Stofzuigerkerken

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Stofzuigerkerken

Bericht door PietV. » 19 nov 2019 19:20

De kreet is ooit bedacht door Alain Verheij. Het zijn kerken die snel groeien en een grote aantrekkingskracht hebben op gelovigen. Echter en dan komt de clou ze zuigen gelovigen van andere kerken op. Groei bestaat uit de teloorgang elders. De één zijn dood is de ander zijn brood.
Organisaties als de EO staan vooraan om het succesverhaal van stofzuigerkerken te promoten, echter de andere kant wordt gemakshalve vergeten. De "heilige geest" is in hun ogen geen parasiet die een kerkelijk gebied uitholt en beperkt tot een sporthal met tweeduizend mensen.
Kennen jullie stofzuigerkerken? En hebben jullie de gevolgen meegemaakt of opgepikt uit de lokale media?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Re: Stofzuigerkerken

Bericht door dikkemick » 21 nov 2019 21:05

Prachtige term, stofzuigerkerk. Maar werkt iedere nieuwe afsplitsing/groepering niet min of meer als stofzuiger? Muziekstromingen, identificatie differentiatie op scholen en b.v. politiek. Neem alleen al FvD. Een nieuwe charismatische leider met heel veel bombarie die kiezers weg plukt bij de omliggende partijen. Of Geert die zijn VVD-aanhang meegezogen heeft.
Het snelle groeien (zuigen) is dan m.n in de beginperiode, totdat een dergelijk leider door de mand valt of er weer afgesplitst gaat worden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 22 nov 2019 08:11

Ik dacht dat daar de stofzuiger werd aanbeden en in plaats van een askruisje de stofzak over het hoofd van bekeerlingen werd geleegd waarna de hogepriester de bestofte met de stofzuiger zou bewerken. :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 22 nov 2019 13:21

dikkemick schreef:
21 nov 2019 21:05
Prachtige term, stofzuigerkerk. Maar werkt iedere nieuwe afsplitsing/groepering niet min of meer als stofzuiger? Muziekstromingen, identificatie differentiatie op scholen en b.v. politiek. Neem alleen al FvD. Een nieuwe charismatische leider met heel veel bombarie die kiezers weg plukt bij de omliggende partijen. Of Geert die zijn VVD-aanhang meegezogen heeft.
Het snelle groeien (zuigen) is dan m.n in de beginperiode, totdat een dergelijk leider door de mand valt of er weer afgesplitst gaat worden.
Mooie vergelijking met bijvoorbeeld FvD .
Zulke partijen hebben ook het effect dan mensen die afhaken / gaan afhaken, toch nog gaan stemmen of lid worden van een partij.
Zouden de stofzuigerkerken ook zo'n effect hebben, dus bijvoorbeeld de uitstroom uit kerken beperken?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 22 nov 2019 18:47

gerard_m schreef:
22 nov 2019 13:21

Zouden de stofzuigerkerken ook zo'n effect hebben, dus bijvoorbeeld de uitstroom uit kerken beperken?
Dit lijk me zeer onwaarschijnlijk. Binnen de tradionele kerken is nauwelijks nieuwe aanwas en de ontkerkelijking zet daar gestaag door. Alleen al door de vergrijzing is de uitstroom een natuurlijk en onomkeerbaar proces dat uiteindelijk tot de totale leegloop zal leiden. Dus van enige beperking van uitstroom kan geen sprake zijn.
I sat by the ocean.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 22 nov 2019 19:02

doctorwho schreef:
22 nov 2019 08:11
Ik dacht dat daar de stofzuiger werd aanbeden en in plaats van een askruisje de stofzak over het hoofd van bekeerlingen werd geleegd waarna de hogepriester de bestofte met de stofzuiger zou bewerken. :)
Há, blijkbaar ben ik niet de enige die het wat letterlijk opnam. Mijn hoofd tolde van het associëren. Ik dacht: "Wat zullen zij bedoelen? Zijn het stofzuigers met zwepende slangen tussen de stoelen die samen zuigend hun stangen de lucht in zwaaien? Om te ontvangen wat de schepper in hun zakjes zal zaaien?"

Vandaar dat onschuldige YouTube-filmpje. Zal ik het daar maar bij laten?
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 24 nov 2019 13:31

Ronaldus67 schreef:
22 nov 2019 18:47
Dit lijk me zeer onwaarschijnlijk. Binnen de tradionele kerken is nauwelijks nieuwe aanwas en de ontkerkelijking zet daar gestaag door. Alleen al door de vergrijzing is de uitstroom een natuurlijk en onomkeerbaar proces dat uiteindelijk tot de totale leegloop zal leiden. Dus van enige beperking van uitstroom kan geen sprake zijn.
Het zou het proces kunnen versnellen. Volgens de berichten zijn het veelal jongeren die naar binnen worden gezogen. De achterblijvers zijn hun potentiële arbeidskrachten kwijt. De gemeenten zitten met minder inkomsten en de taken blijven liggen. Kerksluiting ligt voor de hand.
Jongeren raken snel verveeld, denk maar al die jeugdkerken die snel opkwamen en ook weer snel verdwenen. Het zou weleens anders kunnen uitpakken dan de oprichters in hun achterhoofd hebben. Dan zie je dus een sporthal met 2000 personen die afkomstig zijn uit een periferie van misschien tientallen kilometers. Dat er elders kaalslag is en via de achterdeur van de sporthal ook veel verloop is dat laten ze dan niet zien.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 24 nov 2019 22:25

Ik las afgelopen week dat zelfs de Jehova's te maken hebben met een terugloop in het aantal leden. En dat is opvallend want ze hebben een nogal actief wervingsbeleid. Ik heb niet een idee dat de nieuwe kerken zoveel nieuw bloed aantrekken. Dus lijkt me dat de groei komt vanuit andere kerken. Dat gaat op den duur dus mis.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie