Politiek gebaseerd op wetenschap.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Kristof

Politiek gebaseerd op wetenschap.

Bericht door Kristof » 27 nov 2019 18:34

Hallo,

Iemand zou ooit eens een politieke partij moeten oprichten die gebaseerd is op rationeel denken en wetenschap.
Het probleem met de huidige politiek is dat die gebaseerd is op (achterhaalde) ideologieën.
Ik zou zo'n partij de LOGICA partij noemen.
Wat vinden jullie hiervan?

Groeten.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/

FransP
Forum fan

Re: Politiek gebaseerd op wetenschap.

Bericht door FransP » 27 nov 2019 19:26

In principe mee eens.
Maar gezien het alsmaar verslechterde onderwijs, lijkt het mij een utopie.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 27 nov 2019 22:20

Kristof schreef:
27 nov 2019 18:34
Hallo,

Iemand zou ooit eens een politieke partij moeten oprichten die gebaseerd is op rationeel denken en wetenschap.
Het probleem met de huidige politiek is dat die gebaseerd is op (achterhaalde) ideologieën.
Dat lijkt me maar een half goed idee. Je kan de ideologieën niet afschaffen want de ideologieën geven een antwoord op de vraag waar men naartoe wil. Dat kan perfect samengaan met wetenschap die dan het antwoord moet geven hoe we dat doel het best kunnen nastreven. Maar wetenschap kan ideologie niet vervangen.

Het is waar dat mensen nogal eens de neiging hebben om die wetenschappelijke bevindingen te negeren die niet in hun ideologisch straatje passen en dat mag zeker bekritiseerd worden. Maar een partij oprichten zonder ideologie dat kan gewoon niet. Zo'n partij ligt op redelijk korte termijn uit elkaar omdat de leden geen gedeelde waarden hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 nov 2019 02:26

Allem partijen doen er echter verstandig aan de wetenschap serieus te nemen. Halaas doen veel partijen dat niet.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 28 nov 2019 09:39

Peter van Velzen schreef:
28 nov 2019 02:26
Allem partijen doen er echter verstandig aan de wetenschap serieus te nemen. Halaas doen veel partijen dat niet.
Inderdaad maar ik zou zeggen dat dat neerkomt op het verwaarlozen van de ideologie ten voordele van populistisch gewin.

Een partij die echt voor haar ideologie gaat, die negeert de wetenschap niet omdat de wetenschap negeren ook vaak de ideologie saboteert.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 nov 2019 09:51

Kristof schreef:
Hallo,

Groeten.
Hoe denk je dan vanuit rationeel denken en wetenschap terecht te kunnen komen bij politieke voorkeuren?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 28 nov 2019 23:29

axxyanus schreef:
28 nov 2019 09:39
Inderdaad maar ik zou zeggen dat dat neerkomt op het verwaarlozen van de ideologie ten voordele van populistisch gewin.

Een partij die echt voor haar ideologie gaat, die negeert de wetenschap niet omdat de wetenschap negeren ook vaak de ideologie saboteert.
Tenzij de ideologie in strijd is met de wetenschap, en dat komt maar al te vaak voor. Ik denk zelfs dat dit voor bijna alle ideologieën geldt. De wetenschap ontwikkelt zich, ideologieën zijn vaak star.

Een voorbeeld is een religieuze partij die moeite heeft met het onderwijzen van de evolutieleer. Of de Vroem partij die tegen wetenschappelijk onderzoek in blijft kiezen voor meer asfalt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Kristof

Bericht door Kristof » 29 nov 2019 01:24

heeck schreef:
28 nov 2019 09:51
Kristof schreef:
Hallo,

Groeten.
Hoe denk je dan vanuit rationeel denken en wetenschap terecht te kunnen komen bij politieke voorkeuren?

Roeland
Hallo Roeland,

Dat is een goede vraag. Aan politici zou moeten duidelijk gemaakt worden dat hun beslissingen niet gebaseerd op logica of wetenschap. De meeste politici zijn geschoold in menswetenschappen zoals de rechten en "pol en soc". Er zijn vele politieke standpunten die betere rationeel en wetenschappelijk benadert kunnen worden. Bij de meeste politieke voorkeuren kan rationeel denken en wetenschap niet terecht komen omdat deze politici enkel denken aan hun eigenbelang. Daarom uitte ik in mijn eerste bericht de wens om een partij op te richten die gebaseerd is op rationeel denken en wetenschap. Gewoon de ideologieën bestrijden. Maar ik besef ook dat dit van de burger die mag stemmen afhangt. Als deze burgers ook het belang van rationaliteit en wetenschap niet inzien zitten we natuurlijk met een probleem.

Vandaar FransP zijn opmerking:
FransP schreef:
Maar gezien het alsmaar verslechterde onderwijs, lijkt het mij een utopie.
Inderdaad.

Groeten.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 nov 2019 04:58

axxyanus schreef:

Niet als jouw ideologie in strijd is met de wetenschappelijke kennis.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 nov 2019 09:08

gerard_m schreef:
28 nov 2019 23:29
axxyanus schreef:

Tenzij de ideologie in strijd is met de wetenschap, en dat komt maar al te vaak voor. Ik denk zelfs dat dit voor bijna alle ideologieën geldt. De wetenschap ontwikkelt zich, ideologieën zijn vaak star.
Ik vind het altijd moeilijk om op dit soort beweringen te reageren omdat ideologiën en wetenschap natuurlijk zelf helemaal niets doen. Het zijn mensen die reageren. En dat ideologieën in zekere zin star zijn, spreekt niet tegen dat de wetenschap negeren de ideologie kan saboteren in het bereiken van bepaalde ideologische doelen.
gerard_m schreef:
28 nov 2019 23:29
Een voorbeeld is een religieuze partij die moeite heeft met het onderwijzen van de evolutieleer. Of de Vroem partij die tegen wetenschappelijk onderzoek in blijft kiezen voor meer asfalt.
Wat dat eerste voorbeeld betreft heb je een punt. Maar dat tweede voorbeeld zal je even moeten verduidelijken, ik weet onvoldoende van de Vroem partij en van de nadelen van asfalt. Kan je dus even samenvatten wat de ideologie van de Vroem partij is en wat de nadelen van asfalt zijn.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 nov 2019 09:11

29 nov 2019 04:58
axxyanus schreef:

Niet als jouw ideologie in strijd is met de wetenschappelijke kennis.
Maar een ideologie is toch meer als een visie op de werkelijkheid. Een ideologie omvat toch ook vaak waarden en idealen. Als je een bepaalde ideologie volgt dan kan je wel degelijk die waarden en idealen saboteren door de wetenschap te negeren.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 nov 2019 12:17

Kristof schreef:
29 nov 2019 01:24
heeck schreef:
28 nov 2019 09:51

Roeland
Hallo Roeland,

Dat is een goede vraag. Aan politici zou moeten duidelijk gemaakt worden dat hun beslissingen niet gebaseerd op logica of wetenschap. De meeste politici zijn geschoold in menswetenschappen zoals de rechten en "pol en soc". Er zijn vele politieke standpunten die betere rationeel en wetenschappelijk benadert kunnen worden. Bij de meeste politieke voorkeuren kan rationeel denken en wetenschap niet terecht komen omdat deze politici enkel denken aan hun eigenbelang.
Ik zie de tegenstelling tussen rationeel denken en wetenschap versus eigenbelang niet zo goed. Als ik denk aan mijn eigenbelang dan ga ik er vanuit dat ik dat het best kan nastreven door gebruik te maken van rationeel denken en wetenschap. Dus hoe je vertrekkend van "deze politici denken enkel aan hun eigenbelang" terechtkomt bij "bij deze politici kan rationeel denken en wetenschap niet terecht" is mij niet helemaal duidelijk.
Kristof schreef:
29 nov 2019 01:24
Daarom uitte ik in mijn eerste bericht de wens om een partij op te richten die gebaseerd is op rationeel denken en wetenschap.
OK. Je richt een partij op die rationeel denken en wetenschap gebruikt om het eigenbelang van de partij (haar bestuur en verkozenen) na te streven.

Ik kan niet echt warm lopen voor dat idee.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 nov 2019 14:43

axxyanus schreef:
29 nov 2019 09:11

Maar een ideologie is toch meer als een visie op de werkelijkheid. Een ideologie omvat toch ook vaak waarden en idealen. Als je een bepaalde ideologie volgt dan kan je wel degelijk die waarden en idealen saboteren door de wetenschap te negeren.
Dat zei je al en je hebt gelijk.
Maari Ik denk dat het Exon-mobil en de politici die door hen gesponsord werden,worst is.
Sommigen hebben geen ideologie . Ze willen alleen gekozen worden.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 nov 2019 15:43

29 nov 2019 14:43
axxyanus schreef:
29 nov 2019 09:11

Dat zei je al en je hebt gelijk.
Maari Ik denk dat het Exon-mobil en de politici die door hen gesponsord werden,worst is.
Sommigen hebben geen ideologie . Ze willen alleen gekozen worden.
Maar ook die mensen kunnen gebruik maken van rationeel denken en wetenschap in het bedenken van een strategie die hen zo veel mogelijk stemmen zal opleveren. Dat is wat o.a met Cambridge Analytica aan de hand was.

Er is dus ook niets inherent strijdig met een partij die gebaseerd is op rationeel denken en wetenschap die in zee zou gaan met een bedrijf zoals Cambridge Analytica.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 29 nov 2019 16:33

Kristof schreef:. . .
Bij de meeste politieke voorkeuren kan rationeel denken en wetenschap niet terecht komen omdat deze politici enkel denken aan hun eigenbelang. Daarom uitte ik in mijn eerste bericht de wens om een partij op te richten die gebaseerd is op rationeel denken en wetenschap. Gewoon de ideologieën bestrijden. Maar ik besef ook dat dit van de burger die mag stemmen afhangt. Als deze burgers ook het belang van rationaliteit en wetenschap niet inzien zitten we natuurlijk met een probleem.
. .
Blijft dus de vraag onbeantwoord hoe je van rationeel denken en wetenschap tot voorkeuren kunt komen.
Dat zoiets een hele echte nieuwe partij zou eisen, dat stelde je al en dat zo een partij stemmers nodig heeft dat snap ik.

Maar dan blijft mijn vraag onverminderd van kracht:
Hoe komt jouw partij LOGICA op basis van rationeel denken en wetenschap tot het uitspreken/voorstaan van voorkeuren?
En uiteraard uiteindelijk tot het realiseren van zulke wetenschappelijk/rationeel opgestelde voorkeuren!

Ook als het niet zou schorten aan de kwaliteit van onderwijs?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie