Verpleger weigert patiënt hand te geven.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Verpleger weigert patiënt hand te geven.

Bericht door MaartenV » 30 jan 2020 14:14

Binnen een Westerse liberale democratie is men vrij zolang men niet tegen de democratische wetten ingaat. Als iemand iemand anders geen hand wil geven, kan je dat ook beschouwen als een liberaal recht. Als mijn dokter mij geen hand geeft na de consultatie (wat vaak gebeurt), is dat zijn recht. Zolang hij zijn vak maar goed uitoefent. Ik kan me indenken dat ik liever heb dat hij mij door een hand te geven respect toont. Maar nogmaals: zolang hij zijn plichten als arts vervult, is het zijn vrije recht om mij al dan niet een hand te geven na de consultatie. Beleefdheidsregels, hoe wenselijk ook, zijn geen afdwingbare wetten.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 jan 2020 14:40

MaartenV schreef:
30 jan 2020 14:14
Binnen een Westerse liberale democratie is men vrij zolang men niet tegen de democratische wetten ingaat. Als iemand iemand anders geen hand wil geven, kan je dat ook beschouwen als een liberaal recht.
Dat is naast de kwestie. Het is ook een liberaal recht om lomp en onbeleefd te zijn. Andere mensen hebben dan het liberaal recht om daar tegen te protesteren en als het gebeurde tijdens de uitoefening van je beroep heeft je werkgever dan het liberaal recht om je daarvoor te ontslaan.

Die verpleger heeft het liberaal recht om te weigeren vrouwen een hand te geven en het ziekenhuis heeft het liberaal recht om hem om die reden te ontslaan.

Liberale rechten beschermen enkel tegen arrestatie en vervolging, niet tegen ontslag.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 30 jan 2020 14:42

Ontslagregels zijn in België en Nederland ook aan wettelijke regels gebonden, Er moet een redelijke grond zijn.
Beleefdheidsregels zijn echter niet aan wettelijke regels gebonden, hoe wenselijk ook.
Een verstandig ziekenhuis zal goed moeilijk vindbaar verplegend personeel niet om één misstap ontslaan. Een berisping of waarschuwing bij een eerste uitschuiver is eerder op zijn plaats, denk ik.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 jan 2020 14:56

MaartenV schreef:
30 jan 2020 14:42
ontslagregels zijn hier in België ook aan wettelijke regels gebonden, beleefdheidsregels niet.
Een verstandig ziekenhuis zal goed moeilijk vindbaar verplegend personeel niet om één misstap ontslaan. Een berisping of waarschuwing bij een eerste uitschuiver is eerder op zijn plaats, denk ik.
Mij best hoor, aannemend dat het verhaal waar is, moeten ze die persoon van mij ook niet dadelijk ontslaan. Het enige punt dat ik wilde maken is dat zijn liberale rechten hier weinig belang hebben. Zijn liberale rechten zullen hem ook niet beschermen tegen een berisping of waarschuwing.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 30 jan 2020 20:26

MaartenV schreef:
30 jan 2020 13:02
Men zou neutrale omgangshandelingen moeten afspreken, die wereldwijd gelden, voor intergroepsontmoetingen, die in geen enkele van de culturele groepen als beledigend worden beschouwd of een noodzakelijk conflict opleveren.
Maar wat is dan neutraal? Ik vermoed dat er dan weinig over blijft. Om een voorbeeld te noemen: een vrouw mag zich volgens orthodoxe islam niet eens in dezelfde ruimte bevinden als een man die geen familielid is. En wat te denken van een homoseksueel stel dat hand in hand wil lopen en daarmee orthodox religieuze mensen voor het hoofd stoot?

Daarbij zou je met het vermijden van iedere vorm van beledigen (als het al kan) eigenlijk iedere cultuur overboord gooien.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 30 jan 2020 20:35

MaartenV schreef:
30 jan 2020 14:42
Ontslagregels zijn in België en Nederland ook aan wettelijke regels gebonden, Er moet een redelijke grond zijn.
Die "redelijke grond" wordt vast wel gevonden ook al kan de werkelijke reden om iemand de deur uit te werken een heel andere zijn. Als men iemand van de werkvloer weg wil treiteren dan zijn er vele manieren om dat te doen. Zoveel is die wettelijke "bescherming" waard.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 12 feb 2020 12:08

Peter van Velzen schreef:
29 jan 2020 14:44
Henry II schreef:
29 jan 2020 10:44
Dat gebeurde ook tijdens de Joegoslavische burgeroorlog. Er werd continu gesproken over'het Servische leger' tegen de 'Moslim opstandelingen' Maar het ging om de Rooms-Katholieke (Serven) tegen de Moslim (Serven) Zo krijg je een mooi scheef beeld van de situatie.
De serven zuhb Orthodox de Kroaten Katholiek. het Die deden overigens ook een duit in het oorlogsmisdaadzakje.
Sorry, Orthodoxen tegen Moslims. Het eeuwenoude conflict in die regio.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 feb 2020 17:44

Ik vind het hele handen schudden eigenlijk niet meer van deze tijd. Heb je pech en kom je iedere dag in aanraking met heel veel mensen (zoals ik in mijn werk) loop je dus de hele dag handen te schudden van mensen waarvan je niet weet waar die handen 2 minuten eerder verbleven. Onhygiënisch!
En ja, dan kun je handschoenen aantrekken of iedere keer je handen met alcohol reinigen, maar dit laatste lijkt me wat de huid betreft niet aanbevelenswaardig.
Probleem van niet handen willen schudden is dan ook gelijk opgelost.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 feb 2020 18:36

dikkemick schreef:
15 feb 2020 17:44
Ik vind het hele handen schudden eigenlijk niet meer van deze tijd. Heb je pech en kom je iedere dag in aanraking met heel veel mensen (zoals ik in mijn werk) loop je dus de hele dag handen te schudden van mensen waarvan je niet weet waar die handen 2 minuten eerder verbleven. Onhygiënisch!
Wel daar valt wel iets voor te zeggen maar lijkt in deze context niet zo relevant.
dikkemick schreef:
15 feb 2020 17:44
En ja, dan kun je handschoenen aantrekken of iedere keer je handen met alcohol reinigen, maar dit laatste lijkt me wat de huid betreft niet aanbevelenswaardig.
Probleem van niet handen willen schudden is dan ook gelijk opgelost.
Ik erger me altijd aan dit soort opmerkingen. Ze herkaderen namelijk een seksistische houding in een probleem met een specifiek begroetingsritueel waardoor het seksisme als het ware verdwijnt. Het gaat niet om mensen die geen handen willen schudden. Het gaat mensen die vinden dat mannen geen hand mogen schudden van vrouwen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 feb 2020 18:52

@Axxyanus

We zijn er inmiddels toch aan gewend dat bepaalde tradities en gewoonten langzaamaan aan het verdwijnen zijn? Dit zie ik als 2 vliegen in 1 klap. Handen schudden is niet hygiënisch als je dit de hele dag door moet doen en er zijn culturen die liever helemaal geen handen schudden.
Als zwarte piet en jodenkoeken kunnen verdwijnen, kan handen schudden dat ook. Laten we een nieuw begroetingsgebaar introduceren.

Kijk, we leven in een multiculturele samenleving waarin we dus accepteren dat er meerdere culturen naast elkaar leven. De eigen cultuur kun (en wil) je niet opdringen, zoals je dat andersom ook niet zou wensen.
Het is de zoveelste botsing van overtuigingen/culturen. Misschien moeten we dit eens kritisch onder de loep nemen, want zeg eerlijk: Is het heel choquerend als iemand je geen hand wil schudden uit welke overtuiging dan ook?
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 feb 2020 19:38

dikkemick schreef:
15 feb 2020 18:52
@Axxyanus

We zijn er inmiddels toch aan gewend dat bepaalde tradities en gewoonten langzaamaan aan het verdwijnen zijn? Dit zie ik als 2 vliegen in 1 klap. Handen schudden is niet hygiënisch als je dit de hele dag door moet doen en er zijn culturen die liever helemaal geen handen schudden.
Als zwarte piet en jodenkoeken kunnen verdwijnen, kan handen schudden dat ook. Laten we een nieuw begroetingsgebaar introduceren.
Maar de vraag is waarom komt dit soort reacties er enkel komt ten koste van vrouwen.

Ik kan mij echt niet voorstellen dat als iemand om wat voor reden had geweigerd om Joden de hand te schudden of kleurlingen dat het onderwerp dan ook gekaapt zou worden. Neen, dan zou het racisme of anti-semietisme zonder meer aan de kaak gesteld worden. Maar nu het een vrouw betrof, kunnen we het onderwerp rustig verschuiven van het seksisme naar de voor en nadelen van handen geven.
dikkemick schreef:
Kijk, we leven in een multiculturele samenleving waarin we dus accepteren dat er meerdere culturen naast elkaar leven. De eigen cultuur kun (en wil) je niet opdringen, zoals je dat andersom ook niet zou wensen.
Dat hangt er maar vanaf. Nog niet zolang heeft een of andere rechtuitspraak bevestigd dat handen geven in onze samenleving zo ingeburgerd is, dat weigeren een hand te geven een reden kan zijn om iemand niet aan te nemen voor bepaalde functie.
dikkemick schreef:
Het is de zoveelste botsing van overtuigingen/culturen. Misschien moeten we dit eens kritisch onder de loep nemen, want zeg eerlijk: Is het heel choquerend als iemand je geen hand wil schudden uit welke overtuiging dan ook?
Dus als iemand een Jood of een kleurling weigert de hand te schudden, dan ga jij de joden en de kleurlingen overtuigen dat het toch niet heel choquerend is als iemand hen geen hand wil schudden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 feb 2020 21:27

@Axxyanyus

Ik zou zeggen, welkom in de wondere wereld van religie en opgelegd/aangeleerd respect hiervoor. Dames schudden de hand niet, omdat van jongs af aan verteld is dat Allah hiervan niet blij wordt. En daarom heeft het niets met discriminatie te maken. De man schudt de hand van de dame niet, omdat ze wellicht ongesteld is. Onrein dus! Logica der heilige boeken en van heilige boeken blijven we af, want we MOETEN dit soort overtuigingen respecteren omdat er sprake moet zijn van godsdienstvrijheid. Ergo, een vreemde wereld waarin we leven. Een wereld waarin de verschillen enorm zijn.

Als door het niet-handen schudden iemand niet wordt aangenomen voor een functie kan de persoon een goede advocaat in de hand nemen en het op discriminatie gooien. Met 2 maten meten dus! Ik zeg: We leven in een vreemde wereld.
Als ik iemand de hand weiger te schudden omdat de ander bruin of jood is, discrimineer ik (is strafbaar), als ik me beroep op mijn heilige boek moet men dit maar accepteren.

We leven in een vreemde wereld.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 16 feb 2020 11:57

@dikkemick,

Waarom kies jij de kant van de gelovigen in dit soort conflict? Als gelovigen hun religieuze voorschriften proberen uit te spelen ten koste van vrouwen, waarom help jij hen dan door de grond van het conflict te verbergen? De kern van het conflict is namelijk de vrouwonvriendelijke houding van dit soort gelovigen. Deze gelovigen hebben geen probleem met handen schudden in het algemeen.

Dus waarom geef jij dan deze draai aan het conflict alsof het om een cultureel/religieus probleem met handen-schudden zou gaan?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 feb 2020 12:14

Ergens snap ik het niet. Deze verpleger is al langer in dienst en opeens gaat het mis met één klacht. Een vrouw gaat naar de pers en voor de rest hoor je er niets meer van. Het kan natuurlijk dat de verpleger besluit geen handen meer te geven en gelijk de eerste vrouw dient een klacht in, maar er kunnen ook andere dingen spelen. Het ziekenhuis zou de partijen bij elkaar brengen en sindsdien zijn er geen berichten meer over.
Waarom zijn er niet meerdere klachten?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 16 feb 2020 12:26

@Bonjour,

Er is een verschil tussen wat er werkelijkheid allemaal gebeurt en wat er in de pers verschijnt. Wij weten dus helemaal niet of er maar een klacht was of meerdere. We weten niet of dit de eerste vrouw was die hij weigerde de handen te schudden of dat het al een tijdje bezig was.

Plaats reactie