Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door dikkemick » 26 mar 2020 22:18

Ik vind het nu (na een ruime week) al vreemd om beelden op TV te zien van massa's mensen bij elkaar. Maar dat zijn dan beelden uit een tijd dat dit nog geen enkel probleem was. Nu loop ik (ondanks dat ik er met mijn werk gewoon mee te maken heb) met een boogje om mensen heen. Iedereen is verdacht! Je kunt snel in een heel andere mindset terecht komen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 mar 2020 23:50

dikkemick schreef:
26 mar 2020 22:18
Ik vind het nu (na een ruime week) al vreemd om beelden op TV te zien van massa's mensen bij elkaar. Maar dat zijn dan beelden uit een tijd dat dit nog geen enkel probleem was. Nu loop ik (ondanks dat ik er met mijn werk gewoon mee te maken heb) met een boogje om mensen heen. Iedereen is verdacht! Je kunt snel in een heel andere mindset terecht komen.
Iedereen is in mijn ogen besmet. Daarom geen crimineel hé

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 mar 2020 03:55

Arjen2015 schreef:
26 mar 2020 17:08
sterftecijfer italie gem 1% elk jaar
600.000 per jaar.

nederland
Het aantal sterfgevallen per duizend inwoners is van 7,5 in 1950 naar 8,8 in 2019 gestegen
dus op 20 miljoen overlijden elk jaar +-200000

heel veel overledenen vallen gewoon onder de normale cijfers….
maar omdat het normaal niet in het nieuws is hoeveel er overlijden , wordt men hier erg emotioneel van.

Ik denk dat we met een paar maanden het achter de rug hebben en het sterftecijfer misschien 1 of 2 % hoger ligt als normaal
De gemiddelde leeftijd slechts een paar jaar naar beneden gaat.

we gaan het zien
Volgens mij moet het sterftecijfer in Italië 1,2048 % zijn en niet 1,0 %. De gemiddelde levenverwachting is immers 83 jaar en niet 100. Aangezien er nu zo’n 8200 personen aan het virus zijn overleden, stijgt dat cijfer tot nu toe op jaarbasis slechts met 0.00136% tot 1,20616. Dat is inderdaad niet schokkend. Het zijn er op dit moment echter wel 600 per dag en dat is 220.000 op jaarbasis. Dus op dit moment is dat 0,3667%. Dat is liefst 30% van het totale sterftecijfer. (en wellicht nog stijgende). Het sterftecijfer op jaarbasis zal dus niet van 1,2% naar 1,24% stijgen maar wellicht van 1,2% naar 1,57% of (in het ergste geval) naar 2,4%. Dat is niet 1 of 2 % hoger dan normaal, maar mogelijkerwijs tussen 30 en 100% hoger dan normaal. Van belang daarbij is of de sterfte aan andere oorzaken lager zal uitpakken (wie aan het virus overlijdt kan niet meer aan andere zaken doodgaan) of niet (omdat de impact op de gezondheidszorg en het sociale leven juist tot méér doden zal leiden). Je inschatting voor de levensverwachting is ongetwijfeld realistischer. Die zal de afgelopen 80 jaar hoogstens 1 of 2 jaar te hoog zijn ingeschat, maar zal – bij het uitblijven van een nieuwe pandemie - in de toekomst weer even hoog zijn als voorheen. Uiteraard geen rekening houdend met de gevolgen van de klimaatverandering.

Het blijft echter allemaal natte-vinger werk. De komende maand zal meer duidelijkheid scheppen.

Waar de medische wetenschap zich zorgen over maakt is niet zozeer het aantal overledenen dit jaar (dat zal hoogstens verdubbelen), maar het aantal nieuwe mensen aan beademingsappaeratuur per dag. Dat kan in theorie oplopen tot een maximaal 0,08 % van de bevolking. In Italië dus 48.000 per dag en in Nederland tot 13.600 per dag. En dat zouden nieuwe gevallen zijn. Helaas liggen deze mensen langer dan één dag op de intensive care. Dat is de voornaamste reden waarom men de verspreiding wil vertragen. Dat leidt wel tot een langere duur van de pandemie, maar tevens tot een lagere intake (op dagbasis) in de ziekenhuizen.
Ik wens u alle goeds

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 27 mar 2020 08:07

Als ik 's morgens wakker word, is het eerste wat ik denk: "Ik ben wakker, ik leef. Oh, wat een toestand leven we nu in, wat brengt de dag ons vandaag?"

Ik ken dat van intense periodes van rouw. Dit hele gebeuren voelt als rouwen. Het verschil is dat nu heel veel mensen dit meemaken tegelijkertijd over de hele wereld. Je ziet alle fasen van rouw (denk aan Elisabeth Kübler-Ross) langskomen in nieuwsberichten en reacties daarop.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 mar 2020 08:46

heeck schreef:
26 mar 2020 15:20
Enjoy!
Een bijzonder ongepaste reaktie.
Ik en appelfflap hebben de afgelopen dagen geprobeerd om jou en anderen er op te wijzen dat het nu geen tijd is om te gaan relativeren. Neem wat er nu gebeurt vooral ernstiger op dan je tot nu toe gedaan hebt.
Er is geen sprake van dat we ons op welke manier dan ook zouden willen vermaken.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 mar 2020 08:55

gerard_m schreef:
26 mar 2020 17:50
Voor Nederland zegt het aantal nieuwe gevallen niets, want er wordt in Nederland veel te weinig getest. Echte aantallen nieuwe gevallen liggen veel hoger. Dit verklaart deels ook waarom sterftepercentages (= aantal sterfgevallen / aantal ontdekte patiënten) zo verschillen per land.
Deze redenering klopt niet. Natuurlijk zegt dat cijfer wel degelijk een hoop. Uiteraard is wat je opmerkt waar, maar dat is algemeen bekend. Indien je weet dat je het cijfer iedere dag dus moet vermenigvuldigen, dan geeft de dagelijkse stijging of daling van getallen je iedere dag net zoveel informatie als zonder die vermenigvuldiging. Het gaat niet om exacte getallen, maar om het volgen van de trend en de inschatting van hoe ernstig de situatie is of wordt. Het gaat vooral om de stijging per dag van het aantal mensen dat in een ziekenhuis opgenomen wordt.
gerard_m schreef:Helaas registreren we niet hoeveel corona patiënten worden ontslagen dus weten we over een tijdje niet of het totaal aantal patiënten nog stijgt.
Nederland schijnt wat dat betreft vergeleken met veel landen een buitenbeentje te zijn. Waarom?
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 27 mar 2020 09:32

gerard_m schreef:
26 mar 2020 17:50
Dit verklaart deels ook waarom sterftepercentages (= aantal sterfgevallen / aantal ontdekte patiënten) zo verschillen per land.
zelfs nadien zijn cijfers problematisch
hoeveel oudjes die men vandaag, straks, of gisteren in Wuhan thuis dood ontdekt? Hoeveel van die mensen worden getest?

Afrikaanse landen hebben ook die capaciteit niet, In rusland sterven momenteel meer mensen aan longontstekingen maar die worden niet bij coronadoden gezet want niet getest.
en testen? je kunt mij vandaag testen en ik ben negatief. Wat dan? Ga ik overmorgen naar de bakker moet je me eigenlijk opnieuw testen

je kunt een beetje extrapoleren, heel voorzichtig dan. maar na 1 dag met een lager cijfer al afkomen dat het ergste achter de rug is of we op de goede weg zijn?

economie? Belgie en Ndl zijn exportlanden en dat Virus is nog neits eens halfweg op zijn wereldreis.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 27 mar 2020 09:34

Groeicijfers patiënten van de laatste dagen:
1,1700
1,1275
1,1710
1,1530
1,1590
Dus gister was 15.9 % toename

Duitsland had gisteren 222 doden bij 39.000 besmettingen, wij 435 doden, dus als het sterftecijfer niet significant verschilt zitten we rond de 80.000 besmettingen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 mar 2020 10:14

Bonjour schreef:
27 mar 2020 09:34
als het sterftecijfer niet significant verschilt zitten we rond de 80.000 besmettingen.
Dus blijkbaar kan men het nederlandse officiële cijfer dan met tien vermenigvuldigen.
Men krijgt hier waar ik woon te horen dat men de Finse officiële cijfers met 20 of 30 maal moet vermenigvuldigen.
Probleem schijnt ook te zijn dat velen het virus krijgen maar weinig of geen symptomen hebben en dus geen reden voelen om zich te laten testen.

In China moet men tweemaal per dag de lichaamstemperatuur meten. Schijnt een goede indicator te zijn.
Born OK the first time

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 27 mar 2020 10:25

Overigens zie ik de ernst van de situatie op heel veel plaatsen terugkomen. Niet alleen cijfers geven een beeld, maar ook verslagen van ooggetuigen kunnen een situatie weergeven. Ik heb een brede interesse in verschillende onderwerpen. Eén van mijn belangstellingen zijn vulkanen. Daarom volg ik de website Volcano Café, een website van zeer serieuze vulkaanhobbyisten. In het Volcano Café wordt de verspreiding van het coronavirus op de voet gevolgd. Een oprichter van die website was in Tanzania. Op de vraag van een ander of hij veilig thuisgekomen is vanuit Tanzania antwoordt hij het volgende:
Meer schrijft hij verder niet daarover, maar het is erg genoeg. Ik ga er maar vanuit dat dit een accurate waarneming was en geen verzonnen gebeurtenis.

Op meer (internationale) websites die normaliter alleen gaan over hobby's en vastomlijnde onderwerpen die normaal niets met het dagelijkse nieuws of politiek van doen hebben, kom je dit soort ooggetuigenverslagen tegen. Dit soort berichten ben ik bij de "normale" griep niet vaak tegengekomen op veel van deze websites. Misschien een extra aanwijzing dat het gaat om een ziekte die heel anders is dan de "normale" griep.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 mar 2020 11:24

doctorwho schreef:
26 mar 2020 20:35
Maak me serieus meer zorgen over antibiotica resistente TBC.
Ik las een Fins artikel waarin men beweert dat het enorm hoge sterfgetal in Italië en Spanje wellicht verband houdt met het feit dat men daar heel laks is in het voorschrijven van antibiotica, zowel voor mensen als voor het vee. Veel mensen gaan misschien dood niet vanwege de corona, maar omdat de coronaziekte hun weerstand tegen bacterieinfekties wegneemt en deze bacteries resistent zijn geworden voor antibiotica. Men gaat vervolgens daaraan dood. In Skandinavië heeft men - zo zegt men - al jaren het voorschrijven van antibiotica tot het minimum beperkt en verwacht men daarom minder sterfgevallen.

Overigens neemt het aantal coronagevallen wereldwijd op de real life counters nu toe met ongehoorde snelheid. Gisteravond werd de half miljoen overschreden en vanavond waarschijnlijk al de 600.000.
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 27 mar 2020 11:37

Rereformed schreef:
27 mar 2020 11:24
Ik las een Fins artikel waarin men beweert dat het enorm hoge sterfgetal in Italië en Spanje wellicht verband houdt met het feit dat men daar heel laks is in het voorschrijven van antibiotica,
die jounalist die da geschreven heeft kent toch het verschil tussen bacteriën en virussen hé?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 mar 2020 11:42

appelfflap schreef:
27 mar 2020 11:37
ie jounalist die da geschreven heeft kent toch het verschil tussen bacteriën en virussen hé?
Jep. Probeer de gedachtengang te volgen. Iemand krijgt corona, verzwakt daardoor, en krijgt vervolgens heel gemakkelijk een bacterieziekte, waartegen men vervolgens geen middel heeft.
Born OK the first time

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 27 mar 2020 12:23

Rereformed schreef:
27 mar 2020 10:14

In China moet men tweemaal per dag de lichaamstemperatuur meten. Schijnt een goede indicator te zijn.
Dit is in elk geval ook hier het advies dat alle medewerkers in de zorg van het RIVM hebben gekregen. Twee keer per dag temperaturen. Ik meld nu dagelijks in het ziekenhuis medewerkers uit de thuiszorg aan voor een test wanneer er verdachte symptomen zijn. Met een toename van steeds meer zieke medewerkers (al dan niet getest op het virus) neemt de druk om nog verantwoorde zorg ook bij de mensen thuis te kunnen leveren elke dag enorm toe.
I sat by the ocean.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 27 mar 2020 12:58

Rereformed schreef:
27 mar 2020 10:14
Dus blijkbaar kan men het nederlandse officiële cijfer dan met tien vermenigvuldigen.
Men krijgt hier waar ik woon te horen dat men de Finse officiële cijfers met 20 of 30 maal moet vermenigvuldigen.
Ook met al het meten dat in Duitsland gebeurt, zal er een aantal mensen wel besmet zijn maar niet in de statistieken voorkomen. Dus ik hoop dat we al verder zijn dan de 100.000

Waar we de komende tijd naar moeten kijken is hoe de crisis in New York State verloopt. NYS heeft 19 miljoen inwoners en al heel veel besmettingen. Gouverneur Cuomo geeft dagelijks een persconferentie die rechtstreeks uitgezonden wordt op CNN.Ze testen veel maar hebben ook aan veel gebrek, behalve aan een idiote president.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie