Stikstof.. hahaha..

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard R.
Bevlogen

Stikstof.. hahaha..

Bericht door Gerard R. » 05 nov 2019 10:57

Ach wat.. stikstofregels waar we het land mee dreigen stil te zetten.. De stikstof staat ons tot de lippen.
Als we nou eens op (schoon geproduceerd) waterstof gaan rijden (en koken). Dat geeft geen ander residu dan water.
Dus als we CO2 afvangen ook geen opwarming meer.

Tegenwoordig is waterstof veilig op te slaan omdat er nu tanks voor zijn ontwikkeld.
Een autotank is met een minuut of drie te tanken.
Het aardgasnet is geschikt om het naar de woningen te sturen. Ameland weet daar alles van.
Ik snap dat de tijd heel erg dringt, maar het zou toch jammer zijn om iedereen een beetje haastig in de elektriciteit te jagen, waar we dan wat later weer af moeten voor waterstofgas. Dat lijkt me een wat érg dure grap.

Japan b.v.:
https://opwegmetwaterstof.nl/2017/05/22 ... -in-japan/

Maar ik geef toe, er zijn ook tegenstanders:
https://www.wattisduurzaam.nl/15443/ene ... waterstof/

Enz.

(Dat gif in de grond, daar doen we toch niets meer tegen omdat het overal zit. Nederland is 'een vieze man'.)
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Bonjour
Site Admin

Re: Stikstof.. hahaha..

Bericht door Bonjour » 05 nov 2019 11:35

Voor elke windmolen die je nodig hebt om auto's op accu's te laten rijden, heb je er 2 nodig om auto's op waterstof te laten rijden. De efficiency voor elektriciteit omzetten naar waterstof en terug is 50%.
Bovendien komt het meeste stikstof uit industrie en landbouw.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 05 nov 2019 12:52

Misschien moeten we dat voor lief nemen?

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 05 nov 2019 13:26

Gerard R. schreef:
05 nov 2019 12:52
Misschien moeten we dat voor lief nemen?
Dat we 2 keer zoveel molens nodig hebben? Het lijkt me 1000 keer goedkoper om duizend boeren uit te kopen met megastallen met vlees voor de export.
We zijn er wel goed in om bij problemen niet naar het hoofdveroorzaker te kijken en te proberen het probleem te takelen door klein randverschijnselen aan te pakken. Kosten voor medicijnen zijn te hoog en we gaan proberen de medicijnen van overleden mensen te recyclen. Gerommel in de marge.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 05 nov 2019 18:54

Ik snap wel hoe jij dat aan zou pakken, waarbij ik betwijfel of die 'twee windmolens' nodig zouden zijn tov. wat we nu lijken te willen gaan doen. Als alle daken daarnaast vol liggen met zonnecellen zal het wel loslopen met de voorraad elektriciteit. Dat is naar verluidt nu al niet gemakkelijk te verwerken voor de energie-leveranciers.

Wat jij wilt is op straat trappen van legioenen mensen, die verder niet veel in onze maatschappij zouden kunnen... De Nederlandse politiek is daar niet altijd voor, de samenleving ook niet en amok maken kan die sector, zoals we zagen, ook nog. En dat alles voor niet zo enorme overschrijdingen van marges, die dezer dagen aan het licht zijn gekomen, wat volgens mij gemakkelijk met auto-snelheidsbeperkingen kan worden gecompenseerd. Maar goed, dat vinden sommigen niet leuk, dat snap ik ook wel. En of we er daar mee zijn??

Ik zie niet zoveel in het elektrisch voeden van vrij grote aantallen auto's via het net. En ik tank liever in een paar minuten wat waterstofgas, net als vroeger LPG bvb. Ik ben ook niet zo voor niet te blussen accu's. Ik moet ook steeds denken aan de ruime uitbreiding van de hoogspanningsstraten in het land en ik denk dat dat niet erg wenselijk is. We moeten nu al woekeren met de groene ruimte.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 05 nov 2019 22:44

Gerard R. schreef:
05 nov 2019 18:54
Wat jij wilt is op straat trappen van legioenen mensen, die verder niet veel in onze maatschappij zouden kunnen... De Nederlandse politiek is daar niet altijd voor, de samenleving ook niet en amok maken kan die sector, zoals we zagen, ook nog.
Legioenen? Zoveel zijn het er ook weer niet.
Die verder niets kunnen? Boeren zijn ondernemers met allerlei vaardigheden die ze op meer plekken kunnen gebruiken.
Amok maken? Maakt het hebben van een tractor iemands mening belangrijker?

We hebben in Nederland belachelijk veel boeren. Ze dragen leuk aan de economie bij, maar ook aan de vervuiling. Dat kan vast wel anders.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 06 nov 2019 09:51

Bonjour schreef:
05 nov 2019 22:44
We hebben in Nederland belachelijk veel boeren. Ze dragen leuk aan de economie bij, maar ook aan de vervuiling. Dat kan vast wel anders.
Klopt maar we zijn ook met belachelijk veel inwoners die allen een stukje van de taart willen. Deze kan met het huidige wensenpatroon niet in Nederland gebakken worden en we doen daarom elders boodschappen. Dat er door onze bevolkingsdichtheid krap gestelde normen worden overschreden is niet merkwaardig. Aanhakend op CO2, stikstof, PFAS, fijnstof zou er ook beleid mogen zijn op onze aantallen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 nov 2019 10:17

doctorwho schreef:
06 nov 2019 09:51
Klopt maar we zijn ook met belachelijk veel inwoners die allen een stukje van de taart willen. Deze kan met het huidige wensenpatroon niet in Nederland gebakken worden en we doen daarom elders boodschappen. Dat er door onze bevolkingsdichtheid krap gestelde normen worden overschreden is niet merkwaardig. Aanhakend op CO2, stikstof, PFAS, fijnstof zou er ook beleid mogen zijn op onze aantallen.
NEderland is een van de dichter bevolkte gebieden ter wereld. Maar vergis je niet ongeveer 1/3 van de wereldbevolking leeft zo opeengepakt. De meesten echter zijn veel armer en hebben niet veel taart. Ze zouden graag als een Nederlander leven en evenveel stikstofoxides en methaan produceren. Ik gun het ze,maar de wereld zou er aan ten onder gaan. Zolang we de aantallen nog niet kunnen terugbrengen, moeten we wat zuiniger met die wereld omgaan.
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 06 nov 2019 11:05

Ja, en elektriciteit helpt, vermits schoon opgewekt. En waterstof zou wat mij betreft alles nog veel handzamer maken. Dat is knap fris in het gebruik. Residu: water.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 06 nov 2019 12:32

Gerard R. schreef:
05 nov 2019 10:57
Ach wat.. stikstofregels waar we het land mee dreigen stil te zetten.. De stikstof staat ons tot de lippen.
Als we nou eens op (schoon geproduceerd) waterstof gaan rijden (en koken). Dat geeft geen ander residu dan water.
Dus als we CO2 afvangen ook geen opwarming meer.

Tegenwoordig is waterstof veilig op te slaan omdat er nu tanks voor zijn ontwikkeld.
Een autotank is met een minuut of drie te tanken.
Het aardgasnet is geschikt om het naar de woningen te sturen. Ameland weet daar alles van.
Ik snap dat de tijd heel erg dringt, maar het zou toch jammer zijn om iedereen een beetje haastig in de elektriciteit te jagen, waar we dan wat later weer af moeten voor waterstofgas. Dat lijkt me een wat érg dure grap.

Japan b.v.:
https://opwegmetwaterstof.nl/2017/05/22 ... -in-japan/

Maar ik geef toe, er zijn ook tegenstanders:
https://www.wattisduurzaam.nl/15443/ene ... waterstof/

Enz.

(Dat gif in de grond, daar doen we toch niets meer tegen omdat het overal zit. Nederland is 'een vieze man'.)
Ik mis het punt in je betoog. Je begint over stikstof en gaat al snel over op CO2. Dat zijn twee verschillende zaken.
Auto's zijn een bron van stikstof, maar niet de grootste. Dus op waterstofgas rijden zou wel wat op lossen qua stikstof, maar slechts marginaal.

NH3 (ammoniak) is de stikstofverbinding die het meest relevant is voor de problematiek rond de PAS omdat die relatief snel, dus lokaal, neerslaat.
Daarvoor dienen we toch echt bij de boeren te zijn. Boeren stoten 106 mlj. kilo uit, het verkeer 'slechts' 45 mlj kilo. Daarbij stoot het verkeer vnl NOx uit wat gemakkelijker verwaait. (En naar de buren waait of de Noordzee op.)

Ik betoog niet dat we niks aan het verkeer moeten doen, maar het probleem zit hem in boeren die op lokaal niveau de natuur verzieken met NH3.
Dankzij VVD en CDA (en in mindere mate PvdA) is de PAS geconstrueerd en het is al jaren duidelijk dat dat geen stand houdt.

Verder weinig 'hahahaha' in de kwestie. Falende politiek en blinde boeren hebben de stikstofcrisis veroorzaakt.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 06 nov 2019 14:59

Gewoon 100 gaan rijden. Dan is er weer wat ruimte zodat het land niet 'op slot' hoeft 8*)
Waarbij overigens best wat bij boeren gesneden kan worden, hoor. Maar ik ben niet voor de botte bijl.
En.. geloof het of niet: waterstof.is reuze schoon, ook op het vlak van CO2, ook op het punt fijnstof.

Plaats reactie