De verdeling van rijkdom

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

De verdeling van rijkdom

Bericht door Peter van Velzen » 13 okt 2019 06:13

Er zijn talloze mensen die vinden dat de rijkdom p de wereld niet goed is verdeeld en ik ben er één van.
Zo zijn er mensen die vinden dat er geen miljardairs zouden behoren te zijn, enhet feit dat niemand voor zijn eigen welzijn een miljard kan besteden wijst er op dat ze een punt hebben,

Maar ook als men niet zo veel problemen ziet in het feit dat iemand absurd rijk is, blijft er de vraag, hoe verdelen we de wereld op een manier die voor iedereen aanvaardbaar is. MIjn stupide basisgedachte was. Laat rijkste helft van de bevolking 13 x rijker zijn dan de armste helft en binnen die rijkste helft weer diezelfde verdeling. Dat lijkt geen onredelijke gedachte. Ook bij gelijke kansen krijg je immers ongelijke resultaten.

Wat blijkt dan? De armsten bezitten dan 20.000 Euro per persoon en de rijkste man of vrouw ter wereld bezit liefst een biljoen. Er zouden echter veel minder miljardairs zijn dan nu: Slechts 110 overde hele wereld. Nu zijn er al 700 in de VS alleen. Er zouden 16 miljoen miljonairs zijn.

Hoe dat te bereiken is een vraag waar ik geen antwoord op heb, maar in de huidige wereld komen dearmen nogal wat te kort, Een progressieve vermogensbelasting (de eerste 20.000 Euro per persoon zijn uiteraard geheel vrijgesteld) over de hele wereld lijkt mij het beste middel. Maar dan moet de hele wereld wel meewerken. Ik ga eens berekenen aan wat voor tarieven we moeten denken.

Gezien de huidig verde;omg zouden we pas boven 30.00 0 Euro een belasting moeten heffen van minimaal 1 procent. Dat valt nogal mee. Als we uitsluitend de otp 1% willen belastien moeten we beginnen bij 2 mijoen en daarover 3% moeten heffen. Lijkt me preferabel. Het tariefligt slechts1 percent hoger dan de Nederlandse vermogensbelasting maar voor die belasting gelden ook nog uitzonderingen, die moeten uiteraard vervallen.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie