalem ging maar later dus wel. Het twistpunt wat hij in Galaten beschrijft en wat in Handelingen beschreven wordt komt in ieder geval wel overeen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 feb 2020 05:30

dingo schreef:
22 feb 2020 20:36
Het twistpunt dat hij in Galaten beschrijft en dat in Handelingen beschreven wordt komt in ieder geval wel overeen.
Veel zaken gaan er anders uitzien wanneer je de teksten heel nauwkeurig leest, aangevuld met een kritische instelling ipv. gelovige.

Galaten 2 laat inderdaad horen dat Paulus na verloop van 14 jaar naar Jeruzalem ging. Maar let op om welke reden: "Het was mij in een openbaring opgedragen", of in een meer letterlijke vertaling "Ik ging op grond van een openbaring". Dus exact op dezelfde manier als Paulus alle informatie over het evangelie zei te hebben ontvangen, namelijk via goddelijke leiding, absoluut zonder enige opdracht die hij van mensen zou hebben gekregen. Dit is in volledige tegenstijd met Handelingen 15, waar men kan lezen: "En er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, omdat ze anders niet konden worden gered. Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten."

Galaten 2:5 is een corrupt vers dat alternatieve, tegengestelde betekenis geeft. Sommige manuscripten geven de versie:

"Wij zijn voor hen zelfs niet voor een ogenblik gezwicht"

In andere manuscripten ontbreken de woorden οἵς οὐδὲ (hois oude = voor hen zelfs niet), hetgeen exact het tegendeel oplevert:

"Wij zijn voor hen een ogenblik gezwicht".

De eerste versie geeft een Paulus die geenszins naar Jeruzalem komt om zich te onderwerpen aan de uiteindelijke uitspraak van de Jeruzalem leiders, maar van begin tot eind absoluut zeker is van zijn eigen gelijk.
De tweede versie zou geschreven kunnen zijn door iemand die de opvattingen van Paulus wil harmoniseren met wat in Handelingen 16:1-3 wordt verteld, namelijk dat Paulus een leerling op reis wilde meenemen, maar hem "terwille van Joden" eerst liet besnijden.

Galaten 2:6 is het meest veelzeggende vers van allemaal. De leiders in Jeruzalem hebben geen titel, maar worden aangeduid als "die in zeker aanzien waren". Paulus laat hier in onmogelijk mis te verstane woorden horen dat hij geen enkele autoriteit aan hen schenkt: "hun positie interesseert me niet".

Vers 7-9 is duidelijk een latere interpolatie. Ze onderbreken abrupt de lijn die gaat van vers 6 naar vers 10:
6: Mij hebben zij die in aanzien waren verder tot niets verplicht.
10: Alleen moesten wij de armen (de ebioniem, oftewel de gelovigen in Jeruzalem) gedenken, en dat is precies waarvoor ik me heb ingezet.
Dat vers 7-9 een latere interpolatie is kan men ook hieraan opmerken dat de schrijver een slippertje maakt en opeens de naam Petrus schrijft, terwijl er daarvoor en daarna enkel over Kefas gesproken wordt. Deze passage is er later bijgeschreven om het in overeenstemming te maken met het poëzie-album plaatje dat in Handelingen wordt geschilderd, waar Petrus de apostel onder de Joden is en Paulus de apostel onder de heidenen.

Wat vers 10 betreft, Paulus geeft hier de enige voorwaarde die werd gesteld aan de gelovigen uit de heidenen, en hij rept dus niet van de vier verplichtingen die in Handelingen 15:29 opgesomd worden:
-onthouding van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt
-onthouding van bloed
-onthouding van vlees waar nog bloed in zit
-onthouding van ontucht

Waaruit men kan opmaken dat deze voorwaarden nooit met Paulus afgesproken zijn, maar een poging van de schrijver van Handelingen is om via een compromis de onenigheid tussen Joodse en heidense gelovigen te verzachten.
Born OK the first time

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 23 feb 2020 07:44

Tjemig, Rereformed. Kan je dit met elke pagina van het NT?
Evangeliën en Handelingen hebben we wel ontleed met Carrier. Blijven er nog 21 andere boeken over. Zal ik nog 21 topics openen om je op de praatstoel te krijgen?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 feb 2020 07:49

Bonjour schreef:
23 feb 2020 07:44
Tjemig, Rereformed. Kan je dit met elke pagina van het NT?
Evangeliën en Handelingen hebben we wel ontleed met Carrier. Blijven er nog 21 andere boeken over. Zal ik nog 21 topics openen om je op de praatstoel te krijgen?
Vanaf 2021 ben ik met pensioen. Misschien lukt het vanaf die tijd.

Maar misschien kan je beginnen met het veranderen van de topictitel van Galaten 1 naar "De Galatenbrief". 8*)
Born OK the first time

Bonjour
Moderator

Re: Galatenbrief

Bericht door Bonjour » 23 feb 2020 08:00

Rereformed schreef:
23 feb 2020 07:49
Vanaf 2021 ben ik met pensioen. Misschien lukt het vanaf die tijd.
Dat is handig om te weten. Dan moeten de andere forumleden er dus even rekening mee houden dat vanaf die tijd ze een stuk meer tijd aan het forum kwijt zijn. Dus als iemand nog wil verbouwen: Het moet 2021 af zijn.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 feb 2020 08:46

Njaaa, ouder worden betekent ook dat de fut er langzamerhand uit raakt. En voor Nic schrijven, die de bijbel het liefst zo onhistorisch mogelijk leest, of voor dingo, wiens prioriteiten ergens anders liggen, en sowieso niet geïnteresseerd is in het hoe, maar enkel om te zeggen God did it, maakt het er niet gemakkelijker op.
Born OK the first time

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 23 feb 2020 09:34

Rereformed schreef:
23 feb 2020 08:46
Njaaa, ouder worden betekent ook dat de fut er langzamerhand uit raakt. En voor Nic schrijven, die de bijbel het liefst zo onhistorisch mogelijk leest, of voor dingo, wiens prioriteiten ergens anders liggen, en sowieso niet geïnteresseerd is in het hoe, maar enkel om te zeggen God did it, maakt het er niet gemakkelijker op.
Maar er zijn er veel meer die graag meelezen en profiteren van deze kennisoverdracht. Ik zit in elk geval telkens op het puntje van mijn stoel. We gunnen je allemaal je pensioen, maar ik ga mee in de lobby van Bonjour :D
I sat by the ocean.

Plaats reactie