Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Bericht door MaartenV » 03 sep 2020 12:37

heeck schreef:
03 sep 2020 08:23
MaartenV,

Van harte, zeker vanwege de uitputtende logica, aanbevolen:

https://oxford.universitypressscholarsh ... 0198249085

Roeland
Bedankt Heeck. Ik zal het later bekijken.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 03 sep 2020 13:23

MaartenV schreef:Bedankt Heeck. Ik zal het later bekijken.
MaartenV,

Ik ben niet hoopvol gestemd over je toezeggingen, want dezelfde aanbeveling deed ik je iets uitgebreider op 13 feb. 2017:
viewtopic.php?f=44&t=16615&p=518757&hil ... it#p518757

vanwege je topic “ een logisch bewijs voor de continuïteit van de ziel “

En 12 maart 2019 was het weer raak:
viewtopic.php?f=44&t=17712&p=562098&hil ... it#p562098

Ik zie wel want mijn op eenzelfde leest geschoeide commentaar, iets eerder in dit topic laat je gewoon onbeantwoord.
Dan vraag je wel erg eenzijdig de ruimte voor jouw "Er is geen ruimte voor nieuwe interessante gedachten, die een logische grond hebben, . . .".

Geen interessante gedachteN, maar slechts een enkele in eindeloze herhaling.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 09 okt 2020 22:08

Tot hiertoe heb ik geen voldoening gevend antwoord gekregen op de vraag:

Hoe komt het dat jij er was toen je kind was en je er nog steeds bent als oudere,
dat je beide hebt ervaren, hebt meegemaakt, vanuit dat lichaam,
Toch is alles fysieks aan jou (je atomen, je moleculen enz.) volgens onze beste wetenschap meermaals tijdens je leven volledig vervangen?

Hoe kan dat? Wat is dat constante dat aanwezig was toen en dat er nu nog steeds is ondanks alle fysieke veranderingen?

Niemand heeft hier ook maar enigszins een sluitend antwoord kunnen geven, dat ook nog maar in de buurt komt van iets dat een logische verklaring geeft.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 10 okt 2020 05:22

Het is de aard van de mens om ontevreden te zijn en altoos naar méér op zoek te gaan. Echter er is al lang een goede verklaring voor het feit dat een kind en een oud mens hetzelfde individu zijn. Niet de individuele atomen bepalen die, maar de structuur van onze lichaam. Een atoom kan eindeloos worden vervangen door een identiek exemplaar, en dat gebeurd ook doorlopend. Met moleculen licht het al anders. Met name de eiwitten (gigantische ingewikkelde moleculen) zijn vaak uniek voor een soort en soms zelfs uniek voor een inidivu.

Andere grote moleculen (DNA) zijn bijna uniek voor iedereen, (behalve bij genetisch identieke meerlingnen), maar volstrekt uniek is de manier waarop onze hersencellen samenwerken.
Nederland bestaat al ruin 200 jaar, ook al is geen van ons ouder dan 114. Er is veel verabderd, maar ook veel gebleven. We zitten nog steeds opgescheept met de erfgenamen van koning Willem de eerste. De waterschappen bestaan ook nog steeds, en we kunnen teksten van voor 18134 nog redelijk goed lezen.

Velen beschouwen de republiek der zeven provinciën óók als Nederland en terecht. Zo ben ik ook nog steeds dezelfde persoon als het kind dat in 1955 naar de kleuterschool achter de Augustinuskerk ging. Ik geloof niet meer alles wat mij toen geleerd werd, maar mijn identiteit staat niet ter discussie.

Neem het boek "de repubiek" van Plato. Het oorspronkelijk handschrift is verdwenen. De inhoud is gekopiëerd en vertaald. Toch beweert niemand dat het een ander boek is. Zelfs het feit dat Plato er niets van zou herkennen, telt wat dat betreft niet mee.

Zo is ook de mens van de ene seconde op de andere vrijwel gehéél dezelfde en in wezen nog steeds dezelfde mocht hij of zij een eeuw later nog in leven zijn.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 10 okt 2020 09:28

MaartenV schreef:
09 okt 2020 22:08
Tot hiertoe heb ik geen voldoening gevend antwoord gekregen op de vraag:
Tja waarom is dat nodig? Waarom zou een antwoord jouw voldoening moeten geven? Soms zijn de juiste antwoorden heel teleurstellend voor de persoon die de vragen stelde.
MaartenV schreef:
09 okt 2020 22:08
Hoe komt het dat jij er was toen je kind was en je er nog steeds bent als oudere,
dat je beide hebt ervaren, hebt meegemaakt, vanuit dat lichaam,
Toch is alles fysieks aan jou (je atomen, je moleculen enz.) volgens onze beste wetenschap meermaals tijdens je leven volledig vervangen?

Hoe kan dat? Wat is dat constante dat aanwezig was toen en dat er nu nog steeds is ondanks alle fysieke veranderingen?

Niemand heeft hier ook maar enigszins een sluitend antwoord kunnen geven, dat ook nog maar in de buurt komt van iets dat een logische verklaring geeft.
Het lijkt er meer op dat jij steeds opnieuw vergeet wat anderen je aangereikt hebben. Dat je die antwoorden onvoldoende vindt, dat wil ik best aannemen maar als je vooruitgang wil maken moet je natuurlijk inpikken op wat de vorige malen al is gepasseerd. Maar jij begint steeds opnieuw met je oorspronkelijke vragen. Blijkbaar is er niets van wat anderen de vorige malen hebben bijgedragen tot je doorgedrongen.

Als je steeds opnieuw de zelfde vragen stelt en je krijgt hier geen (voor jou) bevredigend antwoord, waarom blijf je dan die zelfde vraag stellen? Waar hoop je op? En waarom zouden wij nog een poging doen om jou een antwoord te verschaffen? Iedereen die zich geroepen voelt mag natuurlijk nog eens proberen en ik begrijp best als er mensen zijn die het van nog een andere invalshoek willen proberen. Maar op een bepaald moment begint een mens zich toch af te vragen waarom hij aan dit soort vragen nog een bijdrage zou leveren, want met of zonder bijdrage, de volgende keer staat MaartenV hier toch terug met dezelfde vragen die al tig rondjes gedraaid hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 okt 2020 13:12

“MaartenV” schreef: Hoe kan dat? Wat is dat constante dat aanwezig was toen en dat er nu nog steeds is ondanks alle fysieke veranderingen?
Het IJsselmeer blijven we jaren zo noemen ondanks dat alle watermoleculen er gestaag doorheen stromen.
De Magere Brug idem ditto, terwijl opeenvolgende restoraties geen oorspronkelijk onderdeel op zijn plek hebben gelaten.

Mijn teennagels vind ik ondanks het knippen,- per jaar gaat er zo een 2 centimeter van af, dezelfde.

Mijn voorkeuren zijn voor een groot deel veranderd, wat mij voor bekenden een ander mens maakt die dezelfde naam heeft aangehouden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie