Carnaval mag geen ‘carnaval’ heten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Carnaval mag geen ‘carnaval’ heten

Bericht door Maria » 14 feb 2020 18:05

Carnaval mag geen ‘carnaval’ heten op Zevenaarse basisschool
Basisschool IKC Carrousel in Zevenaar viert woensdag geen carnaval, maar het ‘verkleedfeest’.

,,Onze samenleving is op christelijke waarden gebaseerd, ongeacht of je daarin gelooft of niet”, zegt directeur Petra van den Brink.

,,De Carrousel is een openbare basisschool waar we geen bepaald geloof willen aanhangen. Carnaval is een feest dat wordt gevierd vanuit een katholieke traditie, vandaar de naamsverandering”, zegt zij.
Er zullen nog aardig wat namen aangepast moeten worden, als je van deze mening uitgaat.
Kerstfeest mag midwinterfeest worden genoemd, maar hoe gaan we de kerstboom noemen?
Sint Nicolaas?
Het houdt niet op.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

vegan-revolution
Superposter

Re: Carnaval mag geen ‘carnaval’ heten

Bericht door vegan-revolution » 14 feb 2020 22:45

Ik heb niet de indruk dat er met naamsveranderingen iets opgelost wordt. Integendeel. Op deze manier zaai je alleen maar verwarring en maak je de kijk op de geschiedenis er niet helderder op, lijkt mij.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 feb 2020 03:31

Het feest gaat terug tot de préhistorie, en heeft allerminst een godsdienstig karakter ook al is het populair onder rooms-katholieken. Verkleden is slechts een onderdeel er van. Lees hier meer
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 15 feb 2020 04:00

Uit jouw verwijzing, Peter, licht ik slechts de volgende zinnen (ik wist dit trouwens al) :
Toen in heel Europa vanaf de late oudheid het christendom opkwam, probeerde men al deze traditionele, "heidense" gewoonten in eerste instantie te onderdrukken.
Toen de Rooms-Katholieke Kerk gaandeweg niet goed in staat bleek om de traditionele lentefeesten te onderdrukken, werd tijdens het Concilie van Benevento (1091) besloten dat de feesten in plaats daarvan voortaan hun eigen plek zouden krijgen binnen de christelijke liturgie
Zo is ook voorstelbaar dat er her en der in de wereld lokale gebruiken in stand bleven onder islamitische veroveringen en islamitische heerschappij. En ook dat volken zich tenminste in naam tot de "islam" bekeerden uit zelfverdediging. Dit lijkt bijvoorbeeld het geval geweest te zijn bij alevieten en koerden. Op die manier lijkt in de geschiedenis her en der de invloed van de islam "gematigd" te zijn geweest. Wel lijkt de druk om te buigen voor de "ware islam" op dit soort groeperingen nog steeds toe te nemen. De opmars van de "ware islam" lijkt daarom, zelfs in onze moderne geschiedenis, nog nauwelijks gestuit. Het lijkt nu vooral zo te zijn dat er al enige tijd een verhevigde herleving van die opmars gaande is. Met alle gevolgen van dien. Het lijkt daarbij geen gunstig gegeven dat (meestal op zichzelf terechte) verwijzingen naar "boter op het hoofd" van westerse landen in heden en verleden gebruikt worden om die islamitische opmars (en bijbehorende uitwassen) te vergoeilijken en te verontschuldigen .....

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 15 feb 2020 15:36

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 15 feb 2020 17:01

We leven nu eenmaal in een tijd waarin we elkaar niet mogen kwetsen. Religieuze benamingen van feestdagen kunnen kwetsend zijn voor mensen die een andere religie aanhangen. Pasen heet meen ik ook al lang voorjaarsfeest, Pinksteren weet ik zo niet.
Ben benieuwd hoe ze Ramadan, suikerfeest en offerfeest gaan noemen.
Ook benamingen als neger, eskimo, moren en lappen blijken scheldwoorden te zijn en worden vervangen door Afrikaan, inuit, chocolade en samen.
Woorden als zigeunersaus, jodenkoek, turkse pizza, spaanse kraag en lappendeken kunnen niet meer.

We krijgen de komende tijd een complete hertaling.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 feb 2020 17:35

Een multiculturele samenleving. Op zich uitstekend, ware het niet dat de meeste culturen gehecht zijn aan de eigen gebruiken en gewoonten. Als je elkaars gebruiken en gewoonten dan niet kunt respecteren, is er een probleem. En nee, dit los je niet op door naamsverandering alleen. Inburgeren in de Nederlandse cultuur is ook al bijna onmogelijk. Want wat is die Nederlandse cultuur? Maar weinig mensen die hier antwoord op hebben. De tijd van klompen en tulpen ligt immers ver achter ons.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 16 feb 2020 01:06

De vraag wat de Nederlandse cultuur precies is, is voor mij niet zo interessant en krijg je waarschijnlijk ook nooit beantwoord. De vraag welke (onder andere) in Nederland ontwikkelde ideeën en/of gebruiken je de moeite van het verdedigen waard vindt is interessanter voor mij. Bijvoorbeeld met betrekking tot behandeling van andersdenkenden, homoseksuelen, joden, vrouwen, dieren, enzovoort.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 feb 2020 02:50

Van de andere kant gezien, ik vind het aardig irritant dat december steeds gekaapt wordt door een christelijk feest. Door het systeem met de nationale feestdagen blijft ons land steeds christelijk. Ik moet daar op deze manier aardig aan mee doen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 16 feb 2020 07:45

Tsja, westerse landen hebben een lange christelijke traditie gemeen. Daarbij later ook een steeds wijder verbreid verlicht denken en conformering aan modern wetenschappelijke methoden met bijkomende inzichten. Met het christendom steeds meer op zijn retour zijn de christelijke feestdagen steeds meer eerder folklore geworden dan gestoeld op diep religieuze beleving. Met een alsmaar toenemende islamitische kruiding in westerse landen zie ik de rudimentair christelijke overblijfselen in westerse landen als een relatief gering probleem. Islamitische tradities steeds meer de vrije teugel geven ten koste van (modern) westerse wortels en daarmee toestaan dat de klok in westerse landen eeuwen wordt teruggedraaid is voor mij niet een wenselijke weg. Temeer daar "islamitische revoluties" in de wereld (zoals bijvoorbeeld in Iran en Turkije) gevolgen hebben die hardnekkig stand blijken te houden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 feb 2020 09:18

Bonjour schreef:
16 feb 2020 02:50
Van de andere kant gezien, ik vind het aardig irritant dat december steeds gekaapt wordt door een christelijk feest. Door het systeem met de nationale feestdagen blijft ons land steeds christelijk. Ik moet daar op deze manier aardig aan mee doen.
Wetten die op christelijke waarden zijn gebaseerd, christelijke partijen die tegen euthanasie/abortus zijn, de vrouwentepel is erotisch dus moet verborgen blijven (bloot is sowieso taboe!), verplicht vrij op christelijke feestdagen, niet winkelen op zondag (komt verandering in), meisjes zonder hoofddoek zijn hoeren.
Gedeelte uit AD (ingezonden brieven).
Maar wat nog echte authentieke Nederlandse gebruiken en gewoonten zijn? Ik weet het niet meer. Vroeger was dat volgens mij het kopje koffie bij de buurvrouw, die je kende. Tegenwoordig heeft iedereen het te druk. Klompen, tulpen en molens is al lang verleden tijd.
De samenleving was vele malen gemoedelijker, maar Nederland kende ook niet zoveel inwoners. Misschien wel saamhorigheid van na de oorlog. Samen iets opgebouwd hebben? De maatschappij is misschien verhard. Nu, door de komst van verschillende culturen begrijpen we elkaar helemaal niet meer. En willen we elkaar begrijpen? Alles klontert immers bij elkaar.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie