De koudste plek op aarde smelt

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 feb 2020 13:16

De enorme ijskap van Antarctica is aan het smelten, vooral doordat het omliggende oceaanwater wél sterk is opgewarmd. Naast klimaatverandering zijn er andere factoren die Antarctica beïnvloeden, zoals een groeiend aantal toeristen, sportieve activiteiten en visserij. In deze special zet het KNMI de veranderingen en bedreigingen voor Antarctica op een rij. Van microalgen en krill, via pinguïns en toeristen naar zee-ijs en zeespiegelstijging

De Zuidpool warmt minder op maar smelt tóch
De geïsoleerde ligging van het zuidpoolcontinent is de voornaamste reden waarom Antarctica minder snel opwarmt dan het noordpoolgebied. Er waaien krachtige westenwinden ongehinderd rond het continent die verhinderen dat warmte uit noordelijker regionen tot de Zuidpool kan doordringen. Deze westenwinden zijn de laatste decennia aangewakkerd door de sterke afkoeling in de hogere atmosfeer boven Antarctica vanwege zowel het ozongat als het broeikaseffect. Ondanks de geringe opwarming van de atmosfeer is de enorme ijskap van Antarctica toch aan het smelten. Dit komt vooral doordat het omliggende oceaanwater wél sterk is opgewarmd.

Rond 2000 droeg de Antarctische ijskap nog slechts voor zeven procent bij aan de mondiale zeespiegelstijging. Rond 2010 was dat al twaalf procent. De snelheid van afsmelten is in deze korte tijd verviervoudigd.
Ik werd naar dit artikel getrokken, vooral eerst door het prachtige plaatje in een index.
KNMI specials
Wat ik daarna las maakte me veel duidelijk over de werkelijkheid als de temperatuur van het zeewater stijgt en wat dat voor invloed heeft.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gerard R.
Bevlogen

Re: De koudste plek op aarde smelt

Bericht door Gerard R. » 11 feb 2020 18:58

Ja, en je hebt dan gelijk te maken met tientallen meters meer zeewater. Dat gaat niet eventjes snel, maar met een paar honderd jaar kan er heel wat gebeuren. Zie de miljoenen jaren geschiedenis van de aarde. :?
Hoe dan ook, we zijn de zaak aan't uitwonen, vind ik.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 12 feb 2020 11:47

Gerard R. schreef:
11 feb 2020 18:58
Ja, en je hebt dan gelijk te maken met tientallen meters meer zeewater
Waar valt dat te lezen die "tientallen meters"? Ik lees in het artikel, waar naar verwezen wordt, ruim vijf meter in het jaar 2300 bij het "zwartste" scenario en 60 cm bij het meest optimistische scenario, maar misschien heb ik ergens overheen gelezen.
Voor het jaar 2300 liggen de schattingen voor zeespiegelstijging voor het hoogste emissiescenario tussen de 2,3 en 5,4 meter in 2300, voor het laagste scenario is dit 0,6 tot 1,1 meter ten opzichte van de periode 1986-2005. De onzekerheid in de schattingen voor 2300 is groter dan voor de schattingen voor 2100.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 12 feb 2020 13:25

Wim_1946 schreef:
12 feb 2020 11:47
Gerard R. schreef:
11 feb 2020 18:58
Ja, en je hebt dan gelijk te maken met tientallen meters meer zeewater
Waar valt dat te lezen die "tientallen meters"? Ik lees in het artikel, waar naar verwezen wordt, ruim vijf meter in het jaar 2300 bij het "zwartste" scenario en 60 cm bij het meest optimistische scenario, maar misschien heb ik ergens overheen gelezen.
Voor het jaar 2300 liggen de schattingen voor zeespiegelstijging voor het hoogste emissiescenario tussen de 2,3 en 5,4 meter in 2300, voor het laagste scenario is dit 0,6 tot 1,1 meter ten opzichte van de periode 1986-2005. De onzekerheid in de schattingen voor 2300 is groter dan voor de schattingen voor 2100.

Ik lees wel eens wat. :)

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Aarde/013.html
Het smelten van de totale ijskap van Groenland alleen al is goed voor een stijging van naar schatting 6-7 meter, die van Antarctica voor meer dan 60 meter.
Min of meer. Geen idee verder, maar het beeld is duidelijk.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 feb 2020 14:31

Gerard R. schreef:
12 feb 2020 13:25
Het smelten van de totale ijskap van Groenland alleen al is goed voor een stijging van naar schatting 6-7 meter, die van Antarctica voor meer dan 60 meter.
Min of meer. Geen idee verder, maar het beeld is duidelijk.
Het gaat hier niet over een mogelijke zeespiegel stijging door klimaat verandering van een paar graden, maar over het hypothetische geval dat de totale ijskappen van Antarctica en Groenland zouden verdwijnen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/IJskap#Cijfers
De Antarctische ijskap is 12 miljoen km² groot en bevat 29 miljoen km³ ijs. Dat is 90% van al het bevroren zoet water op aarde. De Groenlandse ijskap is 1,7 miljoen km2 in oppervlakte en heeft een inhoud van circa 3 miljoen km³, 9 % van het bevroren zoetwater op aarde. IJskappen buiten Antarctica en Groenland bedekken ongeveer 121.000 km².

Het zeespiegelequivalent, dat wil zeggen de hoeveelheid zeespiegelstijging bij afsmelting van de volledige ijskap, is ongeveer 61,1 m voor de Antarctische en 7,2 m voor de Groenlandse ijskap.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardopper ... er_en_land
Ongeveer 365,5 miljoen km² van het aardoppervlak (71%) is met water bedekt tegen 144,5 miljoen km² (29%) land.
Met elke stijging van de zeespiegel verdwijnt er land en komt er zeeoppervlak bij.

Het klimaat zal wel heel erg op moeten warmen, als je gaat rekenen met een totale afsmelten van de poolkappen.
Er zal altijd een Noordpool en Zuidpool met lage temperaturen blijven bestaan.
Het afkalven ervan gebeurt vnl. door de stijging van de zeewatertemperatuur langs de randen.
Hier nog relevante gegevens hierover.
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJskapdyn ... che_ijskap
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 feb 2020 14:59

Gerard R. schreef:
Ik lees wel eens wat. :)

Misschien heb je de tekst wat te serieus genomen :wink: :
onzorgvuldige schrijver schreef:Echter, we moeten ook zorgen dat we onszelf teveel angst aanpraten.

Hoe dan ook, de Finse winter die ik nu meemaak lijkt de warmste van alle tijden te worden, met geen of nauwelijks sneeuw in heel het zuiden en westen van Finland, zelfs niet in de maand februari, die statistisch de koudste is.
Born OK the first time

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 12 feb 2020 15:26

Ooooo.. het zal heerlijk zijn in de noordelijke Skandinavische wouden in de winter bij een graad of 27..

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 12 feb 2020 21:07

Gerard R. schreef:
Ik lees wel eens wat.
Ik lees ook wel eens wat, op het internet bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat wat er op het internet te lezen valt altijd waar is en dus geloofd dient te worden. De woorden "open deur" komen trouwens nu bij me op.
Het artikel waarnaar Maria verwees is van een m.i. wat serieuzere bron (KNMI, IPCC).
Verder sluit ik me aan bij de reacties van Maria en Rereformed.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 12 feb 2020 21:40

Met de Noordpool is het smelten goed merkbaar: https://www.mo.be/nieuws/nasa-jaarlijks ... ometer-ijs
Antarcica: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/sn ... ~be0bff9e/
Groenland: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/24/gr ... n-a3964837
Smelten van de gletschers wereldwijd is wel bekend. Het alles geeft heel veel smeltwater in oceanen.

Iets anders kan IK er niet van maken. En als de mens er niet iets aan wil doen is dit slechts het begin.
Áls men wat doet duurt het nog vele jaren voor het afsmelten zal verminderen en ultiem zal ophouden.
Áls dat al zo zal zijn. Door steeds minder wit op aarde geeft dat op zich extra verwarming.
En de oceanen maken het proces nóg meer als een vliegwiel dat lang doordraait.
Uitzetting van oceaanwater kan ook een factor zijn. Enzovoort..
Het is heel complex en dat is het. :)

Ik ben al tientallen jaren voorstander van het voorzorgbeginsel. Toch maar wat aan proberen te doen; niet
uitgaan van dat het allemaal wel mee zal vallen.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 18 feb 2020 21:14

Het allernoordlijkste puntje van Antarctisch schiereiland is niet "de koudste plek op aarde": vergelijkbaar op het noordelijk halfrond is Trondheim of Helsinki, verder is het nu ook hoogzomer op bet zuidelijk halfrond. Vraag Rereformed maar eens hoe warm het 's zomers in Scandinavië kan worden.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 feb 2020 01:27

collegavanerik schreef:
18 feb 2020 21:14
Het allernoordlijkste puntje van Antarctisch schiereiland is niet "de koudste plek op aarde": vergelijkbaar op het noordelijk halfrond is Trondheim of Helsinki, verder is het nu ook hoogzomer op bet zuidelijk halfrond. Vraag Rereformed maar eens hoe warm het 's zomers in Scandinavië kan worden.
Je hebt gelijk. Het betrof niet de koudste plek opm aarde, maar slechts een uitloper van het koudste continent. Het was er wel 0,8 graden warmer dan ooit. Het vorige record dateert overigens uit 2015. Ondertussen kan een enkele gletsjer - mocht hij wegsmelten wel het zeeniveau met ettelijke decimeters kan doen stijgen. Daarom tracht men ze zo goed mogelijk in de gaten te houden.
Ik wens u alle goeds

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 19 feb 2020 07:14

Peter van Velzen schreef:
19 feb 2020 01:27
collegavanerik schreef:
18 feb 2020 21:14
Je hebt gelijk. Het betrof niet de koudste plek opm aarde, maar slechts een uitloper van het koudste continent. Het was er wel 0,8 graden warmer dan ooit. Het vorige record dateert overigens uit 2015. Ondertussen kan een enkele gletsjer - mocht hij wegsmelten wel het zeeniveau met ettelijke decimeters kan doen stijgen. Daarom tracht men ze zo goed mogelijk in de gaten te houden.
Enkele decimeters lijkt me stug, heel Groenland is maar goed voor zeven meter en heel Antarctica zestig. Het paniekverhaal is dat heel west Antarctica deze eeuw zomaar in zee schuift.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 feb 2020 02:42

collegavanerik schreef:
19 feb 2020 07:14
Enkele decimeters lijkt me stug, heel Groenland is maar goed voor zeven meter en heel Antarctica zestig. Het paniekverhaal is dat heel west Antarctica deze eeuw zomaar in zee schuift.
De wetenschappelijk schattingen zijn inderdaad stug zie hier
The majority of the melting of the Antarctic ice sheet is occurring in Western Antarctica. Western Antarctica is a series of islands covered by ice, which NASA describes as a “frozen Hawai’i.” According to data accumulated by NASA’s Jet Propulsion Laboratory, Western Antarctica’s largest ice stream, the Pine Island Glacier is retreating. This year a British scientific group not only verified NASA’s data, but also showed that the retreat of the Pine Island Glacier quadrupled between 1995 and 2006. If this glacier melts, scientists estimate it would raise sea levels by 1.6 to 2.3 feet.
Blijkbaar bevat de Pine Island Gletsjer 8 tot 10% van al het ijs in West Antarctica. Of ze in het geheel zal verdwijnen en hoe lang dat eventueel zal duren kan men nu niet zeggen. Daar is meer onderzoek voor nodig.
We hebben voorspellingen voor 2100 die variëren van 19 tot 83 centimeter. en voor 2500 die variën van 1 meter 2 tot 6 meter 53. Nogal uiteenlopende schattingen dus. In het gunstigste geval is Nederland op het ergste voorbereid, (de plannen voorzien in een mogelijke stijging van 1 meter 30). Het is echter ook mogelijk we elke 100 jaar opnieuw met een dergelijke stijging rekening moeten houden. Er is weliswaar een rampscenario waarun de stijging in 2500, 15 meter zou bedragen, Dat zou het einde van Nederland betekenen, maar dat wordt door de meeste deskundigen heel onwaarschijnljk geacht, Nederland bestaat nog maar 452 jaar, Dus zo heel schokkend zou het niet eens zijn.
Ik wens u alle goeds

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 20 feb 2020 16:54

De modellen zijn nog niet goed genoeg om ook maar iets zinnigs over 600 jaar te zeggen, een typisch gevalletje "wat als".
Afbeelding Hebr 6:

Plaats reactie