Het lege graf.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Moderator

Het lege graf.

Bericht door Peter van Velzen » 25 nov 2019 11:38

Ik kan me niet herinneren in hoeverre ik dit raadsel al eerder heb aangeroerd, maarzo niet, dan bij deze.

William Lane Graig ziet het lege graf als bewijs voor de verrijzenis van Christtus. Ongetwijfeld meent William dat pharao Cheops ook is verrezen - Er is een gigantisch leeg graf in Gizeh dat daarvan getuigd. Maar ik zie het slechts als een vreemd raadsel. Ten eerste begrijp ik niet dat iemand die in een onstervelijke ziel gelooft, tevens aanneemt dat voor een verrijzenis het oorspronkelijke lichaam noodzakelijk is, Dat komt op mij nogal materialistisch over. (en doet sterk af aan de goddelijke almacht) Ten tweede is het zeer onwaarschijnlijk dat een gekruisigde binnen drie uur na de kruisiging in een heus graf werd gelegd. Doorgaans liet met het lijk nog dagenlang hangen ter afschrikking. Ten derde waren er volgens Marcus geen getuigen van het lege graf, De vrouwen die het ontdekt hadden, zouden immers tegen niemand gesproken hebben! Latere evangelisten corrigeerden dit “foutje” in het verhaal, maar Mattheus besefte heel goed dat het lichaam ook verwijderd kon zijn en verzon bovendien een wacht. Ook al iets onwaarschijnlijks. Waarom zou men een lijk bewaken nadat men al had toegestaan dat het van het kruis werd gehaald?

Voor Paulus was er helemaal geen leeg graf nodig. Hij had genoeg aan de “verschijning” van Jezus , die niet eens herkenbaar hoefde te zijn, omdat hij hem bij het leven immers nooit gezien had, Opvallend trouwens dat de eersten die hem volgens Lukas zagen – de Emmaus gangers - hem inderdaad niet herkenden. Voor de discipelen echter was hij wel herkenbaar (waarom?). Johannes herhaalt dit raadsel met Maria Magdalena - die hem niet herkent, en met Thomas voor wie hij ongenezen wonden, als bewijs meebracht. Een vreemd allegaartje Waarom zo luguber? Kon hij geen wonderen meer verrichten soms? Nog een opvallen detail: Lucas laat hem zijn handen en voeten tonen - zonder daarbij die wonden te vermelden, wel de uitnodiging hem aan te raken. Was het verhaal van Johannus soms iets dat al eerder deronde deed, maar verwierp Lucas die Lugubere wonden? Het zou wel stroken met zijn aanhef.

Een late datum voor de Evangeliën kan het graf-probleem voor ons oplossen, Er is één verhaal bekend – van Josephus - van drie(!) gekruisigden die van het kruis waren verwijderd en medische verzorging kregen, één overrleefde het. Beide anderen stierven en werden ongetwijfeld door Josephus begraven. Welllicht dat we daar ook het familiegraf van Josef (van Arimatea in plaats van Flavius) aan over gehouden hebben, (met één lege plek). En wellicht dat dit zelfs de aanleiding was van Josef als niet-biologische vader. Verhalen kunnen goed met elkaar vermengd worden, Als we toch al moeten aannemen dat de Evangeliën bij elkaar geraapte replays van oud-testamentische geschriften waren, dan kan dit er ook nog wel bij.

Wat denkt u? Is een leeg graf ergens goed voor?
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Re: Het lege graf.

Bericht door dikkemick » 01 dec 2019 22:09

Peter van Velzen schreef:
25 nov 2019 11:38
Wat denkt u? Is een leeg graf ergens goed voor?
Hergebruik

Is dit niet 1 van de hete hangijzers van het christendom. Een geestelijke versus een grofstoffelijke lichamelijke opstanding?
Wat mij betreft zegt een leeg graf niet meer dan het feit dat het leeg is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie